Wydanie 5/2021 (68) miesięcznika „My Company Polska”

Miesięcznik My Company Polska - Wydanie 5/2021 (68)

Data publikacji: 30.04.2021

Uczę się z porażek

Kluczowa jest wiara we własne możliwości. I wytrwałość. Jest mnóstwo ludzi, którzy mogliby zajść naprawdę wysoko, ale brakuje im właśnie wytrwałości – mówi Jan Błachowicz, mistrz świata MMA wagi półciężkiej w najbardziej prestiżowej organizacji UFC.

Kuba Dobroszek

Czytaj swoje e-wydania miesięcznika „My Company Polska” w aplikacji mobilnej na Android, iPad oraz iPhone

Google Play App Store




Spis treści wydania 5/2021 (68)

1

Edytorial

Lisy i jeże

Lis wie wiele, ale jeż wie jedno” – na ten cytat z greckiego poety Archilocha z Paros natrafił pod koniec lat 40. ubiegłego wieku oksfordzki wykładowca Izajasz Berlin. Miał wówczas 38 lat, urodził się w Rydze, wychowywał w Petersburgu, skąd uciekł przed rewolucją październikową.

12

Pełny obraz

Nowy ład na walutach. Pełny obraz Kuczyńskiego

Potężne osłabienie złotego okazało się na razie krótkotrwałe. Ale rosnąca inflacja może w przyszłości wywierać presję na naszą walutę. Namieszać na rynkach może jeszcze przygotowywany przez PiS Nowy Ład.

18

Wywiady

Uczę się z porażek

Kluczowa jest wiara we własne możliwości. I wytrwałość. Jest mnóstwo ludzi, którzy mogliby zajść naprawdę wysoko, ale brakuje im właśnie wytrwałości – mówi Jan Błachowicz, mistrz świata MMA wagi półciężkiej w najbardziej prestiżowej organizacji UFC.

18

Ekonomia jutra

Czas zerwać z liberalnymi mitami [WYWIAD]

Polska potrzebuje nowoczesnego modelu ekonomicznego, w którym istotną rolę odgrywa redystrybucja dóbr, silne instytucje publiczne oraz inwestycje w kapitał ludzki – mówi prof. Adam Leszczyński, autor głośnej książki „Ludowa historia Polski”.

22

Ludzie

Sekrety ludzi sukcesu. Ewa Chodakowska

Poprosiliśmy znanych przedsiębiorców i sportowców, żeby opowiedzieli nam jak osiągnąć sukces. Tym razem odpowiada Ewa Chodakowska, trenerka fitness, właścicielka marki BeBio.

23

Ludzie

Sekrety ludzi sukcesu. Karolina Borner

Poprosiliśmy znanych przedsiębiorców i sportowców, żeby opowiedzieli nam jak osiągnąć sukces. Tym razem odpowiada Karolina Borner, piosenkarka, CEO VOCALY.

24

Ludzie

Sekrety ludzi sukcesu. Andrzej Targosz

Poprosiliśmy znanych przedsiębiorców i sportowców, żeby opowiedzieli nam jak osiągnąć sukces. Tym razem odpowiada Andrzej Targosz, założyciel i CEO Eventory.

25

Ludzie

Sekrety ludzi sukcesu. Zbigniew Pisarski

Poprosiliśmy znanych przedsiębiorców i sportowców, żeby opowiedzieli nam jak osiągnąć sukces. Tym razem odpowiada Zbigniew Pisarski, założyciel spółki CanPoland SA, prezes zarządu Fundacji im. Kazimierza Pułaskiego.

26

Ludzie

Sekrety ludzi sukcesu. Filip Sobel

Poprosiliśmy znanych przedsiębiorców i sportowców, żeby opowiedzieli nam jak osiągnąć sukces. Tym razem odpowiada Filip Sobel, CEO Staffly.

26

Ludzie

Sekrety ludzi sukcesu. Marek Moczulski

Poprosiliśmy znanych przedsiębiorców i sportowców, żeby opowiedzieli nam jak osiągnąć sukces. Tym razem odpowiada Marek Moczulski, prezes firmy Unitop.

28

Ludzie

Kombinezon, który uczy

Stworzony przez Justynę Bącelę wraz z zespołem inteligentny kombinezon do nauki gry w golfa już niebawem może zrewolucjonizować sposób trenowania tego sportu. O sile produktu świadczy m.in. nagroda główna, którą przyznano mu podczas III edycji Szkoły Pionierów organizowanej przez Polski Fundusz Rozwoju.

30

Ludzie

Bałagan z sensem

Przyjaciółki od dwunastu lat, wspólniczki od sześciu. Hanna Ferenc-Hilsden i Agata Matlak-Lutyk, właścicielki Balagan Studio, robią buty wbrew sztuce i dobrze na tym wychodzą.

32

Ludzie

Owady z Polski ruszają w świat

Podpoznańska firma HiProMine to lider w tworzeniu technologii do hodowli i produkcji owadów na skalę przemysłową. Spółka jest na dobrej drodze do podboju europejskich rynków.

34

Raporty

Raport Ekspansja polskich firm. Biznes bez granic

W czasie pandemii ekspansja na rynki zagraniczne stała się dla wielu polskich firm nie tylko sposobem na przetrwanie, ale też szansą na dynamiczny rozwój. Poznajcie tych, którym w kryzysie udało się wypłynąć na szerokie wody.

37

Raporty

Wybierz swój marketplace i sprzedawaj globalnie

Udział platform marketplace odpowiada już za 58 proc. sprzedaży e-commerce i rośnie. Wejście z ofertą na rynki zagraniczne wymaga wiedzy o klientach, znajomości narzędzi, strategii promocyjnej oraz doskonałej obsługi.

38

Raporty

Raport Ekspansja polskich firm. Go Poland!

Kto by się spodziewał, że pomimo pandemii polski eksport nie tylko nie straci, ale wręcz zyska? Słaby złoty zachęca firmy do rozwoju za granicami. Jak się do tego przygotować?

46

Rynki

Kuchenne rewolucje

Restauratorzy w pandemii przyjmują różne strategie na przetrwanie oraz dostosowanie się do nowych warunków prowadzenia biznesu. Jedne są ostre jak węgierska zupa rybacka halászlé, inne wymyślne jak przegrzebki z chorizo, a niektóre miękkie jak steki serwowane z wołowiny Kobe. Wszystkim, którzy je stosują przyświeca jednak wspólny cel i myśl: „Dopóki walczysz, jesteś zwycięzcą!”.

50

Rynki

Przeciąganie liny

Zamknięcie centrów handlowych poróżniło wynajmujących i najemców. Zamiast rozmów jest walka, bo rząd zamiast stolika do negocjacji rzucił im rękawice bokserskie i… dopinguje jedną stronę.

53

Rynki

Boom na słowiańskość

Znak Peruna, groźne oblicze Swaroga czy wielkie Drzewo Życia. Słowiańskie baśnie i legendy odżyły w postaci polskich marek odzieżowych, mebli czy studiów tatuażu. Z ciekawostki zrobił się poważny biznes, który przyciąga coraz więcej klientów.

56

Wywiady

Pozytywnie wyrachowani i zdrowo cyniczni [WYWIAD]

W Polsce mamy lepszych przedsiębiorców niż inwestorów. Ja miałem etap, że za bardzo się zaprzyjaźniałem z założycielami startupów. A to błąd. Nie wolno ich traktować jak swoje dzieci, ale jako zwrot z inwestycji – mówi Bartek Gola, zarządzający SpeedUp Group, przedsiębiorca i innowator.

60

Rynki

Pasterze robotów. Najlepsze fintechy w Polsce

Szukają fraudów, autoryzują umowy w internecie, pomagają w cyfrowej transformacji i zapanowaniu nad finansami osobistymi. Polskie fintechy mieszają nie tylko na naszym, rodzimym rynku. Pokazujemy 10 najciekawszych z nich.

65

Marka Godna Zaufania

Marka Godna Zaufania 2021. Warto sobie ufać

Z zaufaniem do marki jest jak z zaufaniem do przyjaciela. Długo się je buduje, ale i tak najważniejsze jest, jak zachowamy się w chwili próby. Taką próbą dla nas wszystkich był miniony rok. Przedstawiamy wyniki badania Marka Godna Zaufania 2021.

84

Marka Godna Zaufania

Cztery pułapki w komunikacji z klientem

Budowanie marki godnej zaufania to proces wymagający nie tylko czasu, ale także taktu – zwłaszcza w kontakcie z klientami. 66 proc. konsumentów deklaruje, że skorzysta z usług innej marki, jeśli zostanie potraktowanych jak numer, a nie jak osoba. Oto cztery komunikacyjne pułapki, które wpływają na wizerunek firmy.

92

Zarządzanie

Zmiana i co dalej? Mądrzejsi o rok

Od ponad roku żyjemy w okresie bezprecedensowej zmiany. Postanowiliśmy zastanowić się, co z niej może wyniknąć – dla nas, dla naszych firm, pracowników. W tym numerze zaczynamy cykl debat „Zmiana i co dalej?”, do której będziemy zapraszać ekspertów z różnych dziedzin.

96

Wywiady

Szczęściarz czy zwycięzca [WYWIAD]

Gwarantuję, że jeżeli zastosujesz metodę Happy Happy, uda ci się każda negocjacja. Dlaczego? Bo współpraca wygra z rywalizacją – mówi dr Lars-Johan Åge, negocjator, wykładowca ekonomii w szwedzkiej Wyższej Szkole Handlowej.

99

Raporty

Raport Efektywność kosztowa. Tak trzymaj!

Większa płynność i niskie koszty stałe – to dwie podstawowe lekcje, które odrobili polscy przedsiębiorcy przy okazji kryzysu. Jak zachować efektywność kosztową w firmie?