Temat z okładki
Podróż za jedną emotkę. Jak zmienia się branża traveltech
Innowacyjne planery podróży, system do zarządzania cenami atrakcji turystycznych, slowhopowe marketplace – rodzima branża startupowa coraz odważniej wchodzi w branżę turystyczną, zmieniając sposób, w jaki odkrywamy świat i Polskę. A przy okazji próbując na tym zarobić.
12 wspaniałych. Liderzy nowej generacji
Badaczka kosmicznych mikroglonów, główny naukowiec w OpenAI, konstruktor elektrycznych motocykli, twórcy gry o Thorgalu, jeden z najlepszych skautów w NBA. Młodzi Polacy zmieniają nie tylko biznes, ale też świat. Poznajcie 12 wspaniałych.
Przestać szukać ładniejszych plaż. Wywiad z Anną Zielińską
Budujemy narzędzie oparte na AI łączące influencerów z markami i analizujące wydajność kampanii. To będzie biznes skalowalny na rynki globalne i w perspektywie pięciu lat będzie bardzo atrakcyjny dla mIędzynarodowych inwestorów branżowych – mówi Anna Zielińska, co-founderka Stor9.
Czy to koniec sportu jaki znamy? "W wyścigu pędzi kilka ciekawych polskich startupów"
Przez sport przetacza się technologiczna rewolucja. I to na każdym polu. Stary system kruszeje, a prywatne inwestycje profesjonalizują i zmieniają oblicze rozgrywek. W wyścigu tym pędzi kilka ciekawych polskich startupów.
Jak oni to robią. Odsłaniamy sekrety founderów [TYLKO U NAS]
Gdybyśmy byli pismem plotkarskim, zapewne walilibyśmy po oczach krzykliwymi hasłami o odsłanianiu najskrytszych tajemnic przedsiębiorców. Ale nie jesteśmy, dlatego zapraszamy w podróż po sztuczkach i nawykach, dzięki którym można wznieść biznes na wyższy poziom.
Reportaż z końca świata
Zastanawialiście się kiedyś, jak mógłby wyglądać koniec świata? Katastrofa klimatyczna, globalna wojna, bunt sztucznej inteligencji? Możliwe scenariusze można mnożyć, trudno jednoznacznie stwierdzić, który jest najbardziej prawdopodobny. Czy na pewno?
Le Petit Trou to polska marka bielizny znana na całym świecie. W czym tkwi jej sukces? [WYWIAD]
Le Petit Trou to marka, którą francuski „Vogue” umieścił w zestawieniu najbardziej gorących tego sezonu obok takich, jak Loro Piana, Max Mara czy Brunello Cucinelli. Z kolei „GQ France” poleca ją słowami „możesz kupić z zamkniętymi oczami”. O pomyśle, sukcesie oraz nietaktownych na pozór decyzjach opowiadają założycielka marki Zuzanna Kuczyńska i Kasia Partyka, Head of Sales and Operations.
Żeby być aniołem, trzeba mieć charakter. Wywiad z Sebastianem Kulczykiem i Dariuszem Żukiem
Manta Ray vc Sebastiana Kulczyka to ponad 50 spółek z całego świata. Dariusz Żuk przez 10 lat działalności zainwestował w 200 firm. Wspólnie z „My Company Polska” zastanawiają się, czy aniołowie biznesu wyciągną ekosystem startupowy z kryzysu.
Twórcy cux.io: "Work-life balance u nas nie występuje" [WYWIAD]
Do życia oraz biznesu podchodzimy jak do gry, w której wbija się kolejne levele – oczywiście każdy kolejny jest coraz trudniejszy. Staramy się jednak tworzyć taką firmę, w której ludzie cieszą się na poniedziałek i mogą w niej rozwijać skrzydła. Ale to nie są relacje, jakie panują wśród członków rodziny – mówią Paulina i Kamil Walkowiakowie, założyciele cux.io.
23 najbardziej wpływowych Polaków w AI
Polacy współtworzą ChatGPT oraz pomagali budować słynną kulę MSG w Las Vegas. Uczą roboty malować obrazy, przyspieszą powstawanie nowych leków. W naszym kraju drzemie ogromny potencjał i warto o tym mówić głośno!
30 najbardziej kreatywnych w biznesie (i nie tylko)
Czy kreatwyności można się nauczyć? To jedna z naturalnych cech naszego mózgu. Trzeba ją tylko umiejętnie wydobyć. Jak? Podglądając tych, którzy patrzą na świat w wyjątkowy sposób. Oto oni, wybrani przez „My Company Polska”.
Dekalog Rampera. "Wszystkie polskie VC odmówiły nam inwestycji" [TYLKO U NAS]
Wszystkie polskie VC odmówiły nam inwestycji, bo stwierdziły, że nie rozumieją tej technologii, a firma na etapie bez żadnej trakcji, z założycielami bez sukcesów na koncie, wydawała się niezwykle ryzykowną inwestycją. Kapitału szukaliśmy więc w Londynie – opowiadają Szymon Sypniewicz i Przemek Kowalczyk, założyciele Ramp Network.
Różnorodność jest piękna! Wywiad z Agatą Roczniak, DJ WIKĄ i Rafałem Dembe [TYLKO U NAS]
O różnorodności, równości i włączaniu, w biznesie i nie tylko, opowiadają laureaci nagrody Ambasador(ka) Różnorodności przyznanej przez „My Company Polska”.
Supermoce. Narzędzia AI, które usprawnią (lub wywrócą do góry nogami) twój biznes
Niemal codziennie powstają setki – jeśli nie tysiące – nowych narzędzi AI. Rankingi dotyczące tych najlepszych zmieniają się z miesiąca na miesiąc. Wybraliśmy dla was te, które mogą realnie wpłynąć na działalność waszego przedsiębiorstwa.
Koniec imprezy! "Czy wrócimy do kuriozalnych wycen? Być może, wszak bańki wracają"
Czeka nas korekta wycen, kryzys, a w przypadku najmłodszych startupów fala upadłości – przekonują Ewa Chronowska, Daniel Świątkowski i Adam Niewiński, jedni z czołowych polskich inwestorów. W rozmowie z „My Company Polska” radzą, jak przetrwać, czego dziś szukają fundusze oraz jakich błędów nie popełniać.
Świat był gotowy na ChatGPT, ale nie jest gotowy na przyszłość. Wywiad z twórcą Chat GPT-4
ChatGPT rozpoczął rewolucję, jakiej nie spodziewali się nawet jego twórcy. W OpenAI – firmie odpowiadającej za najpopularniejsze narzędzie AI ostatnich lat – 32-letni Szymon Sidor jest jednym z czołowych badaczy w projekcie GPT-4. Tylko w rozmowie z „My Company Polska” naukowiec odpowiada na najważniejsze pytania dotyczące sztucznej inteligencji.
Pulp Books to wydawnictwo założone m.in. przez Jakuba Ćwieka. Znamy plany firmy [WYWIAD]
Czy na rynku książki jest miejsce na przewrót? Jakub Ćwiek, Michał Rzepnikowski oraz Andrzej Kwiecień przekonują, że tak i startują z nową inicjatywą. Pulp Books, stawiając m.in. na interaktywność treści, chce przywrócić dawny blask opowieściom. – Buntujemy się przeciwko obecnym standardom – mówią jego pomysłodawcy i zapowiadają przełom.
Piotr Stramowski: "Aktorów traktuje się jak dzieci pod kloszem. Wchodząc w biznes, chcę to zmienić"
W biznesie wykonuję pracę organiczną, czekam na odpowiedni moment, by móc się pochwalić pierwszymi sukcesami. Nie jestem zwolennikiem przekazywania wyłącznie szumnych zapowiedzi. Najpierw zbuduj działający produkt biznesowy, a dopiero potem pokaż go światu. I dziś nadszedł ten moment – mówi nam Piotr Stramowski, aktor, inwestor, udziałowiec i członek zarządu funduszu ASI GIG.
W ubraniach marki 2005 chodzi połowa młodej Warszawy. W czym tkwi ich fenomen? [WYWIAD]
Założenie własnej marki nie jest trudne, trudniej jest się utrzymać. 2005 notuje regularne wzrosty – w 2022 r. nasza sprzedaż była o 74 proc. większa niż rok wcześniej. Jednak by dalej się rozwijać, stale musimy o sobie przypominać, musi być o nas głośno. Lubię powtarzać, że 2005 to mainstream offstreamu – mówi Mikołaj Barczewski, współzałożyciel marki 2005.
Schaefer, Galant, Walkowiak. Sukces oznacza odpowiedzialność [WYWIAD]
Marzy nam się świat, w którym w zarządach spółek będzie większa liczba kobiet. Ale nie z powodu sztucznych parytetów, lecz naszych kompetencji - mówią Maja Schaefer, Eva Galant i Paulina Walkowiak. Przedsiębiorczynie to bohaterki naszego zestawienia "23 kobiet, o których będzie głośno w 2023 roku".
To świetny czas, by być zwierzęciem domowym! Jak rozwija się pet tech w Polsce?
Serwis zrzeszający petsitterów, ubezpieczenia zdrowotne dla zwierząt, serwisy społecznościowe dla właścicieli czworonogów – branża pettech rozwija się niezwykle dynamicznie. A to prawdopodobnie dopiero początek wzrostów rynku, gdyż – jak przewidują nasi rozmówcy – pettech jest odporny na wszelkie zawirowania.
Dorota Rymaszewska i Sławomir Wiatr o branży pet tech. "Pet tech wydaje się kuloodporny" [WYWIAD]
Jesteśmy na takim etapie rozwoju, że możemy sobie pozwolić na większe wydatki na nasze domowe zwierzaki. To napędza cały rynek. Do tego dochodzą zmiany w weterynarii: technologiczne i mentalne. Pojawiają się już sieci weterynaryjne integrujące placówki, co zmienia oblicze całego sektora. Za chwilę wejdą ubezpieczenia dla zwierząt. – mówią Dorota Rymaszewska z HiPets i Sławomir Wiatr z PetHELP.
Kris Dąbrowski: "Dzięki Stonly zacząłem działać po swojemu. Jesteśmy w świetnym momencie" [WYWIAD]
Stonly chce sprawić, żeby tradycyjne instrukcje obsługi odeszły do lamusa – przyszłość to interaktywne narzędzia pomagające użytkownikom rozwiązywać problemy. Wśród klientów startupu są zarówno mniejsze biznesy, o których mało kto słyszał, jak i FC Barcelona. W tym roku inwestorzy włożyli w startup 92 mln zł.
Bartosz Kruszka: Naukowcy muszą mieć kompetencje biznesowe [WYWIAD]
Nanoseen to startup technologiczny, który myśli globalnie, a jego głównym produktem są obecnie nanomembrany do odsalania wody – w ten sposób zniweluje się problem z dostępem do wody pitnej. Ale to dopiero początek, gdyż jak zapewnia Bartosz Kruszka –współzałożyciel i CEO Nanoseen ma być technologicznym hubem łączącym najlepszych naukowców z całego świata.
Laboratorium, a nie pole. Technologiczna rewolucja w rolnictwie odmieni oblicze rynku żywności?
Bez traktorów i maszyn w jednej hali produkują tyle roślin, ile tradycyjni rolnicy na kilkuhektarowych polach. Michał Goławski i Kuba Szlachtowski z Sie.Jemy to urban farmerzy, którzy zmieniają rolnictwo. Zapowiadają, że rewolucja jest przed nami.
Ta maszyna miała nie powstać. "Od kilku tygodni mamy po dwa, trzy telefony z pytaniem o dostępność"
– Spółki skarbu państwa produkujące sprzęt dla wojska czy policji powinny być zobligowane do inwestowania w startupy. Tylko tak możemy zbudować przewagi. My dziś jesteśmy już w światowej czołówce w branży dronowej – mówią Artur i Małgorzata Książkowie, założyciele startupu Prometheus.
Ukrainian Dream. Przyjechali do Polski i zrobili biznes
Przyjechali do Polski, gdzie zrealizowali swój american dream, budując milionowe startupy. Barbarzyńska wojna ich zmroziła. Ross Knap, Vadym Melnyk i Vasyl Rakivnenko opowiadają o tym, jak Ukraina, wciśnięta w objęcia Rosji, straciła szansę na bycie gospodarczą Polską bis. Tłumaczą, czego się tu nauczyli i jak razem możemy stać się lepsi.
Karol Misztal: "Życie jest za krótkie, żeby patrzeć na brzydkie rzeczy" [WYWIAD]
Biznesu nie można ogarniać wyłącznie schematami, czasem trzeba zakasać rękawy i pobrudzić sobie rączki – mówi Karol Misztal, założyciel yestersen.
Pałka, Werner, Mocarski. Młodzi startupowcy opowiadają o rozwijaniu biznesu w Polsce [WYWIAD]
Edukacja w Polsce nie jest nastawiona na rozwój indywidualności, dlatego moment założenia własnej firmy przychodzi późno. Licealiści w Szwecji zakładają własne startupy, a w Polsce zastanawiają się, jaką płytę wyda Mata. Jest przyzwolenie na bierność. O doświadczeniach i biznesowych planach opowiadają 20-latkowie: Agnieszka Pałka, getdressed oraz Kuba Mocarski i Thomas Werner, Stepapp.
Krzysztof Stanowski: Umiem wsadzać kij w mrowisko. Nawet gdy przesadzę, zwykle robi się dobrą zabawa
Telewizja powoli umiera, co roku traci widzów i nic w tym nie pomogą zaklęcia starych biznesowych misiów. Przyszłość to streaming. Ten rok zamkniemy z przychodami 3–4 razy większymi niż poprzedni – mówi Krzysztof Stanowski, szef Grupy Weszło i współzałożyciel Kanału Sportowego.
Łukasz Dębski: "Dobry symulator daje ci wręcz poczucie stania się bogiem" [WYWIAD]
Dobry symulator to taki, który dba o równowagę między wysokim stopniem realizmu a zaangażowaniem gracza. Dajesz ludziom możliwość zderzenia się z tym, co zawsze chcieli robić, ale nie byli w stanie. Tak sprzedaliśmy ponad 1 mln egzemplarzy Cooking Simulator wraz z dodatkami. Inwestorzy nam zaufali i dziś jesteśmy wyceniani na 140 mln zł – mówi Łukasz Dębski, cofounder i CEO Big Cheese Studio.
Malinkiewicz: "Chcemy być globalnym liderem. Potrzebujemy pieniędzy, a w Polsce ich nie ma" [WYWIAD]
Dziś najważniejsze dla mnie to przeskalowanie biznesu i masowa produkcja. Oferujemy coś bardzo wyjątkowego i mamy rok, by zacząć stawiać fabryki i starać się, by być liderem globalnym. Problem w tym, że potrzeba na to pieniędzy, a w Polsce ich nie ma – mówi Olga Malinkiewicz, współtwórczyni Saule Technologies.
Czadoman: "Jestem dla ludzi, wszystko robię z myślą o nich. Stać mnie na to, żeby nie gadać o kasie"
Na YouTube teledysk do piosenki „Ruda tańczy jak szalona” obejrzano ponad 128 mln razy. Paweł Dudek – znany jako Czadoman – zaczynał w zespole rockowym, ale teraz wyciąga na parkiet fanów muzyki tanecznej. Oprócz tego wyprodukował własną wódkę, a w przyszłym roku rusza ze sprzedażą produktów dla zwierząt. – Nie pamiętam sytuacji, żeby było źle – przyznaje w rozmowie z „My Company Polska”.
Wprowadzam sport do biznesu. Wywiad z Mateuszem Kusznierewiczem
Umiejętności biznesowe można rozwijać nie tylko metodami zaczerpniętymi z psychologii czy coachingu, ale też z doświadczeń sportowych. Pracuję nad tym, by takie rozwiązania były dostępne zarówno dla dużych, jak i małych oraz średnich przedsiębiorstw – mówi Mateusz Kusznierewicz, sportowiec i przedsiębiorca.
Konopie na biznesowych salonach. Wywiad ze Zbigniewem Pisarskim i Piotrem Liroy-Marcem
W Polsce konopie przestają być tabu, a sama branża przestaje być wstydliwa. Konopie wchodzą na salony dzięki temu, że poważne podmioty, jak np. firmy farmaceutyczne, podjęły się działań na rzecz ich promocji w medycynie – mówi Zbigniew Pisarski, twórca CanPoland. – Dziś można ten biznes robić całkiem legalnie, z dobrym zyskiem finansowym – dodaje Piotr Liroy-Marzec, założyciel LiRoyal.