Reklama

Którędy do wyjścia?

exit
Jak dobrze sprzedać startup / Fot. Shutterstock
Wokół kilku spektakularnych sukcesów rozciąga się piękna, ale pusta łąka. O exitach mówi się w Polsce albo mało, albo wcale. Founderzy marzą o zmienianiu świata, nie mają jednak twardych biznesowych planów, jak przekazać firmę dalej. Tymczasem da się sprzedać startup i to za całkiem pokaźne pieniądze.
Reklama

Może zacznijmy od tego, jak to jest z tymi exitami w Polsce? Myślę, że najlepszą odpowiedzią na to pytanie są słowa Macieja Markowskiego (w 2023 r. współtworzony przez niego spaceOS został przejęty przez australijski Equiem) w rozmowie ze mną o tym, jak wspomina proces akwizycji, w którym brał udział. – Exitów w Polsce nadal jest dosyć mało. Jakiś czas temu rozmawiałem z jednym z większych polskich funduszy venture capital, który uświadomił mi, że jesteśmy w dość elitarnym gronie ok. 50 founderów, którzy zaliczyli exit startupu B2B SaaS, będąc na etapie paru milionów euro przychodu – mówi Maciek.

Znamienne, prawda?

– Zwłaszcza sektor technologiczny zmaga się z niedoborem spektakularnych transakcji sprzedażowych. Pomimo tego, że jako kraj mamy dostęp do szerokiej puli bardzo dobrej jakości programistów, inżynierów czy naukowców zajmujących się danymi, do tej pory rozwój branży w dużej mierze był skupiony na modelu usługowym, który nie ma takiego potencjału skalowania jak biznesy produktowe. Obecnie w związku z presją na przedsiębiorstwa świadczące usługi IT związane ze sztuczną inteligencją jest szansa, że wysiłki rodzimych founderów technologicznych zostaną przekierowane na budowanie firm produktowych, co może zaowocować zwiększoną liczbą exitów – mówi Łukasz Cyran, partner w Innova Capital.

– Tylko nieliczne fundusze mają zespół z doświadczeniem w sprzedaży firm lub IPO. Nasz układ w Movens Capital, gdzie mamy w zespole czterech byłych przedsiębiorców technologicznych oraz dwóch partnerów z doświadczeniem M&A, którzy łącznie wspierali sprzedaż ponad 50 spółek, wydaje się ciągle dosyć rzadki. Natomiast również uważam, że większa transparentność wokół exitów staje się normą, a historie udanych wyjść zaczną częściej trafiać do mediów – uzupełnia Artur Banach, partner w Movens Capital.

Czyli jaskółek na niebie coraz więcej?

A jednak jest się czym chwalić

W ostatnich latach obserwowaliśmy gwałtowne załamanie liczby oraz wartości exitów – w samym 2023 r. wartość exitów amerykańskich funduszy venture capital wyniosła 65 mld dol., co stanowiło spadek o 91 proc. w porównaniu z rekordowym rokiem 2021. Jak tłumaczą eksperci, na taki stan rzeczy wpływ mają m.in. malejąca liczba debiutów na giełdach, a także korekty wycen – zarówno na rynku publicznym, jak i niepublicznym. Czy w Polsce jest podobnie?

Z raportu „Central and Eastern Europe Private Euqity Statistics 2024” wynika, że w zeszłym roku wartość exitów w naszym kraju wyniosła 1,04 mld euro, co stanowi blisko 80 proc. całkowitej wartości w regionie Europy Środkowo–Wschodniej. Jak czytamy w dokumencie, nad Wisłą zrealizowano łącznie 43 transakcje.

– Z perspektywy funduszu łatwo jest zainwestować, trudniej pozyskać kolejną rundę dla spółki portfelowej, jeszcze trudniej wyjść z inwestycji, a najtrudniej zarobić na tym wyjściu. Z perspektywy inwestorów rynek monitoruje inwestycje, a nie dezinwestycje. Dla przykładu: PFR raportuje, że w 2024 r. przez polski rynek venture capital przepłynęło 493 mln...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 10/2025 (121)

Więcej możesz przeczytać w 10/2025 (121) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

Reklama

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Reklama
Reklama