Agile w wydaniu eXtreme

Agata Strzelecka, Velo Bank
Agata Strzelecka, Velo Bank
Tempo, technologia i szacunek do natury – to trzy cechy, które sprawiają, że jesteśmy najlepszym fintechowym bankiem w Polsce – mówi Agata Strzelecka, dyrektor zarządzająca obszarem transformacji w VeloBanku.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 4/2024 (103)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

VeloBank powstał w pięć tygodni. To naprawdę eXtreme Agile. Jak tego dokonaliście?

Od początku działaliśmy w trybie eXtreme Agile, ponieważ bank musiał powstać w ultrakrótkim czasie. Zazwyczaj taki proces trwa miesiącami, a niekiedy nawet latami. Natomiast VeloTeam w zaledwie kilka miesięcy stworzył spójną wizję transformacji biznesowej, gotową do natychmiastowego wdrożenia, z założeniem szybkiego zbudowania przewagi konkurencyjnej. Nie bez znaczenia była optymalizacja oraz automatyzacja procesów wewnętrznych, a także wprowadzenie kilkudziesięciu produktów i wdrożeń, które zmieniły pozycję banku „od stagnacji do rebela”. Dzięki temu podejściu, wszystkie zespoły potrafiły szybko się przeorganizować. Jak mocne było tempo prac w banku, pokazują liczby. Zaimplementowaliśmy 130 inicjatyw strategicznych w ciągu pierwszych sześciu miesięcy. Aby to osiągnąć, wzmocniliśmy siły, rekrutując starannie wyselekcjonowanych specjalistów z różnych dziedzin, ze szczególnym naciskiem na ich kompetencje technologiczne. VeloBank podjął wyzwanie i zbudował najlepszy fintechowy bank w Polsce.

Mobile first i GenAI to również zagadnienia, które często pojawiały się w naszych rozmowach. Gdzie w VeloBanku pomaga wam sztuczna inteligencja?

W pierwszych kilku miesiącach działalności nasz zespół wprowadził szereg nowoczesnych rozwiązań. Jednym z nich jest nowa wersja aplikacji mobilnej, z jeszcze prostszymi i bardziej intuicyjnymi funkcjami. Wyznajemy zasadę mobile first. W związku z tym główne zalety aplikacji obejmują czytelną architekturę informacji i przydatne opcje, takie jak: zakup biletów na transport publiczny, płatność za parking, automatyczne płatności za autostrady oraz nowoczesny i spójny dizajn. Bankowość mobilna VeloBanku została również zintegrowana z zaawansowanym systemem CRM, w którym postawiliśmy na hiperpersonalizację. W banku pracują już pierwsze boty napędzane generatywną sztuczną inteligencją. Przykładem jest chatbot, który był merytorycznym wsparciem dla doradców banku obsługujących klientów zainteresowanych programem „Bezpieczny kredyt 2%”. Odpowiadał on na bieżąco na pytania dotyczące m.in. warunków i procesu wnioskowania, które konsultanci otrzymywali od klientów. Nowe narzędzie pozwoliło nie tylko skrócić czas, ale też poprawić jakość obsługi. GenAI wykorzystaliśmy również na platformie VeloMarket. Narzędzie wspierane przez GenAI pomaga klientom w podjęciu bardziej świadomych decyzji zakupowych. Klasyfikator oznacza tagiem „Velo” produkty zgodne z wartościami promowanymi przez bank i generuje opisy uzasadniające taki wybór na podstawie oferowanych przez producenta certyfikatów, a także wpływu produktu na zdrowie konsumenta i środowisko. VeloTeam wprowadził również rozwiązania, które znacznie ułatwiają życie klientów. Przykładem tego jest VeloDom, czyli „hipoteka z kanapy”, gdzie proces udzielania kredytu jest możliwy bez wychodzenia z domu. Ponadto, jako pierwszy bank w Polsce, zintegrowaliśmy aplikację mObywatel z procesami biznesowymi, pozwalając klientom doświadczyć nowej metody potwierdzania tożsamości.

ESG to również bardzo ważny aspekt zainteresowania VeloBanku.

Jednym z filarów naszej strategii jest ekologia, dlatego realizujemy projekty, jak VeloMarket, gdzie można znaleźć produkty dobre dla naszego zdrowia i środowiska. To też miejsce, które aktywnie wspiera zieloną transformację w polskiej gospodarce. Użytkownicy znajdą tam m.in. kompleksowe rozwiązania do instalacji fotowoltaicznych czy pomp ciepła, profesjonalne doradztwo oraz finansowanie. Platforma to też miejsce wiedzy, gdzie można zapoznać się z szeregiem artykułów bazujących na idei zrównoważonego rozwoju. Dzięki VeloMarketowi wypełniamy lukę w sektorze e-commerce i udowadniamy, że jesteśmy instytucją, która wprowadza na rynek innowacyjne, odważne projekty oraz potrafi budować je nie tylko dla klientów, ale też dla całej gospodarki. W trosce o środowisko sadzimy również drzewa. Za każde założenie rachunku osobistego za pomocą aplikacji mObywatel wręczamy klientom ich własny, elektroniczny certyfikat potwierdzający zasadzenie drzewa. Nasza akcja „Sadzimy razem #VeloLas” cały czas rośnie – dziś mamy już ponad 13 tys. drzewek.

-------------------

Agata Strzelecka

menedżerka do zadań specjalnych. Od ponad 20 lat tworzy i wdraża innowacyjne strategie dla banków. Jest postrzegana jako „role model” dla kobiet pracujących w zakresie danych, strategii oraz operacji w branżach finansowej i technologicznej

My Company Polska wydanie 4/2024 (103)

Więcej możesz przeczytać w 4/2024 (103) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie