Zarządzanie
Gdy goni nas czas
Jeśli pracownicy nie wyrabiają się z terminami, może to się skończyć dla firmy dużymi problemami, łącznie z utratą klientów czy pozycji na rynku. Jednocześnie szefowie często nie wiedzą, jak sprawić, by terminy nie rozchodziły się w szwach. Skłonni są ostro pouczać, karać swoich ludzi – ale nie tędy droga.
Rodzinna atmosfera ważniejsza niż pensja
GUS podaje, że stopa bezrobocia w listopadzie spadła do 6,5 proc. – po 1989 r. niższa była tylko w 1990. Za tym wynikiem stoją zwłaszcza emigracja rodaków i dobra w całej Europie koniunktura gospodarcza. Ta ostatnia cieszy, ale w efekcie to pracownik dyktuje warunki. Co z tym może zrobić mała firma, która o niego konkuruje?
Jawność płac popłaca
W polskich firmach jawność wynagrodzeń pracowników spotyka się rzadko. Przybywa jednak przedsiębiorstw, które ją wprowadzają i potem widzą, że naprawdę było warto. Jak jednak wdrożyć u siebie taką rewolucję, żeby sobie pomóc, a nie zaszkodzić?
100 pomysłów na biznes cz. 4
Prezentujemy ostatnią już w naszym cyklu część pomysłów, które można spróbować zamienić w udany biznes albo przynajmniej się nimi zainspirować i zrobić coś innego, własnego. Pięć z nich, które szczególnie nam się spodobały, oznaczonych jako „nasz wybór”, omawiamy nieco szerzej.
Zarządzanie w czasach overnight cz. 4
Jeśli chcesz rozśmieszyć Boga, powiedz mu o swoich planach – mawiał niedościgły Woody Allen. Zamiast strategii w firmach sprawdzają się... totemy. Wygrywają również ci, którzy legalizują nieformalne, ale skuteczne rytuały – mówią Radosław Dawidziuk, Jerzy Drozdowski i Krzysztof Tarka.
100 pomysłów na biznes cz. 3
Prezentujemy kolejne 25 idei, które można spróbować zamienić w udany biznes albo przynajmniej się nimi zainspirować i zrobić coś innego, własnego. Pięć z nich, które szczególnie nam się spodobały, oznaczonych jako „nasz wybór”, omawiamy nieco szerzej.
O krok przed konkurencją – transformacja biznesowa
Dzisiaj, żeby sprostać konkurencji na rynku, musimy rozwijać nowe nastawienie, mieć świadomość potrzeby ciągłej transformacji. Obejmuje to sposób myślenia o drogach dotarcia do klientów, budowę niestandardowych modeli biznesowych, zrozumienie strategii, d
Zarządzanie w czasach overnight cz. 3
Bądźcie empatyczni, turkusowi, dzielcie się władzą i odpowiedzialnością – mówią współcześni „guru” zarządzania. Tyle że umacniana przez lata polska szkoła #kontroli pracowników nijak do tych modeli nie pasuje. Dobra wiadomość: rodzime podejście przyniosło nam sukces, zamożność, wzrost firm i organizacji.
5 najgorszych błędów szefów
Szefom trudno osiągać rezultaty, które sobie założyli. Większość z nich nie ma kluczowych umiejętności, dzięki którym potrafiliby to, co robią oni i ich podwładni, podporządkować zespołowej realizacji celów. Jakie popełniają najpoważniejsze błędy?
100 pomysłów na biznes cz. 2
Prezentujemy kolejne 25 idei, które można spróbować zamienić w udany biznes albo przynajmniej się nimi zainspirować i zrobić coś innego, własnego. Pięć z nich, które szczególnie nam się spodobały, oznaczonych jako „nasz wybór”, omawiamy nieco szerzej.
Zarządzanie w czasach overnight cz. 2
Jeśli firmy chcą dynamicznie się rozwijać, potrzebują zaangażowania, energii i innowacyjności młodych. Ale w Dekadzie 20+/- tych kluczowych dla nas cech nie widzimy – mówią przedsiębiorcy i menedżerowie objęci badaniem Biznes–Ludzie. Jak wypełnić tę lukę? Więcej wymagać od młodych, ale i... od siebie.
Czy ten pomysł może chwycić
Żeby pomysł na biznes miał szansę na rynku, musi wytrzymać zderzenie z rzeczywistością, jaką jest popyt na dany produkt czy usługę. Potrzebni są klienci skłonni za to zapłacić. Podpowiadamy, jak sprawdzić, czy się znajdą.
100 pomysłów na biznes cz. 1
Rozpoczynamy nowy cykl „100 pomysłów na biznes”. W czterech kolejnych wydaniach zaprezentujemy po 25 idei, które można spróbować zamienić w udane przedsięwzięcie. Pięć z nich, te, które szczególnie nam się podobają, oznaczamy jako „nasz wybór” i omawiamy
Ubezpieczenie zdrowotne buduje wizerunek przyjaznego pracodawcy
Czego oczekują pracodawcy i pracownicy od ubezpieczeń zdrowotnych i zapewniających dostęp do niepublicznej służby zdrowia?
Studia dla praktyka biznesu
Przedsiębiorcom z pewnym doświadczeniem, którzy pragną rozwijać swoje kompetencje, czasem nie wystarczają książki czy szkolenia z negocjacji albo zarządzania płynnością firmy. Chcą bardziej pogłębić swoją wiedzę o biznesie, szczególnie gdy ten się rozrasta. Mogą wtedy na przykład znowu pójść na studia.
Zarządzanie w czasach overnight
Musicie iść z duchem czasu – słyszą na każdym kroku polscy przedsiębiorcy. Wykonane ponownie po pięciu latach Badanie Biznes-Ludzie Tarka Executive’s i Wyższej Szkoły Menedżerskiej w Warszawie niesie inny przekaz: nie gońcie za iluzjami, to tylko potęguje waszą frustrację. Doskonalcie to, co w polskim stylu zarządzania najlepsze.
Z zewnątrz do wewnątrz
Jeżeli pracownik nie jest zmotywowany wewnętrznie, jego zaangażowania nie zbudują zewnętrzne bodźce, szczególnie finansowe, jak pensja, premie czy podwyżki. Jednak motywacja zewnętrzna sprowadza się nie tylko do nich, a jeśli jest stosowana uważnie i konsekwentnie, potrafi wspaniale podnosić morale.
Zanurzeni w języku
W biznesie znajomość języków obcych jest bardzo często niezbędna, szczególnie angielszczyzny, będącej lingua franca dzisiejszego świata. Trzeba się jej porządnie nauczyć, a tymczasem zaganianemu przedsiębiorcy ciężko znaleźć na to czas i siły. Podpowiadamy, jak sobie pomóc.
Jak zaplanować ekspansję zagraniczną
Coraz więcej firm z sektora MSP, co potwierdzają statystyki, dochodzi do wniosku, że polski rynek to dla nich za mało. Myśli o wyjściu z biznesem za granicę są tym śmielsze, że podsycają je zarówno liczne programy unijne i rządowe wsparcia eksportu, jak i sukcesy tych, którym się udało. Ale jak się do tego zabrać?
Witajcie w świecie agile
Wasza firma nie zna rynku, ma do czynienia z dużą niepewnością, zmiennością wymagań czy technologii? Prototyp dostarczony szybciej jest lepszy niż rozbudowany, ale spóźniony produkt? Realizujecie złożony projekt? Poznajcie agile.
Uskrzydlić i odmienić
Dobry mówca motywacyjny potrafi porwać tłumy, opowiadając, jak spełnił swoje marzenia. A gdy kogoś rozpali i uskrzydli, radzi: pora, byś ruszył w drogę do celu. I często zamienia się wtedy w coacha lub trenera. Żeby za uskrzydleniem poszła zmiana.
Pricing, czyli cenocentryzm
Dziś nie wystarczy podchodzić do ceny oferowanej klientom jak do prostego odzyskiwania kosztów wytworzenia danego wyrobu plus jeszcze coś ponad kreskę. Do sprawy trzeba się zabrać inaczej, uprawiając wręcz swoisty cenocentryzm.
4 problemy, które rozwiązuje efektywne zarządzanie dokumentami
Dynamiczny rozwój technologii spowodował, że jako społeczeństwo wytwarzamy coraz więcej danych. W roku 2015 ilość wygenerowanych danych była porównywalna z 10 milionami dysków Blu-Ray, które poukładane jeden na drugim mogłyby być tak wysokie, jak Wieża Ei
Światowa wojna o przedsiębiorców
Zaczęła się kolejna międzynarodowa walka o zasoby. Tym razem – o kreatywnych, innowacyjnych przedsiębiorców z innych krajów. Czasem po to, by pozostać w pierwszej lidze światowej gospodarki, czasem – by nie wylądować za kilkanaście lat z dala od niej. Polska, niestety, nie walczy tu i nie kusi.
As nie bierze raz
W przypadku większości firm kierujących swą ofertę do biznesu najcenniejsi są ci klienci, z którymi współpracuje się długofalowo. Jak jednak nimi zarządzać i jakie tak naprawdę mogą być z tego korzyści, pomijając fakt, że są stałym źródłem przychodu?
Nie rzucajcie pereł przed wieprze
Utalentowani pracownicy, którzy posiadają wyjątkowe kompetencje, niemal każdego dnia zastanawiają się, czy pozostać u swego obecnego pracodawcy. Tak już mają, zwłaszcza gdy się o nich nie dba.
Żeby się ludziom chciało chcieć
Niektórym wydaje się, że ich pracownicy z definicji traktują pracę jak zło konieczne i trzeba ich do niej zaganiać. Tymczasem wiele osób naprawdę chce pracować, zaangażować się, a rolą szefa (w jego najlepiej pojętym interesie) jest tego nie zepsuć.
Szef chce na urlop
Wakacje coraz bliżej. Jednak dla wielu przedsiębiorców urlop nie będzie do końca udany, gdyż nie wszyscy potrafią się „odłączyć” od firmy. Szkoda, bo gdyby dobrze się wcześniej przygotowali, zyskaliby wszyscy: biznes, pracownicy i oni.
Dam pracę przez internet
Rekrutacja online jest bardzo popularna – w końcu to w sieci najłatwiej dziś spotkać młode pokolenie, specjalistów czy doświadczonych menedżerów. Jakich błędów unikać i co daje dobry portal rekrutacyjny?
Robaki i spółka
Ponad 70 proc. polskich małych i średnich firm przyznaje, że zmaga się z zagrożeniami pochodzącymi z internetu nawet kilka razy w roku – to wynik badania firmy Integrated Solutions z drugiej połowy 2015 r. Na szczęście są sposoby, by się ochronić, a najlepiej zastosować kilka naraz.
Wyciek na łączach
Mobilna komunikacja usprawnia wprawdzie działanie firmy, a nawet pozwala zaoszczędzić na rachunkach od operatora czy za sprzęt, ale stwarza też nowe zagrożenia. Bo, niestety, są sposoby na przejęcie bezprzewodowej transmisji.
Z komputerem jak z jajkiem
Swobodny dostęp do internetu jest powszechny jak prąd w gniazdku. Niestety, firma może przez to łatwo wpaść w sidła cyberprzestępców. Wystarczy bezmyślny czy nielojalny pracownik.
Oni i my
W jednym z warszawskich biurowców prezes pewnej spółki zastał wieczorem w swoim gabinecie pracownicę wynajętej firmy sprzątającej, która oglądała dokumenty leżące na jego biurku. Sytuacja ta dobrze obrazuje, o co chodzi z ochroną danych firmowych, gdy korzystamy z zewnętrznego usługodawcy.
utyutyutyutyutyutyutyutyuyutyutyutyutyutyutyutyutyu
Strata poufnych danych potrafi być dla firmy ciosem w samo serce. Jak zatem utrudnić złodziejowi działanie i co zrobić, żeby pracownicy nie zdradzali też sekretów swej firmy bezmyślnie?
Żeby firma nie została sierotą
Przejęcie firmy przez następne pokolenie właścicieli nie jest łatwe. To problem prawny, finansowy, organizacyjny i wreszcie – psychologiczny. Trzeba się do tego przygotować, przy czym, jak zawsze, najważniejsza jest dobra komunikacja.