Andrzej Szumowski: Rośnie liczba polskich producentów wódki
Andrzej Szumowski, fot. mat. prasoweMimo trudnych warunków, w jakich musi działać polska branża spirytusowa, w 2020 roku zarejestrowanych było 127 licencjonowanych producentów wyrobów spirytusowych. - Od tego momentu pojawiło się kilkunastu nowych, kraftowych producentów, którzy zaczęli działalność w Polsce - stwierdził Szumowski.
W minionym roku sprzedaż ilościowa wódki spadła o 1 proc. w porównaniu do poprzedniego okresu. Producenci zanotowali jednak wzrost sprzedaży - głównie przez wzrost cen. Problemów na rynku nie zauważają jednak producenci wódek premium, bo tu sprzedaż wciąż rośnie. - Ta kategoria cały czas rośnie. Nam jako Stowarzyszeniu zależy najbardziej na wzroście tego segmentu. Lepiej sprzedawać mniej, ale lepiej, czyli właśnie produkty premium - powiedział.
Jednocześnie ważnym elementem rozwoju branży spirytusowej ma być eksport. Jak zaznaczył Andrzej Szumowski, 98 proc. koniaku produkowanego we Francji jest spożywane poza granicami Francji. 94 proc. szkockiej Whisky sprzedawanej jest za granicę. - W Polsce jest to zaledwie 17 proc. To pokazuje, że przyszłość polskiej wódki to przede wszystkim eksport - dodał.
Polski rynek jest również mocno nasycony, w związku z czym, aby myśleć o rozwoju, producenci muszą stawiać właśnie na eksport.
Jak poprawnie wyliczyć ROI?
Polska wódka na światowych stołach
Wódka jest ważnym dla Polski produktem eksportowym. Wartość jej eksportu w 2021 r. wyniosła prawie 482 mln złotych, zaś udział wódek czystych w eksporcie polskich napojów spirytusowych to ok. 75 proc.
Co ciekawe, jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Stowarzyszenia, Polska Wódka jest na trzecim miejscu, jeśli chodzi o rzeczy i osoby najbardziej kojarzone Polską. Wódkę wyprzedza tylko Robert Lewandowski i Jan Paweł II.
– Polska Wódka to narodowy trunek, produkt premium, którym możemy szczycić się na arenie międzynarodowej. Niestety, chociaż faktem jest, iż Polska to największy producent wódki w UE, to Polska Wódka/PolishVodka stanowi tej produkcji i eksportu niewielki procent – mówi Andrzej Szumowski.
Jak dodał, w ubiegłym roku Polska Wódka odniosła duży sukces na arenie międzynarodowej, bowiem została włączona do grona pierwszych 100 europejskich Chronionych Oznaczeń Geograficznych na terenie Chin. - Można śmiało powiedzieć, że pozycja Polskiej Wódki umacnia się, brakuje jednak edukacji w naszym kraju i świadomości, że to trunek szlachetny i wart docenienia z uwagi na jego wspaniałą jakość i ponad 500-letnią tradycję produkcji - komentuje.