Cyfrowy romantyzm sportu

Capital block
Capital block, fot. mat. prasowe
Ustalenie taktyki meczowej. Kupno najważniejszych momentów z historii danej drużyny. Poprawa szybkości biegu, umówienie się na sparing. Nowe technologie coraz mocniej wchodzą do świata sportu i pomagają nie tylko profesjonalnym zawodnikom, ale też pasjonatom amatorom. Swój udział w tym procesie mają polskie technologie.

Z tekstu dowiesz się m.in.:

- Jak polskie technologie zmieniają sport
- Jak działają polskie aplikacje: BallSquad, Zetly, Respo.Vision, FCapp
- Które rodzime kluby piłkarskie najchętniej korzystają z nowych technologii

Cały artykuł znajdziesz w miesięczniku My Company Polska lub po zalogowaniu z aktywnym dostępem do wszystkich treści na portalu mycompanypolska.pl

---

Leatherhead FC to brytyjski klub piłkarski z regionalnej klasy rozgrywkowej, w której rywalizują półprofesjonalne drużyny. Taka trochę okręgówka, gdzie niby ocieramy się o zawodowstwo, ale jednak większość piłkarzy gra wyłącznie dla frajdy. Tym, co jednak wyróżnia „Garbarzy” – jak nazywa się w Anglii piłkarzy tego zespołu – jest współpraca z IBM, globalnym informatycznym potentatem. Opracowane przez koncern IBM Watson Discovery – rozwiązanie oparte przede wszystkim na sztucznej inteligencji, algorytmach i uczeniu maszynowym – pomaga sztabowi Leatherhead FC w przygotowaniu taktyki na najbliższe spotkania. System analizuje nie tylko raporty meczowe, ale też przeczesuje wiele innych źródeł (takich jak media społecznościowe), zapewniając dokładniejszy wgląd w ostatnie mecze przeciwnika. IBM Watson Discovery dostarcza danych dotyczących posiadania piłki, wskazuje najgroźniejszych zawodników konkurencji, przewiduje, który obszar boiska może okazać się kluczowy w walce o zwycięstwo. Tak zebrane informacje można wykorzystać do stworzenia precyzyjnego planu gry.

Czy z sukcesem? O współpracy Leatherhead FC z IBM zrobiło się głośno w sezonie 2018/2019. „Garbarze” zajęli ósme miejsce w lidze, choć jeszcze kilka miesięcy wcześniej walczyli o utrzymanie. W trakcie tamtej kampanii klub stracił kluczowych zawodników – przeszli oni bowiem do wyżej notowanych klubów. Jednak dzięki uporowi i zawziętości, połączonej z wykorzystaniem nowych technologii, drużyna zanotowała spory progres. Po zwycięskim meczu ostatniego sezonu (wygrana 4:0!), Martin McCarthy – członek sztabu szkoleniowego Leatherhead FC, a jednocześnie były piłkarz – komentował: „Sceptycznie podchodziłem do tej technologii, ale okazała się ona fantastycznym narzędziem. Jestem pewien, że z tego typu systemów może korzystać wiele drużyn, bo to rozwiązanie niedrogie, za to bardzo skuteczne”.

IBM Watson jest wykorzystywany również m.in. w trakcie tenisowego Wimbledonu i podczas meczów najważniejszej amerykańskiej ligi bejsbolowej MLB. 

Polskie drużyny coraz bardziej innowacyjne

Trudno sobie wyobrazić współczesny sport bez nowych technologii. Z raportu „Emerging tech in sports: Reimagining the player and fan experience” opracowanego przez Capgemini wynika, że nie tylko zawodnicy i trenerzy chętnie wykorzystują nowatorskie rozwiązania technologiczne. Także dla kibiców innowacje stają się coraz istotniejsze w doświadczaniu sportowych emocji. To już nie tylko transmisje telewizyjne i telebim podczas meczu na stadionie. Zmienił się sam sposób realizacji telewizyjnej, mnogość kamer pozwala na dokładniejszy ogląd sytuacji, serwisy wideo pozwalają na wybór satysfakcjonujących nas ujęć, a aplikacje mobilne oferują dostęp do poszerzonych statystyk. Również kluby, sponsorzy i organizatorzy starają się za pomocą nowych technologii budować głębsze relacje z fanami. – Nowe technologie zmieniają każdy aspekt naszego życia. To oczywiste, że także doświadczenia płynące ze sportu muszą się zmieniać. Dobre wykorzystanie dostępnych na rynku narzędzi pozwoli klubom sportowym na zwiększanie zaangażowania, ale też pozyskanie zupełnie nowego grona kibiców, w tym nowych pokoleń, które bez tych nowinek prawdopodobnie nie zainteresowałyby się sportem – komentował przy okazji publikacji raportu Michał Sosinka z Capgemini.

Takie podejście rozumieją nie tylko topowe globalne marki, ale również reprezentanci rodzimej...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

baner 970x200
My Company Polska wydanie 3/2022 (78)

Więcej możesz przeczytać w 3/2022 (78) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ