Wywiady
Nobel z innowacji. Wywiad z prof. Michałem Brzezińskim
W myśl tego, co głoszą tegoroczni nobliści, dla Polski korzystniejsze jest importowanie technologii z państw bogatszych niż tworzenie własnych. Nie należy fetyszyzować wydatków na oryginalne innowacje – mówi prof. dr hab. Michał Brzeziński, ekonomista z Uniwersytetu Warszawskiego.
Najpierw sukcesja, potem exit. Wywiad z Maciejem Zawadzińskim
Historia exitu Piwik PRO jest burzliwa, ponieważ po drodze rozleciały nam się dwie transakcje. Ostatecznie sprzedaliśmy spółkę za ponad 50 mln dol. – mówi Maciej Zawadziński, założyciel Piwik PRO, obecnie partner zarządzający w funduszu Hard2Beat.
Plan B to za mało. Wywiad z Karoliną Pelc
Miałam plan B i plan C, ale proces sprzedaży był najbardziej intensywnym okresem w moim życiu. Zmagałam się z permanentnym stresem. Sama nie wiem, jak to przetrwałam, pewnie swoje zrobiła adrenalina – mówi Karolina Pelc, założycielka BeyondPlay, autorka książki „Her Play”.
Scaling South: Jak polscy sprzedawcy wygrywają w Europie Wschodniej z eMAG
Wraz z przyspieszeniem gospodarki cyfrowej w Europie Środkowo-Wschodniej coraz więcej polskich firm bada ekspansję regionalną, aby odblokować nowy popyt. Europa Południowo-Wschodnia to jeden z najbardziej dynamicznych obszarów e-commerce w regionie, kształtowany przez miliony klientów poszukujących szybszych i bardziej niezawodnych doświadczeń transgranicznych. eMAG, wiodący ekosystem e-commerce w Europie SEE, otwiera teraz swoją platformę dla polskich sprzedawców, zapewniając natychmiastowy dostęp do ponad 35 milionów konsumentów w Rumunii, Bułgarii i na Węgrzech.
Trzy sygnały alarmowe. Kiedy lepiej pomyśleć o "zamrożeniu" firmy?
Decyzja o „hibernacji” marki to zazwyczaj wynik wielu przemyśleń i odważnych kroków. O tym, dlaczego Goshico, zamiast iść do przodu, postanowiło się zatrzymać, opowiada nam Małgo Kotlonek – strateg marek i doświadczona przedsiębiorczyni.
Nie aplikacja, nie fintech. Startup z Poznania znalazł złoto tam, gdzie nikt nie szukał
Startup Minerva, stworzony przez Wiktora Gawła, Piotra Gerke i Macieja Stoińskiego, z impetem wkroczył na trudny rynek zamówień publicznych. Wspierana przez fiński fundusz Open Ocean VC, platforma nie tylko ułatwia firmom zdobywanie kontraktów, ale otwiera ten gigantyczny sektor dla milionów nowych graczy. Rozmawiamy z twórcami Minervy o ich drodze do wygranych przetargów i pierwszych milionów od inwestorów.
Poza biznesem. Michał Fiedorowicz
Michała poznaliśmy podczas Warsaw Startup Festival 2025. Krótka rozmowa zaintrygowała nas na tyle, że teraz gościmy go w cyklu „Poza biznesem”, a już wkrótce przeczytacie pogłębiony wywiad z innowatorem.
„Inwestuj w AI, póki nie będzie za późno. Przyszłość już tu jest” – mówi Mohammed Amin z Dell Technologies
AI nie jest przyszłością – to teraźniejszość. Wiceprezes Dell Technologies na region Europy Środkowo-Wschodniej, Bliskiego Wschodu, Afryki i Turcji, Mohammed Amin, podczas Dell Technologies Forum w Warszawie mówi wprost: firmy, które nie zaczną transformacji już dziś, mogą za trzy lata zniknąć z rynku. Rozmawiamy o tym, jak kraje i organizacje adaptują sztuczną inteligencję i jak na ich tle wypada Polska.
Nowy styl zarządzania w oparciu o bliźniaków cyfrowych. Wywiad z Witkiem Buraczyńskim
Czym są cyfrowe bliźniaki? W jaki sposób zmienią działanie przedsiębiorstw? O te - i inne zagadnienia - pytamy Witka Buraczyńskiego, prezesa COGNI PRO.
Gaming i biznes - dlaczego to się udaje? Wywiad z Jakubem Kaszubą i Markiem Spadło
Gaming nie potrzebuje biznesu - to biznes jest gościem w świecie gamingu - uważa Jakub Kaszuba. - Tak jak marketing podgląda trendy w sztuce, tak biznes może podglądać trendy w gamingu - dodaje Marek Spadło. Zachęcamy do wysłuchania całej rozmowy!
Startup i korporacja - czy to do siebie pasuje? Wywiad z Konradem Ozdowym, PKO BP
"Let's Fintech" jest programem akceleracyjnym, w ramach którego szukamy rozwiązań możliwych do wdrożenia w banku. Founderów prosimy jednak, by nie myśleli o nas jak o banku, lecz o dużej firmie mającej swoje wyzwania i potrzebującej narzędzi, by się z nimi uporać - mówi Konrad Ozdowy, manager ds. innowacji w PKO BP.
Dezinformacja bywa świetnym biznesem. Wywiad z dr Katarzyną Bąkowicz
Nasze portfele stanowią skuteczną broń przeciwko dezinformacji – mówi dr Katarzyna Bąkowicz, komunikolożka i medioznawczyni z Uniwersytetu SWPS, autorka książki „Twórcy czy ofiary? Zjawisko dezinformacji wobec polaryzacji biznesu na przykładzie Polski”.
Jak przekuć pomysły w realne rozwiązania? Wywiad z dr. hab. inż. Piotrem Olczakiem
Przedsiębiorcę mającego wyjątkowy pomysł można porównać do żonglera żonglującego trzema piłkami. Najpierw ma pomysł, później dochodzi do tego zespół ludzi, a na końcu jego biznesowa realizacja. To wyjątkowo trudne zadanie - przekonuje dr hab. inż. Piotr Olczakiem, Innovation Coach.
"Kiedy kupujesz reklamę w internecie, trudno przewidzieć jej skuteczność. My działamy efektywniej". Wywiad z twórcami 4effect.ai
Wskazujemy moment, kiedy klient dla danej grupy produktowej znajduje się w realnej potrzebie zakupowej. Jeśli dana osoba prowadzi rozmowy telefoniczne z salonami samochodowymi, wiemy, że jest bardzo zainteresowany kupnem auta - mówią Piotr Zapała i Adam Burak, twórcy 4effect.ai.
Dobry czy skuteczny - jak znaleźć odpowiedniego mentora? Wywiad z Katarzyną Walczyk-Matuszyk
Bardzo boimy się mówić o swoich lękach i obawach. Mentor jest osobą, która tak naprawdę jednym zdaniem może je rozwiązać, spłycić. Wtedy czujemy ulgę i możemy iść do przodu - przekonuje Katarzyna Walczyk-Matuszyk, Innovation Coach, Instytut Podstawowych Problemów Techniki PAN.
Naturalnie, że działa
Kosmetyki nie mogą być tylko naturalne, ta naturalność ma działać i muszą być na to dowody naukowe – przekonuje Anna Rutkowska-Didiuk, współwłaścicielka Mokosh Cosmetics.
Czas na małpki!
W przyszłości warto byłoby pomyśleć o objęciu systemem jednorazowego szkła, w którym są sprzedawane np. mocne alkohole. Jak najszybciej powinna być też podwyższona opłata produktowa dla producentów, którzy nie włączą się w system kaucyjny – mówi Joanna Kądziołka, prezeska Polskiego Stowarzyszenia Zero Waste.
Lato z Żabką. Kulisy biznesu w miejscowościach turystycznych
Zastanawialiście się kiedyś, jak wygląda prowadzenie sklepu franczyzowego w najpopularniejszych kurortach? My Company Polska we współpracy z Żabką odkrywa rąbka tajemnicy!
Inżynier z wybiegu. Jak modeling pomógł mu zbudować medyczny startup
Zaczynał jako inżynier, został międzynarodowym modelem, dziś tworzy narzędzie, które może zmienić codzienność wielu pacjentów. Hubert Kacprowicz to postać, która wymyka się schematom – ma na koncie współprace z markami takimi jak Guess, Vistula czy Reserved, rekord Guinnessa za najwyżej położony pokaz mody świata, i jest jednocześnie współzałożycielem startupu medycznego Exura.
Można pokonać hakera
Jeśli chcesz zbudować przewagę konkurencyjną, musisz być cyberodporny – przekonują Daniel Kamiński i Krzysztof Bronarski – eksperci Orange Polska. Wiesz, ile czasu trwa przywrócenie organizacji do funkcjonowania po ataku ransomware? Odpowiedź może cię zaskoczyć…
Femtechy nie boją się polityków. Wywiad z Mariną Gerner
Zdrowie kobiet było przez dziesięciolecia zaniedbywane, ale właśnie dlatego femtechy mają tak duży potencjał. Ich rynek może być wart nawet bilion dolarów. Pojawiają się już na nim jednorożce – mówi Marina Gerner, dziennikarka śledcza, autorka bestsellerowej książki „The Vagina Business”.
Poza biznesem. Łucja Rugor
Łucja Rugor, founderka startupu Kosmok, próbująca łączyć naukę z biznesem. Ze swoją technologią tankowania satelit wkrótce powalczy w konkursie Rookie of the Year, a na razie zdradza swoje zajawki.
Do każdej areny trzeba się przyzwyczaić. Wywiad z Wojciechem Liszką
Kiedy pojechałem na igrzyska, najtrudniejszy okazał się dla mnie pierwszy mecz – to było naprawdę gigantyczne przeżycie. Do każdego kolejnego spotkania podchodziłem z coraz większym luzem, natomiast mecze rundy finałowej były już dla mnie tak naprawdę „kolejnym dniem w biurze” – mówi Wojciech Liszka, sędzia koszykarski, współzałożyciel firm Seerio i Alloweat oraz CEO Z-Factor.
OSINT to potężne narzędzie, jeśli wiesz, jak go użyć. Wywiad z Wiktorem Krzeszewskim
Istotnym elementem białego wywiadu technologicznego mogą być ogłoszenia rekrutacyjne. Jeśli duża konkurencyjna firma szuka specjalistów wykwalifikowanych w konkretnym języku programowania czy frameworkach, może to świadczyć o tym, że ma względem nich poważne plany rozwojowe – wskazuje Wiktor Krzeszewski.
Uczmy się od NBA. Wywiad z Wojciechem Michałowiczem
Wydaje mi się, że dopiero budzi się świadomość włodarzy klubowych, że zdobycie mistrzostwa to wyłącznie jeden z celów – prezesi zaczynają rozumieć, że wszystkie kluby ekstraklasy stanowią biznesową jedność – mówi Wojciech Michałowicz, dziennikarz sportowy i komentator, wieloletni korespondent polskich mediów przy NBA.
Jak pożegnaliśmy się z pańszczyzną. Wywiad z prof. Piotrem Korysiem
Pewne elementy pańszczyzny przetrwały w Polsce do dziś, choćby w relacjach pracodawca–pracownik – mówi prof. Piotr Koryś, ekonomista specjalizujący się w historii gospodarczej, autor książki „Pożegnanie z pańszczyzną. Historia gospodarcza Polski od rozbiorów do dziś”.
Co po exicie? Anna Lankauf zainwestowała już w kilka startupów i szuka kolejnych
Rozmowa z Anną Lankauf, współzałożycielką i byłą CEO Callstack, o tym dlaczego po sprzedaży firmy świadomie wraca do twórczego chaosu i co fascynuje ją w budowaniu biznesu od nowa.
Mistrzem jest ten, który dowozi obietnice. Wywiad z Łukaszem Sekułą
Można zrobić wszystko jak należy, profesjonalnie, a ostatecznie dwudziestoparoletni, obiecujący talent nie trafi do kosza w decydującym momencie i wszystkie cele trzeba odłożyć na kolejny sezon – mówi Łukasz Sekuła, wiceprezes koszykarskiej Legii Warszawa.
Bankowość, która rozumie biznes
Jak indywidualne podejście, prostota i elastyczność dają przedsiębiorcom spokój i płynność finansową w prowadzeniu biznesu – mówi Krzysztof Hok, dyrektor zarządzający Pionem Cash Management w Banku BNP Paribas.
Czas grubancypacji. Wywiad z Natalią Skoczylas
Rzekoma troska o stan zdrowia osób grubych to często tylko przykrywka do dyskryminacji – mówi Natalia Skoczylas, prawniczka i działaczka antydyskryminacyjna, popularyzatorka idei grubancypacji.
Świetny zawodnik i świetny but to świetny biznes. Wywiad z Rafałem Draganowskim
Wyskoczyliśmy w górę pięć lat temu, obecnie rośniemy, jednak krzywa się raczej wypłaszczyła. Dziś sięgamy pułapu ok. 100 mln zł obrotów rocznie – deklaruje Rafał Draganowski, Brand Manager w SK Store.
Bierzemy odpowiedzialność za rezultaty
Na tym stwierdzeniu Dawid Didiuk i Michał Wasilewski postanowili oprzeć swoją strategię działania. Dziś Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma dba o podwyższanie kompetencji pracowników w najważniejszych polskich firmach. Jak udaje im się to robić skutecznie, zdradza jeden ze współzałożycieli.
Nie widzę problemów, znajduję rozwiązania. Wywiad z Eweliną Sasin
Najtrudniejsza w byciu seryjną founderką jest samotność w odpowiedzialności – wskazuje Ewelina Sasin.
W biznes muszę uwierzyć. Wywiad z Katarzyną Godlewską
Zdarza się, że tęsknię za naiwnością wieku wcześniejszego, bo ona wiązała się z trochę biznesową bezczelnością – mówi Katarzyna Godlewska.
Innowacyjna firma, czyli jaka? Wywiad z Magdaleną Miecielicą, BNP Paribas Bank Polska
Wydaje się, że hasło "innowacyjność" zostało zawłaszczone przez największe firmy technologiczne, tymczasem innowacyjna może być również spółka, która wprowadza zmiany w swojej strukturze organizacyjnej. O tym, co determinuje rozwój startupu i w jaki sposób BNP Paribas wspiera interesujące podmioty, rozmawiamy z Magdaleną Miecielicą.