AI znajdzie nam okazje na Black Friday. Tak robi zakupy internetowe co czwarty Polak
Pokazuje ono też, że w odnajdywaniu się w gąszczu promocji z okazji Black Friday i zbliżających się świąt pomaga nam unijna dyrektywa Omnibus.
Omnibus ratuje konsumentów przed zakupem produktu w niekorzystnej cenie
Według badania na temat zwyczajów zakupowych związanych z Black Friday i sezonem świątecznym, aż 6 na 10 osobom zdarzyło się zrezygnować z zakupów, na widok informacji, że cena interesującego ich produktu w ciągu ostatnich 30 dni była niższa od obecnej. Obowiązek jej podawania od niemal 2 lat wynika z unijnej dyrektywy Omnibus i czyni grę między kupującymi a sprzedawcami bardziej uczciwą. Zwłaszcza podczas przedświątecznych promocji, które już tradycyjnie zaczynają się w Black Week (czyli ostatni tydzień listopada przed Black Friday).
Zabieramy sztuczną inteligencję na e-zakupy
Badanie pokazuje, że choć Black Friday jest już starym zakupowym świętem, nowy zawodnik zmienia reguły gry. Niemal co czwarta osoba (24 proc.) pyta o najlepszą cenę danego produktu jeden dużych modeli językowych np. ChatGPT, bez wchodzenia w porównywarki internetowe, a co siódma (14 proc.) z pomocą chata porównuje specyfikacje i właściwości produktów.
19 proc. badanych zaczyna zakupy w AI prosząc o wyszukanie atrakcyjnych ofert. 6 proc. wskazuje LLM-y jako preferowany sposób ich znajdowania. Jednocześnie ponad połowa badanych (52 proc.) nie wykorzystuje sztucznej inteligencji przy zakupach online.Jesteśmy w większości świadomi, że AI jest wykorzystywana przez same sklepy internetowe. 86 proc. badanych stwierdza, że wie o tym, że bardziej zaawansowane funkcje, takie jak np. sklepowy bot, są oparte na AI. Mamy równocześnie obawy związane z używaniem tej technologii. Najczęstsza (podzielana przez 35 proc. respondentów) dotyczy prywatności naszych danych osobowych. 31 proc. spodziewa się, że może być wykorzystana przez sprzedawców do manipulowania cenami i ofertami, a 28 proc. sądzi, że może od pomocnych chatbotów dostawać halucynacje, czyli nieprawdziwe oferty.
Czy i jak korzystasz z AI podczas zakupów?
– Za chwilę miną trzy lata od pojawienia się pierwszej mocno niedoskonałej jeszcze wersji ChatGPT, a dziś już prawie połowa Polek i Polaków używa takich narzędzi podczas zakupów internetowych. Pokazuje to, że w tym obszarze jesteśmy bardzo otwarci na nowości. Nie chcemy by sklep online przypominał katalog wysyłkowy przeniesiony do internetu, tylko doświadczenie podobne do prawdziwych zakupów. To wyzwanie dla sprzedawców, którzy starają się odpowiedzieć na tę potrzebę udostępniając chatboty, albo dodając więcej interakcji do swoich kanałów kontaktu, przesyłając bardzo spersonalizowane e-maile lub zamieniając klasyczny SMS, wiadomościami RSC, które dają odbiorcom więcej możliwości interaktywnej reakcji – mówi Maja Wiśniewska-Hardek, Head of marketing w SMSAPI, czyli organizatora badania – Black Friday i sezon świąteczny , to czas, kiedy konsumenci kupują zazwyczaj więcej niż zwykle, więc dla sklepów to dobry moment by wypróbować nowe rozwiązania - podsumowuje ekspertka.
Jaki będzie Black Friday 2025?
Wśród popularnych kategorii produktów nie ma zaskoczeń. Czarny Piątek podobnie jak w minionych latach, najczęściej będzie czasem polowania na przecenioną odzież i obuwie (dla 66 proc. badanych), artykuły RTV i małą elektronikę (54 proc.) oraz kosmetyki (42 proc). Najistotniejszym kryterium dla zakupów internetowych robionych w tym czasie pozostaje atrakcyjna cena. Wskazywana przez 85 proc. zostawia daleko w tyle darmową dostawę (55 proc. wskazań) czy walory produktu 51 proc.).
Choć jesteśmy gotowi już zacząć polowanie na okazje, wolelibyśmy uniknąć zasypania setkami promocji. Wśród sposobów, jakimi chcielibyśmy dowiedzieć się o ofertach na Black Friday, najpopularniejsze są spersonalizowane kanały: e-mail i media społecznościowe – oba wybiera ponad 40 proc. badanych. Nieco niżej na liście znajdziemy też wyszukiwarkę Google (33 proc.) i SMS (25 proc.).
Na jakim urządzeniu najczęściej wykonujesz poniższe czynności? Mobile czy desktop? Badanie Black Friday 2025
– Nasze badanie pokazuje też, że prawie 3/4 Polek i Polaków preferuje dostać czarnopiątkową lub świąteczną ofertę na smartfon lub tablet niż na komputer. Urządzenie mobilne jest preferowane także na dalszych etapach zakupów. Oznacza to, że przy całej naszej skłonności szukania najniższych cen, uruchamiania na osobnych kartach porównywarki cen i pytania o radę AI, cenimy sobie szybkość, prostotę oraz wygodę zakupów z poziomu komórki – ocenia Maja Wiśniewska-Hardek.
Badanie ankietowe “Zainteresowanie promocjami na Black Friday 2025” zrealizowała firma BioStat na grupie 1000 respondentów.