Marka Godna Zaufania 2021. Warto sobie ufać

Marka Godna Zaufania 2021
Marka Godna Zaufania, fot. Filip Mutor
Z zaufaniem do marki jest jak z zaufaniem do przyjaciela. Długo się je buduje, ale i tak najważniejsze jest, jak zachowamy się w chwili próby. Taką próbą dla nas wszystkich był miniony rok. Przedstawiamy wyniki badania Marka Godna Zaufania 2021.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 5/2021 (68)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Partnerzy Marki Godnej Zaufania:

To już szósta odsłona naszego badania Marka Godna Zaufania, a jednocześnie jest to sondaż zupełnie nowy. Nie, zasady przyjęte przez „My Company Polska” oraz instytut badawczy Kantar Polska S.A. nie zmieniły się. O zwycięstwie danej marki wciąż decydują wyłącznie głosy przedstawicieli MSP (więcej o metodologii w ramce). To co uległo radykalnej zmianie to warunki, w jakich firmom przyszło się w tym roku ścigać. To tak, jakby Tour de Pologne przenieść bez zapowiedzi w Himalaje, w czas pory deszczowej, a kolarzom spuścić powietrze z kół... 

Jeśli przesadzamy, to tylko troszeczkę. 

Pandemia, która pociągnęła za sobą lockdown, dotknęła każdego. Większością branż wstrząsnęła, część z nich niemal pogrążyła, wszystkim dała nowe wyzwania. W tym roku było trudniej zarówno  prowadzić biznes, jak i utrzymać zaufanie klientów. Wielu firmom to ostatnie się jednak udało! Jak to zrobiły? Dlaczego to właśnie ich markom polscy przedsiębiorcy ufają najbardziej?

Cóż, nie ma tu prostej odpowiedzi ani prostej recepty na zbudowanie zaufanie – tak przynajmniej wynika z komentarzy tegorocznych zwycięzców (czytaj na następnych stronach). Dla jednych kluczem jest zrozumienie potrzeb klienta, dla innych umiejętność reagowania w trudnych momentach i szczera komunikacja, dla kolejnych niezawodność i utrzymanie jakości. A może wszystko naraz?

Nowe kategorie, nowe marki

Liczba kategorii, czyli 25, pozostała ta sama co w zeszłorocznym badaniu. Niektóre kategorie uległy jednak zmianie. Postanowiliśmy np. sprawdzić, które firmy uchodzą dziś za najbardziej innowacyjne (wygrał InPost, którego wskazało 9,5 proc. ankietowanych) oraz te, które wykazały się największą solidarnością (w kategorii „Solidarna firma” najlepiej w oczach polskich przedsiębiorców wypadła Żabka, którą wskazało 10 proc. głosujących). Nową kategorią jest „Edukacja biznesu” – bo na naukę nigdy nie jest za późno, zwłaszcza gdy pojawiają się nowe zmienne (w tej kategorii najwięcej, bo aż 19 proc. zebrała Akademia Leona Koźmińskiego). 

Rośnie też liczba marek, które brane są pod uwagę przez głosujących. W pierwszej edycji Marki Godnej Zaufania respondenci wymienili ich co prawda ok. 300, ale już 2017 r. liczba ta zmalała gwałtownie do 184, potem wzrosła do nieco ponad 200, by w zeszłym roku osiągnąć 250. W tym roku polscy przedsiębiorcy znów wymienili ich łącznie ponad 300. Co to oznacza? Coraz większą konkurencję i silniejszy oddech na plecach zwycięzców. 

W 2020 r. by wygrać, trzeba było zgromadzić około jednej trzeciej wszystkich głosów w danej kategorii. W tym roku często wystarczała już tylko jedna piąta czy jedna szósta. Oczywiście są też niekwestionowani liderzy zaufania. Nie dość, że w tym roku w swoich kategoriach zdobyli ponad połowę głosów, to w porównaniu z 2020 r. tylko umocnili swoją pozycję. To np. HP, któremu ufa dziś prawie 52 proc. przedsiębiorców, w zeszłym roku było to 35 proc. (kategoria  „Urządzenie biurowe”); Orlen z zaufaniem 53 proc., w zeszłym roku 43 proc. (kategoria „Stacja benzynowa”) czy Microsoft, który cieszy się rekordowym w naszym zestawieniu zaufaniem 56 proc. polskich przedsiębiorców, w zeszłym roku też bardzo wysoko, bo aż 54 proc. (kategoria „Oprogramowanie dla firm”).

Cenniejsze niż złoto

Praca zdalna, zakupy online, rozrywka przez internet... Pandemia wzmocniła rolę nowych technologii w naszym życiu. Ma to też odbicie  w tegorocznym badaniu. W „technologicznych” kategoriach toczyła się bowiem najbardziej zacięta walka. Przykład? IPhone, zwycięzca w kategorii smartfon, zdobył co prawda aż 37,6 proc. poparcia, ale główny konkurent przegrał z nim zaledwie o 0,5 proc. 

A co z finansami? W burzliwych czasach zaufanie jest przecież cenniejsze niż złoto. Dziś najjaśniej błyszczą: ING Bank Śląski (zwycięzca w kategorii „Bank oferujący konto firmowe” – 31,7 proc. głosujących), Visa („Systemy płatnicze służące do realizowania płatności elektronicznych” – 29,9 proc.), mBank („Bank oferujący kredyty/pożyczki dla firm” – 18,6 proc.) czy Santander Leasing („Firma leasingowa” – 26,2 proc.). 

Świetnie radzi sobie w tym roku także firma faktoringowa „Bibby Financial Services”, wyprzedzając konkurentów o całą długość (21,3 proc., gdy kolejny gracz ma zaledwie 4,5 proc.). Podobnie jest z firmą ubezpieczeniową – tu zwycięzcą jest PZU z 40,3 proc., podczas gdy największy konkurent zdobył tylko 9,4 proc.

Pandemia była także trudnym sprawdzianem dla firm logistycznych i transportowych. Niedostarczona paczka, spóźniona dostawa… Wszystko to mogło się zemścić utratą zaufania. Z tego pojedynku z czasem obronną ręką wyszła np. marka DPD, na którą wskazało aż 43 proc. pytanych przedsiębiorców.

Wszystkim zwycięzcom gratulujemy! Bo zdobyć zaufanie polskich przedsiębiorców w tak trudnych czasach, to jak zdobyć wszystkie ośmiotysięczniki Himalajów.

ZOBACZ PEŁNĄ LISTĘ NAJLEPSZYCH MAREK

------------------------------------------

Jak badamy zaufanie

Badanie Marka Godna Zaufania na temat najlepszych marek produktów i usług przeprowadzone zostało przez „My Company Polska” oraz instytut badawczy Kantar Polska S.A.

Ocenie podlegały marki produktów i usług w wyodrębnionych 25 kategoriach. Wszystkie pytania dotyczące marek były pytaniami otwartymi. Dało to równe szanse nominacji każdej marce, niezależnie od jej wielkości i zasięgu. Odpowiedzi respondentów w pełni bazowały na ich osobistej wiedzy i doświadczeniu.

Ankieta zrealizowana została przy zastosowaniu metody online. Respondentami byli reprezentanci sektora MSP. Ankietowani przedsiębiorcy proszeni byli o udzielenie spontanicznych odpowiedzi, której marce z danej kategorii ufają najbardziej.

Wypełnienia ankiety podjęło się 22 tys. osób, a ostatecznie 1221 dokonało wyboru zaufanej marki w przynajmniej jednej kategorii.

 

My Company Polska wydanie 5/2021 (68)

Więcej możesz przeczytać w 5/2021 (68) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ