Opinie
Wakacyjne czarne łabędziątko [FELIETON]
Na pucz Prigożyna rynki nawet nie zdążyły zareagować, bo zaczął się w piątek, a skończył w sobotę wieczorem. Nie znaczy to, że na rynkach będzie spokojnie. Sierpień będzie miesiącem Jerome’a Powella, który zdecyduje, czy w USA skończą się podwyżki stóp.
Biznesowe paliwo dla wyobraźni. Relacja z Demo Day Akceleratora Łukasiewicza 2023 [VIDEO]
W trakcie Innovatorium Łukasiewicza odbyła się trzecia edycja Demo Day Akceleratora Łukasiewicza. Scena Demo Day została przejęta przez zespoły technologiczne z Łukasiewicza, które zaprezentowały swoje projekty czekające na komercjalizację. Kapituła wyróżniła trzy zespoły, które mają największą szansę na komercyjny sukces i znalezienie partnera biznesowego.
Stworzyć mieszankę wybuchową [PODCAST]
FORVIA to firma zajmująca się projektowaniem i produkcją elementów wyposażenia samochodowego. Co drugi samochód na świecie ma części wyprodukowane przez to przedsiębiorstwo. O rozwoju technologicznym i jego wpływie na środowisko rozmawiamy z Łukaszem Pieczonką, specjalistą ds. BHP, FORVIA R&D Polska.
Kreatywność ludzi to jedyne ograniczenie
Rozwój AI oznacza gigantyczny skok produktywności i efektywności. Dziś jesteśmy na początku tej drogi, która z pewnością zmieni panujący ład. Należy spodziewać się, że znalezienie właściwego kierunku pozwoli biznesowi osiągać znaczący wzrost przychodów.
Jak biznes powinien rozmawiać z nauką? Wywiad z Andrzejem Dybczyńskim
Jak przedsiębiorcy powinni mówić do naukowców, żeby ich nie spłoszyć? Po swojemu. Ważne, by biznes opowiadał o swoich problemach, kosztach i zyskach, bo tylko wtedy naukowcy mogą zaproponować efektywny model współpracy - tłumaczy Andrzej Dybczyński, prezes Sieci Badawczej Łukasiewicz.
Czego małe firmy powinny uczyć się od dużego biznesu? [WYWIAD]
Lepiej w długim terminie osiągać zyskowny, zrównoważony wzrost, niż upaść. To lekcja, którą odrobiły duże firmy. Teraz czas na mały biznes – mówi Tomasz Stec, partner w Simon-Kucher.
Jak rozwija się foodtech w Polsce? Wywiad z Martyną Polak
W foodtechu dzieje się bardzo dużo - to branża bezpośrednio dotycząca każdego z nas. Zmienia się społeczeństwo, trzeba rozwiązać coraz więcej problemów, więc founderzy mają pełne ręce roboty - mówi Martyna Polak, współzałożycielka Planeat.
Jak będą wyglądać "bary przyszłości"? Wywiad z Danielem Wieczorkiem
Naszym zadaniem jest wypełnić lukę pracowniczą, która powstała kilka lat temu. Jeśli chodzi o branżę gastronomiczną, to obecnie mamy o 20 proc. mniej chętnych do pracy niż jeszcze w 2019 roku - mówi Daniel Wieczorek, CEO Poley.me.
W jakim stopniu sztuczna inteligencja odmieni cyberbezpieczeństwo? Wywiad z Lucy Szaszkiewicz
Rewolucji AI już raczej nie da się cofnąć. Zmieniły się przyzwyczajenia użytkowników, więc nie wyobrażam sobie, że interfejsy oparte na sztucznej inteligencji przestaną być rozwijane - przekonuje Lucy Szaszkiewicz, CEO i co-founder 1strike.io.
Inkluzywność się opłaca [WYWIAD]
Biznes, który zamyka się na różnorodność, będzie miał kłopoty – przekonywali uczestnicy debaty, która odbyła się w trakcie gali Polskich Nagród Różnorodności.
Łukasz Arendt: "Możemy skorzystać na pracownikach z Ukrainy" [WYWIAD]
Paradoksalnie wojna w Ukrainie może być sytuacją, na której polski rynek pracy, gdzie brakuje rąk do pracy, może skorzystać. Nie da się jednak tego zrobić w pełni efektywnie bez systemowych działań państwa – mówi prof. Łukasz Arendt, specjalista ds. rynku pracy.
Wiosna była bycza. "Indeksy giełdowe mogą dalej rosnąć a złoty będzie mocniejszy"
Polska giełda ruszyła na północ. Jednak nasz parkiet jest zbyt obciążony słabymi notowaniami banków i spółek Skarbu Państwa, by tak jak indeksy francuskie i niemieckie bić rekordy wszech czasów.
Różnorodność jest piękna! Wywiad z Agatą Roczniak, DJ WIKĄ i Rafałem Dembe [TYLKO U NAS]
O różnorodności, równości i włączaniu, w biznesie i nie tylko, opowiadają laureaci nagrody Ambasador(ka) Różnorodności przyznanej przez „My Company Polska”.
Nie bójmy się różnorodności
Różnorodność to siła, jednorodność to słabość. Kiedy słyszymy różne głosy, dowiadujemy się więcej o świecie. Kiedy wiemy więcej, możemy go bardziej zmieniać. To wszystko prawda (może dla niektórych truizm), jednak różnorodność cały czas – na poziomie jednostki – jest jedną z najtrudniejszych rzeczy do zaakceptowania.
Pracodawcy muszą doceniać różnorodność [WYWIAD]
Włączanie i różnorodność to źródło niesamowitych, pozytywnych zmian – mówi Agata Dziuba, Senior HR menedżerka w Amazon.
Dojdziemy do momentu, w którym najskuteczniejszym liderem będzie algorytm? Wywiad z Jowitą Michalską
Wolę, żeby algorytm nami rządził, a nie uczył. Element ludzkiego lidera w edukacji - kogoś, kto zaraża pasją i emocjami - wciąż jest niezbędny - przekonuje Jowita Michalska, CEO i założycielka Digital University.
Ile hakerzy mają z psychologów? Wywiad z Maciejem Markiewiczem z Netguru
Cyberprzestępcy bazują na emocjach, schematy nie zawsze działają. Kiedy nasza czujność jest uśpiona, stajemy się łatwym kąskiem - mówi Maciej Markiewicz z Netguru.
Uniwersum pełne bohaterów [WYWIAD]
Predator Games to międzyszkolne rozgrywki e-sportowe organizowane przez markę Acer. Misją inicjatywy jest stworzenie przestrzeni, w której młodzi pasjonaci gamingu mogą poczuć się jak profesjonalni e-sportowcy. O koncepcie rozmawiamy z Łukaszem Łopuszyńskim, country managerem w Acer Polska.
Śpiewać nie każdy może [FELIETON]
Jakiś czas temu współpracowałem z pewną zacną organizacją studencką. Jej przedstawiciel przyszedł do mnie i po kilku konwencjonalnych zdaniach zaproponował mi, żebym go zatrudnił w mojej fundacji.
Czy w Polsce mamy Robertów Lewandowskich biznesu? Wywiad z Pawłem Jarskim, EY Przedsiębiorcą Roku
Kluczowe w naszej drodze do stania się światowym potentatem były odwaga oraz szybkość. Dostrzegliśmy niszę, brak konsolidacji rynku, więc zaczęliśmy działać - mówi Paweł Jarski, założyciel i prezes Elemental Holding, zdobywca tytułu EY Przedsiębiorca Roku 2022.
Ostatnie miesiące to dla Uncapped ciężka praca u podstaw. Wywiad z Piotrem Pisarzem
Musimy liczyć się z tym, że w ciągu najbliższych kilku lat nie zbierzemy rundy od inwestorów. Pieniądze, które mamy muszą nam wystarczyć nie tylko na dojście do zyskowności, ale również na dalszy rozwój biznesu - mówi Piotr Pisarz, CEO Uncapped.
Wyróżnić się w e-commerce [WYWIAD]
Marzy mi się sytuacja, kiedy nie będę musiał przeszukiwać e-sklepów, tylko zwrócę się do wirtualnego asystenta, powiem mu, czego potrzebuję, a on znajdzie dla mnie najkorzystniejszą ofertę pod względem cenowym oraz jakościowym - mówi Jakub Nadolny, CEO Fast White Cat.
Czym jest program MBA for Startups? Wywiad z prof. Rafałem Mrówką i Jadwigą Husarską-Sobiną
MBA for Startups to wyjątkowy program skierowany do przedsiębiorców i firm, które chcą wchodzić na rynek z innowacyjnymi produktami - tłumaczy prof. Rafał Mrówka.
Czy banki powinny bać się metawersu? Wywiad z Markiem Myszką
PKO Bank Polski metawersu się nie boi! Obecnie rozwijamy tę technologię, trochę podchodzimy do niej jak do laboratorium, bo ona nie jest jeszcze w pełni rozwinięta - mówi Marek Myszka, dyrektor biura innowacji PKO Banku Polskiego.
Firma jak wojsko. Czy w biznesie da się zbudować efektywność zespołów porównywalną do armii?
Jeśli spojrzymy na najbardziej efektywne zespoły na świecie, to są wojska. To zespoły, w których jest bardzo określona hierarchia i kultura. Jest określony styl, w którym ludzie się komunikują. Nie ma przestrzeni na wprowadzanie kreatywności - tłumaczył podczas Europejskiego Forum Młodych Liderów Daniel Di Giusto, co-founder Tech To The Rescue.
Moja filozofia inwestowania? Na pewno wyżej zawiesiłem spółkom poprzeczkę. Wywiad z Bartkiem Puckiem
Wolę mieć więcej czasu na pomoc wybitnym founderom i startupom, niż działać szeroko. Jestem raczej w kontrze do funduszy venture capital, nie muszę optymalizować portfolio - mówi Bartek Pucek, CEO Forward Operation.
"Kupuj Bitcoiny, nie trać spontaniczności!" Co polscy founderzy powiedzieliby sobie kilkuletnim? :-)
Dzień Dziecka! Na chwilę zapominamy o galopującej niczym koń na biegunach inflacji, excelowe tabelki chowamy razem z potworami do szafy, a biurko w korpo zamieniamy na trzepak. Zapytaliśmy polskich founderów o to, co powiedzieliby sobie kilkuletnim. Tak, wiemy, że za młodu zgredów niby się nie słucha, ale czasem naprawdę warto. Kto nie przeczyta, ten trąba!
Inwestorzy jak wilki [FELIETON]
RPP dobrze zrobiła, zostawiając stopy na obecnym poziomie, i nie ugięła się presji mediów. Zastanówcie się, co by się działo z polską gospodarką, gdyby stopy były na poziomie dwa razy wyższym?
Czy benefity pracownicze wciąż mają znaczenie dla kandydatów? Wywiad z Arturem Białkowskim
Kandydaci, wybierając miejsce pracy, w którym chcą podjąć zatrudnienie, nadal zwracają uwagę na ofertę benefitową. Powiem więcej, benefity stały się już pewnego rodzaju standardem, nie tylko wynagrodzenie jest ważne - mówi Artur Białkowski, dyrektor zarządzający ds. usług biznesowych, członek zarządu Medicover.
Worktrips stawia na Bliski Wschód? "To dla nas bardzo atrakcyjny kierunek" [WYWIAD]
Po przerwie spowodowanej pandemią, podróże służbowe najszybciej ruszyły właśnie na Bliskim Wschodzie, oczywiście przy zachowaniu restrykcyjnych zasad bezpieczeństwa. Rozmawiamy z wieloma potencjalnymi partnerami z tego regionu, nie zwalniamy tempa! - mówi Filip Błoch, CEO Worktrips.com.
Jak zwiększyła się obecność kobiet w sektorze IT? Wywiad z Eweliną Furtak
Rewolucja w branży IT związana z obecnością kobiet trwa w najlepsze! Pandemia koronawirusa mocno zmieniła polski rynek pracy, a zapotrzebowanie w naszym kraju na specjalistów od IT wciąż jest gigantyczne - Ewelina Furtak, Head of Marketing w Cloudware Polska.
Czy w Polsce mamy problem z sukcesją? Wywiad z prof. Adamem Mariańskim
Większość polskich firm rodzinnych powstała na przełomie lat 80. i 90. Większość z nich wciąż nie rozpoczęła procesu sukcesji. Sukcesja w Polsce najczęściej kojarzy się z przekazaniem władzy i majątku dzieciom, tymczasem budowa firmy wielopokoleniowej to bardziej złożony problem - uważa prof. Adam Mariański, kancelaria Mariański Group.
Polacy pogodzili się z inflacją? "Na pewno klienci zwracają mniejszą uwagę na ruchy cenowe" [WYWIAD]
Sprzedawcy mają spory dylemat. Z jednej strony słyszą racjonalny komunikat, że kupujący nie reagują, więc można podnosić ceny, w końcu klienci i tak się nie odwrócą. A z drugiej współodczuwają jako potencjalni kupujący – "już niedawno podnieśliśmy im ceny o 20 proc., jak możemy znów podnieść o kolejne 20 proc.?" - mówi Cezary Kosiński, CEO Pricely.
Kim jest typowy klient, który płaci bezgotówkowo? Wywiad z Joanną Erdman
Trochę szablonowo utożsamiamy pewne zachowania z grupami pokoleniowymi. Nie zważając na podziały demograficzne, jest mnóstwo ludzi, którzy akceptują nowe technologie, są ich zwolennikami i aktywnie z nich korzystają - wywiad z Joanną Erdman, prezeska Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Czy kobiety w biznesie mierzą się ze szklanym sufitem? Wywiad z Agnieszką Kłos-Siddiqui
Szklany sufit najczęściej - jeżeli się pojawia - to pojawia się w głowach kobiet. Natomiast na pewno wiele się zmieniło w ostatnich latach, coraz więcej pojawia się np. na konferencjach w panelach finansowych - mówi Agnieszka Kłos-Siddiqui, prezeska Provident Polska.