Ludzie
Naukowiec z fantazją
Patryk Arłamowski zmodyfikował tradycyjne ujęcie inteligentnego domu i dąży, aby w jego wersji – pod autorską marką Blebox.eu – stał się to powszechny model.
I z głową, i z sercem
Majkę Lipiak nakręca przekonanie, że zmiany są możliwe. Zawsze na dobre. W niej samej, w drugim człowieku, w grupie, na świecie. Z tego nastawienia wyrosło Leżę i Pracuję, pierwsza na całej kuli ziemskiej agencja marketingowa dająca pracę osobom sparaliżowanym.
Niech MOC będzie z nami
Powstały niedawno Market One Capital (MOC) to jeden z większych funduszy venture capital na polskim rynku. Czterech partnerów tworzy zespół zarządzający kapitałem przekraczającym 40 mln euro. Chcą tak inwestować w startupy, aby ich założyciele czuli, że te firmy są nadal przede wszystkim ich.
Wulkanu nie da się zatrzymać
Nie powinniśmy bać się nowych technologii, lecz je wykorzystywać. Blockchain daje szanse nowym ośrodkom na zdobycie przewagi konkurencyjnej w stosunku do starych centrów dominacji. Ignorowanie go sprawi, że staniemy się zaściankiem światowej gospodarki, a to jest bardzo niebezpieczne
Borg, McEnroe i trzy „A”
Albert Judycki i Jacek Malarski, właściciele firmy cukierniczej Lukullus, wypracowali styl, w którym najważniejsze są prostota, nieustanna troska o jakość i piękną formę oraz... warszawskość. Trzymają się z dala od wymyślnych frykasów, bo nie chcą uszczęśliwiać „gourmandzistów” i „foodzistów”, tylko zwykłych ludzi.
Jak fundusze VC zmienią polską gospodarkę
MisjąPFR Ventures jest rozbudowa w trzy do pięciu lat profesjonalnego rynku venture capital w Polsce. Jeśli to się uda, rynek ten będzie dostarczał coraz więcej pieniędzy na innowacyjne startupy, i będą to „inteligentne pieniądze”, także prywatne
Od razu globalnie
Siedziba UserEngage mieści się na warszawskiej Pradze, w poprzemysłowym budynku Google Campus, który ma być polską miniaturą Doliny Krzemowej. Jednak nie tylko z tego powodu historia młodego zespołu, finalistów pierwszej edycji konkursu InCredibles – wspierającego nasze najlepsze startupy – brzmi bardziej jak opowieść zza oceanu.
Robimy dobrą rzecz
Realizują autorski projekt, jakiego u nas nie było. Dla Figelo, domowych placów zabaw dla dzieci, na dobre zostawili korporacje i stanowiska.
Zapisy o sukcesji zweryfikuje samo życie
O tym, dlaczego ustawa o zarządzie sukcesyjnym to zaledwie część prawnego rozwiązania kwestii sukcesji w polskich przedsiębiorstwach, oraz dlaczego tak mało dzieci chce przejmować od swoich rodziców firmy rodzinne, z dr Małgorzatą Starczewską-Krzysztoszek, główną ekonomistką Konfederacji Lewiatan, rozmawiają Dorota Goliszewska i Alicja Hendler.
Żeby firma rodzinna dalej trwała
Z prawnego punktu widzenia kwestia sukcesji czy zabezpieczenia dorobku firmy po śmierci jej właściciela to w Polsce wielka biała plama. Na szczęście są już daleko posunięte plany, by to zmienić. Lecz nawet wtedy wiele zależeć będzie od postawy samego sukcesora.
Na skrzydłach motyla
Uparcie, nowocześnie i, jak to się dziś lubi mówić, komplementarnie Urszula Herman zajęła się zdrowotnym problemem kobiet, spychanym dotąd w Polsce w niebyt. Przy okazji stworzyła startup, który zdobywa prestiżowe nagrody i ma szansę na globalny sukces.
Patriotyzm w gospodarce
Słowo „patriotyzm” jest ostatnio odmieniane przez wszystkie przypadki. Bardzo często towarzyszy mu też przymiotnik „gospodarczy”. Ale co się właściwie kryje pod tą frazą?
To już nie może być fanaberia
Polska szuka swojego miejsca wśród liderów innowacji. Mamy coraz więcej pomysłów, są pieniądze i wsparcie państwa. Brakuje tradycji, odwagi i dobrego podejścia.
Nasz model to win-win
O tym, jak twórczy niepokój i niedosyt prostą drogą prowadzą do innowacji oraz dlaczego w relacji ze startupami warto, zamiast niszczącej rywalizacji, postawić na partnerską współpracę, opowiada Tomasz Górski, dyrektor Departamentu Klienta Firmowego w mBanku, w rozmowie z Alicją Hendler i Dorotą Goliszewską.
Patent na szybką sprzedaż
Wioletta Dmowska problem ze znalezieniem nabywcy na własne mieszkanie przekuła w pomysł na siebie i stosunkowo nowy w Polsce biznes. Pomogło jej wieloletnie doświadczenie w pracy z klientami i wsparcie pełnych inwencji kobiet.
Tworzy fotoportret Ziemi
Marcin Dobas – ceniony fotografik i podróżnik. Wciąż w drodze, dosłownie i w przenośni. Obie swoje pasje połączył, prowadząc oryginalny biznes.
Skazani na rozwój
Marek Rogoziński, Jarek Sygitowicz i Krzysztof Klimczak tworzą nowe oblicze marketingu transakcyjnego. Zbudowali też startup ZenCard, którego zakup otworzył nowy rozdział w historii spragnionych innowacji instytucji finansowych w Polsce.
Nowe możliwości wsparcia dla MSP
Może nie jest to przełom – ale na pewno spory postęp. Dla małych i średnich firm pod koniec roku pojawi się sporo nowych możliwości pozyskania funduszy na rozwój. Pochodzić będą spoza najbardziej obleganych programów europejskich rozdzielanych przez takie instytucje jak NCBR czy PARP.
Niedługo będziemy bankować w biegu
O tym, dlaczego Polska ma szansę stać się innowacyjna, chociaż nie rodzą się tu za często wynalazki, o zmianie, jaka dokonuje się w świecie finansów dzięki cyfryzacji i sztucznej inteligencji, oraz o swoim nowym projekcie bankowym – w rozmowie z Alicją Hendler i Dorotą Goliszewską opowiada Sławomir Lachowski.
Nieznane wody mnie kuszą
Jesteśmy najstarszą i największą agencją aktorską w kraju, ale staramy się też być najlepszą – mówi Jerzy Gudejko, aktor i przedsiębiorca, współwłaściciel, wraz z żoną Grażyną, Agencji Gudejko. Powstała jeszcze za czasów PRL, bo w styczniu 1989 r., i odtąd dzierży w branży palmę pierwszeństwa. Ale porażki też były, czasem niemal jak piękny skok w przepaść.
Dba o spokojny lot
Emilia Osewska-Mądry to jedna z niewielu kobiet z silną pozycją w rodzimej tzw. infrastrukturze. Jest szefową izraelskich linii EL AL w Polsce, a wcześniej długo stała na czele krajowego oddziału British Airways. Przy czym nigdy nie parła do przodu za wszelką cenę.
Polski Elon Musk potrzebny od zaraz
O tym, jak powinien wyglądać ekosystem dla startupów, o potrzebie wymyślania w Polsce oryginalnych rozwiązań i o tym, jak biuro potrafi wyzwalać przedsiębiorczego ducha – z Dariuszem Żukiem, prezesem Business Link, rozmawiają Dorota Goliszewska i Alicja Hendler.
Spec od skalowania biznesu
Energię czerpie z myślenia o przyszłości – pomysły dosłownie mnożą mu się w głowie. Ale że to nie wystarczy, Lech Kaniuk, prezes iTaxi, wyrobił w sobie obowiązek działania.
Projekt Europa w Krynicy
To tam na trzy dni przenosi się polska scena polityczna. Tam spotykają się najważniejsze osoby świata biznesu, kultury i mediów. Tam wreszcie co roku przyjeżdża ponad 3 tys. osób z Europy, Azji i USA. Forum Ekonomiczne w Krynicy-Zdroju to największa konferencja w Europie Środkowo-Wschodniej.
Naga prawda o kłamstwie w biznesie
Efektywność, skuteczność wymagają odwagi otwarcia się na nieprzyjemną prawdę. Trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie: ma być miło czy skutecznie? Jeśli w firmie jest ciągle miło, to najwyraźniej ludzie w niej potrzebują kłamstw – zauważa Julia Izmałkowa, prezes agencji badawczej Izmałkowa, w rozmowie z Dorotą Goliszewską i Alicją Hendler.
Haust radości od rana
Ludzie czekają na nasze kolejne skarpetki! Są wśród nich prawdziwi kolekcjonerzy – cieszy się Adrian Morawiak, który wraz z Maciejem Butkowskim stworzył markę Many Mornings. Coś w tym jest: od niemal trzech lat sprzedaż ich radosnych skarpet rośnie o 200 proc. rocznie, a klientów mają już na całym świecie.
Czyż nie jestem chodzącą zmianą?
Dynamika nowych technologii pasuje do Agnieszki Maciejowskiej jak ulał. Jest energiczna i optymistyczna. Przekonuje wszystkich, że zmiany, choć mogą być ryzykowne, ostatecznie przynoszą korzyść.
Zaufanie w czasach mikrospotkań
Internet, poparty jeszcze mobilnością, okazał się dla marek i zaufania do nich swego rodzaju mieczem obosiecznym. Stworzył nadzwyczajne szanse i nie lada wyzwania.
Marka Godna Zaufania – 23 wspaniałych
Sukces przychodzi wtedy, gdy dajesz od siebie więcej niż ktokolwiek inny – przekonuje Tony Robbins, słynny amerykański mówca motywacyjny (notabene sam będący doskonałym przykładem, jak skutecznie budować wartość swojej marki). Poznajmy tych, którzy – w opinii naszych czytelników – robią to najlepiej.
Mówię to ze środka pola bitwy
O pierwszej na świecie ambasadzie technologicznej, o zagrożeniach związanych z połączeniem dzikiego kapitalizmu i sztucznej inteligencji, a także o tym, że dzięki polszczyźnie możemy w przyszłości generować dużo ciekawsze rozwiązania niż kultura anglosaska, z Aleksandrą Przegalińską, wykładowcą Akademii Leona Koźmińskiego i ambasadorką konkursu Innovators under 35
Jaskółka zmian
Wiele się słyszy o umieraniu tradycyjnego rzemiosła. Coraz mniej jest warsztatów szewskich, kaletniczych, czapkarskich. Ubolewaniom nad odchodzeniem tego starego świata rzadko towarzyszy myśl, że da się ów proces zatrzymać. Kamionek Milowy dowodzi, że można mu przeciwdziałać – nowoczesnymi metodami.
Im trudniej, tym ciekawiej
Firmy rodzinne to jeden z filarów polskiej gospodarki, a skoro tak, to jednym z nich jest też działalność prowadzona przez rodzinę Fusów. Przedsiębiorczych od wielu dekad. Już przed wojną stawiali pierwsze kroki w biznesie.
Bardzo trudna solidarność
Od kilku lat coraz więcej się mówi i robi, żeby wzmocnić solidarność podatkową w Unii i na świecie. Wyciekające pieniądze międzynarodowych firm, które nie zasilą państwowego budżetu, to zresztą nie jedyne zmartwienie. Agresywna optymalizacja podatkowa uderza też w mniejsze przedsiębiorstwa, które nie mają podobnych możliwości. Czy to się może zmienić?
Postępu nie da się zatrzymać
O tym, w jakim kierunku pójdzie rozwój usług finansowych po wprowadzeniu nowych unijnych regulacji, jak będzie wyglądała współpraca banków z fintechami, o potrzebie stałej edukacji ekonomicznej oraz potencjale drzemiącym w Polakach z Piotrem Kicińskim, wiceprezesem firmy Cinkciarz.pl, rozmawiają Dorota Goliszewska i Alicja Hendler.
Monty Python znad Wisły
Marek Hucz i Janek Jurkowski z hobby i zabawy na YouTube zrobili kanał przyciągający miliony widzów, o których zaczęły zabiegać profesjonalne telewizje. Ich firma, GF Darwin, nazywana jest czasem polskim Monty Pythonem.