UOKiK ukarał T-Mobile. 500 zł rekompensaty dla klientów za niechciane subskrypcje
Decyzja oznacza nie tylko zmiany w działaniu usługi, ale również jednorazowe rekompensaty finansowe w wysokości 500 zł dla poszkodowanych konsumentów.
Niechciane subskrypcje i dodatkowe opłaty na rachunkach
Postępowanie wykazało, że w latach 2018–2024 klienci T-Mobile mogli zostać obciążeni kosztami płatnych treści cyfrowych bez jednoznacznej i świadomej zgody. Problem dotyczył usługi „Zamów z T-Mobile”, opartej na tzw. direct billingu, czyli doliczaniu opłat za treści zewnętrzne bezpośrednio do rachunku telefonicznego. W praktyce konsumenci tracili rzeczywistą kontrolę nad aktywowanymi usługami, a reklamacje były często rozpatrywane negatywnie lub tylko częściowo.
Jak działała usługa „Zamów z T-Mobile”?
„Zamów z T-Mobile” umożliwiała płacenie za gry, serwisy rozrywkowe czy materiały wideo poprzez rachunek operatora. W przypadku urządzeń korzystających z transmisji danych numer telefonu był automatycznie sczytywany, bez konieczności dodatkowej autoryzacji. Szczególnie problematyczne okazało się to dla użytkowników kart SIM umieszczonych w routerach, a nie w smartfonach. W takich sytuacjach klient mógł nie zauważyć momentu aktywacji subskrypcji i nie miał technicznej możliwości jej natychmiastowego wyłączenia. Część osób dowiadywała się o usłudze dopiero po otrzymaniu znacznie wyższego rachunku.
Co musi zmienić T-Mobile?
W trakcie postępowania operator wprowadzał pewne korekty, m.in. wymóg autoryzacji kodem PIN. Decyzja Prezesa UOKiK idzie jednak krok dalej.
T-Mobile musi wdrożyć jasną i bezpieczną ścieżkę aktywacji usług, opartą wyłącznie na świadomym działaniu konsumenta. Nowy proces ma obejmować:
-
samodzielne wpisanie numeru telefonu,
-
odebranie i podanie kodu SMS,
-
wyraźne potwierdzenie zamówienia,
-
weryfikację każdego etapu po stronie operatora.
Celem jest całkowite wyeliminowanie przypadkowego uruchamiania płatnych subskrypcji.
500 zł rekompensaty. Kto i kiedy dostanie pieniądze?
T-Mobile zobowiązał się do poinformowania wszystkich uprawnionych konsumentów o przysługującej im rekompensacie. Obecni abonenci otrzymają stosowną informację za pośrednictwem wiadomości SMS, natomiast byli klienci zostaną powiadomieni listownie lub drogą elektroniczną. Operator udostępni kilka form wypłaty środków, uzależnionych od statusu konsumenta — możliwy będzie m.in. przelew na konto bankowe, przekaz pocztowy lub zaliczenie kwoty na poczet przyszłych należności. Wypłata rekompensat nastąpi po uprawomocnieniu się decyzji Prezesa UOKiK.
T-Mobile straciła dane 50 mln użytkowników. Prezes: "Naprawdę przepraszam"
T-Mobile twierdzi, że powiadomił prawie wszystkich klientów, których dane osobowe zostały skradzione. Prezes "naprawdę przeprasza". Ale czy przeprosiny to czasami nie za mało w takim wypadku?
Play uruchomi sieć 5G w Trójmieście
Play podpisał memorandum z miastem Gdynia, na mocy którego zostanie uruchomiona największa na skalę krajową sieć 5G. Play wdroży dynamiczne współdzielenie częstotliwości wraz z funkcjonalnością synchronizacji czasu na ponad 100 stacjach bazowych na obszarze aglomeracji trójmiejskiej.
Nabywcy mieszkań będą lepiej chronieni. UOKiK chce zmian w ustawie deweloperskiej
Przygotowywana przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nowelizacja ustawy deweloperskiej wprowadzi dodatkowe zabezpieczenia dla klientów w przypadku upadłości dewelopera czy nieukończenia przez niego budowy. Lepiej chronieni mają być również nabywcy