Benefity: nie marnujcie tego wsparcia

Fot. Shutterstock Fot. Shutterstock
Polskie firmy wydają na pozapłacowe benefity coraz większą część swoich budżetów. Ten trend trwa od lat i bierze się z przekonania, że kluczem do motywacji pracownika czy jego lojalności jest jego dobrostan i poczucie bycia docenionym. Już 69 proc. Polaków otrzymuje w pracy co najmniej jeden benefit. Ale kiedy te dodatki naprawdę działają?

Benefity to pojęcie bardzo szerokie, bo obejmuje wszystko, co pracownicy dostają oprócz wynagrodzenia: od pakietów medycznych czy ubezpieczeniowych, poprzez szkolenia, firmowe samochody, posiłki, karty sportowe, po elastyczne godziny pracy albo możliwość przyjścia do niej z dzieckiem. Ogólnie rzecz biorąc, mają stanowić zachętę w procesie rekrutacji oraz wzmacniać motywację i lojalność osób już zatrudnionych. 

Rola benefitów rośnie, gdy spada bezrobocie lub przedsiębiorstwa rywalizują ze sobą o specjalistów. Firmy starają się wtedy tym bardziej wyróżnić jako przyjazne, dobre miejsce pracy. 

A przy tym trzeba pamiętać, że sposób, w jaki te dodatki oddziałują, zmienia się wraz z ich upowszechnianiem. – Niektóre z nich, np. opieka medyczna, stały się już dla pracowników standardem – zwraca uwagę Urszula Zając-Pałdyna, ekspertka HR i autorka bloga hrnaobcasach.pl.  – Straciły przez to moc motywowania, jednak ich nieobecność jest traktowana jako duży minus. 

Brak pakietu medycznego może wręcz uderzać w motywację pracowników, osłabiać ich lojalność, odstraszać potencjalnych kandydatów. W branży IT podobnie jest z brakiem możliwości pracy zdalnej. 

Część pracodawców, w poszukiwaniu działających, niepowtarzalnych dodatków, sięga więc po coraz to nowsze rozwiązania, w miarę jak dotychczasowe zamieniają się w standard. W efekcie rozpowszechniają się np. darmowe owoce w miejscu pracy czy piłkarzyki, a masaż relaksacyjny proponuje się już nawet...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 12/2018
 (39)

Więcej możesz przeczytać w 12/2018 (39) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie