sztuczna inteligencja
zobacz inne tematyIle są warte nasze wartości? Felieton Pameli Krzypkowskiej
Kiedyś łańcuchy wartości były krótsze, a świat mniej on demand. Nie zamawialiśmy wszystkiego z drugiego końca globu, nie mieliśmy wiadomości z ostatniej chwili ani wakacji all inclusive. Globalizacja dała nam wygodę i nauczyła nas błogiego luksusu niepytania. Przestaliśmy się zastanawiać, skąd pochodzą rzeczy, z których korzystamy, kto je tworzy i jaką niewidzialną cenę dokładamy do rachunku.
Polskie Addepto przejęte przez międzynarodowego giganta AI. "Strategiczny krok"
Addepto, polska firma konsultingowa specjalizująca się w sztucznej inteligencji i danych, została przejęta przez KMS Technology - amerykańską firmę z obszaru Digital Engineering, Data i AI. Przejęcie wzmacnia globalne kompetencje KMS w obszarze AI i data-driven solutions, jednocześnie otwierając przed Addepto nowe możliwości skalowania działalności na rynkach międzynarodowych.
Za darmo i bez reklam. Skuteczne aplikacje do nauki języków obcych, o których mało kto wie
Nie każdy chce dziś „karmić sowę” i zbierać wirtualne diamenty. Coraz więcej osób szuka narzędzi do nauki języków, które są mniej krzykliwe, a bardziej… skuteczne i może nawet darmowe. Czy znam takie aplikacje? Tak. A na koniec opowiem Wam jeszcze o jednej, tym razem płatnej appce, która też dała się zauważyć.
Zmierzch SEO w redakcjach? Grupa ZPR Media stawia na AI i likwiduje klasyczny dział
Zmiany organizacyjne w Grupie ZPR Media obejmują obszar SEO. Z firmą rozstaje się Filip Wasilewski, dotychczasowy head of SEO w spółce Time. Decyzja ma związek ze zmianą strategii i wdrażaniem automatyzacji opartych na sztucznej inteligencji.
Prawie 40% działów HR nie używa żadnej technologii. Czy takie firmy mogą być konkurencyjne?
Polski HR stoi dziś na wyraźnym zakręcie. Najnowszy raport „HR TECH CHANGER 2025”, opublikowany przez Polskie Forum HR, pokazuje, że sektor coraz mocniej dzieli się na dwa światy. Pierwszy tworzą agencje i firmy rekrutacyjne, które masowo wdrażają rozwiązania oparte na automatyzacji i sztucznej inteligencji. Drugi to małe organizacje, w których HR nadal często funkcjonuje w modelu „analogowym”, a z narzędzi HR Tech korzysta jedynie 62% firm zatrudniających do 10 pracowników. Eksperci podkreślają, że taka technologiczna przepaść może bezpośrednio wpływać na konkurencyjność przedsiębiorstw w najbliższych latach.
Bielik.ai w aplikacji InPost Mobile. To duża szansa na rozwój modelu językowego
InPost wspiera akcję „Nakarm Bielika” zainicjowaną przez Fundację SpeakLeash, która ma rozwinąć polski model językowy Bielik.ai. Klienci InPost, jako pierwsi, na swoich telefonach w aplikacji, otrzymają tak szeroki dostęp do modelu.
Europa coraz bardziej odstaje od USA i Chin w rozwoju sztucznej inteligencji. AI GAP ma zasypać 19 fabryk tej technologii w UE
Sztuczna inteligencja staje się jednym z kluczowych czynników globalnej konkurencyjności, a Unia Europejska, mimo silnego zaplecza badawczego i przemysłowego, wciąż traci dystans do Stanów Zjednoczonych i Chin. To w dużej mierze efekt rozdrobnionych przepisów oraz nadmiernych i trudnych do wdrożenia obowiązków regulacyjnych. Pomocna w nadrobieniu zaległości ma być AI Apply Strategy, nowa strategia inwestycyjna Komisji Europejskiej, która ma przyspieszyć praktyczne wdrożenia. Obejmuje budowę tzw. fabryk sztucznej inteligencji, czyli wyspecjalizowanych jednostek zdolnych do trenowania i rozwijania dużych modeli językowych oraz innych systemów AI w Europie. Dwie z nich powstaną w Polsce.
AI w pełnej skali: jak przekształcić potencjał w przewagę biznesową
Wdrażanie sztucznej inteligencji w dużych organizacjach wciąż pozostaje wyzwaniem. Złożone systemy, rozproszone procesy i brak spójnej strategii sprawiają, że wiele projektów nie przekłada się na realną wartość biznesową. Według badań MIT aż 95 proc. pilotaży AI nie przynosi oczekiwanych rezultatów.
Będzie ciszej. KFB Technologies opracował technologię, która ogranicza hałas w sektorze przemysłowym
KFB Technologies, spółka działająca w obszarze wibroakustyki i rozwiązań prośrodowiskowych dla przemysłu, uruchomił pionierską usługę pozwalającą na kompleksowe monitorowanie i zarządzanie emisjami w zakresie hałasu, drgań, jakości powietrza, wody i gleby. Nowatorski projekt powstał z myślą o firmach z sektora przemysłowego, budowlanego i projektów smart cities.
Jak wysoko pofrunie Bielik? Wywiad z Sebastianem Kondrackim
Kiedy myślimy o polskich inicjatywach mogących odegrać kluczową rolę w najbliższej dekadzie, od razu mamy przed oczami Bielika – to zresztą pogląd, jaki podziela wielu innowatorów, z którymi rozmawiamy. W czym tkwi siła tego projektu? – Wierzymy w technologiczną karmę – przekonuje Sebastian Kondracki, współzałożyciel projektu SpeakLeash odpowiedzialnego za stworzenie Bielika.
Rekrutacja po polsku
Na polskim rynku pracy zaszła cicha, ale bardzo wyraźna zmiana. O pracy nie rozmawia się już tylko w kontekście wysokości pensji, lokalizacji biura czy liczby benefitów. Coraz częściej ważne jest to, jak firma traktuje osoby, które do niej aplikują. Raport „Candidate Experience w Polsce 2025” przygotowany przez eRecruiter wraz z partnerem merytorycznym Great Digital daje w tej mierze interesujące, a niekiedy wręcz alarmujące wnioski.
OECD: Z AI korzystają najchętniej Brazylia, Meksyk i RPA. Dlaczego?
Gospodarki wschodzące, takie jak Indie, Brazylia, Meksyk i Republika Południowej Afryki wyprzedzają świat w korzystaniu z generatywnej sztucznej inteligencji. Największą aktywność, zaufanie i otwartość wobec AI wykazują osoby młode. Istnieją też znaczące różnice pokoleniowe: osoby poniżej 35. roku życia znacznie częściej korzystają z AI i jej ufają, podczas gdy starsze grupy wiekowe pozostają bardziej sceptyczne lub niepewne. Wysoki wskaźnik czasu przed ekranem w celach rekreacyjnych, szczególnie wśród młodzieży w gospodarkach wschodzących wiąże się ze spadkiem samopoczucia, co pokazuje, jak ważne jest zachowanie równowagi między technologią a cyfrowym dobrostanem (digital wellbeing).
Czy czeka nas Wielkie Uśrednienie i koniec myślenia? Felieton Adama Kuzdralińskiego
Daj, ać ja pobruszę, a ty poczywaj” – to oficjalne pierwsze zdanie zapisane po polsku około roku 1270, zamieszczone w „Księdze henrykowskiej”, spisanej w jednym z opactw cystersów umiejscowionym na Dolnym Śląsku. Zabawne, bo dosłownie oznaczało, że jedna z osób proponuje, że ta zmieli ziarno, podczas gdy ta druga może w tym czasie odpocząć.
Iluzjonista Y zainwestował w startup Baseig i wspomoże projekt kreatywnie
Baseig, rozwijający platformę AI-commerce, wspierającą sklepy internetowe w automatyzacji i skalowaniu sprzedaży – rozszerza współpracę z iluzjonistą Y, który obejmie udziały w spółce, dołączy do jej zespołu jako ambasador marki i partner kreatywny, a także zaangażuje się w rozwój wspólnych projektów, które połączą jego rozpoznawalność i społeczność z technologią Baseig, opartą na wieloagentowej sztucznej inteligencji.
Uber dla prawników. Jak działa Advocly?
Advocly, stworzony przez Marcina Jemielitego, demokratyzuje dostęp do prawników i znacznie obniża koszt ich porad. Rozwiązuje też kluczową kwestię konsultacji prawnych, przygotowywanych przez AI.
OpenAI przejmuje startup Neptune.ai. Polacy przyspieszą rozwój najbardziej zaawansowanych modeli AI na świecie
OpenAI – amerykańska organizacja badawcza stojąca za jednymi z najbardziej zaawansowanych modeli sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT czy GPT-4 – przejęła polski startup Neptune.ai. To ruch, który ma wzmocnić narzędzia i infrastrukturę wspierającą rozwój tzw. frontier models, czyli najbardziej zaawansowanych modeli AI na świecie.
Mati Staniszewski. Kim jest współtwórca startupu, o którym mówi dziś cały świat?
Mati Staniszewski wszedł do świata technologii tak, jak wchodzi się do zimnej wody: z impetem, ale z chłodną głową. Dziś, jako współtwórca ElevenLabs, jest jednym z tych Polaków, o których mówi się w Dolinie Krzemowej – z uznaniem, ale też lekkim niedowierzaniem.
PFR uruchamia Centrum Kompetencji AI. Nowy impuls dla rozwoju sztucznej inteligencji w polskich firmach
Polski Fundusz Rozwoju (PFR) uruchomił Centrum Kompetencji AI – inicjatywę, która w jednym miejscu łączy edukację, doradztwo technologiczne, akcelerację biznesową oraz wsparcie wdrożeń sztucznej inteligencji. Celem programu jest pomoc polskim firmom w świadomym, odpowiedzialnym i efektywnym wykorzystaniu AI. To inwestycja w suwerenność technologiczną oraz wzmocnienie pozycji Polski jako regionalnego lidera innowacji.
Simpact Ventures inwestuje w startup, który pomaga markom zobaczyć, jak widzi je sztuczna inteligencja
Simpact Ventures, pierwszy polski fundusz impact venture, inwestuje w Rankfor.ai – platformę AI, która pomaga markom zobaczyć, jak widzi je sztuczna inteligencja, i wpływać na to, jak są rekomendowane. Inwestycja wspiera rozwój nowej dziedziny marketingu – AI Engine Optimization (AIEO).
Czy modele językowe potrafią ewoluować razem ze światem? Felieton Adriana Kosowskiego
Przez ostatnie lata świat ścigał się w budowaniu coraz większych systemów AI, goniąc za wynikami benchmarków, rozmiarami modeli i coraz bardziej widowiskowymi demonstracjami. W tym wyścigu skalowania umknęło nam jednak zasadnicze pytanie: jaki rodzaj inteligencji właściwie próbujemy zbudować i komu ma służyć?
10 trendów DEI na 2026 r.
Donald Trump i wzrost nastrojów populistycznych sprawiły, że temat różnorodności w biznesie stał się kontrowersyjny, a sama idea przyhamowała. Zdaniem specjalistek i specjalistów nie oznacza to jednak końca DEI. Zapytaliśmy ich o to, co nas czeka w tej dziedzinie w 2026 r.
Kilkaset procent w kilka sekund. Wywiad z Mateuszem Sewastynowiczem
Jak AI-agent w miesiąc samodzielnie wygenerował 200 tys. zł przychodu – opowiada Mateusz Sewastynowicz, founder startupu Tripso.AI, który rewolucjonizuje branżę turystyczną za pomocą autonomicznych agentów AI.
Co z tym GEO, czyli czy chatboty to nowe wyszukiwarki?
„Google umiera!”, „To koniec, biznes musi zmierzyć się z nowymi sposobami wyszukiwania informacji!” – w ostatnich miesiącach media społecznościowe zalała lawina katastroficznych nagłówków. Okej, pogłoski o śmierci co poniektórych są mocno przesadzone, jednak COŚ z pewnością się dzieje.
Jak interpretować dane i budować strategię GEO?
Same cytowania nie wystarczą, warto analizować różne KPI. Wspólnie z ekspertami Business Programme AI przygotowaliśmy garść porad dotyczących tego, co sprawdzać. Więcej użytecznych wskazówek znajdziesz na platformie edukacyjnej Businnes Programme AI – ruszyły już zapisy do edycji 2026!
Podróżuję, więc jestem
Koniec roku to czas podsumowań i robienia planów na następny. Z jakiegoś powodu podróże trafiają na listy noworocznych postanowień dość rzadko. A przecież umieszczamy tam aktywności służące naszemu zdrowiu, rozwojowi osobistemu i zawodowemu, relacjom z innymi. Podróżowanie ma wiele wspólnego z każdą z tych kategorii.
Tworzenie złudzeń [FELIETON]
Ludzie od dawna głowią się, czy nasze dzieje podlegają jakimś określonym prawidłowościom. Czy jest wzór na przyszłość i czy w jakimś stopniu da się przewidzieć to, co dopiero nastąpi? Jest to potrzeba tak silna, że co jakiś czas dochodzimy do przekonania, że tak, to możliwe, jesteśmy już bardzo blisko ostatecznego poznania przyszłości.
Czy nadszedł czas, by powierzyć AI decyzje ostateczne, czy nadal ufamy tylko ludzkiej intuicji? [FELIETON]
Ostatnie lata upłynęły pod znakiem zbiorowego zachłyśnięcia się możliwościami generative AI. Daliśmy się uwieść maszynom, które piszą sonety, malują w stylu van Gogha i prowadzą błyskotliwe konwersacje. Jednak z perspektywy inżynieryjnej to zaledwie fasada. Prawdziwy przełom nie dokona się w sferze cyfrowej estetyki, lecz sprawczości.
Apokalipsa AI? Bzdura! Na nasz rachunek z prof. Piotrem Durką
Sztuczna inteligencja, Elon Musk, maliny – to z wielu względów wyjątkowa odsłona naszego cyklu. Choćby dlatego, że bez tradycyjnego rachunku. Dlaczego? Zapraszamy w pasjonującą podróż po ludzkim mózgu i nowych technologiach.
BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek
W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC).
Dzięki Agentom AI pracujemy niczym armia programistów
Sztuczna inteligencja to już nie futurystyczna wizja, ale potężne narzędzie, które rewolucjonizuje polski biznes. W naszym cyklu o agentach AI w polskich przedsiębiorstwach rozmawiamy z Michałem Jaskólskim, CTO i współzałożycielem startupu TasteRay. Opowiada on, jak dzięki wdrożeniu zaawansowanych modeli AI niewielki zespół jest w stanie w rekordowym tempie rozwijać innowacyjny produkt, wyprzedzając rynkowe standardy o lata.
Kto wygrywa SEO w beauty? Nowy raport Elephate odsłania liderów i trendy, które zmieniają rynek
W polskim e-commerce beauty rozgrywa się dziś rywalizacja o ogromne liczby: łącznie ponad 20 milionów wizyt organicznych miesięcznie i 7 milionów złotych wartości ruchu, przeliczonej według stawek Google Ads. Z najnowszego raportu „SEO w e-commerce beauty 2025” przygotowanego przez ekspertów Elephate wynika, że choć rynek rośnie, to sposób pozyskiwania ruchu ulega głębokiej transformacji.
Czy AI to najpotężniejsza technologia w historii? Wywiad z prof. Michałem Kosińskim
Ludzie straszą sztuczną inteligencją, dziwią się jej możliwościom, tymczasem w większości oni na razie po prostu nie rozumieją tego, co się dzieje - przekonuje prof. Michał Kosiński, profesor Uniwersytetu Stanforda, bada psychologię ludzi i AI.
The Heart wsparł startup zajmujący się AI w stomatologii
Warszawski venture builder The Heart właśnie zakończył transfer projektu Microbite.xyz do dedykowanej spółki. Ta zaoferuje software oparty o plug-in AI do systemów CAD/CAM wyznaczający mapę 4D przeciążeń okluzyjnych na podstawie skanów. Tym samym wejdzie na rynek wart - tylko w Europie - ponad 1,5 mld EUR.
"Ważne, żeby podchodzić do siebie z wyrozumiałością" – Daria Auguścik (Mastercard) o AI i cechach lidera jutra
Podczas konferencji Business Center Club "Liderzy Jutra" Daria Auguścik, Vice President and Business Development w Mastercard podzieliła się doświadczeniem w zarządzaniu. Rozmowa odbyła się tuż po zakończeniu panelu dyskusyjnego "Przeciętność to słaby partner. Performance management jako klucz do przewagi konkurencyjnej". Wywiad skupił się na kluczowych wnioskach z tej dyskusji, wyzwaniach współczesnego przywództwa oraz wpływie nowych technologii na zarządzanie zespołami.
GrantBot.AI z Trójmiasta automatyzuje pozyskiwanie funduszy. Polski startup pozyskał milion złotych i szykuje się do premiery
GrantBot.AI - polski startup z Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego - pracuje nad narzędziem, które może zrewolucjonizować rynek pozyskiwania grantów. Dzięki autorskim rozwiązaniom opartym na sztucznej inteligencji, firma automatyzuje proces tworzenia wniosków o dofinansowanie: od mikrograntów po wielomilionowe projekty badawcze. Startup zakończył właśnie pierwszą rundę finansowania, pozyskując milion złotych na rozwój produktu i budowę zespołu. GrantBot.AI SaaS, czyli pierwszy moduł systemu, ma trafić do użytkowników w I kwartale 2026 roku.