Wywiady
"Wkrótce podamy nowych artystów, nie dążymy do podwyżek cen". Znamy szczegóły festiwalu w Jarocinie
Jeszcze za wcześnie, żeby mówić o odbiciu w branży. Z pewnością brak obostrzeń przekłada się na zdecydowanie lepszą frekwencję podczas wydarzeń. Natomiast sytuacja ekonomiczna w kraju, jak również wojna za naszą wschodnią granicą powodują widocznie mniejsze zainteresowanie zakupem biletów z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem - mówi Marek Szymański, COO Good Taste Production.
Michał Lasocki: "Polacy są w światowej czołówce, jeśli chodzi o zażywanie suplementów" [WYWIAD]
Przyszłością rynku suplementów jest edukacja – każdy powinien mieć dostęp do dokładnych informacji na temat konkretnych produktów. Przez ostatnich kilkanaście lat klienci raczej na ślepo zażywali suplementy – widzieli reklamę w gazecie i kupowali substancję. Kierowanie się impulsem to w tym przypadku ogromny błąd - mówi Michał Lasocki, prezes zarządu Intenson SA.
Wilczyńska-Baraniak: "Firmy często zapominają o bezpieczeństwie dużych zbiorów danych" [WYWIAD]
– Świadomość dotycząca znaczenia danych z pewnością wzrasta w polskich firmach – dane są dzisiaj postrzegane jako klucz do sukcesu organizacji. Natomiast znaczącej poprawy wymaga wdrożenie efektywnych systemów do zarządzania big data – uważa Justyna Wilczyńska-Baraniak, adwokat, lider Zespołu Prawa Własności Intelektualnej, Technologii i Danych Osobowych, kancelaria EY Law.
Rojek o OFF Festival: "Czeka nas wyjątkowa edycja. Zawsze zaskakiwaliśmy, tak będzie też w tym roku"
Branża przez dwa lata była w zasadzie całkowicie zamrożona, więc ciężko już teraz mówić o odbiciu po wielu miesiącach pandemii. Jako organizatorzy mamy do czynienia z większą ekwilibrystyką logistyczną, niż dotychczas - mówi Artur Rojek, dyrektor artystyczny OFF Festival.
Cyberprzestępcy nie mają już żadnych barier – do ataków wykorzystują nawet kontekst wojny
Phishing czy dezinformacja to zazwyczaj początek większych kampanii. O cyberbezpieczeństwie mówi się od lat, nastała swego rodzaju moda na cyberbezpieczeństwo, nie oznacza to jednak, że jest coraz bezpieczniej, wręcz przeciwnie - mówi Rafał Wiszniewski, ekspert ds. ICT i Cyberbezpieczeństwa, Orange Polska.
Katarzyna Łakińska: "Największy potencjał mają zespoły zróżnicowane wiekowo" [WYWIAD]
Moja generacja żyła w wyjątkowo szybko zmieniającym się świecie. Jesteśmy najbardziej elastycznym pokoleniem w historii. Dzięki temu ciężko nas czymś zaskoczyć, także w biznesie – mówi Katarzyna Łakińska, założycielka Flexi.pl, portalu z ofertami pracy dla osób 50 plus.
Innowacje są w naszym DNA. Rozmowa z Ryszardem Hordyńskim
To przedsiębiorcy i prywatni konsumenci zrobili największą rewolucję na polskim rynku energetycznym. Niestety blokują ich regulacje - mówi Ryszard Hordyński, dyrektor ds. Strategii i Komunikacji, Huawei Polska.
Łukasz Tarnawa: Koniec historii okazał się złudzeniem [WYWIAD]
– Za bardzo uwierzyliśmy w idealny świat zglobalizowanej gospodarki. Tymczasem okazało się, że 30 lat względnego spokoju, jaki przeżyliśmy po upadku komunizmu, to raczej wyjątek niż reguła – mówi Łukasz Tarnawa, główny ekonomista Banku Ochrony Środowiska.
Jacek Bartosiak: "Stworzymy grę, w której będzie wszystko: wojny walutowe, sankcje itp" [WYWIAD]
Chcemy dostarczyć ciekawą grę, która będzie oparta na wiedzy o geopolityce. W oderwaniu od jakichkolwiek sztywnych agend. Będzie w niej wszystko: wojny walutowe, sankcje, problemy z rozliczaniem się za ropę naftową, konflikty kinetyczne – zapowiada dr Jacek Bartosiak, prezes spółki Play of Battle.
Ta maszyna miała nie powstać. "Od kilku tygodni mamy po dwa, trzy telefony z pytaniem o dostępność"
– Spółki skarbu państwa produkujące sprzęt dla wojska czy policji powinny być zobligowane do inwestowania w startupy. Tylko tak możemy zbudować przewagi. My dziś jesteśmy już w światowej czołówce w branży dronowej – mówią Artur i Małgorzata Książkowie, założyciele startupu Prometheus.
Marzena Rudnicka: "Okolice pięćdziesiątki uznaje się jako pik możliwości zawodowych" [WYWIAD]
– Gdyby Polki i Polacy w wieku 60+ utworzyli swoje państwo, miałoby ono więcej mieszkańców niż jedna trzecia krajów Unii Europejskiej. To ogromny rynek, którego często nie dostrzegamy – mówi Marzena Rudnicka, prezeska Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej.
Sypień: "Carrefour to jedyna sieć na polskim rynku, która istnieje w różnych kanałach dystrybucji"
Nie widzę możliwości, by przedsiębiorca, który otworzy z nami supermarket, nie zarabiał – mówi Wojciech Sypień, dyrektor supermarketów franczyzowych Carrefour Polska.
Zielone strony biznesu. ESG, czyli warto być przyzwoitym
O wyzwaniach, jakie przed biznesem stawia coraz szerszy wymóg raportowania ESG, mówią Magdalena Obłoza i Oskar Kulik, eksperci ds. CSR i zrównoważonych finansów Banku BNP Paribas.
Pricely ułatwia zarządzanie cenami. "Digitalizacja usprawnia procesy, ale nie zastąpi człowieka"
Digitalizacja danych nie zastąpi człowieka całkowicie. Dostarcza rekomendacje i usprawnia proces, ale to menadżer podejmuje decyzje o realizacji strategii i założeń biznesowych - mówi Marek Dmitruk, CMO Pricely.
Upmedic zamienia wiedzę lekarza w cyfrowe dane. W III kwartale 2022 druga runda finansowa [WYWIAD]
Obecnie w Polsce nie tylko różne specjalizacje stosują odmienną terminologię i standardy opisów, ale także inaczej opis wykona np. ośrodek radiologiczny w Krakowie ,a inaczej w Warszawie, nie mówiąc już o mniejszych miejscowościach. W momencie, kiedy każdy lekarz opisuje pacjentów w podobny sposób, to eliminujemy problemy interpretowania diagnozy - tłumaczy Paweł Paczuski, CEO Upmedic.
Tomasz Plata: "Fintechom wreszcie daje się przestrzeń do pokazania swoich możliwości" [WYWIAD]
Wiele zmian wymusili konsumenci, którzy chcą korzystać z bankowości w taki sposób jak z Netfliksa czy Spotify. Kupowanie rozwiązania „pudełkowego” i płacenie za niego dużych pieniędzy, przestało być sexy – mówi Tomasz Plata, współzałożyciel Autenti, mentor w programie InCredibles.
Achramowicz: "Problem sankcji dotyczy w zasadzie nas wszystkich, skala wyzwań jest ogromna" [WYWIAD]
Rosyjska agresja na Ukrainę wywołała katastrofę humanitarną i perturbacje biznesowe, ale też zmobilizowała do działania na rzecz przyszłości – przekonuje prawniczka Weronika Achramowicz.
Janusz Filipiak: "Nie miałem snów o potędze. Czasem stresuję ludzi spokojem" [WYWIAD]
Czasem stresuję ludzi spokojem. Skąd go mam? Rod Stewart zapytany, czy swój charakterystyczny głos dostał od Boga, odpowiedział, że nie – ma go od piwa. Może też tak jest z moim spokojem? A tak serio, to myślę, że z pewnymi rzeczami człowiek się po prostu rodzi – mówi prof. Janusz Filipiak, twórca i prezes Comarchu.
Kateryna i Katarzyna, czyli o polsko-ukraińskich różnicach w firmie
O integracji pracowników z Polski i Ukrainy oraz różnicach kulturowych między naszymi narodami mówią Kateryna Chwiszczuk i Katarzyna Romanowicz, trenerki z firmy ETTA Leadership & Culture, specjalistki od zarządzania międzykulturowego.
Jacek Piechota: "Putin przestraszył się gospodarczego sukcesu Ukrainy" [WYWIAD]
W ostatnich latach, dzięki integracji z Zachodem, Ukraina zaczęła się szybciej rozwijać. Wieści o tym docierały do Rosjan i Putin najwyraźniej uznał, że to dla niego śmiertelne zagrożenie - mówi Jacek Piechota, prezes Polsko-Ukraińskiej Izby Gospodarczej.
Elastyczność lekiem na trudne czasy. Polskie firmy odbudują źródła dostaw i znajdą nowe rynki zbytu?
Wojna w Ukrainie uderzy w polskie firmy. Tyle że te nauczone doświadczeniami z pandemii, dobrze sobie poradzą i odbudują źródła dostaw lub znajdą nowe rynki zbytu – mówi Magdalena Zmitrowicz, wiceprezes Banku Pekao S.A.
Ukrainian Dream. Przyjechali do Polski i zrobili biznes
Przyjechali do Polski, gdzie zrealizowali swój american dream, budując milionowe startupy. Barbarzyńska wojna ich zmroziła. Ross Knap, Vadym Melnyk i Vasyl Rakivnenko opowiadają o tym, jak Ukraina, wciśnięta w objęcia Rosji, straciła szansę na bycie gospodarczą Polską bis. Tłumaczą, czego się tu nauczyli i jak razem możemy stać się lepsi.
Małe firmy są mamione wspaniałymi perspektywami. Uda się nielicznym, bo e-commerce kosztuje [WYWIAD]
- Wiele osób pokazuje sukces Zalando, jako przykład, że da się szybko rosnąć. Tyle, że Zalando to startup, który dopiero niedawno stał się rentowny, a inwestycji raczej nie spłacił. Lepiej zobaczmy, jak rozwija się LPP. Stworzenie dobrego e-commercu dla takiego gracza to gigantyczna inwestycja - tłumaczy w wywiadzie Tomasz Woźniak, partner i CEO w firmie Future Mind.
Karty paliwowe. Santander wspiera przedsiębiorców w niepewnych czasach
Karta paliwowa to oferta przede wszystkim dla małych i średnich przedsiębiorców - mówi Tomasz Sęba, dyrektor ubezpieczeń i produktów komplementarnych Santander Leasing.
Ortyński: "Ukraińscy artyści od zawsze byli zaangażowani politycznie. Tożsamość jest kluczowa"
Dzisiaj dla Ukraińców wspólnota, tożsamość i kultura są tym, co powoduje, że Ukraina tak dzielnie się trzyma i walczy. Każdy w Ukrainie powtarza teraz najczęściej, że "w narodzie siła" - mówi Mirosław Ortyński, urodzony we Lwowie basista zespołu Enej.
Rosja wykorzysta kryptowaluty, by zyskać płynność finansową? "Krypto posłuży i Rosji, i Ukrainie"
Krypto posłuży Moskwie, gdyż nie jest możliwe, żeby reszta świata zablokowała Rosjanom możliwość dokonywania transakcji kryptowalutowych. Z drugiej strony, nie ma sposobu, aby Rosja - jako kraj - w sposób efektywny korzystała z kryptowalut - mówi w rozmowie z mycompanypolska.pl Gabriel Dymowski, CEO DoxyChain.
Psycholożka: "Praca może nabrać sensu i stać się większą wartością niż przed pandemią" [WYWIAD]
Nowa rzeczywistość jest dla nas ogromną szansą. Jeśli ją wykorzystamy, praca będzie miała dla nas większy sens i większą wartość niż przed pandemią – mówi prof. Agnieszka Wojtczuk-Turek, psycholożka i specjalistka od zarządzania, dyrektorka Instytutu Kapitału Ludzkiego w Szkole Głównej Handlowej.
Karol Misztal: "Życie jest za krótkie, żeby patrzeć na brzydkie rzeczy" [WYWIAD]
Biznesu nie można ogarniać wyłącznie schematami, czasem trzeba zakasać rękawy i pobrudzić sobie rączki – mówi Karol Misztal, założyciel yestersen.
Prezes Polskiej Agencji Kosmicznej: "Polski sektor kosmiczny stoi przed wielką szansą" [WYWIAD]
Kluczem jest, byśmy przestali tworzyć pojedyncze komponenty, a zaczęli budować całe systemy. Wtedy podbijemy kosmos – mówi prof. dr hab. Grzegorz Wrochna, prezes Polskiej Agencji Kosmicznej.
Raport Pracownik w centrum uwagi. Uważność i empatia to dobra komunikacja
Wsłuchiwanie się w potrzeby pracowników i empatyczne reagowanie na nie to podstawowe wyzwania, jakie stoją przed działami komunikacji – przekonuje Izabela Tworzydło, dyrektorka Departamentu Komunikacji Korporacyjnej, rzeczniczka prasowa BNP Paribas Bank Polska. Dodaje, że choć to trudne, trzeba unikać zalewania pracowników informacjami.
Ukończył Half Iron Mana, teraz rozwija swój startup. Adam Zaorski. Poza biznesem
Trenował tenis, zaznał życia w Los Angeles, ukończył Half Iron Mana. Adam Zaorski to współtwórca i CEO CornerApp – narzędzia do prowadzenia live’ów sprzedażowych.
Natalia Gozdowska: "Firmy, które dbają o CSR, zyskują dużą przewagę rynkową" [WYWIAD]
Młodzi ludzie preferują wolność, a nie stabilizację. Interesuje ich work-life balance, wiedzą, że trzeba o siebie dbać, dlatego tak dużo mówi się o zrównoważonym rozwoju i odpowiedzialnym zarządzaniu również w kontekście pracowniczym. Employer branding wciąż funkcjonuje, ale istotniejszy staje się employer experience - uważa Natalia Gozdowska, Business Development Director w Altkom Akademii.
Prof. Malinowski: "Żyjemy na koszt przyszłych pokoleń. W ekonomii musi pojawić się przełom" [WYWIAD]
Czy biznes może współdziałać z nauką z korzyścią dla ogółu? – zastanawia się prof. Szymon Malinowski, fizyk z Uniwersytetu Warszawskiego, bohater filmu dokumentalnego „Można panikować”, w reż. Jonathana Ramseya, o zmaganiach z kryzysem klimatycznym.
Paulina Kirschke: "W Polsce łatwiej wypromować startup niż fundację" [WYWIAD]
Ludzie nie zdają sobie sprawy z tego, że praca w fundacji jest normalną pracą. Przez wiele lat funkcjonowałam w szeroko rozumianym biznesie, dlatego nigdy nie chciałam tworzyć organizacji społecznej, która byłaby taką „fundacją popołudniową”, gdyż każda zmiana społeczna wymaga ciągłej pracy u podstaw - mówi Paulina Kirschke, prezeska Fundacji im. Julii Woykowskiej.
Polska aplikacja demokratyzuje piłkę nożną. "Piłka nożna nie może być sportem elitarnym" [WYWIAD]
Głęboko wierzę w pozytywną moc sportu, w szczególności futbolu - i na poziomie jednostek, i społeczności. W określeniu “jogo bonito”, czyli piękna gra, nie chodzi tylko o widowiskowość, ale też aspekt społeczny - mówi w rozmowie z mycompanypolska.pl Rafał Warchoł, CEO FCapp.