Rynki

Polacy w Kosmosie 4.0

Polacy w Kosmosie 4.0

Oto trzy polskie firmy, które widzą swoją szansę w dwóch najważniejszych trendach rozwoju branży kosmicznej: w misjach badawczych i w tym, że związane z nią nowatorskie technologie rozpowszechniają się w całej gospodarce.

Aleksander Sławiński 10.11.2017
Energetycy szukają startupów

Energetycy szukają startupów

Plan jest taki, że polska gospodarka stanie się innowacyjna w dużej mierze dzięki startupom, a także za sprawą ich współpracy z rodzimymi gigantami. W ten plan włączyły się m.in., jako samodzielni gracze, wielkie krajowe spółki z branży paliwowo-energetycznej.

Folklor z przytupem

Folklor z przytupem

Polscy przedsiębiorcy pokazują, że sztuka ludowa to nie skansen i że w naszym folklorze drzemie różnorodny i inspirujący potencjał, na którym można dobrze zarobić.

Mam kino za rogiem

Mam kino za rogiem

Polacy pokochali chodzenie do kina i wydają w nim coraz więcej pieniędzy. To zachęca, by otworzyć własne kino, zwłaszcza że w tej branży wciąż jest miejsce na nowe przedsięwzięcia. Trzeba jednak wiedzieć, że to biznes kapryśny. Choć także wdzięczny, na przykład w mniejszych miejscowościach.

Jak kula śniegowa

Jak kula śniegowa

Pionierskie pomysły i wpływowa społeczność skupiona wokół nieustannie rozwijanej platformy to główne przewagi DDOB nad konkurencją specjalizującą się w marketingu internetowym. – Jesteśmy w stanie zrealizować kompleksowe kampanie i najskuteczniej w kraju dotrzeć do osób w wieku 13–26 lat – przekonuje Bartek Sibiga, założyciel warszawskiego startupu.

Coś ciekawego na ścianę

Coś ciekawego na ścianę

Plakaty, które zdobią polskie domy, stają się coraz ciekawsze, jak choćby te z mapami i planami różnych miejsc. A także bardziej autorskie czy nawet ekologiczne. Ci zaś, którzy je oferują, dość szybko rozwijają dochodowe biznesy i myślą o zagranicznej ekspansji.

Marek Szymaniak 19.08.2017
Petardy znad Wisły

Petardy znad Wisły

Tylko sześć firm z Polski (ale za to jedna na czołowej, drugiej pozycji) znalazło się w prestiżowym rankingu „The Financial Times” – FT1000. To lista tysiąca najszybciej rozwijających się przedsiębiorstw w Europie.

Od piwa kręci się w głowie

Od piwa kręci się w głowie

Coraz więcej producentów walczy o swoje miejsce na nasyconym już polskim rynku piwa. Nie ma przy tym wojny cenowej, gdyż orężem w tej walce jest jakość. I tu ton nadają mali gracze.

Klasyka mocno zorientowana

Klasyka mocno zorientowana

Nazwa przyciąga, może nawet prowokuje. Zaprasza do świata Taboo – polskiej marki ubrań dla kobiet, która konsekwentnie skupia się na potrzebach specyficznej i trochę zaniedbywanej u nas grupy docelowej.

Albo się uda, albo nie

Albo się uda, albo nie

Robert Gryn najlepiej funkcjonuje w sytuacjach na krawędzi. Nie przeszkodziło mu to zbudować w cztery lata globalnej firmy, której wartość szacowana jest dziś na 0,8–1,4 mld zł.

Zyskowne drugie życie

Zyskowne drugie życie

Powtórne przerabianie odpadów czy wysłużonych rzeczy na wartościowe przedmioty okazuje się w Polsce dobrym interesem, a konkurencji na razie nikt się nie obawia.

Arkadiusz Komorski 21.05.2017
Dwa kółka z pomysłem

Dwa kółka z pomysłem

W rowerowym biznesie obowiązuje zasada: wyróżnij się lub zgiń. Konkurencja jest ogromna, ale nawet w takim ścisku da się odnaleźć nisze, które wydobywają firmy z tłumu. Najważniejsze są tu inwencja i bardzo dobra obsługa klienta.

Sztuka sprzedaży sztuki

Sztuka sprzedaży sztuki

Dom Aukcyjny Art in House znalazł sposób na zaistnienie na trudnym polskim rynku sztuki. Traktuje artystów jak partnerów, a nie jak dostarczycieli towaru.

Smog zdrowo napędza biznes

Smog zdrowo napędza biznes

Nic tak nie wspiera sprzedaży jak strach – mawiają ubezpieczyciele. Teraz o prawdzie tego porzekadła przekonują się także firmy oferujące ochronę przed smogiem i jego monitoring. Chwyciły wiatr w żagle modelowo.

Realny biznes na wirtualnym

Realny biznes na wirtualnym

Moda na spędzanie czasu w wirtualnej rzeczywistości zawędrowała również do Polski. Pierwsi przedsiębiorcy, którzy na tym skorzystali i otworzyli kilka miesięcy temu salony VR, a nawet tę modę nieco napędzili, myślą już o ekspansji do innych miast.

Opiekunowie jutra

Opiekunowie jutra

Enactus to jedyny w swoim rodzaju ogólnoświatowy program – inkubator fascynujących startupów społecznych, wymyślanych i prowadzonych przez studentów. Do Polski siedem lat temu sprowadziła go firma BIGRAM.

Małgorzata Remisiewicz 21.02.2017
Paliwo z zasadami

Paliwo z zasadami

W branży paliwowej, strategicznej, podlegającej dynamicznym zmianom i mocno konkurencyjnej, nie jest łatwo usadowić się firmie rodzimej i średniej wielkości. Takiej jak Delta-Gas, która nabiera właśnie rozmachu po kilku latach budowania pozycji i marki.

Zarabianie na koronach, pniach i korzeniach

Zarabianie na koronach, pniach i korzeniach

Chęć odkrycia, kim byli nasi przodkowie, gdzie żyli i czym się zajmowali, napędza popyt na usługi genealogiczne. W odpowiedzi wyspecjalizowane firmy ustalają na konkretne zlecenie fakty, przygotowują dokumentację i łączą przeszłość z teraźniejszością.

Olbrzymy przyglądają się startupom

Olbrzymy przyglądają się startupom

Jak dotąd duże zaangażowanie w innowacje nie było domeną największych krajowych firm, a zwłaszcza spółek Skarbu Państwa. W zeszłym roku coś się jednak zaczęło zmieniać. Na razie głównie w sferze obiecujących deklaracji, choć nie tylko. Co już się tutaj wydarzyło i co się jeszcze może dziać, opowiadają przedstawiciele polskich koncernów.

TechnoparkBiznesHub – szansa dla młodych przedsiębiorców

TechnoparkBiznesHub – szansa dla młodych przedsiębiorców

Zwiększenie liczby innowacyjnych przedsiębiorstw typu startup działających na obszarze Polski Wschodniej – to główny cel uruchomienia programu Platform Startowych dla nowych pomysłów. Animatorem jednej z nich – TechnoparkBiznesHub – jest Kielecki Park Tec

Materiał partnera 11.01.2017
Nasza mała cydrownia

Nasza mała cydrownia

Cydr nie musi pochodzić z wielkiej fabryki. Może być napojem rzemieślniczym, wysokiej jakości. Jednym z pionierów produkcji takiego cydru jest mały zakład w Chyliczkach pod Warszawą. Jego trunki szybko zaczęły zdobywać prestiżowe medale, po dwóch latach firma wyszła na zero i całkiem prawdopodobne, że w tym roku odnotuje pierwsze zyski.

Polski fitness się zmienia

Polski fitness się zmienia

Pod koniec 2016 r. ruszył w Gdańsku Tonezone – pierwszy w Polsce i Europie fitness multiplex. Jest to klub działający według zupełnie nowej koncepcji i zarazem modelowy sygnał zmian, które wymagają od branży fitness przemyślenia dotychczasowych strategii biznesowych.

Wybuchowy biznes

Wybuchowy biznes

Fajerwerki kojarzą się głównie z zabawą sylwestrową i pięknie rozświetlonym nocnym niebem. Jednak pirotechniczny biznes nieźle zarabia niemal przez cały rok, a jego oferta jest znacznie lepsza jakościowo i ciekawsza niż jeszcze kilka lat temu. Klientów zdobywa się często poprzez pokazy – na żywo i w internecie.

W tej świątyni liczą na widza

W tej świątyni liczą na widza

Wielu się sparzyło, próbując prowadzić prywatny teatr. Wielkie nazwiska, sponsorzy, państwowe wsparcie – to wszystko nieraz bardziej szkodzi niż pomaga. Kluczem do sukcesu, o czym przekonały się Teatr Capitol i Teatr Niewielki, mogą być natomiast jasno określony target i dobry biznesplan. A także, rzecz jasna, odrobina magii.

Klin za klinem

Klin za klinem

Władysław Majoch, mistrz sztuki stolarskiej ze Złotoryi i właściciel firmy Wir, sam doszedł do zasad nauczanych przez mistrzów marketingu. Dzięki temu i nastawieniu na rynkowe nisze ma dziś szansę na opanowanie krajowego rynku... drewnianych klinów.

Paweł Wolski 13.11.2016
Po tej stronie lustra

Po tej stronie lustra

Między przejrzeniem się a przyjrzeniem się sobie w lustrze jest istotna różnica – zaznacza Leszek Jamiołkowski, wspólnik w spółce Miior. I na tej różnicy, a także na potrzebie wygody i dizajnerskiej estetyki, jego firma oparła swój unikalny produkt – lustra na prowadnicach.

W małej, pogodnej niszy

W małej, pogodnej niszy

Ich biznes, ręcznie wytwarzane, wysokiej jakości szczotki do włosów i brody, zrodził się z zamiłowania do rękodzieła i ozdabiania, ale też z pragnienia, by działać spokojnie, radośnie, wręcz się relaksować. Właściwa nisza sama je znalazła.

Jesteśmy tu pierwsi

Jesteśmy tu pierwsi

Jeśli dobrze trafimy z niszą rynkową, będziemy mieć klientów tylko dla siebie, a do tego, co jest równie ważne, od razu dobrze rozpoznanych. Zanim zaś dołączy do nas konkurencja (o ile w ogóle), mamy czas, by stać się trudnymi do wygryzienia. I może jeszcze zdążymy poszukać kolejnych nisz.

Bądź w okolicy, z którą cię kojarzą

Bądź w okolicy, z którą cię kojarzą

Kiedy w 2014 r. Mike Rai założył Falafel Bejrut, nie miał nic, poza determinacją i pomysłami. Za pożyczone pieniądze kupił wózek na hot dogi, który przerobił, by sprzedawać wegańskie dania pod Halą Mirowską. Dziś jego falafel uważany jest za najlepszy w Warszawie, a pod charakterystycznym logo z odwróconymi „F” i „b” działają już dwie restauracje.

Mieć to, czego inni nie mają

Mieć to, czego inni nie mają

Rośnie u nas rynek kosmetyków naturalnych, w znacznym stopniu dzięki ambitnym rodzimym przedsiębiorstwom. Takim jak Stara Mydlarnia, która od kilkunastu lat stale zwiększa swoją obecność w dużych i mniejszych miastach, oferując klientom klimat luksusowego, domowego spa.

Karolina Prewęcka 18.10.2016
Gry w locie wznoszącym

Gry w locie wznoszącym

Polscy twórcy gier wideo radzą sobie świetnie, ale rząd chce ich jeszcze wesprzeć, szczególnie nowe firmy i pomysły. Zdaniem przedsiębiorców, skoro już faktycznie chce pomóc, powinien to robić bardziej adekwatnie do potrzeb „growego” przemysłu. Bo na razie się z nimi rozmija.

Przełomowa klinika

Przełomowa klinika

Warszawska HIFU Clinic postawiła na model kooperacji z innymi placówkami medycznymi, a także na darmowe konsultacje online i kompleksowość usług. Skupieni w niej lekarze mogli zaś spełnić swe marzenie: sprowadzili do Polski diagnostykę i leczenie raka prostaty na światowym poziomie.

Kino, w jakim nie byliście

Kino, w jakim nie byliście

Czy małe prywatne kina mają jeszcze rację bytu? Jeśli angażują lokalną społeczność, promują kulturę i oferują zupełnie inne doświadczenie niż sieciówki, to czemu nie.

Rzemiosło, jak film, historyczne

Rzemiosło, jak film, historyczne

Ponad 100 tys. pasjonatów rekonstruuje dziś w Polsce ważne wydarzenia z historii. Moda na odtwarzanie dawnych bitew, strojów i zwyczajów siłą rzeczy napędziła szczególny rzemieślniczy biznes, dla wielu fascynujący i zarazem intratny. Trochę też niedzisiejszy, bo klientela jest tu bardzo wierna.