Wybierz swój marketplace i sprzedawaj globalnie

Budowa marketplace`
Budowa marketplace`u, fot. Adobe Stock
Udział platform marketplace odpowiada już za 58 proc. sprzedaży e-commerce i rośnie. Wejście z ofertą na rynki zagraniczne wymaga wiedzy o klientach, znajomości narzędzi, strategii promocyjnej oraz doskonałej obsługi.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 5/2021 (68)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

W sprzedaży za granicą firmy korzystają z pomocy wyspecjalizowanych partnerów, zostawiając sobie kwestie związane z ofertą i rozwojem produktu. Opisując cały proces, możemy podzielić go na cztery główne etapy.

Który marketplace wybrać? 

Platformy sprzedażowe działają lokalnie (Otto), globalnie (eBay), oferują szeroki asortyment (Amazon) lub specjalistyczny (Wayfair). Decyzja o wyborze konkretnej wymaga przeanalizowania szans i zagrożeń związanych z własną ofertą. Kluczem do sukcesu może być przewaga konkurencyjna w danej niszy, potencjał kategorii, lepszy produkt, sprawniejsza obsługa. Zdecydowanie się na rynek sprzedaży wiąże się także z analizą strony formalnej. Rejestracja konta na platformach to proces złożony. Sprzedaż zagraniczna powoduje również powstanie dodatkowych obowiązków podatkowych. 

W przygotowaniu oferty każdy szczegół ma znaczenie 

Platforma marketplace działa w oparciu o zaawansowane algorytmy, które decydują o pozycjonowaniu oferty. Ta zaś z punktu widzenia sprzedaży jest decydująca dla osiągnięcia sukcesu. Dlatego znajomość zasad funkcjonowania algorytmów odgrywa kluczową rolę w sprzedaży. 

Na pozycjonowanie oferty wpływa jej opis, zdjęcie, przypisanie do kategorii, cena, dostępność, logistyka i inne wymagania platformy. Przy tworzeniu oferty każdy z czynników musi być starannie opracowany zgodnie z wymaganiami. Źle przygotowane zdjęcia grożą blokadą oferty, a brak kluczowych haseł wyszukiwania w opisie produktu uniemożliwi jego odnalezienie. Wbrew powszechnej opinii cena nie zawsze wpływa na decyzje konsumenta. Powinna jednak wynikać z analizy konkurencyjnych ofert. Aby na początku oferta nie zaginęła w gąszczu bestsellerów z opiniami klientów, trzeba ją wypozycjonować przez płatne kampanie marketingowe, które zwiększą szanse na konwersję.

Zacznij od promocji i buduj konsekwentnie wizerunek

Rozpoczynając sprzedaż w nowym kanale, nie możesz liczyć na duży ruch organiczny lub lojalnych klientów. Pierwsze trzy do sześciu miesięcy są kluczowe z perspektywy liczby odwiedzin, wzrostu zakupów i ocen od nowych klientów. Problem rozwiązują zaawansowane systemy reklamowe, które pozwalają precyzyjnie promować produkty na słowa kluczowe i testować efektywność kampanii. Dzięki modelom płatności za kliknięcie szybko poznasz współczynnik konwersji w transakcjach.  W pierwszym okresie budowa skali wiąże się z inwestycją w promocję. W długim okresie reklamę powinna zastąpić efektywna strategia pozycjonowania i widoczności listingów. 

Priorytetem jest budowa wizerunku rzetelnego sprzedawcy, o którym świadczą dobre opinie i wysoki rating. Obsługa klienta na zagranicznych rynkach wymaga również biura obsługi pracującego w weekendy i święta. Jego zadaniem jest troska o odbiorców we wszystkich kanałach komunikacyjnych. Jakość obsługi i doświadczenie zakupowe klienta jest ważniejsze niż tylko cena.

Wybierz optymalny model logistyczny 

Lwią częścią doświadczenia klienta jest szybka dostawa i możliwości wymiany lub zwrotu towaru. Każde opóźnienia to ryzyko otrzymania negatywnej oceny i utrata potencjalnych klientów. Dlatego wybór sposobu magazynowania i wysyłki produktów ma strategiczny charakter.  Istnieją trzy modele logistyczne.

 W pierwszym decydujesz się na samodzielną obsługę, wykorzystując własny magazyn. Wyzwaniem jest taka organizacja wysyłek i współpraca z kurierami poza Polską, aby dostarczyć zamówiony towar w kilka dni.

 Drugim rozwiązaniem jest usługa Fulfillment by Amazon (FBA), czyli wysyłanie produktów do centrów logistycznych Amazon. Tam zamówienia są magazynowane, pakowane i wysyłane. Firma rozpatruje zwroty i zapytania od klientów. Opłaty są naliczane indywidualnie i zależą od liczby zamówień, zajmowanej powierzchni, sezonowości czy kategorii produktu.

 W trzecim modelu współpracujesz z partnerem logistycznym podobnie jak z FBA. Firmy mają magazyny np. przy granicy niemieckiej i zlecają wysyłki bezpośrednio kurierom zagranicznym, co ogranicza koszty. Sprzedający koncentruje się wówczas tylko na monitoringu stanów magazynowych i zapewnieniu dostępności produktów.

-----------------------------------------

Krzysztof Murzyn, Head of New Business, Marketplaceme, [email protected]

Wiemy, że dziś możliwości biznesów są nieograniczone, a my chętnie pomagamy w realizacji ich sukcesu. Stąd w Digitree Group stworzyliśmy projekt Marketplaceme, który kompleksowo pomaga sprzedawcom w zaplanowaniu sprzedaży za granicą od A do Z. Ponad trzydzieści europejskich marketplace’ów jest w zasięgu ręki polskich biznesów. Trzeba tylko odpowiedzieć na pytanie: Na jakim rynku chcesz odnieść sukces? – komentuje Krzysztof Murzyn, Head of New Business Marketplaceme.  

My Company Polska wydanie 5/2021 (68)

Więcej możesz przeczytać w 5/2021 (68) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ