Firmy kosmiczne potrzebują nowych kompetencji

Kompetencje w sektorze kosmicznym
Kompetencje w sektorze kosmicznym, fot. mat. prasowe
Oferta uczelni wyższych stara się nadążać za wymaganiami rynku, ale jak to zazwyczaj bywa, szczytem marzeń dla pracodawcy jest pozyskanie pracownika nie tylko dobrze wykształconego, ale też z niezbędnym doświadczeniem. Tu zwykle zaczynają się problemy, które ARP stara się rozwiązać – mówi Paweł Pacek, dyrektor Biura Rozwoju Technologii w Agencji Rozwoju Przemysłu SA.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 3/2022 (78)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Branża kosmiczna w Polsce dynamicznie się rozwija, co roku przybywa kilka nowych firm a te, które już istnieją, sukcesywnie zwiększają zatrudnienie. Kogo najczęściej szukają do pracy firmy z sektora kosmicznego i czy identyfikują problemy z pozyskiwaniem pracowników?

Sektor kosmiczny w Polsce jest w procesie dynamicznego rozwoju.  Oznacza to że potrzeby kadrowe podmiotów z branży kosmicznej także się zmieniają. Jeszcze dwa lub trzy lata temu powiedziałbym, że jest zapotrzebowanie głównie na inżynierów różnych specjalności niezbędnych do prowadzenia działalności kosmicznej czyli inżynierów mechaników, elektroników, optoelektroników, specjalistów inżynierii materiałowej oraz oczywiście informatyków - programistów. Wraz z rozwojem, firmy potrzebują także nowych kompetencji. Oprócz tej kluczowej – badawczo-rozwojowej i produkcyjnej – muszą być w firmie przecież ludzie którzy potrafią zarządzać sprzedażą, marketingiem, promocją, obsługą prawną. Nowe wymagania stawiane są także samym inżynierom – muszą oni dziś jednocześnie często zarządzać projektem lub wieloma projektami. W ostatnim czasie ważna staje się inżynieria systemów, w której stawia się na interdyscyplinarność i umiejętność zarządzania projektem inżynierskim jako złożonym systemem. To nowe zapotrzebowanie nie jest łatwe do zaspokojenia. Oferta uczelni wyższych stara się nadążać za wymaganiami rynku, ale jak to zazwyczaj bywa, szczytem marzeń dla pracodawcy jest pozyskanie pracownika nie tylko dobrze wykształconego ale i z niezbędnym doświadczeniem. Tu zaczynają się zazwyczaj problemy, ale częściowo mamy na nie jako ARP, rozwiązanie. 

No właśnie, proszę powiedzieć jakie inicjatywy Państwo realizujecie w Agencji Rozwoju Przemysłu by ułatwić firmom pozyskanie kompetentnych pracowników branży kosmicznej. 

Jest ich kilka i odpowiadają one różnym zapotrzebowaniom. Doświadczenie, którego wymagają pracodawcy można pozyskać na kilka różnych sposobów – po pierwsze w samej firmie i tu proponujemy nasz program stażowy „Polish Space Fellowship Program”, w którym absolwenci studiów i młodzi naukowcy mogą przez 6 miesięcy spróbować swoich sił w sektorze kosmicznym. Ten okres zazwyczaj wystarcza by obie strony – stażysta i pracodawca – mogli podjąć decyzję o dalszym zatrudnieniu. ARP SA finansuje do 50% wynagrodzenia stażysty, zdejmując znaczną część ryzyka z pracodawcy, który bez tego wsparcia mógłby nie zdecydować się na zatrudnienie niedoświadczonego pracownika. Dla stażysty jest to czas na nabycie niezbędnych kompetencji do dalszej pracy w branży kosmicznej. Nasz program, realizujemy we współpracy ze Związkiem Pracodawców Sektora Kosmicznego, już 5 lat i możemy pochwalić się jego znakomitymi efektami – niemal 80% stażystów zostaje w branży kosmicznej. Docenił to m.in. Parlament Studentów RP, przyznając w 2019 r.  temu programowi nagrodę Pro Juvenes za najlepszy program praktyk studenckich. 

Drugi kierunek to pozyskanie pracowników, z zagranicy. Myślę tu głównie o Polakach, którzy mają już za sobą kilka czasami już kilkanaście lat doświadczenia w firmach kosmicznych w Europie. To bardzo ważny zasób kadrowy z którego w razie potrzeby można skorzystać. Od kilku lat staramy się być dobrze zorientowani w przebiegu karier pracowników zarówno w ESA jak i w sektorze komercyjnym. Zorganizowaliśmy dotychczas 3 spotkania środowiska Polaków pracujących za granicą, w planach mamy kolejne. 

Trzeci, zidentyfikowany przez nas kierunek pozyskania doświadczonych pracowników to przekwalifikowanie ich z innych branż. Po nawet krótkim przeszkoleniu „kosmicznym” doświadczeni specjaliści z innych branż np. z lotniczej, motoryzacyjnej, robotycznej mogą odnaleźć się w zaawansowanych projektach z obszaru „space”. Dla tej grupy m.in. powstała inicjatywa ARP Space Academy. W jej ramach oferujemy kursy, które w krótkim czasie (do 100 godzin) dają możliwość pozyskania niezbędnej wiedzy.

W jakich obszarach można dokształcić się w ARP Space Academy?

Obecnie oferujemy trzy kursy: dwumodułowy kurs „Introduction to Space for Engineers”, w którym program odzwierciedla fazy integracji satelity. Moduł odpowiadających fazom 0/A/B realizowany jest przez Politechnikę Warszawską a moduł dotyczący faz C/D przez Wojskową Akademię Techniczną we współpracy z Centrum Badań Kosmicznych PAN i kilkoma wiodącymi firmami sektora kosmicznego. Ten dwuetapowy kurs adresowany jest dla inżynierów o niedużym doświadczeniu w technologiach kosmicznych. Nasze najnowsze „dziecko” to kurs „An Introduction To Space Economics”, który dostarcza niezbędnej wiedzy o tym co powinien wiedzieć o „kosmosie” każdy, kto ma jakiś zawodowy kontakt z tym obszarem. W przystępny sposób chcemy przekazać wiedzę o specyfice środowiska kosmicznego, podstawach inżynierii kosmicznej, rynku kosmicznym w Polsce i Europie, o komercyjnych projektach kosmicznych. Wiedza o kosmicznej gospodarce w pigułce! Chcielibyśmy zachęcić do udziału w tym szkoleniu przedstawicieli sektora finansowego, administracji, nauczycieli, przedstawicieli instytucji z szeroko rozumianego ekosystemu sektora kosmicznego. Ten kurs będziemy realizować z Akademią Leona Koźmińskiego w Warszawie. W najbliższym czasie mamy w planach uruchomienie kilku kolejnych kursów m.in. z obszaru robotyki kosmicznej i inżynierii systemów. Założona przez nas formuła współpracy z uczelniami sprawdza się świetnie do tej pory, dlatego postanowiliśmy wyjść z ofertą szkoleń także poza granicę Polski. Już wkrótce Polscy eksperci będą przekazywać swoją wiedzę przedstawicielom węgierskiego sektora kosmicznego. 

My Company Polska wydanie 3/2022 (78)

Więcej możesz przeczytać w 3/2022 (78) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ