Wszyscy jesteśmy konsumentami
Katarzyna Ciechanowska-Cioskz miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 4/2024 (103)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Kolejny jest taki, że chcą tę wiedzę konsumencką pogłębiać, aby czuć się bezpiecznie, kupując w e-sklepach. To ważny głos dla sprzedających mówiący, że istotne jest zarówno stworzenie jak najbezpieczniejszej przestrzeni zakupowej dla klientów, jak i edukacja na temat zasad w niej obowiązujących.
Pewne jest, że zakupy w sieci stały się integralną częścią życia Polaków. Według raportu Gemiusa „E-commerce w Polsce 2023” aż 80 proc. z 30 mln użytkowników internetu w Polsce robi zakupy online, a 75 proc. Polaków kupuje w sieci co najmniej raz w miesiącu. E-klienci docenili przede wszystkim dostęp do niezwykle szerokiego asortymentu produktów i usług z dowolnego miejsca na świecie bez konieczności odwiedzania sklepów stacjonarnych. Według danych GUS wartość sprzedaży online w 2023 r. wyniosła 132,2 mld zł, co oznacza skok o 10 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.
Konsumenci chcą wiedzieć
Wraz z popularnością zakupów w sieci rośnie też świadomość na temat praw konsumenckich. W drugiej edycji badania „(Nie)świadomy konsument” aż 80 proc. ankietowanych oceniło stan swojej wiedzy jako raczej dobry. To o ponad 30 p.p. więcej niż rok temu. Jednocześnie znacznie wzrosła liczba badanych deklarujących chęć poszerzenia swojej wiedzy w tym zakresie – z 47 proc. w 2023 r. do 57 proc. obecnie. Taki jest też cel kampanii „Sprawa dla konsumenta” zainaugurowanej przez Amazon w Światowym Dniu Konsumenta. Najważniejsze jednak, zdaniem ankietowanych Polaków, powinny być łatwiejsze i bardziej zrozumiałe przepisy prawne. Ma to ogromne znaczenie aż dla 95 proc. badanych.
– Konsumenci powinni czuć się bezpiecznie, niezależnie od tego, gdzie i od kogo kupują. To nie tylko przestroga dla klientów, ale przede wszystkim rada dla sprzedających, że uczciwość i przejrzystość w komunikacji opłaca się i jest kluczowa dla budowania z nim trwałych relacji. Dlatego inwestujemy, wdrażamy innowacje i dążymy do tego, by być solidnym partnerem e-commerce, zapewniając zarówno kupującym, jak i sprzedającym, bezpieczne i jak najlepsze doświadczenia – komentuje Katarzyna Ciechanowska-Ciosk, dyrektorka ds. produktu Amazon.pl.
Bezpieczeństwo na ścieżce zakupowej
Wydaje się oczywiste, że nikt nie lubi być oszukiwany, a jednak okazja kusi złodzieja. Wśród blisko 66 tys. sklepów internetowych Polsce (według danych Dun & Bradstreet Poland za 2023 r.)konsumenci spotykają też takich przedsiębiorców, którzy nie mają dobrych intencji. Potwierdziło to badanie Forum Konsumentów i Amazon, z którego wynika, że około jedna na cztery osoby została w przeszłości oszukana w sieci przez podmioty podające się za „prawdziwy” sklep. Pozytywnym sygnałem jest jednak to, że zdecydowana większość tej grupy, bo 72 proc., podjęła działania mające na celu naprawę lub odzyskanie straty poniesionej podczas zakupów.
Widać, że pokusa sięgnięcia po nieuczciwe praktyki rośnie wraz z liczbą nowych sklepów internetowych, ale są inne, znacznie bezpieczniejsze rozwiązania, które w dłuższej perspektywie opłacają się e-przedsiębiorcom znacznie bardziej. Gotowe narzędzia, które oferują ci, którzy znają się na walce z internetowymi oszustami. W „Raporcie o ochronie marek” Amazon deklaruje, że zainwestował już ponad 1,2 mld dol. i zatrudnił ponad 15 tys. osób, aby zapewnić ochronę markom, które sprzedają na marketplace. Jednocześnie skutecznie powstrzymuje nieuczciwe podmioty przed handlem podróbkami, wykraczając aktywnością poza swoje sklepy.
Efektem jest m.in. przejęcie i wyeliminowanie milionów podróbek, zapobiegając ich dotarciu do klientów i ponownej sprzedaży na innym etapie łańcucha dostaw. – Zaufanie to najdroższa waluta w relacji z konsumentami. Dużo czasu potrzeba, aby je zbudować, ale łatwo stracić. Dlatego – w trosce o bezpieczne zakupy i takie też warunki prowadzenia biznesu przez naszych partnerów handlowych – dostarczamy nowoczesne narzędzia i technologię do ochrony ich marek, a klientów edukujemy i zachęcamy, aby kupowali mądrze – dodaje Katarzyna Ciechanowska-Ciosk z Amazon.
Ci, którzy już zdecydowali się sprzedawać na marketplace, przyznają, że dołączenie do Amazon może i jest wymagające, ale warto. – Cenimy przede wszystkim ogromny zasięg, który daje nam Amazon. Widzimy też bardzo duże zaufanie klientów, którzy chętnie do nas wracają na ponowne zakupy – puentuje Paweł Olejarz, menedżer sprzedaży RXone, do której należy marka Malinowe.
Więcej możesz przeczytać w 4/2024 (103) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.