AI
zobacz inne tematyExecutive MBA@UW w czasach AI
AI zrewolucjonizowało programy nauczania na studiach Executive MBA.
Inflacja, nieuczciwi klienci, inwigilacja biznesu przez władzę. Oto największe koszmary przedsiębiorców
Myślisz, że przedsiębiorcy boją się nowej pandemii, hakerów, albo sztucznej inteligencji? Nic bardziej mylnego. Najnowszy raport UCE RESEARCH pokazuje, że to, co naprawdę spędza sen z powiek polskim liderom biznesu, to widmo powracającej inflacji i klienci, którzy nie płacą. Blisko 40% szefów drży na myśl o rosnących cenach, a niewiele mniej obawia się nierzetelnych kontrahentów. Co ciekawe, tylko 2,2% ankietowanych nie boi się niczego.
Kryptonit, czyli narzędzia AI, które powinieneś znać
Niemal codziennie powstają setki – jeśli nie tysiące – nowych narzędzi AI. Rankingi dotyczące tych najlepszych zmieniają się z miesiąca na miesiąc. My wskazujemy te, które realnie mogą wpłynąć na twoją codzienną pracę.
Sama wiedza, że dane narzędzie istnieje, nic nam nie da
W sieci znajdziesz mnóstwo rankingów i zestawień – jedne bardziej wiarygodne, inne mniej. Moim zdaniem warto sięgać po źródła, które nie tylko pokazują, jakie narzędzie warto przetestować, ale też uczą, jak z niego korzystać – przekonuje Damian Jemioło, ekspert Business Programme AI.
Tak smakuje lato. Na nasz rachunek z Dominiką Bucholc, ekspertką AI i strategii cyfrowej
Pierogi z jagodami, sztuczna inteligencja i przedwojenna Warszawa. Najnowszy odcinek naszego cyklu to doświadczenie unikalne pod każdym względem.
Founder w epoce AI [FELIETON]
Ostatnie 10 lat biznesu opartego na technologiach internetowych to 10 lat na nieustannie przyspieszającej karuzeli. Oto krótkie, historyczne podsumowanie.
Już nie tylko nauka. Najlepsze polskie edtechy
Europejski rynek edtech rośnie w tempie kilkunastu procent rocznie, a nasz kraj nie odbiega zbytnio od czołówki. Jak zmieniła się branża w ostatnich latach i na które spółki warto zwrócić uwagę?
AI, pracownik, o którym nie wie HR. Firmy muszą wdrożyć zasady AI Act
Blisko 90% Polaków wykorzystujących AI w pracy korzysta z ogólnodostępnych narzędzi. Tymczasem jak dotąd zaledwie połowa firm opracowała i wdrożyła wewnętrzną politykę regulującą wykorzystanie takich rozwiązań. To będzie musiało się zmienić: już za rok wszystkie przedsiębiorstwa korzystające ze sztucznej inteligencji będą musiały umieć wskazać, jakich narzędzi używają i czy robią to zgodnie z wymogami unijnego AI Act.
Gigant technologiczny wspiera edukację AI w polskich szkołach
Znany producent sprzętu elektronicznego wspiera zdrowe korzystanie z technologii i kompetencje przyszłości polskiej młodzieży. Celem programu "Akcja Aktualizacja" jest zwiększanie świadomości w zakresie zdrowego i bezpiecznego korzystania z technologii oraz rozwój kluczowych kompetencji cyfrowych wśród dzieci, rodziców i nauczycieli.
Sztuczna inteligencja w strategii inwestycyjnej. Ewolucja zamiast rewolucji [FELIETON]
Sztuczna inteligencja (AI) to dziś nie futurystyczna koncepcja, lecz realne narzędzie, które zmienia sposób, w jaki organizacje – w tym fundusze inwestycyjne – podejmują decyzje, organizują pracę i tworzą wartość spółek portfelowych. W Avallon MBO traktujemy AI nie jako chwilowy trend, ale jako kluczowy element transformacji operacyjnej i strategicznej. W Avallon wdrażamy ją stopniowo, budując kulturę eksperymentowania zamiast narzucać gotowe rozwiązania. Kluczowe znaczenie ma tu nie tylko technologia, ale także odpowiedzialne zarządzanie, bezpieczeństwo informacji i rozwój kompetencji wewnątrz organizacji.
CampusAI z nowym finansowaniem. 5 mln dol. na dalszy rozwój platformy oraz transformację AI
W ramach zamkniętej w lipcu 2025 rundy seed, holding założony przez Aureliusza Górskiego pozyskał łącznie 5 mln dol. na międzynarodowy rozwój. Strategicznym inwestorem zostaje Group One.
Polski startup cyfryzuje przestarzałą turystykę. Tripso.AI podbija rynki 24 krajów
Warszawskie zoo w kilka miesięcy przeszło cyfrową rewolucję. Kolejki do kas zniknęły, bilety kupujemy online, a o zwyczajach każdego zwierzęcia opowiada inteligentny asystent AI. To dzieło polskiego startupu Tripso.AI Mateusza Sewastynowicza, który z pomocą programu Startup Booster Poland wyrósł z lokalnej firmy turystycznej na dostawcę technologii dla 24 krajów. Foundera wspierają inżynierowie Google i Opery.
Duże modele językowe pod lupą UE. Co zmienia AI Act?
Na początku sierpnia wchodzi w życie kluczowa część unijnego rozporządzenia AI Act, regulująca wykorzystanie systemów sztucznej inteligencji w Polsce i w całej UE. Tym razem dotyczy ona szeroko stosowanych dużych modeli językowych. Co to może oznaczać dla użytkowników takich narzędzi oraz polskich biznesów, które chcą ich używać w swojej pracy i integrować z własnymi usługami - odpowiada ekspert Jakub Czerwonka.
Kobiety w technologiach. Sztuczna inteligencja może pogłębić nierówności
Sektor sztucznej inteligencji potrzebuje nowych specjalistów, ale kobiet wciąż jest w nim jak na lekarstwo. Choć to one częściej niż mężczyźni kończą studia wyższe, rzadziej wybierają karierę w branży technologicznej. Mają wysokie kompetencje i szansę na rozwój - tylko środowisko w dużej mierze promuje mężczyzn.
Nastroje pracowników wobec AI. 30 proc. szuka nowej pracy w obawie przed utratą stanowiska
Badanie „People at work 2025: A Global Workforce View” ujawnia szeroki wachlarz sprzecznych emocji pracowników związanych z wpływem AI na ich miejsce pracy. Wiele osób dostrzega pozytywne możliwości sztucznej inteligencji, innym towarzyszą obawy i niepewność związane z ryzykiem redukcji stanowiska pracy z powodu AI. Obecnie 30 proc. osób, które uważają, że ich pracę można łatwo zastąpić, aktywnie poszukuje nowej pracy.
Genotic. Leki przyszłości projektowane przez AI
Grzegorz Warzecha zbudował startup, który może zrewolucjonizować diagnostykę i terapię nowotworów oraz wielu innych chorób. Genotic to nie kolejna firma usługowa – to laboratorium przyszłości, w którym AI projektuje przeciwciała rzadkich, trudno wyleczalnych chorób.
Akademia AI. Nie dziękuj, czyli błędy, których trzeba unikać, korzystając z AI
Akademia AI to nasz nowy cykl, w ramach którego podpowiadamy ci, w jaki sposób wykorzystywać sztuczną inteligencję w codziennej pracy. W zeszłym miesiącu uczyliśmy cię promptować, druga lekcja jest nieco na przekór...
AI ACT. Od 2 sierpnia nawet 150 mln zł kary dla firm, które nie zastosują się do regulacji
Europejski Akt o Sztucznej Inteligencji (AI Act) Unii Europejskiej, pierwsze na świecie kompleksowe regulacje dotyczące AI, od 2 sierpnia 2025 roku realnie wpłynie na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Od tego dnia zaczynają obowiązywać kluczowe zobowiązania dla firm, instytucji rządowych i dostawców AI w całej UE, w tym kary za nieprzestrzeganie przepisów.
Fiasko za 19 miliardów zł. Intel ostatecznie rezygnuje z fabryki pod Wrocławiem
Plany wybudowania nowoczesnego zakładu integracji i testowania półprzewodników firmy Intel w podwrocławskiej Miękini zostały oficjalnie anulowane. To nie tylko koniec snu o 2 tys. miejsc pracy i 19 mld zainwestowanych w nasz rynek. Polska traci ogromną i niezwykle znaczącą inwestycję w kontekście rozwoju AI.
Chatboty AI zmieniają się w platformy sprzedażowe. Nadchodzi nowa era handlu w internecie
OpenAI ogłosiła plany wprowadzenia prowizji od sprzedaży dokonywanej za pośrednictwem swojego flagowego chatbota. To strategiczne posunięcie, które ma na celu monetyzację ogromnego ruchu użytkowników, zmienia krajobraz e-commerce i stawia nowe wyzwania zarówno sprzedawcom, jak i technologicznym gigantom czerpiącym zyski z handlu w internecie.
Większość z nas korzysta z AI w pracy, ale niechętnie się do tego przyznajemy
Nowy raport KPMG rzuca światło na to, jak Polacy wykorzystują sztuczną inteligencję – często wbrew zasadom obowiązującym w miejscu pracy i bez wiedzy przełożonych. Z opracowania wynika, że technologia ta coraz mocniej wnika w codzienne obowiązki zawodowe, ale jednocześnie wywołuje sporo niepokoju i niepewności.
Budowali rakiety i Hyperloopa. Teraz startup Polaka dostał 5 mln zł, by stworzyć AI dla inżynierów
Startup Bench, współtworzony przez Polaka Martina Bielickiego, pozyskał w rundzie pre-seed prawie 5 milionów złotych (£1M) na rozwój platformy, która ma zrewolucjonizować pracę inżynierów projektujących sprzęt. Firma chce wykorzystać sztuczną inteligencję do automatyzacji żmudnych procesów, dając specjalistom więcej czasu na kreatywne i innowacyjne zadania.
Dojście do kilku milionów przychodów przestało być dla mnie wyzwaniem. Wywiad z Arturem Racickim
Znam swoją wartość, za to nigdy nie gubiła mnie pycha. Mam ponadto skłonność do ryzyka, co w biznesie bardzo się przydaje – mówi Artur Racicki.
Spacelift pozyskuje 185 mln zł, by uprościć pracę z chmurą. To jedna z największych rund w polskim techu
Spacelift, tworzący platformę do zarządzania infrastrukturą chmurową, pozyskał 51 milionów dolarów (około 185 mln zł) w rundzie finansowania Serii C. Inwestycji przewodził amerykański fundusz Five Elms Capital, przy udziale Endeavor Catalyst oraz polskiego funduszu Inovo VC.
W końcu intelektualiści są warci tyle ile sportowcy. Meta płaci 100 mln dol. za pracownika OpenAI
Jiahui Yu, pracownik OpenAI, utalentowany specjalista od sztucznej inteligencji został "podkupiony" twórcom ChataGPT za 100 milionów dolarów przez Metę. Przykładowo wykup Christiana Ronaldo przez Real Madryt od Manchesteru United kosztował klub 80 mln dolarów.
Szczęście i umiejętności. Na nasz rachunek z Piotrem Surmą
Bohater lipcowej odsłony naszego wywiadowczo–gastronomicznego cyklu jest doktorem filozofii, który próbuje usprawnić procesy badań klinicznych. Rozwijany przez niego Ingenix to jedna z najgłośniejszych nazw startupowych ostatnich miesięcy. Czy słusznie?
Ailleron Innovation Forum 2025. Innowacje, które realnie zmieniają sektor finansowy
Ailleron Innovation Forum w Krakowie stało się centrum przełomowych idei i globalnych inspiracji. Liderzy FinTech spotkali się 12 czerwca w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, by rozmawiać o przyszłości usług finansowych, AI i inkluzywności. Ponad 250 przedstawicieli branży finansowej i technologicznej uczestniczyło w trzeciej edycji AIF, które ugruntowuje swoją pozycję w Europie
Jak sztuczna inteligencja zmienia oblicza banków? Polskie AIQ
W najnowszym AIQ (My Company Polska) Kuba Dobroszek serwuje mieszankę gorących newsów i wnikliwych rozmów z ekspertami. Z odcinka dowiesz się, dlaczego polski model Bielik trafi na superkomputery Nvidii, kto właśnie pozwał MidJourney, jak Respowision zdobyło 18 mln zł, a także jak AI zmienia rekrutację i bankowość. Gośćmi programu są Dawid Dziadkowiec (założyciel HR-techu Karierowo), Anna Stepanów (Asseco Poland) i Jan Maria Kowalski (Bank Pekao S.A.).
Rola kobiet w startupach rośnie. Wywiad z Natalią Świrską-Załuską
Natalia w szczerej rozmowie opowiada o tym, jak jest być kobietą w świecie startupów, czy ta męska dominacja kruszeje. Rozmawiamy też o sztucznej inteligencji: czy to tylko kolejne narzędzie czy jednak coś więcej, co zmieni rynek pracy. Obejrzyjcie koniecznie, bo nie tylko prowadzący zadaje pytania.
Czy nowe technologie zrewolucjonizują rolnictwo? Wywiad z Anitą Bednarek
Rolnictwo czeka rewolucja. Jak nowe technologie zmieniają branżę mającą tysiące lat - opowiada Anita Bednarek – dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju Goodvalley Polska, członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Producentów Biogazu Rolniczego.
Beryboo to ostatni startup, jaki rozwijam. Wywiad ze Sławkiem Mokrzyckim
To, co chcemy zrobić, jest tak trudne i wymagające technologicznie, że uda nam się osiągnąć zakładane cele dopiero za kilka lat – wyjaśnia Sławek Mokrzycki.
Niepewni, ale ciekawi. Co Polacy myślą o sztucznej inteligencji?
Coraz częściej korzystamy z narzędzi sztucznej inteligencji. Czy nadążamy za jej rozwojem? Czego się obawiamy? Odpowiedzi na te pytania może dostarczyć raport: „Między ciekawością a niepewnością. Pokolenia Polaków wobec sztucznej inteligencji – wiedza, doświadczenie, nastroje”, przygotowany na zlecenie Politechniki Wrocławskiej, przez agencję badawczą K+ Research. W badaniu wzięły osoby w różnym wieku.
Zapraszamy na konferencję Nowa Era Innowacji – Transformacja Cyfrowa
Konferencja Innovation Coach pn. Nowa Era Innowacji – Transformacja Cyfrowa to wydarzenie dedykowane osobom, które chcą w sposób świadomy i efektywny rozwijać swoje organizacje w oparciu o technologie cyfrowe, w tym sztuczną inteligencję, oraz dowiedzieć się, jak pozyskać środki na realizację takich projektów.
Akademia AI. Podstawy promptowania
„My Company Polska” rusza z nowym cyklem, w ramach którego będziemy ci podpowiadać, w jaki sposób wykorzystywać sztuczną inteligencję w codziennej pracy. Pakuj piórnik, drugie śniadanie – nasza Akademia AI jest otwarta dla wszystkich. To, czy ją skończysz, zależy już wyłącznie od ciebie!
AI kontra tradycyjny marketing - dlaczego intuicja przestaje wystarczać
Pamiętasz jeszcze czasy, gdy najlepsi marketerzy to byli ci z „wyczuciem”? Ci, którzy potrafili spojrzeć na kampanię i powiedzieć: „To zadziała” albo „To jest bzdura, nikt tego nie kupi”. To były piękne czasy. Niestety właśnie się kończą