Motywowanie zamiast dyscyplinowania
Fot. shutterstock.Jak każdy przedsiębiorca zatrudniający pracowników też chciałbyś, by byli oni obowiązkowi, wydajni i lojalni. Niestety nie zawsze tak jest. Bywa, że ktoś ciągle robi błędy lub się obija. Co w takiej sytuacji zrobić? Jak z nim rozmawiać? Wrzaski i groźby typu: „Jeśli się nie poprawisz, to wyrzucę cię na zbity pysk! Jesteś do niczego! Nie można na ciebie liczyć!” przyniosą odwrotny skutek do zamierzonego. Zamiast motywować, tylko stresują pracownika. A to nie sprzyja ani wydajności ani lojalności. Dyscyplinuj konstruktywnie. Masz do dyspozycji kilka metod, które możesz zastosować w zależności od charakteru pracownika i jego wrażliwości na krytykę.
1. Radykalna szczerość
Metoda bardzo ceniona w czołowych firmach Doliny Krzemowej. Polega na powiedzeniu pracownikowi wprost, bez zmiękczania i słodzenia, co konkretnie robi źle i zachęcenie go – w zależności od zarzutów – do zmiany zachowania, postępowania, dalszego rozwoju. Na przykład: „Obserwowałem cię w trakcie rozmów z klientami. Masz znudzoną minę, mówisz podniesionym i zniecierpliwionym głosem. Z boku to wygląda tak, jakbyś był/a na nich zły/a za to, że zawracają ci głowę. Chciałbym porozmawiać z tobą o tym, jak to zmienić”.
Metoda godna polecenia do rozmów z pracownikami, którzy czują się w firmie docenieni, dobrze traktowani i wiedzą, że gdy szef krytykuje, to chce im pomóc naprawić sytuację, a nie dopiec. Raczej konieczna, gdy ktoś, mimo łagodniejszych upomnieć, ciągle powtarza błędy. W tym ostatnim przypadku warto poinformować o dalszych konsekwencjach takiego zachowania np. naganie czy zwolnieniu z pracy.
2. Feedback kanapkowy
Ma złagodzić negatywne odczucia, które często towarzyszą krytyce i sprawić, by pracownik zamiast się obrażać, otworzył się na ocenę i wyciągnął z niej wnioski. Składa się z trzech etapów: pochwały, czyli poinformowania pracownika co w ostatnim czasie zrobił dobrze; zwrócenia uwagi na błędy, czyli powiedzenia, co konkretnie zrobił źle; i na koniec pozytywnego akcentu. Na przykład: „Bardzo mi się podoba, że obsługujesz każdego dnia wielu klientów. Nie wszyscy sobie tak dobrze radzą jak ty. Zauważyłem jednak, że w trakcie rozmów z nimi jesteś zniecierpliwiony/a, mówisz podniesionym głosem. Z boku wygląda to tak, jakbyś był/a zły/a, że zawracają ci głowę. To musi się zmienić. Oczywiście wierzę w ciebie i wiem, że się poprawisz”.
Metoda skuteczna wśród pracowników, którzy gorzej znoszą krytykę i nie są zbyt pewni siebie.
3. Feedforward
Metoda ta nie skupia się na problemach, które już wystąpiły, ale szuka rozwiązań, które mogą pomóc uniknąć ich w przyszłości. Zamiast więc mówić pracownikowi, co zrobił niewłaściwie, mówisz mu, czego od...
Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl
Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?
- Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
- Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
- Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
- Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska
Więcej możesz przeczytać w 12/2023 (99) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.