Branża rolnicza rozrasta się w e-commerce B2B

ciągnik na polu
B2B to naturalny kanał sprzedaży nie tylko dla hurtowników, ale również producentów sprzętu czy części, często do maszyn, których od dawna się nie produkuje. / Fot. materiały prasowe
Platformy e-commerce B2B oferują korzyści dla rolników i przedsiębiorstw działających w sektorze rolno-żywnościowym, łącząc ich z siecią nabywców i dostawców. Producenci żywności zwiększają sprzedaż i poszerzają zasięg rynku, a wychodząc poza ograniczenia geograficzne, otwierają się na nowe możliwości współpracy.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 11/2024 (110)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

W Polsce, gdzie rolnictwo jest ważnym sektorem gospodarki i stoi przed głębokimi zmianami strukturalnymi, rynek e-commerce czekają obfite plony.

Znaczenie e-commercenbsp;w branży rośnie

Platforma B2B jest narzędziem usprawniającym handel między firmami. Zintegrowana z systemami firmy automatyzuje procesy zakupowe i umożliwia prezentację oferty online. Firmy zarządzają zamówieniami, analizują dane sprzedażowe, prowadzą działania marketingowe i budują relacje z klientami. Dla sprzedawcy są źródłem informacji dotyczących trendów rynkowych, specyfikacji produktów czy ocen dostawców. To efektywne rozwiązanie zwłaszcza tam, gdzie zamówienia są cykliczne. 41 proc. firm z tego korzystających oceniło wejście w ten system jako sukces, a co czwarta ponad 80 proc. przychodów czerpie z e-commerce. Tak wynika z raportu „B2B e-commerce NOW” opracowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej (IGE).1

Sukces polskiego rolnictwa

Polskie rolnictwo osiągnęło sukces eksportowy, miniony rok był rekordowy pod względem sprzedaży towarów za granicę, osiągając wartość prawie 52 mld zł. Od wejścia do UE dziesięciokrotnie wzrosła wartość eksportu towarów rolno-spożywczych. B2B to naturalny kanał sprzedaży nie tylko dla hurtowników, ale również producentów sprzętu czy części, często do maszyn, których od dawna się nie produkuje. Rynek sprzedaży online B2B napędzany jest przez technologię i zmieniające się potrzeby rolników. Trendy takie jak digitalizacja, zrównoważony rozwój, rządowe programy wsparcia czy rozwój specjalistycznych platform e-commerce wskazują na dalszy wzrost i innowacje w tej branży. Przykładem jest spółka Wialan, która od 1992 r. działa w wielu segmentach zaopatrzenia ogrodnictwa i rolnictwa, dostarczając maszyny, środki produkcji i specjalistyczne usługi. Firma współpracuje z punktami handlowymi oraz z producentami rolnymi, oferując towary handlowe i usługi. Aby usprawnić komunikację i procesy zakupowe Wialan potrzebował stworzenia platformy B2B dostosowanej do specyfiki swojej działalności z wykorzystaniem spersonalizowanych rozwiązań. – Wdrożyliśmy bezpieczną i dobrze działającą spersonalizowaną pod indywidualne potrzeby platformę B2B na Magento 2 Open Source. Bazując na już istniejącej platformie dla segmentu B2C poprzez szereg zupełnie nowych, customowych funkcjonalności oraz modyfikacji już istniejących rozwiązań, stworzyliśmy wspólnie nową stronę odpowiedzialną za obsługę klientów B2B w pełnym zakresie – mówi Anna Mądra, Project Manager z wrocławskiego software house Fast White Cat.

Dostęp do nabywcównbsp;prosty jak nigdy dotąd

Najważniejszą zaletą sprzedaży żywności przez internet, co wynika z badania polskiego rynku przeprowadzonego przez CDR, jest dostęp do dużej liczby potencjalnych nabywców (46,4 proc.), istotna była również szybkość znalezienia nabywców (28,8 proc.) oraz możliwość nawiązania trwałych relacji z klientami/konsumentami (17,9 proc.) A jaki powód wdrożenia platform B2B najczęściej wymieniają firmy? W sześciu na dziesięciu przypadkach jest to dążenie do rozwoju narzędzi sprzedaży, ponieważ najłatwiej i najwygodniej jest ją zwiększyć w online – wynika z raportu „B2B e-commerce” firmy Deloitte. Platformy B2B usprawniają procesy sprzedaży i logistyki, eliminują pośredników i dają możliwość uzyskania lepszych cen za swoje produkty. Konsumenci mają łatwiejszy dostęp do wysokiej jakości produktów, często pochodzących bezpośrednio od producenta. Zwiększają przejrzystość pochodzenia żywności, umożliwiając konsumentom wspieranie lokalnych rolników. Jest tu również miejsce na innowacje – technologia blockchain znajduje zastosowanie w handlu żywnością i produkcji rolniczej, umożliwiając rejestrowanie transakcji i etapów produkcji żywności, śledzenie jego pochodzenia, dostęp do pełnej historii żywności przez kod QR.

1. Jak poinformowało w maju 2024 r.nbsp;Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

My Company Polska wydanie 11/2024 (110)

Więcej możesz przeczytać w 11/2024 (110) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ