Bądź jak Sherlock Holmes, odkryj krok po kroku tajemnice konkurencji

Bądź jak Sherlock Holmes
Bądź jak Sherlock Holmes / Fot. Adobe firefly
Za majątkami najbogatszych ludzi na świecie stoją dobre, choć ryzykowne decyzje biznesowe. Pewnie nie znaleźliby się na kartach historii, gdyby tylko ktoś z konkurencji na czas przyjrzał się, co robią i wyciągnął wnioski. Dziś tym, który pokrzyżuje konkurencji plany, możesz być ty. Oczywiście z niewielką pomocą AI.

W 1879 r. Ameryką wstrząsnął skandal. Politycy i biznesmeni z niedowierzaniem przecierali oczy. Jak wynikało ze śledztwa prowadzonego przez Komitet Hepburna, należąca do Johna D. Rockefellera firma Standard Oil Company po cichu, za to bardzo skutecznie zdominowała amerykański rynek ropy naftowej. Wszystko dzięki uzyskiwanym w tajemnicy specjalnym rabatom od właścicieli linii kolejowych. 

W wyniku śledztwa próbowano wprowadzić państwowy nadzór nad branżą, było jednak za późno. Chwilę wcześniej Rockefeller, wiedząc co się święci, zaczął masowo skupować firmy zajmujące się budową pierwszych ropociągów. Kiedy wprowadzono regulacje, Standard Oil jako pierwszy (i początkowo jedyny) przestawił się na nowy środek transportu. W ciągu ośmiu lat udziały firmy na rynku ropy naftowej w USA wzrosły z 20 do 90 proc. 

Stare czasy? W 2017 r. ujawniono, że Uber stworzył specjalny program komputerowy o nazwie Hell, aby monitorować ruch i lokalizację samochodów konkurencyjnej platformy transportowej Lyft. Uber zbierał dane na temat lokalizacji i dostępności samochodów konkurencji, co pozwalało mu dostosować swoje strategie cenowe i inne działania operacyjne w zależności od konkurencyjnej sytuacji na rynku. 

Oba te przykłady, choć kontrowersyjne pod względem prawnym (i moralnym), powinny dać dwa wnioski. Jeden – im więcej wiesz o konkurentach, tym lepiej dla ciebie. Drugi – jak to do diaska zrobić legalnie? 

I tu przychodzimy z pomocą. 

Jak wyśledzić konkurencję

Zacznijmy od podstaw. Przedsiębiorca zanim zacznie działać, powinien wiedzieć kto jest jego konkurencją i wiedzieć, pod jakim kątem ją analizować. Cele w dużym stopniu zależą od biznesu, w którym działa. Przykładowo, największą wartością e-sklepów jest znajomość najbardziej dochodowych produktów oraz wskaźników, np. marżowości czy źródeł pozyskania klienta. To trudne, ale możliwe do oszacowania dane. Co więcej, możesz spróbować zrozumieć strategię marketingową czy przeprowadzić analizę cenową. Inaczej będzie to wyglądało w przypadku biznesów B2B. 

Nasze śledztwo podzielmy na konkretne kroki.

Krok 1. Zdefiniuj cele i strategię

Sprecyzuj, jakie cele chcesz osiągnąć poprzez analizę konkurencji. Czy chcesz zwiększyć udział w rynku, poprawić produkty czy usługi, może rozszerzyć ofertę? Zrozum, jak analiza konkurencji wpisuje się w ogólną strategię biznesową. Jakie informacje są kluczowe dla twojej firmy?

Na przykład prowadzisz firmę technologiczną, która tworzy oprogramowanie dla biznesu. Masz trzy cele: wzrost przychodów poprzez zwiększenie udziałów rynkowych, rozwój nowych produktów oraz poprawę obsługi klienta. Jakie są zatem kluczowe pytania? Po pierwsze – jakie są najważniejsze trendy rynkowe, po drugie – jakich klientów ma konkurencja, a po trzecie – jak wygląda jej efektywność operacyjna. Warto też wiedzieć, jakie nowości pojawiają się u konkurencji, co...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 12/2023 (99)

Więcej możesz przeczytać w 12/2023 (99) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ