Nowa ustawa medialna. W zmianach m.in. likwidacja abonamentu rtv
 
                             
                    Likwidacja abonamentu
Ministra kultury i dziedzictwa narodowego Marta Cienkowska zapowiedziała przeznaczenie 2,5 mld zł z budżetu na finansowanie mediów publicznych. Jak powiedziała ministra, obecny abonament jest słabo ściągalną opłatą, przez co jest nieskuteczny. Potwierdzają to dane Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Pod koniec 2024 roku abonament RTV płaciło około 0,7 mln odbiorców, co stanowiło zaledwie 26,7 proc. osób zobowiązanych do jego opłacania.
Zmiany w zarządzaniu mediami
Ma zostać także zlikwidowana Rada Mediów Narodowych. Jej kompetencje przejmie Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (KRRiT). Nowa struktura przewiduje 9 członków wybieranych na 6. kadencję oraz co dwa lata rotację 1/3 składu. Członkowie będą wybierani w następujący sposób: 4 przez Sejm, 2 przez Senat, 3 przez Prezydenta.
Kandydaci muszą spełniać warunki „apolityczności” i „eksperckości”, takie jak brak przynależności do partii przez ostatnie 5 lat, brak kandydowania w wyborach przez ostatnie 10 lat oraz posiadać min. 5-letnie doświadczenie w mediach/kulturze/prawie medialnym. Spółki publiczne medialne (TVP, PR) mają mieć jednoosobowe zarządy powoływane przez KRRiT na 5 lat, na wniosek komisji konkursowej.
Podczas czwartkowej konferencji prasowej poświęconej projektowi ustawy medialnej minister Marta Cienkowska wyjaśniła, że proces likwidacji mediów publicznych zakończy się dopiero w chwili, gdy nowa ustawa wejdzie w życie.
- Wtedy, kiedy będziemy mogli wprowadzić zmiany, media publiczne będą całkowicie odpolitycznione, będą miały nowe zasady funkcjonowania, będziemy mieć nowe zarządy, nowy budżet, stabilne finansowanie - podkreśliła ministra, cytowana przez PAP.
 
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
            