Nie tylko dla oszczędności. Polacy są coraz bardziej eko

Dominika Grusznic-Drobińska
Dominika Grusznic-Drobińska, gfk, fot. mat. prasowe
61 proc. Polaków twierdzi, że ochrona środowiska jest dla nich ważna - wynika z badań GfK. Oszczędzanie wody czy energii wynika nie tylko z chęci zaoszczędzenia pieniędzy, a trend ekologiczny jest coraz bardziej widoczny.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

- Rosnąca świadomość społeczna sprawia, że ochrona środowiska staje się dla Polaków coraz ważniejsza. Jednak zdaniem ekspertów GfK decyzje konsumentów nie wynikają jedynie z pobudek ideologicznych. – Dbanie o planetę się opłaca. Oszczędzanie prądu i wody, przemyślane zakupy czy korzystanie z publicznych środków transportu pozwalają Polakom zatrzymać w kieszeni dodatkowe pieniądze. Jest to ważne szczególnie teraz, kiedy mamy do czynienia z galopującą inflacją oraz drożyzną, a nastroje konsumenckie z miesiąca na miesiąc są coraz niższe – podkreśla Dominika Grusznic-Drobińska, director marketing & consumer intelligence w GfK.

Jak pisać skuteczniej, czyli licznik słów w firmie

Biznes musi być odpowiedzialny

Troska o środowisko wpływa także na siłę marek. Coraz większy odsetek konsumentów uważa, że działania ekologiczne to już nie tylko kwestia dobrej woli, ale przede wszystkim obowiązku przedsiębiorstw. Według danych GfK pochodzących z raportu Consumer Life już 55 proc. Polaków uważa, że biznes musi brać odpowiedzialność za ochronę środowiska. 

– Bycie „eko” to obecnie jeden z najsilniejszych trendów konsumenckich. Obojętność firmy na sprawy związane z ochroną środowiska może sprawić, że kupujący sięgnie po inny produkt, którego producent takie działania praktykuje. Już co czwarty Polak przyznaje, że chętnie wybierze określoną markę zamiast innej tylko dlatego, że wspiera ona słuszną sprawę – mówi Dominika Grusznic-Drobińska. 

Startup Saule coraz bliżej giełdy

Eko w życiu prywatnym

Jak wynika z badania Consumer Life, Polacy coraz bardziej dbają również o własne zdrowie i sprawność. W 2021 roku było to ważne dla 66 proc. badanych, co oznacza wzrost o 10 p.p. w porównaniu do 2020 roku. Podejmowane działania mają wymiar holistyczny: troszczymy się nie tylko o ciało, ale także o umysł i duszę. Ponadto, coraz częściej dobre samopoczucie łączymy z aparycją. Już 38 proc. konsumentów przyznaje, że ich wygląd zewnętrzny odzwierciedla to, jak się czują. 

– Jesteśmy coraz bardziej świadomi tego, jak dobry stan zdrowia oraz samopoczucia przekłada się na naszą wydajność i efektywność w życiu zawodowym i prywatnym. Dlatego uprawiamy sporty, dbamy o odpowiednią jakość snu, nawodnienie czy zdrową dietę – komentuje Dominika Grusznic-Drobińska i dodaje, że chęć zachowania dobrej formy psychicznej i fizycznej przekłada się na decyzje zakupowe. Już 31 proc. Polaków przyznaje, że aktywnie poszukuje produktów i usług, które pomagają żyć zdrowo.

Główną przyczyną zmian w zwyczajach konsumenckich jest pandemia oraz związane z nią wyzwania, takie jak praca zdalna. – W 2021 roku blisko połowa Polaków podkreślała, że stara się zachowywać właściwe proporcje między pracą a czasem wolnym. Dla porównania w 2020 roku uwagę zwracał na to jedynie co trzeci badany. Dynamiczne zmiany w zwyczajach konsumentów stanowią wyzwanie, ale też szansę dla biznesu. Marki to zauważają i coraz częściej proponują nabywcom rozwiązania ułatwiające codzienne życie – podsumowuje Dominika Grusznic-Drobińska.

ZOBACZ RÓWNIEŻ