Wydanie 10/2025 (121) miesięcznika „My Company Polska”

Miesięcznik My Company Polska - Wydanie 10/2025 (121)

Data publikacji: 30.09.2025

Czytaj swoje e-wydania miesięcznika „My Company Polska” w aplikacji mobilnej na Android, iPad oraz iPhone

Google Play App Store




Spis treści wydania 10/2025 (121)

1

Felietony

Bogaty król, biedny król

W strategii budowania startupu od początku zaszyty jest konflikt. Founder chce zmieniać świat, rozwiązywać problemy, ratować Ziemię i pić przy tym latte. Z kolei fundusze VC, które go wspierają, chcą przewidywalnego wyjścia z biznesu. Najlepiej z pokaźnym zyskiem – bo po to ci dali kasę. Dla założyciela oddanie swej firmy, jego dziecka i nadziei na lepsze życie, to z kolei scenariusz makabryczny.

10

Felietony

Czy będzie jesienna korekta?

Rentowności niektórych obligacji sięgnęły poziomów niewidzianych od 30 lat. Inwestorzy zaczęli się niepokoić tym, że deficyty budżetowe szybko rosną, rośnie też dług, inflacja jest „lepka”, a politycy to lekceważą. To może objąć cały świat i doprowadzić do prawdziwego kryzysu zadłużenia.

12

Wywiady

Dezinformacja bywa świetnym biznesem

Nasze portfele stanowią skuteczną broń przeciwko dezinformacji – mówi dr Katarzyna Bąkowicz, komunikolożka i medioznawczyni z Uniwersytetu SWPS, autorka książki „Twórcy czy ofiary? Zjawisko dezinformacji wobec polaryzacji biznesu na przykładzie Polski”.

16

Aktualności

Którędy do wyjścia?

Wokół kilku spektakularnych sukcesów rozciąga się piękna, ale pusta łąka. O exitach mówi się w Polsce albo mało, albo wcale. Founderzy marzą o zmienianiu świata, nie mają jednak twardych biznesowych planów, jak przekazać firmę dalej. Tymczasem da się sprzedać startup i to za całkiem pokaźne pieniądze.

24

Wywiady

Najpierw sukcesja, potem exit

Historia exitu Piwik PRO jest burzliwa, ponieważ po drodze rozleciały nam się dwie transakcje. Ostatecznie sprzedaliśmy spółkę za ponad 50 mln dol. – mówi Maciej Zawadziński, założyciel Piwik PRO, obecnie partner zarządzający w funduszu Hard2Beat.

28

Wywiady

Plan B to za mało

Miałam plan B i plan C, ale proces sprzedaży był najbardziej intensywnym okresem w moim życiu. Zmagałam się z permanentnym stresem. Sama nie wiem, jak to przetrwałam, pewnie swoje zrobiła adrenalina – mówi Karolina Pelc, założycielka BeyondPlay, autorka książki „Her Play”.

32

Aktualności

Taniec żywiołów w ceramice

Wśród wielu pracowni ceramicznych Kafloteka udowadnia, że autentyczna sztuka użytkowa obroni się, nawet gdy twórca nie podąża za trendami. Historia Łukasza Klimka pokazuje, że nigdy nie jest za późno, by spełnić swoje zawodowe marzenia.

36

Aktualności

Biznes z miłości do euforii płciowej

Stworzony przez Ksawerego Kondrata startup produkujący i sprzedający produkty dla osób z dysforią płciową udowadnia, że biznes może zmieniać świat. Where is Willy zmienił już świat dla niejednej osoby transpłciowej.

40

Aktualności

Frytki masz jak w banku

Dwóch prezesów ze świata finansów porzuciło korporacyjne życie, by spełnić marzenie o własnym – tylko na pozór – prostym biznesie. Dziś ich frytkowa sieć The Fry podbija Polskę, udowadniając, że prawdziwa pasja i dbałość o detale mogą zamienić zwykłe ziemniaki w złoto.

43

Felietony

Korporacja – miejsce marzeń karierowiczów czy usypiacz własnych marzeń?

Korporacja z nieskazitelną reputacją, projekty globalne i modna międzykulturowość. Bilans dodatni, z gwiazdką, wliczając owocowe czwartki i bonusy na platformie worksmile. Po co masz marnować czas na własne pomysły, zamiast iść wydeptaną ścieżką starszych kolegów, szybko awansować i piąć się po szczeblach kariery?

44

Tylko u nas

Warsaw Startup Festival 2025, czyli oni znowu to zrobili!

Blisko 400 uczestników, na scenie łączenie z San Francisco, zacięty finał konkursu Rookie of the Year – mówiąc po startupowemu, trzecia edycja Warsaw Startup Festival dowiozła! Mimo że ostatecznie żart o Ryszardzie nie padł ze sceny (inside joke dla tych, co byli).

48

Startupy

Koniec z dyskryminacją płacową

Dwa miesiące w roku każda Polka przepracowuje za darmo. Startup Levelly.ai chce to zmienić. Platforma, oparta na sztucznej inteligencji, nawet w kilka minut policzy lukę płacową w firmie i podpowie, jak ją zniwelować. Na razie zgarnęła dwie główne nagrody w konkursie „Rookie of the Year” podczas Warsaw Startup Festival.

52

Aktualności

Pająk zamiast żyrandola

Etnodizajn przestał być niszowy. Wkroczył do salonów wnętrz, modnych sklepów online i mediów społecznościowych. To, co było dziedzictwem domów naszych dziadków, stało się źródłem nowego rozdziału w polskiej gospodarce kreatywnej. Sprawdzamy, jak zarabia się na sztuce ludowej.

58

Aktualności

Kampanie gniewu

Kliknij, skomentuj, wścieknij się — i kup. Tak działają marki, które celowo prowokują konsumentów. Rage baiting to strategia marketingowa, która zamienia nasz gniew w zyski firm. Ale czy rzeczywiście się opłaca?

66

Aktualności

Inwestor niedzielny

Metoda Grahama (z której od lat korzysta Warren Buffett) to przepis na portfel, który można stworzyć w ramach nowego rządowego wehikułu Osobistych Kont Inwestycyjnych. Oto, jak go zbudować.

72

Aktualności

Hybrydowo znaczy różnorodnie

Praca hybrydowa i zdalna może wzmacniać różnorodność i inkluzywność firmy, ale też powodować dyskryminację. Na podstawie badań podpowiadamy, co powinien zrobić szef, żeby nowy model pracy stał się pod tym względem szansą, a nie zagrożeniem dla organizacji.

76

Aktualności

Czas na drugą karierę

Jesteś po czterdziestce i masz wrażenie, że twoja dotychczasowa kariera zawodowa doszła do ściany? Na współczesnym rynku pracy to zupełnie normalne. Czas na drugą karierę!

79

Aktualności

Pięć sposobów, dzięki którym twoi pracownicy przestaną się bać sztucznej inteligencji

Wdrażanie sztucznej inteligencji w miejscu pracy wywołuje ekscytację, ale i strach. Naukowcy zaczynają już nawet wyróżniać zaburzenie, zwane AI-fobią, polegające na irracjonalnym lęku przed najnowocześniejszą technologią. Ale niepokój z tym związany nie jest jedynie jednostką kliniczną. To naturalny strach przed nieznanym. Jak pomóc ludziom się odnaleźć w środowisku pracy, w którym AI odgrywa dużą rolę?

80

Moja firma

Ludzie kontra roboty

Jeszcze kilkanaście lat temu pytanie, czy roboty zastąpią nas w pracy, wydawało się rodem z powieści science fiction. Dziś mówi się o tym coraz głośniej i to niemal w każdej branży od logistyki przez produkcję aż po obsługę klienta i marketing. Technologia rozwija się, nieustannie wywracając rynek pracy do góry nogami.

83

Moja firma

Jak sprzedawać mądrzej, a niekoniecznie więcej

Polski rynek e-commerce wkracza w fazę dojrzałości, gdzie samo posiadanie sklepu internetowego już nie wystarcza do odniesienia sukcesu. Kluczem do wygranej jest inteligentne podejście bazujące na danych, automatyzacji i budowaniu doświadczeń, które sprawią, że klienci nie tylko kupią, ale też z chęcią wrócą.

86

Moja firma

Nowy smak zakupów

Mamyito.pl udowadnia, że na trudnym rynku e-grocery można odnieść sukces bez zewnętrznego kapitału, stawiając na jakość, świeżość i lojalność klientów. O modelu bezstockowym, programie lojalnościowym i współpracy z Lokalnym Rolnikiem rozmawiamy z Kamilem Kopanią, dyrektorem generalnym Mamyito.pl.

88

Moja firma

Agenci AI w polskim biznesie

Sztuczna inteligencja jest na ustach wszystkich, ale w ilu firmach realnie się z niej korzysta? Mówi się o rewolucji, ale kto stoi na jej czele? Czas skończyć z teorią i pokazać praktykę. „My Company Polska”  zaprasza na nowy cykl „Agenci AI w polskim biznesie”, w którym pokażemy innowacyjnych polskich przedsiębiorców, którzy odważyli się wdrożyć Agentów AI i już dziś czerpią z tego wymierne korzyści.

91

Moja firma

Specjalne Strefy Ekonomiczne nie tylko dla gigantów!

Bez Specjalnych Stref Ekonomicznych nie sposób sobie wyobrazić ekonomicznego sukcesu Polski po 1989 r. Wbrew stereotypom, żeby skorzystać z ich dobrodziejstw, nie trzeba mieć wielkiej fabryki. Są one dostępne też dla małych i średnich przedsiębiorstw.

92

Aktualności

8 mitów na temat cyberbezpieczeństwa

Październik to Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa. Wiele instytucji w najbliższych dniach będzie prowadzić działania edukacyjne w zakresie cyberodporności, my nie chcemy być gorsi! Ale opowiemy o cyberbezpieczeństwie na swój sposób. Oto osiem częstych mitów dotyczących ochrony przed hakerami. Które funkcjonują również w twoim środowisku?

94

Aktualności

Jak przeprowadziliśmy rundę na miliard złotych

Fryderyk Kühn i Jakub Labun ze startupu EliseAI przez większość tego lata pracowali przy rundzie serii E – ostatecznie spółka pozyskała 250 mln dol., a rundzie przewodził słynny fundusz Andreessen Horowitz. Zespół odpowiedzialny za proces był czteroosobowy, a tak się złożyło, że jego trzon stanowili Polacy. W rozmowie z „My Company Polska” Fryderyk i Jakub zdradzają kulisy inwestycji.

97

Moja firma

Dlaczego nie rośnie, czyli jak zwiększyć zasięgi w social mediach?

Być może znasz ten ból (my znamy, aż za dobrze...) – usilnie pracujesz nad swoim kontem na Linkedinie, wyszukujesz ciekawe tematy do postowania, rozszerzasz sieć kontaktów, komentujesz inne publikacje, a twoja marka osobista ani drgnie. Sztuczna inteligencja może nie od razu zrobi z ciebie społecznościowego guru, za to znacznie przybliży cię do osiągnięcia upragnionego celu.

99

Moja firma

6 promptów do tworzenia strategii komunikacji na Linkedinie

Kilka konkretnych instrukcji, jakie pomogą ci w budowaniu zasięgów na najpopularniejszej w świecie biznesu platformie społecznościowej. Przykłady są zaczerpnięte z e-booka udostępnionego w ramach Business Programme AI.

100

Moja firma

15 wpływowych prawniczek dla biznesu

Pomagają przeprowadzać skomplikowane operacje ekonomiczne, proponują optymalne rozwiązania dla firm, nadzorują transformacje organizacji. Ich praca przyczynia się do rozwoju gospodarczego Polski. Przedstawiamy wpływowe prawniczki, które działają na rzecz biznesu.

105

Moja firma

Prawniczki nie składają parasolek

Biznes coraz bardziej docenia kobiety prawniczki. Zresztą kobiety w coraz większym stopniu ten biznes tworzą – mówi dr Katarzyna Gajowniczek-Pruszyńska, dziekan Okręgowej Rady Adwokackiej w Warszawie.

106

Aktualności

Silna marka, czyli jaka?

Klienci coraz częściej wybierają firmy, z którymi mogą się utożsamiać, którym ufają i które budzą w nich emocje. Dlatego budowanie i pielęgnowanie marki stało się jednym z najważniejszych zadań przedsiębiorców – i tych małych, i tych wielkich.

108

Aktualności

Butelkowa rewolucja

Wreszcie rusza. Miało się to wprawdzie wydarzyć już od nowego roku, ale ostateczna data została przesunięta na 1 października. System kaucyjny na opakowania po napojach zrewolucjonizuje nie tylko handel, ale także nasze codzienne życie.