Wydanie 11/2024 (110) miesięcznika „My Company Polska”

Miesięcznik My Company Polska - Wydanie 11/2024 (110)

Data publikacji: 31.10.2024

Być jak Louis Vuitton

Raczej adaptujemy się do sytuacji, obecnie mamy ten komfort, że nie musimy łapać się każdego zlecenia. Kiedy mówimy, że będziemy mieli czas, by zająć się projektem, za kilka miesięcy, to klienci zwykle nie mają tego czasu, więc po prostu czekamy na kolejnych. Obecnie jesteśmy rentowni i mamy trochę za dużo pracy – deklaruje Kuba Matyka, współzałożyciel Melt Immersive.

Kuba Dobroszek, Grzegorz Sadowski

Czytaj swoje e-wydania miesięcznika „My Company Polska” w aplikacji mobilnej na Android, iPad oraz iPhone

Google Play App Store




Spis treści wydania 11/2024 (110)

1

Aktualności

Pomysły trzeba dowozić

Liczy się pomysł czy jednak ważniejsze jest jego wykonanie? Pierwsza odpowiedź, która przychodzi do głowy, to oczywiście – pomysł. Dobra biznesowa idea jest Świętym Graalem każdego przedsiębiorstwa. Będzie to nasz samograj drukujący pieniądze, wystarczy go jakoś tylko wdrożyć. I pójdzie. Otóż nie. Zdecydowanie ważniejsza jest realizacja, czyli to, jak ów milionowy zamysł wcielimy w życie.

6

Aktualności

Najważniejsze informacje ze świata biznesu. Listopad 2024

Laureaci tegorocznej Nagrody Nobla zbadali, dlaczego dawne kolonie brytyjskie są dziś bogate, a hiszpańskie – klepią biedę. Okazuje się, że wpływ na to miał ustrój obu krajów sprzed kilkuset lat. Refleksje noblistów można też przenieść na Polskę, gdzie dawny zabór pruski jest bogatszy niż rosyjski

12

Aktualności

Nasza miłość do pracy bywa nieszczęśliwa

Praca może nam dawać ułudę bycia potrzebnym. Tymczasem w relacjach romantycznych, rodzinnych czy społecznych na takie poczucie trzeba się sporo – nomen omen – napracować – mówi Michał Buszewicz, autor i reżyser sztuki „Za dużo wszystkiego” wystawionej na deskach TR Warszawa.

20

Aktualności

Pójść na starcie z gigantami

Miej pasję, realizuj ją w zaufanym zespole i nie oglądaj się za siebie, bo najlepsze rzeczy zawodowo są wciąż przed tobą, mimo że łatwo nie będzie. Poznajcie ludzi, którzy zamieniają swoją pasję w biznes.

21

Aktualności

Być jak Louis Vuitton

Raczej adaptujemy się do sytuacji, obecnie mamy ten komfort, że nie musimy łapać się każdego zlecenia. Kiedy mówimy, że będziemy mieli czas, by zająć się projektem, za kilka miesięcy, to klienci zwykle nie mają tego czasu, więc po prostu czekamy na kolejnych. Obecnie jesteśmy rentowni i mamy trochę za dużo pracy – deklaruje Kuba Matyka, współzałożyciel Melt Immersive.

34

Aktualności

Wycieczka z apką

Wycieczkomat jest superbohaterem uczniów i nauczycieli. Marcin Owczarczyk stworzył genialne rozwiązanie technologiczne wskrzeszające podupadły rynek wycieczek szkolnych.

37

Aktualności

Gwarantowane 10 tys. zł zarobku. Jedyny taki program dla franczyzobiorców od AM AM Kebab

AM AM Kebab to popularna franczyza gastronomiczna, oferująca dania typu fast food w ponad 130 mobilnych punktach w Polsce. Marka, która jest częścią spółki Dolci Sapori, z powodzeniem funkcjonuje na rynku od kilku lat i cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem osób planującym swój, zarówno pierwszy jak i już kolejny - punkt franczyzowy. Teraz sieć wychodzi naprzeciw potrzebom swoich nowych partnerów biznesowych i wprowadza program “Gwarancja Zarobku”, gwarantujący minimum 10 tys. złotych zarobku przez trzy pierwsze miesiące. Na czym dokładnie polega ten program? Jakie są jego założenia? I kto może z niego skorzystać już teraz?

38

Aktualności

Biznes, który daje życie

Za sprawą firmy założonej przez Dorotę Białobrzeską-Łukaszuk na świat przyszło ponad 25 tys. dzieci. INVICTA to dziś sieć klinik leczących niepłodność, wyposażona w autorskie technologie, które dzięki wsparciu AI zwiększają dzietność.

41

Aktualności

Startupowy Święty Graal

Kamil Pionkowski, założyciel RevBox, stworzył narzędzie, które nazywa gamechangerem na rynku e-commerce. Przy okazji wygrał zorganizowany przez „My Company Polska” konkurs „Święty Graal startupu”.

44

Aktualności

Dyskretny chłód

Zespół Kuulera postawił sobie za cel stworzenie technologii, która obniży koszty chłodzenia. Twórcy projektu mają nadzieję, że z małego, garażowego projektu rozwinie się w coś znacznie większego.

47

Aktualności

Kawa, która zmienia świat

Twórcy kawiarni Inclusive Barista uciekli do Polski przed prześladowaniami ze strony białoruskiego reżimu. Nad Wisłą postanowili założyć biznes, który integruje osoby z niepełnosprawnością, migrantów i mieszkańców warszawskiej Pragi.

50

Aktualności

Jakiego foundera naprawdę szukają inwestorzy?

Idealny founder, w jakiego na 100 proc. zainwestuje fundusz, którym zarządzam… musiałby ukończyć studia w Stanach Zjednoczonych (najlepiej na MIT), ale mieć silne pragnienie powrotu do Polski. Być inżynierem ze świetnymi zdolnościami komunikacyjnymi, tyle że zamiast wychodzić na lunch, wolałby kodować. Oczywiście to wszystko za wynagrodzenie stażysty, bo przecież największy zysk przyniesie firmie poprzez wzrost jej wartości.

52

Aktualności

Lepszy niż maślaczek!

To nie będzie tekst o marynowanych gąskach – choć od nich zaczynam – ale o potencjale, jaki kryje się w grzybach. Moi bohaterowie jak jeden mąż mówią, że to one są przyszłością farmacji, budownictwa, przemysłu i medycyny. Ba! Ten sam boczniak, którego zjadłeś w burgerze na mieście, może oczyścić świat z plastiku i wyleczyć raka.

55

Aktualności

Dobrostan nasz powszedni – czy polscy przedsiębiorcy potrafią odpoczywać?

Zdecydowana większość przedsiębiorców i przedsiębiorczyń w Polsce pracuje dłużej niż przyjęte społecznie 8 godz. dziennie – wynika z najnowszego raportu EFL „Jak odpoczywają przedsiębiorcy. Pod lupą”. Publikacja rzuca bardzo ciekawe spojrzenie na rodzimy biznes, choć nie wszystkie wnioski są optymistyczne.

58

Aktualności

Rzeczywistość innowacji

Jeśli mamy budować polską myśl technologiczną i wspierać tworzenie polskich „jednorożców”, to musi istnieć podmiot gotowy do zaakceptowania większego ryzyka – mówi Marta Postuła, wiceprezes BGK.

64

Aktualności

Pociąg do złota

Nie masz jeszcze złota lub innych metali szlachetnych w portfelu i boisz się, że pociąg odjedzie, zostawiając cię na peronie? Nie martw się. Jest jeszcze sporo miejsca do wzrostów.

68

W biznesie

Złoty kompas: Jak nawigować po funduszach dla MSP

Choć są kręgosłupem polskiej gospodarki, małe Złoty kompas: Jak nawigować po funduszach dla MSP i średnie przedsiębiorstwa stają dziś przed największymi wyzwaniami. Na szczęście mogą skorzystać z różnego rodzaju finansowań. Podpowiadamy, gdzie ich szukać.

71

W biznesie

Santander Bank Polska – partner dla małych i średnich firm

Małe i średnie przedsiębiorstwa (MSP) to ważna część krajowej gospodarki. W skutecznym konkurowaniu na rynku, digitalizacji oraz transformacji energetycznej partnerem może być bank. O potrzebach i możliwościach rozwoju przedsiębiorstw rozmawiamy z Filipem Jaskułą, dyrektorem odpowiedzialnym za MSP w Santander Bank Polska.

72

Aktualności

Inwestuj technologicznie

Jeszcze całkiem niedawno inwestowanie było domeną wąskiej grupy specjalistów zamkniętych za drzwiami biur maklerskich i giełd. Dziś, dzięki rozwojowi technologii i sztucznej inteligencji, stało się ono dostępne dla przeciętnego Kowalskiego.

75

W biznesie

Branża rolnicza rozrasta się w e-commerce B2B

Platformy e-commerce B2B oferują korzyści dla rolników i przedsiębiorstw działających w sektorze rolno-żywnościowym, łącząc ich z siecią nabywców i dostawców. Producenci żywności zwiększają sprzedaż i poszerzają zasięg rynku, a wychodząc poza ograniczenia geograficzne, otwierają się na nowe możliwości współpracy.

76

Technologie

Sztucznej inteligencji nie można wdrażać „przy okazji”

Sztuczna inteligencja nie jest magiczną supermocą, która w mgnieniu oka naprawi twój biznes. Żeby jej wdrożenie miało sens, trzeba dokładnie przeanalizować firmowe procesy i zastanowić się – że tak kolokwialnie powiem – co warto „uAIowić – przekonuje Michał Wrzesiński, członek zarządu ds. rozwoju Grupy WeNet.

78

W biznesie

W trosce o klienta

Sektor ubezpieczeniowy jest w bardzo interesującym momencie. Z jednej strony branża stoi przed ogromną szansą na rozwój, a z drugiej – mierzy się z niełatwymi wyzwaniami. Ale radzi sobie – wydaje się – całkiem nieźle.

82

Moja firma

Jak (nie) być w mediach społecznościowych

Sukces komunikacji w social mediach sprowadza się do autentyczności. Prowadzą do niej różne drogi. W strategii komunikacji niezmienne pozostaje jedno: jak zmieniają się dziś potrzeby naszych klientów. Bez przekazu opartego na konkrecie nie zbudujesz grupy odbiorczej.

84

Moja firma

Sztuka uwodzenia AI

Za dwa lata reklamy i marketing firm będą w pełni tworzone przez sztuczną inteligencję. Jeśli nie chcesz zostać w tyle za kolegami z branży, dziś jest najlepszy moment, by poznać jej potencjał w kreowaniu wizerunku swojej firmy.

87

Raporty

Employer branding, czyli siła przyciągania marek

Pozytywny wizerunek marki to niemal stuprocentowa gwarancja sukcesu w procesach rekrutacyjnych. Nic dziwnego, że borykające się z niedoborem specjalistów firmy dwoją się i troją, by zasłużyć na miano dobrego pracodawcy. W wielu z nich Employer branding stał się jedną z najważniejszych strategii w rozwoju.

92

Raporty

Jak zarządzać pokoleniem Z

„Generacja Z nie potrafi przyjmować informacji zwrotnych”. „Pokolenie płatków śniegu”. „Żeby nimi zarządzać, trzeba ich rozpieszczać”. To częste opinie na temat najmłodszych pracowników. Okazuje się, że nie do końca prawdziwe.

95

Aktualności

Aplikacja bankowa współczesnym portfelem

1 godz. 32 min – tyle dziennie, jak wynika z informacji w moim smartfonie, korzystam z aplikacji społecznościowych. Mało, dużo? Trudno powiedzieć, ale jedno jest pewne – firmy, by zawalczyć o klienta, muszą pracować nad intuicyjnymi aplikacjami. Bez względu na branżę, w jakiej funkcjonują.

97

W biznesie

Bez nowoczesnej bankowości ani rusz

Banki przeszły znaczącą transformację, dostosowując swoje usługi finansowe do zmieniających się potrzeb rynku. Coraz częściej wprowadzają nowoczesne rozwiązania, które lepiej odpowiadają oczekiwaniom przedsiębiorców.

98

Aktualności

Na wojnie z ekościemą

Unia Europejska przyjęła niedawno Green Claims Directive, czyli dyrektywę w sprawie oświadczeń i oznakowań środowiskowych, którymi przedsiębiorcy opisują „zieloność” swoich produktów. Ma to być odpowiedź na coraz większy problem greenwashingu.

101

Aktualności

Z dużym partnerem możesz więcej

Let’s get (c)loud to program dla startupów i scale’upów, który w 2022 r. zainaugurowały OChK i Google Cloud. Jego celem jest kompleksowe wspieranie firm digital natives w drodze do technologicznego rozwoju w chmurze: od wsparcia technicznego w ramach indywidualnych konsultacji chmurowych z doświadczonymi zespołami IT po darmowe kredyty na platformie Google Cloud, a także możliwość przedstawienia rozwiązania wybranym firmom z portfolio OChK oraz wspólne działania marketingowe.