Temat z okładki
Pulp Books to wydawnictwo założone m.in. przez Jakuba Ćwieka. Znamy plany firmy [WYWIAD]
Czy na rynku książki jest miejsce na przewrót? Jakub Ćwiek, Michał Rzepnikowski oraz Andrzej Kwiecień przekonują, że tak i startują z nową inicjatywą. Pulp Books, stawiając m.in. na interaktywność treści, chce przywrócić dawny blask opowieściom. – Buntujemy się przeciwko obecnym standardom – mówią jego pomysłodawcy i zapowiadają przełom.
Piotr Stramowski: "Aktorów traktuje się jak dzieci pod kloszem. Wchodząc w biznes, chcę to zmienić"
W biznesie wykonuję pracę organiczną, czekam na odpowiedni moment, by móc się pochwalić pierwszymi sukcesami. Nie jestem zwolennikiem przekazywania wyłącznie szumnych zapowiedzi. Najpierw zbuduj działający produkt biznesowy, a dopiero potem pokaż go światu. I dziś nadszedł ten moment – mówi nam Piotr Stramowski, aktor, inwestor, udziałowiec i członek zarządu funduszu ASI GIG.
W ubraniach marki 2005 chodzi połowa młodej Warszawy. W czym tkwi ich fenomen? [WYWIAD]
Założenie własnej marki nie jest trudne, trudniej jest się utrzymać. 2005 notuje regularne wzrosty – w 2022 r. nasza sprzedaż była o 74 proc. większa niż rok wcześniej. Jednak by dalej się rozwijać, stale musimy o sobie przypominać, musi być o nas głośno. Lubię powtarzać, że 2005 to mainstream offstreamu – mówi Mikołaj Barczewski, współzałożyciel marki 2005.
Schaefer, Galant, Walkowiak. Sukces oznacza odpowiedzialność [WYWIAD]
Marzy nam się świat, w którym w zarządach spółek będzie większa liczba kobiet. Ale nie z powodu sztucznych parytetów, lecz naszych kompetencji - mówią Maja Schaefer, Eva Galant i Paulina Walkowiak. Przedsiębiorczynie to bohaterki naszego zestawienia "23 kobiet, o których będzie głośno w 2023 roku".
To świetny czas, by być zwierzęciem domowym! Jak rozwija się pet tech w Polsce?
Serwis zrzeszający petsitterów, ubezpieczenia zdrowotne dla zwierząt, serwisy społecznościowe dla właścicieli czworonogów – branża pettech rozwija się niezwykle dynamicznie. A to prawdopodobnie dopiero początek wzrostów rynku, gdyż – jak przewidują nasi rozmówcy – pettech jest odporny na wszelkie zawirowania.
Dorota Rymaszewska i Sławomir Wiatr o branży pet tech. "Pet tech wydaje się kuloodporny" [WYWIAD]
Jesteśmy na takim etapie rozwoju, że możemy sobie pozwolić na większe wydatki na nasze domowe zwierzaki. To napędza cały rynek. Do tego dochodzą zmiany w weterynarii: technologiczne i mentalne. Pojawiają się już sieci weterynaryjne integrujące placówki, co zmienia oblicze całego sektora. Za chwilę wejdą ubezpieczenia dla zwierząt. – mówią Dorota Rymaszewska z HiPets i Sławomir Wiatr z PetHELP.
Kris Dąbrowski: "Dzięki Stonly zacząłem działać po swojemu. Jesteśmy w świetnym momencie" [WYWIAD]
Stonly chce sprawić, żeby tradycyjne instrukcje obsługi odeszły do lamusa – przyszłość to interaktywne narzędzia pomagające użytkownikom rozwiązywać problemy. Wśród klientów startupu są zarówno mniejsze biznesy, o których mało kto słyszał, jak i FC Barcelona. W tym roku inwestorzy włożyli w startup 92 mln zł.
Bartosz Kruszka: Naukowcy muszą mieć kompetencje biznesowe [WYWIAD]
Nanoseen to startup technologiczny, który myśli globalnie, a jego głównym produktem są obecnie nanomembrany do odsalania wody – w ten sposób zniweluje się problem z dostępem do wody pitnej. Ale to dopiero początek, gdyż jak zapewnia Bartosz Kruszka –współzałożyciel i CEO Nanoseen ma być technologicznym hubem łączącym najlepszych naukowców z całego świata.
Laboratorium, a nie pole. Technologiczna rewolucja w rolnictwie odmieni oblicze rynku żywności?
Bez traktorów i maszyn w jednej hali produkują tyle roślin, ile tradycyjni rolnicy na kilkuhektarowych polach. Michał Goławski i Kuba Szlachtowski z Sie.Jemy to urban farmerzy, którzy zmieniają rolnictwo. Zapowiadają, że rewolucja jest przed nami.
Ta maszyna miała nie powstać. "Od kilku tygodni mamy po dwa, trzy telefony z pytaniem o dostępność"
– Spółki skarbu państwa produkujące sprzęt dla wojska czy policji powinny być zobligowane do inwestowania w startupy. Tylko tak możemy zbudować przewagi. My dziś jesteśmy już w światowej czołówce w branży dronowej – mówią Artur i Małgorzata Książkowie, założyciele startupu Prometheus.
Ukrainian Dream. Przyjechali do Polski i zrobili biznes
Przyjechali do Polski, gdzie zrealizowali swój american dream, budując milionowe startupy. Barbarzyńska wojna ich zmroziła. Ross Knap, Vadym Melnyk i Vasyl Rakivnenko opowiadają o tym, jak Ukraina, wciśnięta w objęcia Rosji, straciła szansę na bycie gospodarczą Polską bis. Tłumaczą, czego się tu nauczyli i jak razem możemy stać się lepsi.
Karol Misztal: "Życie jest za krótkie, żeby patrzeć na brzydkie rzeczy" [WYWIAD]
Biznesu nie można ogarniać wyłącznie schematami, czasem trzeba zakasać rękawy i pobrudzić sobie rączki – mówi Karol Misztal, założyciel yestersen.
Pałka, Werner, Mocarski. Młodzi startupowcy opowiadają o rozwijaniu biznesu w Polsce [WYWIAD]
Edukacja w Polsce nie jest nastawiona na rozwój indywidualności, dlatego moment założenia własnej firmy przychodzi późno. Licealiści w Szwecji zakładają własne startupy, a w Polsce zastanawiają się, jaką płytę wyda Mata. Jest przyzwolenie na bierność. O doświadczeniach i biznesowych planach opowiadają 20-latkowie: Agnieszka Pałka, getdressed oraz Kuba Mocarski i Thomas Werner, Stepapp.
Stanowski: "Umiem wsadzać kij w mrowisko. Nawet gdy przesadzam, z tego zwykle robi się dobra zabawa"
Telewizja powoli umiera, co roku traci widzów i nic w tym nie pomogą zaklęcia starych biznesowych misiów. Przyszłość to streaming. Ten rok zamkniemy z przychodami 3–4 razy większymi niż poprzedni – mówi Krzysztof Stanowski, szef Grupy Weszło i współzałożyciel Kanału Sportowego.
Łukasz Dębski: "Dobry symulator daje ci wręcz poczucie stania się bogiem" [WYWIAD]
Dobry symulator to taki, który dba o równowagę między wysokim stopniem realizmu a zaangażowaniem gracza. Dajesz ludziom możliwość zderzenia się z tym, co zawsze chcieli robić, ale nie byli w stanie. Tak sprzedaliśmy ponad 1 mln egzemplarzy Cooking Simulator wraz z dodatkami. Inwestorzy nam zaufali i dziś jesteśmy wyceniani na 140 mln zł – mówi Łukasz Dębski, cofounder i CEO Big Cheese Studio.
Malinkiewicz: "Chcemy być globalnym liderem. Potrzebujemy pieniędzy, a w Polsce ich nie ma" [WYWIAD]
Dziś najważniejsze dla mnie to przeskalowanie biznesu i masowa produkcja. Oferujemy coś bardzo wyjątkowego i mamy rok, by zacząć stawiać fabryki i starać się, by być liderem globalnym. Problem w tym, że potrzeba na to pieniędzy, a w Polsce ich nie ma – mówi Olga Malinkiewicz, współtwórczyni Saule Technologies.
Czadoman: "Jestem dla ludzi, wszystko robię z myślą o nich. Stać mnie na to, żeby nie gadać o kasie"
Na YouTube teledysk do piosenki „Ruda tańczy jak szalona” obejrzano ponad 128 mln razy. Paweł Dudek – znany jako Czadoman – zaczynał w zespole rockowym, ale teraz wyciąga na parkiet fanów muzyki tanecznej. Oprócz tego wyprodukował własną wódkę, a w przyszłym roku rusza ze sprzedażą produktów dla zwierząt. – Nie pamiętam sytuacji, żeby było źle – przyznaje w rozmowie z „My Company Polska”.
Wprowadzam sport do biznesu. Wywiad z Mateuszem Kusznierewiczem
Umiejętności biznesowe można rozwijać nie tylko metodami zaczerpniętymi z psychologii czy coachingu, ale też z doświadczeń sportowych. Pracuję nad tym, by takie rozwiązania były dostępne zarówno dla dużych, jak i małych oraz średnich przedsiębiorstw – mówi Mateusz Kusznierewicz, sportowiec i przedsiębiorca.
Konopie na biznesowych salonach. Wywiad ze Zbigniewem Pisarskim i Piotrem Liroy-Marcem
W Polsce konopie przestają być tabu, a sama branża przestaje być wstydliwa. Konopie wchodzą na salony dzięki temu, że poważne podmioty, jak np. firmy farmaceutyczne, podjęły się działań na rzecz ich promocji w medycynie – mówi Zbigniew Pisarski, twórca CanPoland. – Dziś można ten biznes robić całkiem legalnie, z dobrym zyskiem finansowym – dodaje Piotr Liroy-Marzec, założyciel LiRoyal.
January Ciszewski: "Czuję się raczej uzdrowicielem. Daję drugie życie NewConnect" [TYLKO U NAS]
To dla mnie dopiero początek, ale dziś sprzątam rynek NewConnect, dając spółkom nowe życie. Bardziej interesuje mnie biznes, który urośnie setki procent – mówi January Ciszewski, właściciel JR HOLDING ASI.
Dawid wygrywa z Goliatem. Wywiad z założycielami Microamp Solutions
Kiedyś rozwój 5G napędzali giganci. Dziś jest odwrotnie. Takie małe firmy jak nasza mogą wstrząsnąć branżą. To my jesteśmy innowacyjni i to my będziemy kreować trendy na rynku telekomunikacyjnym – mówią Dawid Kuchta i Marcin Góralczyk, założyciele Microamp Solutions.
Błachowicz: Uczę się z porażek. Sukces przyszedł w idealnym momencie [WYWIAD]
Kluczowa jest wiara we własne możliwości. I wytrwałość. Jest mnóstwo ludzi, którzy mogliby zajść naprawdę wysoko, ale brakuje im właśnie wytrwałości – mówi Jan Błachowicz, mistrz świata MMA wagi półciężkiej w najbardziej prestiżowej organizacji UFC.
Polityka, miłość i seks. Magda Mołek i Joanna Keszka, autorki podcastu Rozważna i erotyczna. Wywiad
W podcastach jest i polityka zagraniczna, i psychologia, i seks. Dziś to jedna z najbardziej demokratycznych platform pozwalających na szerzenie treści, których nie znajdziesz nigdzie indziej – mówi Magda Mołek, dziennikarka, która wspólnie z trenerką kreatywnego seksu, Joanną Keszką, dla Empik Go tworzy podcast „Rozważna i erotyczna”.
Wywiad z Blowkiem, najpopularniejszym polskim youtuberem: Pierwszy milion zarobiłem po trzech latach
Kiedy moi znajomi spotykali się, imprezowali, to ja siedziałem przed komputerem i montowałem. Nie żałuję tego, bo dzięki filmom jestem w tym miejscu, w którym jestem. Swój pierwszy milion zarobiłem po mniej więcej trzech latach działania – mówi Karol Gązwa, youtuber znany jako Blowek.
Czysty biznes, zero polityki? "Dzisiaj wszystkiemu można nadać kontekst polityczny"
Wiemy, że w październiku ubiegłego roku były wywierane naciski na Verlagsgruppe, by nie sprzedawać nam żadnych mediów. Podobne naciski były też w tej sprawie bezpośrednio na Polska Press – mówi Adam Burak, członek zarządu PKN ORLEN ds. Komunikacji i Marketingu
Tu trzeba się ostro bić. Musisz mieć wysoką samodyscyplinę. Sukcesy przychodzą później. Albo i nie
Damy radę, bo kobiety mają moc. Codziennie przekonuję się o tym na własne oczy – mówi Natalia Świrska, współzałożycielka platformy technologicznej dla nieruchomości Ada.place.
Złoty, a skromny. Jak sprzedaje się rower za milion złotych? [WYWIAD]
Luksus to dla mnie wolność. Zależy mi na tym, żeby klient dostał wszystko to, co sobie wymarzy – mówi Adam Zdanowicz, twórca i właściciel firmy Mad Bicycles, który stworzył rower wart 1 mln zł.
20 firm, które zmieniają Polskę i świat na lepsze
Ważny jest nie tylko zysk, ale też wpływ na otaczającą rzeczywistość. Ci przedsiębiorcy wierzą, że ich rozwiązania mogą przyczynić się do polepszania jakości naszego życia przy jednoczesnej dbałości o środowisko naturalne. Oto kolejna edycja naszego rankingu.
Motywacją nie może być pieniądz [WYWIAD]
Jeśli w życiu ludzie szukają łatwej drogi, to nie mają nagrody. Dlatego trzeba iść pod prąd. Ja też się boję tego, co robię. Nie jestem robotem. Czuję presję i codzienny stres, ale wiem, że idę po coś dużego. A LESS_ będzie marką globalną – mówi Dawid Urban, który wraz z Mateuszem Oleksiukiem rozwijają aplikację LESS_. Rozmawiamy ze zwycięzcami rankingu 25 najlepszych polskich startupów.
Jak wychować milionera
Przedsiębiorczości można i trzeba się uczyć od małego, ale nie da się tego zrobić, wykuwając na blachę rodzaje podatków. To bardziej kwestia kształtowania charakteru niż wiedzy ekonomicznej. Tylko jak to połączyć?
25 prostych pomysłów na biznes. Oto polskie przepisy na sukces
Marzysz o własnej firmie? Czasem bardziej od wysokiego kapitału początkowego liczy się oryginalny pomysł. Przedstawiamy 25 pomysłów na biznes, które mogą cię zainspirować.
Łukasz Chwieduk: Na TikToku będą wszyscy!
Stawki za współpracę z markami na TikToku są zwykle 4-, 5-cyfrowe. Jednak dla mnie to dopiero początek. W przyszłości zamierzam rozkręcić własną markę odzieży sportowej – mówi Łukasz Chwieduk, finalista XII edycji programu „Mam Talent!”, najpopularniejszy piłkarski tiktoker w Polsce.
Czas solidarności. Wywiad z Igorem Klają
– W moim słowniku nie ma słowa bezradność. W czasie pandemii zrozumiałem też, że zespoły trzeba budować, bardziej opierając się na wartościach niż kompetencjach – mówi Igor Klaja, prezes firmy OTCF, producenta odzieży i akcesoriów sportowych, do której należy znana marka 4F.
Utrzymają się tylko najlepsi. Wywiad
– Mam dwie kotwice: rodzina i wspólnicy. Nie da się przecenić, jak żona mówi, że nie jestem w stanie jej zawieść, a córki kochają bezwarunkowo. To przypomina, że są rzeczy ważniejsze w życiu niż blokada Facebooka – mówi Michał Sadowski, założyciel i CEO Brand24. Jak udało mu się przetrwać i wyjść z kryzysu – wizerunkowego i finansowego?
Fitnessowy gangster
Mam w sobie żądzę zwycięstwa. Lubię się widzieć wysoko w lidze. W ciągu następnych trzech lat otworzymy 100 klubów. Do końca 2022 r. będzie ich 135 – mówi Łukasz Dojka, właściciel sieci salonów Xtreme Fitness Gyms.