Bankowość, która rozumie biznes

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 8/2025 (119)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Z jakimi wyzwaniami mierzą się dziś przedsiębiorcy? Czego oczekują od banków?
Dzisiejsi przedsiębiorcy, niezależnie od skali działalności, oczekują od partnera finansowego trzech fundamentalnych wartości: prostoty, elastyczności i przejrzystych warunków. W świecie, który staje się coraz bardziej złożony i wymagający, naszą rolą, jako banku, jest wspierać Klientów i ułatwiać im prowadzenie biznesu, a nie komplikować. Dlatego przygotowaliśmy nową ofertę pakietów i kart dla biznesu. Nasze specjalne pakiety to jeden z elementów na tej drodze – pomagają firmom optymalizować procesy, działać łatwiej, szybciej i bezpieczniej.
Czym te pakiety różnią się od ofert konkurencji?
Przede wszystkim bardzo prostą i przejrzystą taryfą, w której Klient płaci tylko za to, czego realnie potrzebuje. Do wyboru ma trzy warianty: Classic, Comfort i Premium. Naszą przewagą jest to, że w pakietach oferujemy znacznie większą liczbę darmowych przelewów, a w pakiecie Premium wszystkie rachunki prowadzone są całkowicie bezpłatnie. Dodatkowo w ofercie specjalnej, która – przy spełnieniu niewygórowanych warunków wpływów – pozwala na komfortowe rozpoczęcie współpracy z nami przez 12 miesięcy i to bez żadnych opłat za podstawowe usługi, takie jak: prowadzenie rachunku, bankowość elektroniczną czy przelewy krajowe.
Automatyzacja to dziś słowo klucz. Jak wasze flagowe rozwiązanie, GOconnect Biznes, w praktyce wpływa na oszczędność czasu i zasobów dla firmy?
Warto zacząć od wyjaśnienia, czym jest GOconnect Biznes. To rozwiązanie, które zapewnia bezpośrednią, w pełni zautomatyzowaną integrację systemu finansowo-księgowego firmy (ERP) z systemami banku. W praktyce oznacza to, że pracownicy działu księgowości czy finansów nie muszą nawet logować się do tradycyjnej bankowości internetowej. System ERP może automatycznie, zgodnie z ustalonym harmonogramem, pobierać wyciągi, historię rachunku czy wysyłać zlecenia płatności do banku. To ogromna oszczędność czasu i eliminacja ryzyka błędów ludzkich.
Z perspektywy Klienta znika konieczność ręcznego pobierania plików, zapisywania ich na dysku i importowania do systemu księgowego. Cały proces odbywa się automatycznie, w tle. Co kluczowe, te połączenia są chronione dwustronnym protokołem SSL, który zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa przesyłanych danych. Naszą ogromną przewagą jest elastyczność.
Stworzyliśmy także GOconnect Biznes Plus – gotową aplikację, która umożliwia integrację z dowolnym systemem ERP bez wysokich nakładów ze strony Klienta. To rozwiązanie dla firm, które chcą zyskać pełną kontrolę operacyjną i skupić swoje zasoby na rozwoju, a nie na ręcznej obsłudze finansów.
W nowej ofercie pojawiła się też unikalna karta biznesowa. Jakie konkretne korzyści oferuje ona przedsiębiorcom, wykraczając poza standardowe płatności?
Stworzyliśmy kartę, która jest czymś więcej niż tylko środkiem płatniczym. To narzędzie budujące profesjonalny wizerunek firmy i realnie ułatwiające prowadzenie biznesu. Mowa o karcie Mastercard Business World Elite, pierwszej tego typu karcie w Europie dla segmentu MSP i korporacji, która otrzymała najwyższy status w hierarchii Mastercard.
Karta oferuje członkostwo w programie Priority Pass™, co daje dostęp do ponad 1700 saloników VIP na lotniskach na całym świecie. Do tego dochodzi usługa Fast Track, czyli możliwość skorzystania z szybkiej ścieżki kontroli bezpieczeństwa. Obie usługi zapewniają komfort i wygodę w podróżach służbowych, a także pozwalają lepiej wykorzystać czas. Ogromną wartością jest też bardzo bogaty pakiet ubezpieczeń obejmujący m.in. ubezpieczenie podróżne, od nieuprawnionego użycia karty czy opóźnienia lotu. Teraz kluczowe jest też bezpieczeństwo w sieci, dlatego karta jest objęta programem Mastercard ID Theft Protection™, który monitoruje tożsamość użytkownika i chroni jego dane przed kradzieżą. Na koniec warto dodać, że karta jest biodegradowalna, co stanowi ważny element społecznej odpowiedzialności biznesu.
Bank BNP Paribas mocno akcentuje rolę indywidualnego opiekuna w Customer Service. Dlaczego ten ludzki aspekt jest wciąż tak ważny?
To prawda, wierzymy, że rola indywidualnego opiekuna Customer Service jest ważna dla naszych Klientów. Jednocześnie sporo inwestujemy w rozwiązania, które umożliwiają im załatwienie jak największej liczby sprawa samodzielnie, szybko i wygodnie za pomocą kanałów elektronicznych. Wracając jednak do usługi Customer Service – każdy nasz Klient biznesowy z segmentu MSP czy korporacji ma swojego opiekuna w Customer Service, który zna firmę, jej historię i potrzeby. Oferujemy różne rozwiązania. Wystarczy, że Klient MSP, dzwoniąc, poda swój numer NIP, a system od razu przekieruje go do jego opiekuna Customer Service. Zaś Klient korporacyjny dzwoniąc na swój indywidualny numer telefonu, jest łączony bezpośrednio ze swoim opiekunem. Dzięki temu Klient nie trafia do przypadkowego konsultanta, tylko od razu do właściwej osoby. Gwarantujemy przy tym najwyższe standardy: średni czas oczekiwania na połączenie to mniej niż 10 sek., a jeśli linia jest zajęta, oddzwaniamy w ciągu 15 min. W dobie wszechobecnych botów dajemy naszym Klientom pewność, że po drugiej stronie jest osoba gotowa szybko i sprawnie rozwiązać nawet najbardziej złożony problem czy potrzebę.
Wejście we współpracę z nowym bankiem bywa dla firm wyzwaniem. Jak usługa First Pay pomaga przełamać te bariery?
Zauważyliśmy, że kluczowe dla komfortu Klienta są pierwsze dni współpracy. Dlatego stworzyliśmy usługę First Pay, która zapewnia pełną opiekę i wsparcie techniczne na starcie. Po otwarciu rachunku z nowym Klientem kontaktuje się jego opiekun Customer Service. Taka osoba pomaga m.in. przy pierwszym logowaniu, wykonaniu pierwszego przelewu, pobraniu wyciągu, a także przy bardziej zaawansowanych czynnościach, jak import bazy kontrahentów czy konfiguracja połączenia z systemem finansowo-księgowym.
Dodatkowo każdy nowy Klient korporacyjny otrzymuje również wsparcie doradcy ds. Cash Management, który ściśle współpracuje ze specjalistą Customer Service oraz zapewnia koordynację procesu wdrożenia, w tym bardziej zaawansowanych usług.
Płatności natychmiastowe stają się standardem. Jakie konkretne możliwości biznesowe otwierają one firmom współpracującym z Bankiem BNP Paribas?
Płatności natychmiastowe dostępne są u nas 24 godz. na dobę, 7 dni w tygodniu – to coś więcej niż wygoda. Z jednej strony dają one komfort psychologiczny – przedsiębiorca realizując przelew do kontrahenta czy wypłacając wynagrodzenie pracownikowi, ma pewność, że środki dotarły w kilka sekund i może uznać sprawę za zamkniętą.
Z drugiej, nasi Klienci wykorzystują tę usługę do budowania własnych, innowacyjnych modeli biznesowych. Widzimy ogromne zainteresowanie w branżach takich jak logistyka, transport, ubezpieczenia czy e-commerce, gdzie natychmiastowe rozliczenie jest kluczowe. Mamy Klientów realizujących po kilkaset tysięcy takich płatności miesięcznie. To świetne rozwiązanie np. dla dużej korporacji taksówkowej, która dzięki temu może od razu wypłacać wynagrodzenia kierowcom zaraz po zakończonym kursie.
Systemowo jesteśmy bardzo dobrze przygotowani, możliwe, że najlepiej na rynku, do obsługi dużej liczby (również tych największych) Klientów w tym zakresie.
Na koniec pytanie o przyszłość. Na jakich polach przedsiębiorcy mogą spodziewać się dalszych innowacji w Banku BNP Paribas?
Nasz cel jest jasny: chcemy być dla firm przede wszystkim partnerem technologicznym i strategicznym, a nie tylko dostawcą usług bankowych. Chcemy wspierać naszych Klientów w codziennej działalności, dlatego będziemy nadal intensywnie inwestować w kanały zdalne, digitalizację dokumentów i rozwój bankowości mobilnej, by dorównała pełnej funkcjonalności wersji internetowej.
Kolejnym krokiem jest inteligentna automatyzacja bazująca na sztucznej inteligencji. Pracujemy nad systemami, które pomogą Klientom szybko uzyskać odpowiedzi na proste pytania, np. w zakresie Self Service oraz propozycji konkretnych rozwiązań produktowych dopasowanych do ich potrzeb. Ale również nad zaawansowanymi narzędziami analitycznymi w bankowości elektronicznej, jak m.in. systemem, który na podstawie danych z rachunku pomoże Klientowi w analizie finansowej, prognozie przepływów pieniężnych czy w zarządzaniu ryzykiem. Będziemy także rozwijać narzędzia wspierające cele ESG związane z mierzeniem śladu węglowego czy odpowiedzialności społecznej biznesu.

Więcej możesz przeczytać w 8/2025 (119) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.