Ludzie
Czy biznes potrzebuje nowej „ustawy Wilczka”?
W grudniu 1988 r., tuż przed wigilią Bożego Narodzenia, Sejm PRL przyjął „Ustawę o działalności gospodarczej”. Przeszła do historii jako „ustawa Wilczka” – od nazwiska ówczesnego ministra przemysłu. Dziś wielu marzy, by ta ustawa wróciła, może nie jej litera, ale na pewno duch.
Dobroczynność 3 w 1
Pożenić pasję z dobroczynnością i dorzucić jeszcze naturalny team building – ciekawa sprawa, zwłaszcza gdy na co dzień prowadzi się regularny biznes na trudnym rynku. Udało się to właścicielom spółki Jet Line, która założyła Fundację Rejs Odkrywców.
Z przygodą mu do twarzy
Słyszę trzask zamykanych drzwi i wiem, że mogę już zdjąć z oczu opaskę. Rozglądam się. Siedzę na ziemi, w pomieszczeniu mierzącym jakieś trzy metry na trzy, przykuty łańcuchem do wielkiego betonowego bloku. Smugi zaschniętej rdzawoczerwonej cieczy barwią ściany. Jak się w to wpakowałem? Aaa... no tak. Zapłaciłem za to.
Poprawiam innym życie
Marcin Beme to biznesmen z misją. Nie sprzedaje po prostu książek do słuchania. Jest przekonany, że dzięki nim poprawia jakość życia coraz bardziej zagonionych Ziemian.
Projektantka wszystkiego
Polacy są nienasyceni. Dzięki temu mamy energię, której zaczyna już brakować Zachodowi – uważa Maja Ganszyniec, właścicielka Studia Ganszyniec. Jedyna Polka na stałe współpracująca przy tworzeniu kolekcji mebli IKEA.
Jak motywować pracowników? Przede wszystkim z głową!
Pracownicy stanowią największy i najważniejszy kapitał każdej organizacji. Efektywność i wydajność ich pracy zależą m.in. od skutecznej motywacji. Uważa się, że jest ona jednym z najtrudniejszych zadań, z jakimi zmagają się osoby zarządzające zespołami. N
Lider musi być wojownikiem
O prawie przedsiębiorców do popełniania błędów, o tym, jakich pracowników potrzebuje współczesny biznes, oraz jak sprawić, by ludzie chcieli opuścić strefę komfortu i polubili zmianę, z Alainem Kajem rozmawiają Alicja Hendler i Dorota Goliszewska.
TTIP: cieszyć się czy bać?
Kwestia podpisania przez UE i USA Transatlantyckiego Partnerstwa Handlowego i Inwestycyjnego rozpala na Starym Kontynencie emocje. Zdaniem jego przeciwników byłby to koń trojański w Europie, podstępnie wydanej na łup chciwych koncernów. Zwolennicy wskazują na możliwy skok gospodarczy obu wielkich rynków i wzrost zamożności ich mieszkańców.
Siła gestu i mimiki
Przemek Kuśmierek i Agnieszka Osytek stworzyli Migam.org – projekt o zasięgu globalnym, bez granic, także między światem słyszących a niesłyszących. W Wielkiej Brytanii drzwi do klientów otwiera im nazwisko samego Richarda Bransona.
Od poszetek po biomedycynę
Zdaniem analityków Polska jest dość atrakcyjna dla obcokrajowców jako miejsce prowadzenia biznesu. Mamy stabilną gospodarkę, dużą populację i jesteśmy wykształceni. David Liebers, Kamal Jahid i Conall McGuire, którzy założyli tu swoje firmy, wskazują też na mniej niż na Zachodzie zatłoczony rynek. No i lubią nas.
Tercet energetyczny
Zespół Olgi Malinkiewicz pracuje nad innowacją, która zrewolucjonizuje fotowoltaikę. Jej wspólnicy testują też nowatorskie podejście do organizacji projektów badawczych, wzorowane na sprawdzonej w świecie IT metodyce Scrum. Jeśli się uda, będzie podwójny polski hit eksportowy. A w planach – kolejne.
Stylem wyzwalam emocje
W tej opowieści jest kilka zaskoczeń. Pierwsze: Jakub Chmielniak. Bardzo rozsądny facet tworzy zwariowaną odzież. Ale przecież bez umiejętności trzeźwego osądu, dzięki samej tylko fantazji, nie można liczyć na sukces. Do tego na taką skalę.
Europy podróż na Księżyc
O wspólnej z Rosjanami misji na Marsa, o bazach na Księżycu i współpracy polskich małych i średnich firm z Europejską Agencją Kosmiczną rozmawiamy z Gianfranco Visentinem, wiceprezesem ESA ds. robotyki.
Perfekcyjna wizja
Lucyna i Marek Przyborkowie porzucili pięć lat temu korporacyjny kierat i postawili na własną firmę. Dziś mają siedem luksusowych salonów optycznych i stałych klientów, którzy przyjeżdżają do nich nawet z zagranicy.
Tu jest mój teatr, tu jest moje drzewo
Stoję w al. Solidarności. Za plecami zawodzą tramwaje, w powietrzu wisi jesienna mgiełka. Przede mną brama ponadstuletniego budynku. Jeszcze kilkanaście lat temu obskurna, dziś pięknie odremontowana – prowadzi do lubianego w Warszawie Teatru Kamienica.
Ich kod wewnętrzny
Koszulki Red is Bad nie zakłada się przez przypadek. To więcej niż zwracające uwagę ubranie i rosnący biznes. To manifestacja poglądów i uczuć pomysłodawców tej marki a zarazem jej właścicieli. A także, naturalnie, jej klientów.
Polakiem jestem dumnym
We wszystkim, w co wchodzi, Daniel Lewczuk przesuwa granice. Sobie samemu. Oswaja lęk towarzyszący zmianom. W drodze do celu widzi w perspektywie drugiego człowieka – to mu pomaga, bo chce, aby korzyść z jego pracy miała szerszy zasięg.
Waxtorpeda
Izabela Makosz myśli i mówi tak, jak działa: zdecydowanie, precyzyjnie, szybko. Jak torpeda. W dwa miesiące przeszła od decyzji o własnym biznesie do działającej firmy i w pięć lat rozwinęła ją w dochodową sieć nowatorskich salonów depilacji. Pojawili się naśladowcy, a ona myśli już o czymś kolejnym
Dlaczego biotechnologiczna rewolucja omija Polskę
Przyszłość medycyny i farmacji wiąże się z biotechnologią – uważa Marcin Hańczaruk, dyrektor generalny polskiego oddziału Amgen, jednej z najbardziej innowacyjnych firm świata. W rozmowie z Agatą Szymborską-Sutton opowiada o potencjale biologicznych terapii i spersonalizowanego leczenia oraz zastanawia się, dlaczego Polska wlecze się tu w ogonie Europy.
Gwiazdy sprzedaży
Entuzjastyczny sprzedawca-prezenter odchodzi do lamusa. Powoli ubywa też szefów, których interesuje tylko domknięcie transakcji, a nie choćby to, jak klient zapamiętał handlowca. Sukcesy święcą ci, którzy klienta traktują jak partnera – nadal powinni chcieć wygrywać, ale już nie za wszelką cenę.
Dziś ważna jest twórcza adaptacja
Rola szefa sprzedaży zbytnio się nie zmieniła: realizuje plan co miesiąc, co kwartał, jest też przywódcą z wizją, strategią, priorytetami i taktyką – twierdzi Marek Rak. – To, co jest zupełnie inne niż kiedyś, to świat, z którym trzeba się zmierzyć.
To sukces motywuje
Rynek farmaceutyczny zacieśnia się z powodu fuzji i przejęć, ubywa miejsc pracy, rośnie fluktuacja handlowców. – Przez to ich silna więź z szefem i identyfikacja z firmą stają się kluczowe dla uzyskiwania przez sprzedaż dobrych wyników – mówi Paweł Filipe
Dobry produkt to za mało
Rynek będzie coraz bardziej nieprzewidywalny. Jako szef sprzedaży muszę więc łączyć potrzeby klientów, amunicję dla działu sprzedaży oraz to, co firma jest w stanie dostarczyć. To ciągłe wyzwanie – mówi Michał Reck
Sprzedaż to okazja do nauki
Michał Cieciak jest wielbicielem nowych technologii i udaje mu się te zainteresowania łączyć z pracą w firmie reklamowej, która zajmuje się kampaniami w internecie. Ma stały kontakt z technicznymi nowinkami. – Jako sprzedawca muszę być na bieżąco – podkre
Wystrzegam się arogancji
Skuteczny sprzedawca powinien mieć dużą empatię, aby rozumieć klienta i jego potrzeby, a także ambicję, by tę wiedzę wykorzystać i sprzedać produkt – uważa Janusz Gaudnik. Jeśli występuje tylko jedna z tych cech, to będziemy mieć do czynienia albo z fanta
Efekt „wow”
Paweł Przybylski ma żyłkę rajdowca i skupienie golfisty. To dobre połączenie, gdy firma, oferująca unikalną ekologiczną technologię, staje do wyścigu o czystą planetę.
Chłopak z Mielca i drużyna marzeń
– Gdybym wiedział, że będzie tak ciężko, pewnie nigdy bym tego nie zaczął – mówi Marcin Piątkowski, założyciel firmy Jam Vehicles i pomysłodawca innowacyjnego roweru JIVR | Bike, na który spływają dziś zamówienia z całego świata. Jednym z jego wspólników jest były wiceprezes Tesla Motors.
Technolog i humanista
Okno możliwości jest otwarte. To rzadka okazja w dziejach. Skorzystajmy z tej szansy – radzi Bartłomiej Gola. Od blisko 20 lat ma wpływ na nowatorskie branże. Człowiek-legenda polskiej reklamy i marketingu, a dzisiaj innowator.
Czekam na premiera, który postawi się urzędasom
Gdyby zbankrutowały PGNiG albo PKO BP, kraj by sobie z tym poradził. Jeśli zniknęłaby połowa MSP, Polska by upadła. Politycy muszą zacząć się bać przedsiębiorców – mówi Cezary Kaźmierczak, prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców
Zdobywcy szklanej góry
Kiedy w 2007 r. Andrzej Woźniakowski i Janusz Jankowiak sprzedali swoją firmę JAAN/Nordglass, prasa pisała: „Nie mieli nic, wybudowali fabryki”. Odnieśli sukces w wielkim stylu. Ale musieli od niego odpocząć.
Fan otwartości
Mur. Jest długi i wysoki. Pod nim tłum. Wszyscy podskakują, bo chcą pokonać ścianę przed sobą. Udaje się nielicznym. Michał Sadowski jest już po drugiej stronie.
Małe i średnie przedsiębiorstwa to gazele gospodarki
Małe i średnie przedsiębiorstwa to gazele gospodarki. Potrafią zadbać o swą efektywność, wyżywią się same, a przy tym zapewniają spore wpływy do budżetu. Niestety, mogą też ginąć w chorym środowisku gospodarczym, zwłaszcza prawnym.
MSP mogą zginąć w chorym środowisku prawnym
Wyniki sondażu TNS Polska komentuje prof. Elżbieta Mączyńska, prezes Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego
Człowiek w turkusowej koszulce
Fort Traugutta w Warszawie oblegają piłkarze: z jednej strony – stadion Polonii, z drugiej – młodzieżowy klub Varsovia. To tu zaczynał Robert Lewandowski... i tutaj, na półmetku swej życiowej kariery, przystanął może nie tak sławny, ale za to znacznie bogatszy „już nie biznesmen” – Michał Kiciński.
Zamiast dziel i rządź - mnóż i zarządzaj!
Nie palą opon pod Sejmem, nie błyszczą w telewizji. Politycy się z nimi nie liczą. Ale to oni generują prawie co drugą złotówkę polskiego PKB i zapewniają pracę ponad sześciu milionom ludzi. Oni, czyli mali i średni przedsiębiorcy. Czego oczekują od nowego rządu? Żeby nie tyle dobrze rządził, ile wreszcie dobrze zarządzał.