Reklama

Gdy AI wywraca stolik

Łukasz Lewandowski
Łukasz Lewandowski / Fot. materiały prasowe
Dynamiczna ewolucja technologii często pisze scenariusze, w których nawet najbardziej innowacyjne przedsięwzięcia muszą uznać wyższość zmian. Przekonał się o tym Łukasz Lewandowski, założyciel startupu PerfectBot, obecnie inwestor z funduszu Movens Capital.
Reklama

Historia spółki stworzonej przez Łukasza Lewandowskiego to paradoksalna opowieść o sukcesie, który nie doczekał się szczęśliwego zakończenia. Jego firma zbudowała skuteczne chatboty w czasach, gdy zaawansowana sztuczna inteligencja była jeszcze w powijakach. Obsługiwała globalnych potentatów takich jak IKEA czy LPP. Zdołała przebić się na wymagający rynek amerykański, pozyskując 100 klientów, w tym tak znane marki jak sklepy MrBeasta czy Davida Beckhama. W szczytowym momencie osiągnęła blisko 2 mln zł rocznego przychodu. Mimo tych imponujących osiągnięć PerfectBot, który niegdyś rewolucjonizował rynek chatbotów, ostatecznie musiał ustąpić pola gigantom sztucznej inteligencji. Pozostawił po sobie jednak cenne lekcje na temat adaptacji, etyki biznesu i siły zespołu.

Od spin-offu do globalnego innowatora

Początki PerfectBota sięgają 2019 r., kiedy to firma wyłoniła się jako spin-off z agencji interaktywnej K2. Jak wspomina Łukasz Lewandowski, geneza projektu była wynikiem wspólnej pracy zespołu, którym kierował. – Byłem wiceprezesem grupy K2, dużego, giełdowego holdingu składającego się z agencji interaktywnej, domu mediowego, agencji software... „Wyszedłem” z tego zarządu wraz z kawałkiem zespołu K2 i zaczęliśmy się zajmować chatbotami dla dużych firm, głównie retailowych. To był punkt wyjścia dla przedsiębiorstwa, które od początku stawiało na innowacyjne rozwiązania konwersacyjne. Było to w czasach, gdy chatboty kojarzyły się głównie z prostymi, regułkowymi interakcjami – opowiada.

Pierwszy znaczący pivot PerfectBota polegał na przekształceniu działu wewnętrznego w niezależną spółkę, koncentrującą się na obsłudze największych detalistów w Polsce, takich jak IKEA, LPP czy 4F. Następnie firma podjęła się drugiego pivotu, skalując swoje rozwiązania i obniżając ceny, aby uczynić je dostępnymi dla średniej wielkości przedsiębiorstw. W tamtych czasach stanowiło to duże wyzwanie ze względu na dużą ilość pracy manualnej wymaganej przy budowie zaawansowanych chatbotów. Trzeci pivot, napędzany pozyskaniem kapitału od funduszy VC, miał na celu przekształcenie produktu w model SaaS i dynamiczną ekspansję na rynek amerykański. Ten etap trwał do 2023 r., przygotowując firmę na podbój globalnych rynków.

Katalizator zmiany 

Najbardziej wstrząsającym momentem dla startupu okazał się lawinowy rozwój technologii dużych modeli językowych (LLM), takich jak GPT-3.5 i ChatGPT. Łukasz, z perspektywy czasu, z dużą precyzją określa punkt, w którym poczuł, że fundamenty PerfectBota zaczynają się chwiać. – Przez cztery lata pieczołowicie budowaliśmy rozwiązanie oparte o silniki przetwarzania języka naturalnego Google’a. Wzięliśmy pieniądze od funduszy VC, żeby po zbudowaniu tego produktu zacząć go sprzedawać w Stanach Zjednoczonych. No i nagle pojawiło się coś takiego, jak model GPT-3.5. Czułem, że może to wywrócić całą ówczesną układankę technologiczną do góry nogami – opowiada.

Początkowo w zespole PerfectBota panowało przekonanie, że nowe modele nie będą się nadawać do zastosowań korporacyjnych ze względu na ryzyko halucynacji i trudności w kontrolowaniu odpowiedzi. Szybko się jednak okazało, że to błędne myślenie. Mój rozmówca wspomina,...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 12/2025 (123)

Więcej możesz przeczytać w 12/2025 (123) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

Reklama

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Reklama
Reklama