1
Przewrót czy przegrupowanie
37-letni Altman to naprawdę ważna figura w świecie AI. Jego celem, z czym się zresztą specjalnie kryje, jest ukształtowanie nowego porządku świata - pisze nasz redaktor naczelny.
Data publikacji: 29.11.2023
Do życia oraz biznesu podchodzimy jak do gry, w której wbija się kolejne levele – oczywiście każdy kolejny jest coraz trudniejszy. Staramy się jednak tworzyć taką firmę, w której ludzie cieszą się na poniedziałek i mogą w niej rozwijać skrzydła. Ale to nie są relacje, jakie panują wśród członków rodziny – mówią Paulina i Kamil Walkowiakowie, założyciele cux.io.
Kuba Dobroszek, Grzegorz Sadowski
1
37-letni Altman to naprawdę ważna figura w świecie AI. Jego celem, z czym się zresztą specjalnie kryje, jest ukształtowanie nowego porządku świata - pisze nasz redaktor naczelny.
4
10
Agencje informacyjne pisały „Poland is back”. Jednak gdyby nowa koalicja zachciała spełnić wszystkie obietnice wyborcze, to potrzeby brutto wzrosłyby z prognozowanych przez odchodzący rząd 420 mld zł do ponad 550 mld zł. Kluczowe są więc środki z KPO.
12
W nowym roku dajmy sobie trochę luzu i prawa do odpoczynku. Dla naszych mózgów, umęczonych pandemią, wojną i przebodźcowanych mediami społecznościowymi, okaże się to naprawdę zbawienne! – apeluje Magdalena Bigaj, prezeska Instytutu Cyfrowego Obywatelstwa, autorka książki „Wychowanie przy ekranie”.
18
Do życia oraz biznesu podchodzimy jak do gry, w której wbija się kolejne levele – oczywiście każdy kolejny jest coraz trudniejszy. Staramy się jednak tworzyć taką firmę, w której ludzie cieszą się na poniedziałek i mogą w niej rozwijać skrzydła. Ale to nie są relacje, jakie panują wśród członków rodziny – mówią Paulina i Kamil Walkowiakowie, założyciele cux.io.
23
Czasem orientujemy się, że wpadamy w pułapkę prezentowania najlepszej wersji siebie całemu światu, także współpracownikom, a do domu przynoszenia „ochłapów” – mówią Ania i Adam Weberowie, założyciele pomelody.
26
Bycie ze sobą 24 godziny na dobę, praca przenikająca każdy aspekt życia, problemy z podziałem obowiązków – prowadzenie biznesu z partnerem to nie lada wyzwanie. Mimo to pary coraz częściej się na to decydują, a liczba polskich firm odnoszących globalne sukcesy stale rośnie.
30
Stworzony przez Piotra Liguzińskiego startup PioLigOn pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze, dając producentom leków możliwość szybkiego dostarczenia ludziom antidotum na schorzenia oporne w leczeniu.
33
Pierwsze CV stworzył, mając 37 lat – wcześniej praca znajdowała go sama. Jego startup otrzymał niedawno 7 mln euro dofinansowania. Marcin Koziorowski, współtwórca EcoBean – firmy, która biznes postawiła na fusach z kawy.
36
Tunezyjczyk Mouhamed Dabouzi, twórca startupu Clark produkującego majtki menstruacyjne, przełamuje w Polsce tabu związane z higieną intymną kobiet. To on wprowadził na nasz rynek produkt, który łączy komfort i ekologię.
38
Kilkaset milionów euro będzie kosztował podatników lot Polaka na ISS. Dużo? Patrząc na możliwości, jakie daje udział w kosmicznym wyścigu, to się opłaca. Możemy być lokalną kosmiczną potęgą.
41
Najważniejszy jest dalszy rozwój polskich firm, gdyż wreszcie stanęliśmy przed ogromną szansą na wyjście z okresu projektów badawczo-rozwojowych do powszechnej komercjalizacji naszych technologii kosmicznych – mówi Paweł Pacek, dyrektor Biura Rozwoju Technologii w ARP S.A.
42
Potrzebujemy otrzeźwienia. Musimy spojrzeć na rzeczywistość bez filtrów i upiększeń. Nie każdy ma predyspozycje, by zostać herosem przedsiębiorczości – mówi Szymon Janiak, współzałożyciel funduszu Czysta3.VC.
46
Najsłynniejsza kryptowaluta już dwukrotnie traciła 80 proc. wartości. Po pierwszym tąpnięciu w 2018 r., notowania wzrosły 20-krotnie. Obecnie trwa ponowne odbicie po krachu.
50
Za majątkami najbogatszych ludzi na świecie stoją dobre, choć ryzykowne decyzje biznesowe. Pewnie nie znaleźliby się na kartach historii, gdyby tylko ktoś z konkurencji na czas przyjrzał się, co robią i wyciągnął wnioski. Dziś tym, który pokrzyżuje konkurencji plany, możesz być ty. Oczywiście z niewielką pomocą AI.
53
Niektórzy przypisują AI wręcz nadnaturalne zdolności, więc nikogo nie dziwią już pytania o to, na ile te innowacyjne rozwiązania zdominują ludzkość. W jakim stopniu obecny rozwój to szansa, a w jakim wyzwanie? Nie ma tu prostych odpowiedzi.
56
Kiedy budujemy swój e-commerce, rozumiemy, jak ważny jest jego UX i użyteczny, estetyczny interfejs sklepu online. Dbamy więc o to, by wygląd sklepu był na tyle uniwersalny, aby podobał się wielu różnym klientom i pozwolił im komfortowo robić zakupy.
58
Osoby transpłciowe to jedna z najbardziej dyskryminowanych grup w Polsce. Także na rynku pracy. Jak stworzyć firmę wrażliwą na różne tożsamości płciowe?
61
Wpływ kobiet na nowe technologie przez dziesięciolecia był niewielki. To już jednak przeszłość – obecnie ich rola w branży high-tech bardzo wzrasta, coraz więcej jest też ich na stanowiskach zarządczych. Tempo przemian jest tak duże, że można już mówić o cichej rewolucji.
64
Dzisiejszy biznes, pełen czarnych łabędzi i szarych nosorożców, wymaga od liderek i liderów łączenia bardzo różnych umiejętności. Ta trudna mieszanka często wychodzi lepiej kobietom – mówi Małgorzata Kasperska, wiceprezeska firmy Schneider Electric, odpowiedzialna za Polskę, Czechy, Słowację oraz Ukrainę.
66
Jesteś szefem, a jednocześnie jedyną osobą w firmie, która potrafi zrobić dobrze każde zadanie? Cóż, mamy dla ciebie dwie złe wiadomości. Po pierwsze, się mylisz. Po drugie, wszystko wskazuje na to, że stosujesz mikrozarządzanie. A to prędzej czy później zabije twój biznes.
69
Rozwijająca się w błyskawicznym tempie technologia zrewolucjonizowała rynek pracy i zakresy pożądanych kompetencji. To, co potrzebne jest w firmie dzisiaj, jutro może okazać się już nieprzydatne lub niewystarczające. Pojawiły się nowe potrzeby i wyzwania, na które działy HR będą musiały szybko reagować. Ci, którzy nie nadążą za trendami, nie podołają konkurencji.
73
Nie boimy się wyzwań i lubimy pionierskie projekty, zależy też nam na jakości w każdej dziedzinie życia, dlatego postanowiliśmy zostać sponsorem strategicznym Akademii Leona Koźmińskiego – mówi Dagmara Senda, zastępczyni dyrektora Departamentu HR Ergo Hestii, i dodaje, że edukacja to inwestycja, która zawsze się opłaca.
75
Jaką strategię retencyjną warto wybrać? Taką, która bazuje na tym, co najprostsze i znane od dawna, ale wciąż pomijane. Przewagę zdobędą te organizacje, w których DNA wpisana jest przyjemność z doceniania.
76
Szukasz możliwości, innowacji i wyzwań? Zapraszam do Grudziądza, gdzie najlepsi specjaliści przez 24 godziny dbają o płynny obrót zieloną energią na światowych giełdach – mówi Marcin Kulpa, dyrektor Biura Obsługi Rynku Hurtowego w Respect Energy.
78
Jakie predyspozycje, cechy osobowości i typ motywacji ułatwiają zarządzanie ludźmi – zdradza dr Dorota Wiśniewska-Juszczak, psycholożka społeczna i konsultantka w biznesie.
81
W czasach, gdy tak trudno o pracowników, każda firma chciałaby ich zrozumieć. Ponad 200 osób na żywo i 3 tys. online rozmawiało o wellbeingu pracowników, jego wpływie na funkcjonowanie i wyniki firm oraz zasadach jego wdrażania i mierzenia jego poziomu. Okazją do wymiany zdań była październikowa konferencja Benefit Systems „Wellbeing Summit. Poznaj Algorytm Dobrostanu”.
82
83
Przedsiębiorstwa nie odniosą sukcesu, jeśli nie otworzą się na różnorodność – podkreśla Norbert Matusiak, dyrektor ds. wynagrodzeń i benefitów, Forvia Polska.
84
Słowo „odpady” czas wyrzucić do śmietnika, a wyjąć z niego cenne surowce, które tam, niestety, ciągle trafiają. Transformacja gospodarki do obiegu zamkniętego (GOZ) to jeden z filarów zrównoważonego rozwoju.
88
Nasze mamy i babki były mistrzyniami ekonomii cyrkularnej! Wystarczy, że będziemy brali z nich przykład – przekonuje Ewa Janczukowicz-Cichosz, ekspertka ds. zrównoważonego rozwoju LPP.
90
Najwięksi arcymistrzowie szachowi słynęli z umiejętności grania wielu, równoległych partii, czasem dosłownie z zasłoniętymi oczami. To chyba najlepsza metafora tego, czym dziś jest omnichannel. Podejmiesz wyzwanie?
93
Pozyskanie lojalności klienta nie jest możliwe bez zrozumienia jego potrzeb, a współczesny konsument stawia coraz większe wymagania, zwłaszcza jeśli chodzi o płatności.
94
Powiedzenie „klient nasz pan” zyskało zupełnie nowe oblicze. W biznesie nie chodzi już tylko o to, by traktować potrzeby klientów priorytetowo. Dziś najważniejsze jest to, by poznać je i dostosować się do nich, zanim jeszcze klient skorzysta z naszej oferty.
96
Nigdy nie uda ci się osiągnąć 100 proc. produktywności pracowników i efektywności wykorzystania pieniędzy w firmie. Można jednak działać i krok po kroku mądrze ciąć niepotrzebne koszty.