Wydanie 4/2024 (103) miesięcznika „My Company Polska”

Miesięcznik My Company Polska - Wydanie 4/2024 (103)

Data publikacji: 29.03.2024

Jak oni to robią

Gdybyśmy byli pismem plotkarskim, zapewne walilibyśmy po oczach krzykliwymi hasłami o odsłanianiu najskrytszych tajemnic przedsiębiorców. Ale nie jesteśmy, dlatego zapraszamy w podróż po sztuczkach i nawykach, dzięki którym można wznieść biznes na wyższy poziom.

Kuba Dobroszek

Czytaj swoje e-wydania miesięcznika „My Company Polska” w aplikacji mobilnej na Android, iPad oraz iPhone

Google Play App Store




Spis treści wydania 4/2024 (103)

3

Opinie

Co możemy dla siebie zrobić

Jeśli spojrzeć na liczbę publikacji na jego temat, nasz mózg powinien mieć w księgarniach odrębną, własną kategorię. Swoją półkę, gdzie znalazłyby się te wszystkie instrukcje, jak go wylogować, przeprogramować, zdekodować, wzmocnić i wyćwiczyć.

8

Aktualności

W biznesie

Jak co miesiąc, prezentujemy najważniejsze informacje ze świata biznesu.

14

Pełny obraz

Tulipomania XXI wieku

W ciągu kilku tygodni bitcoin pobił rekordy wszech czasów. Ta rynkowa histeria skończy się tak samo jak spekulacja nasionami tulipanów w XVII-wiecznej Holandii.

16

Wywiady

Gra w kapitalizm

Gry wideo pokazują użytkownikom świat, w którym nie ma alternatywy dla współczesnego kapitalizmu – przekonuje dr Stanisław Krawczyk, socjolog z Uniwersytetu Wrocławskiego, specjalista od gier.

22

Tylko u nas

Jak oni to robią

Gdybyśmy byli pismem plotkarskim, zapewne walilibyśmy po oczach krzykliwymi hasłami o odsłanianiu najskrytszych tajemnic przedsiębiorców. Ale nie jesteśmy, dlatego zapraszamy w podróż po sztuczkach i nawykach, dzięki którym można wznieść biznes na wyższy poziom.

26

Wywiady

Pracuj i zarządzaj mądrze

Robienie wobec kogoś wyjątków może grozić tym, że w pewnym momencie szef będzie musiał zmierzyć się z sytuacją, w której każdy podopieczny zacznie oczekiwać jakiegoś wyjątku, specjalnego traktowania – mówi Dorota Matuła, co-founderka Activy.

28

Wywiady

Buduj inteligentną organizację

Jeśli pracownicy przyzwyczaili się już do jakiegoś interfejsu, łatwiej z niego będzie nam wycisnąć większą wydajność niż cisnąć na siłę wdrażanie zupełnie nowego narzędzia – mówi dr Maciej Chrzanowski.

30

Wywiady

Zatrudniaj jak szef

Nigdy nie żałowałam, że kogoś zwolniłam za wcześnie, ale kiedy kogoś zwalniam, to zwykle myślę, że powinnam to zrobić wcześniej – mówi Paulina Wardęga, CEO Heroify.

32

Moja firma

10 zasad ludzi produktywnych

Mnóstwo ludzi zaniedbuje pracę nad wszystkimi aspektami swojego zestawu narzędzi zwiększających produktywność, w związku z czym nie wykorzystują swoich umiejętności i mocnych stron. Ulegają słabościom i złym nawykom. W efekcie są o wiele mniej produktywni, niżby chcieli. Oto sposoby jak to zmienić.

36

Ludzie

Gra o zdrowie

Zamiast mozolnych ćwiczeń młodzi pacjenci mają wrażenie, że uczestniczą w interesujących grach wideo. Dorota Matczak, twórczyni startupu Phibox, udowadnia, że dzięki sztucznej inteligencji możliwa jest skuteczna fizjoterapia dzieci mających wady postawy.

39

Aktualności

Jak znaleźć zyskowny sweet-spot pomiędzy CAC a CLTV

Kluczową kwestią dla firm działających w e-commerce jest znalezienie właściwej równowagi pomiędzy kosztem pozyskania klienta (CAC) a długoterminową wartością klienta w czasie (CLTV). „Wzrost za wszelką cenę” zostaje wyparty w ostatnich latach określeniem „zyskownego wzrostu”.

40

Ludzie

Mistrzowie zagadek

Jakub Caban i Bartek Idzikowski rozwiązali w życiu niejedną łamigłówkę. Najlepsze efekty dała jednak odpowiedź na pytanie, jak zrobić międzynarodowy biznes na zagadkach.

43

Ludzie

Naklejka przeciwko marnowaniu żywności

Największe korporacje na świecie wydały setki milionów dolarów na badania, które miały przedłużyć przydatność do spożycia świeżych warzyw, owoców i kwiatów. Jednak przełomową technologię wymyślili i opatentowali Polacy. Rozwiązanie Fresh Inset zmienia zasady gry na globalnym rynku.

48

Wywiady

Potrzeba zasad fair play

Na Zachodzie standardem jest wynajmowanie mieszkań nie dlatego, że ludzi nie stać na kupno, lecz po prostu z wygody. Tam fakt, że nie masz lokum, w żadnym wypadku nie jest oznaką, że jesteś biedniejszy niż ci, którzy je posiadają – mówi Piotr Pajda, co-founder simpl.rent.

50

Startupy

Gra w startup. Najlepsze polskie startupy gamingowe

Swego czasu nasza najjaśniejsza perła w koronie, dziś sektor, który nierzadko budzi więcej obaw niż nadziei. Bo pomimo wielu zielonych wskaźników branża gamingowa w Polsce mierzy się z licznymi problemami. Czy uporamy się z nimi dzięki nowatorskim pomysłom?

54

Tylko u nas

Zboże na zakręcie

Od czterech lat mamy światową nadpodaż zbóż i ich rekordowo niskie ceny. Dołóżmy do tego regulacje związane z Zielonym Ładem, otwarcie na zboża z Ukrainy i mamy mieszankę wybuchową. Ale ceny zbóż mogą być bliskie minimów, a przesilenie temperatur na Pacyfiku może wkrótce rzutować na zmianę kierunku na światowych rynkach. Tak, jak bywało w przeszłości.

58

Aktualności

Liderzy biznesowego jutra

Konkurs EY od 21 lat honoruje najlepszych przedsiębiorców w Polsce. Ostatnia edycja pokazuje, że nasi rodzimi założyciele firm są coraz silniejsi. Nie tylko w Polsce, ale też na świecie.

62

Nowe technologie

Nie daj się cyfrowemu długowi

Wybranie drogi na skróty często rodzi gigantyczne problemy, zwłaszcza jeśli mówimy o biznesie i nowych technologiach. Dlaczego dług cyfrowy jest dziś tak istotnym wyzwaniem?

64

Moja firma

W stanie rozproszenia

Zbyt dużo pracy, zbyt dużo wyzwań, zbyt dużo stresu, zbyt mało czasu – to wszystko powoduje, że niektórzy menedżerowie podejmują działania, które mogą prowadzić do rozwoju ADT – syndromu, który przypomina ADHD. Nie jest jednak zaburzeniem, tylko efektem stylu funkcjonowania.

67

Moja firma

Patent na zaangażowanie. Trudna sztuka employee advocacy

Promowanie marki przez pracowników to bardzo skuteczna strategia marketingowa. Buduje pozytywny wizerunek firmy, ułatwia rekrutację, pomaga w pozyskiwaniu nowych klientów i partnerów biznesowych. Pod warunkiem jednak, że nie jest wymuszona i narzucona z góry.

70

Moja firma

Rok po rewolucji

W Polsce powstaje coraz więcej fundacji rodzinnych. Przedsiębiorcy przekonali się do nowych przepisów, ale prawdziwa fala dopiero nadejdzie.

76

Moja firma

Raportowanie niefinansowe. Trzy wyzwania dla księgowych i audytorów

Raportowanie niefinansowe, czyli raportowanie ESG, chociaż funkcjonuje już od pewnego czasu, wciąż jeszcze dla wielu firm jest nowością. Co to oznacza dla księgowych i audytorów – tłumaczy Jadwiga Szabat, biegły rewident, prezes zarządu w Ecovis Poland Audit, Tax and Accounting.

78

Moja firma

Firma bez granic

Zarządzanie zespołami zróżnicowanymi pod względem kulturowym staje się nad Wisłą codziennością. Jak przygotować się na dialog międzykulturowy w firmie?

81

Moja firma

ABC inkluzywnej firmy

Jak zbudować włączającą firmę – radzą w trakcie debaty „My Company Polska” Agnieszka Dzięgielewska-Jończyk, dyrektorka oddziału w Polsce Nordea Bank, Dominika Bąk-Majka, Senior Operations Manager Amazon, i Aneta Kabrońska, HR Business Partnerka w ERGO Hestii.

84

Ludzie

To powinni być nowi idole. Najlepsi polscy innowatorzy

Każdy zna Dawida Podsiadłę i Darię Zawiałow, ale mało kto kojarzy Mirosława Trześniowskiego czy prof. Artura Podhorodeckiego. Oczywiście nie nam oceniać, kto ma większy wpływ na społeczeństwo, jednak żałujemy, że rodzimi innowatorzy raczej nie cieszą się powszechnym uznaniem. Może czas to zmienić?

87

Moja firma

Jedno miejsce, by rządzić wszystkim w firmie

Od wystawiania faktur, przez dostęp do rachunków z różnych banków w jednym miejscu, aż po możliwość korzystania z usług finansowych, takich jak faktoring. Apfino rozwija system do kompleksowego zarządzania firmą.

88

Ludzie

Kobiety innowacji

Odnoszą coraz większe sukcesy w branży badań naukowych, a także biznesach wykorzystujących najnowsze technologie. Wygląda na to, że innowacja w coraz większym stopniu jest kobietą.

91

Moja firma

Agile w wydaniu eXtreme

Tempo, technologia i szacunek do natury – to trzy cechy, które sprawiają, że jesteśmy najlepszym fintechowym bankiem w Polsce – mówi Agata Strzelecka, dyrektor zarządzająca obszarem transformacji w VeloBanku.

92

Raporty

Konsument Nowej Generacji

Dobre wieści! Wraz ze spadkiem inflacji Polacy wracają do sklepów, a zwłaszcza e-sklepów. Jak sprawić, by klienci trafili prosto do nas, nie do konkurencji? Oczywiście najlepiej wykorzystać do tego nowe technologie.

94

Raporty

Wszyscy jesteśmy konsumentami

Jeśli przyjąć – za Johnem F. Kennedym – że „wszyscy jesteśmy konsumentami”, to kwestia praw, które przysługują kupującym, zyskuje na znaczeniu. Tym bardziej że Polacy coraz lepiej się w nich orientują. To najważniejszy wniosek z najnowszego badania Forum Konsumentów i Amazon.

96

Raporty

Usługi dodane coraz mocniejsze w bankowości

Szybko, łatwo i przyjemnie. Klienci nie chcą marnować czasu, stąd tak duża popularność wszelkiego rodzaju agregatorów sprzedażowych i VAS-ów, czyli usług dodanych.

98

Raporty

Historia polskiego cross-border dzieje się teraz

Polska wciąż ma deficyt udziału e-commerce w eksporcie. Chcemy, by cross-border e-commerce stał się dla firm MSP naturalnym kierunkiem rozwoju i mamy nadzieję na odegranie ważnej roli w jego promocji – mówi Anna Zacharjasz, liderka projektu cross-border.pl z Krajowej Izby Gospodarczej (KIG).