Człowiek w centrum rewolucji cyfrowej. Wnioski z Masters & Robots 2025
– W odróżnieniu od poprzednich obecna rewolucja technologiczna zaciera różnice między tym, co fizyczne, cyfrowe i biologiczne. Jednocześnie zakłóca wszystkie sektory na świecie, a jej skala i złożoność spowodują skutki, jakich ludzkość nigdy nie doświadczyła w tak krótkim czasie. Nie wiemy, jak się rozwinie, ale reakcja na nią musi być zintegrowana i globalna – od sektorów publicznych i prywatnych, przez naukę, po społeczeństwa. I to my, ludzie, powinniśmy ją tworzyć i projektować, żeby to technologia służyła nam, a nie odwrotnie – mówi Jowita Michalska, CEO Digital University.
W podobnym tonie wypowiadał się obecny na wydarzeniu minister cyfryzacji, wicepremier Krzysztof Gawkowski. – Cyfryzacja musi obejmować każdego obywatela – każdy ma prawo po równo korzystać z dóbr cyfrowej przemiany. W ten sposób zaprojektowaliśmy strategię Ministerstwa Cyfryzacji. Obejmuje ona trzy obszary: państwo, gospodarkę i ludzi – oraz współpracę między nimi – powiedział Gawkowski.
Ludzie za sterami technologii
O centralnej roli człowieka w przemianach technologicznych dyskutowali eksperci i ekspertki zgromadzeni 21 i 22 października w warszawskim Multikinie Złote Tarasy. W myśl hasła 9. edycji Masters & Robots: “Time to act!”, zachęcali też do konkretnych działań na rzecz samodzielnego kształtowania przyszłości.
Prof. Marek Kowalkiewicz, światowy autorytet w dziedzinie gospodarki cyfrowej i sztucznej inteligencji, jak i dlaczego warto powierzać algorytmom część zadań, aby ludzie mogli skupić się na kreatywności i rozwiązywaniu problemów. Z kolei Supreet Singh Manchanda, inwestor i CEO Raiven Capital, podkreślał, że AI potrzebuje człowieka znacznie bardziej, niż nam się wydaje.
O etyce i uprzedzeniach w środowisku pracy mówiła dr Poornima Luthra, światowa ekspertka od różnorodności. Wskazała na główne stereotypy kształtujące współczesny rynek pracy i podkreślała, że prawdziwa zmiana zaczyna się od świadomości oraz odpowiedzialności w ich rozpoznawaniu.
Ludzkie emocje i zdrowie w cyfrowym świecie
Drugiego dnia Masters & Robots 2025 wystąpienia prelegentów koncentrowały się na emocjach i dobrostanie człowieka w coraz bardziej zautomatyzowanym świecie. Dr Michelle King podkreślała, że przyszłość pracy wymaga rozwoju samoświadomości i umiejętności pracy w zespole. – Współpraca to klucz – przekonywała, przytaczając badania, według których obecnie aż 82% osób pracuje z innymi ludźmi.
Mocnym punktem było wystąpienie dr. Frederika G. Pferdta, założyciela Google Innovation Lab, który zachęcał do refleksji nad tym, jak chcemy kształtować swoją przyszłość. – Przyszłość to nie technologia. To uczucie, którego wszyscy chcemy doświadczyć – mówił Pferdt w rozmowie z Przemkiem Gdańskim, CEO BNP Paribas Bank Polska.
O tym jak pogodzić wpływ społeczny z twardymi wymogami biznesu oraz czy Polska jest dobrym miejscem do prowadzenia takiej działalności rozmawiali założyciele firm z misją podczas panelu prowadzonego przez Jarosława Srokę, koordynatora programu InCredibles Sebastiana Kulczyka. Wspólnie zastanawiali się, jak budować przedsiębiorstwa, które łączą innowacyjność z odpowiedzialnością społeczną i realnym wpływem na otoczenie.
Wnioski z konferencji są jasne – potrzebujemy nie tylko nowoczesnych narzędzi i rozwiązań, ale przede wszystkim odpowiedzialności, empatii i refleksji. Prawdziwa transformacja zaczyna się w nas samych.
Liderzy innowacji wspierają Masters & Robots
9. edycję konferencji Masters & Robots wsparły czołowe instytucje publiczne i firmy działające na rzecz rozwoju i wdrażania nowych technologii. Wśród nich: Ministerstwo Cyfryzacji, BNP Paribas Bank Polski, InCredibles Program Sebastiana Kulczyka, Kulczyk Investments, Interzero, IKEA, VeloBank, Hewlett Packard Enterprise i Intel, Fundacja Polska Bezgotówkowa, Centralny Ośrodek Informatyki, Mastercard, InPost, BLIK, Synektik, Rockwell Automation, BCG Platinion, Edenred, Nationale-Nederlanden, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, PZU, Baza Usług Rozwojowych, Polski Fundusz Rozwoju i Poczta Polska.
Patroni Honorowi: Minister Edukacji, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Prezydent miasta stołecznego Warszawy.
Redakcja My Company Polska objęła imprezę patronatem medialnym.