sztuczna inteligencja
zobacz inne tematyMati Staniszewski. Kim jest współtwórca startupu, o którym mówi dziś cały świat?
Mati Staniszewski wszedł do świata technologii tak, jak wchodzi się do zimnej wody: z impetem, ale z chłodną głową. Dziś, jako współtwórca ElevenLabs, jest jednym z tych Polaków, o których mówi się w Dolinie Krzemowej – z uznaniem, ale też lekkim niedowierzaniem.
PFR uruchamia Centrum Kompetencji AI. Nowy impuls dla rozwoju sztucznej inteligencji w polskich firmach
Polski Fundusz Rozwoju (PFR) uruchomił Centrum Kompetencji AI – inicjatywę, która w jednym miejscu łączy edukację, doradztwo technologiczne, akcelerację biznesową oraz wsparcie wdrożeń sztucznej inteligencji. Celem programu jest pomoc polskim firmom w świadomym, odpowiedzialnym i efektywnym wykorzystaniu AI. To inwestycja w suwerenność technologiczną oraz wzmocnienie pozycji Polski jako regionalnego lidera innowacji.
Simpact Ventures inwestuje w startup, który pomaga markom zobaczyć, jak widzi je sztuczna inteligencja
Simpact Ventures, pierwszy polski fundusz impact venture, inwestuje w Rankfor.ai – platformę AI, która pomaga markom zobaczyć, jak widzi je sztuczna inteligencja, i wpływać na to, jak są rekomendowane. Inwestycja wspiera rozwój nowej dziedziny marketingu – AI Engine Optimization (AIEO).
Czy modele językowe potrafią ewoluować razem ze światem? Felieton Adriana Kosowskiego
Przez ostatnie lata świat ścigał się w budowaniu coraz większych systemów AI, goniąc za wynikami benchmarków, rozmiarami modeli i coraz bardziej widowiskowymi demonstracjami. W tym wyścigu skalowania umknęło nam jednak zasadnicze pytanie: jaki rodzaj inteligencji właściwie próbujemy zbudować i komu ma służyć?
10 trendów DEI na 2026 r.
Donald Trump i wzrost nastrojów populistycznych sprawiły, że temat różnorodności w biznesie stał się kontrowersyjny, a sama idea przyhamowała. Zdaniem specjalistek i specjalistów nie oznacza to jednak końca DEI. Zapytaliśmy ich o to, co nas czeka w tej dziedzinie w 2026 r.
Czy czeka nas Wielkie Uśrednienie i koniec myślenia? Felieton Adama Kuzdralińskiego
Daj, ać ja pobruszę, a ty poczywaj” – to oficjalne pierwsze zdanie zapisane po polsku około roku 1270, zamieszczone w „Księdze henrykowskiej”, spisanej w jednym z opactw cystersów umiejscowionym na Dolnym Śląsku. Zabawne, bo dosłownie oznaczało, że jedna z osób proponuje, że ta zmieli ziarno, podczas gdy ta druga może w tym czasie odpocząć.
Czy nadszedł czas, by powierzyć AI decyzje ostateczne, czy nadal ufamy tylko ludzkiej intuicji? [FELIETON]
Ostatnie lata upłynęły pod znakiem zbiorowego zachłyśnięcia się możliwościami generative AI. Daliśmy się uwieść maszynom, które piszą sonety, malują w stylu van Gogha i prowadzą błyskotliwe konwersacje. Jednak z perspektywy inżynieryjnej to zaledwie fasada. Prawdziwy przełom nie dokona się w sferze cyfrowej estetyki, lecz sprawczości.
Kilkaset procent w kilka sekund. Wywiad z Mateuszem Sewastynowiczem
Jak AI-agent w miesiąc samodzielnie wygenerował 200 tys. zł przychodu – opowiada Mateusz Sewastynowicz, founder startupu Tripso.AI, który rewolucjonizuje branżę turystyczną za pomocą autonomicznych agentów AI.
Podróżuję, więc jestem
Koniec roku to czas podsumowań i robienia planów na następny. Z jakiegoś powodu podróże trafiają na listy noworocznych postanowień dość rzadko. A przecież umieszczamy tam aktywności służące naszemu zdrowiu, rozwojowi osobistemu i zawodowemu, relacjom z innymi. Podróżowanie ma wiele wspólnego z każdą z tych kategorii.
Co z tym GEO, czyli czy chatboty to nowe wyszukiwarki?
„Google umiera!”, „To koniec, biznes musi zmierzyć się z nowymi sposobami wyszukiwania informacji!” – w ostatnich miesiącach media społecznościowe zalała lawina katastroficznych nagłówków. Okej, pogłoski o śmierci co poniektórych są mocno przesadzone, jednak COŚ z pewnością się dzieje.
Jak wysoko pofrunie Bielik? Wywiad z Sebastianem Kondrackim
Kiedy myślimy o polskich inicjatywach mogących odegrać kluczową rolę w najbliższej dekadzie, od razu mamy przed oczami Bielika – to zresztą pogląd, jaki podziela wielu innowatorów, z którymi rozmawiamy. W czym tkwi siła tego projektu? – Wierzymy w technologiczną karmę – przekonuje Sebastian Kondracki, współzałożyciel projektu SpeakLeash odpowiedzialnego za stworzenie Bielika.
Tworzenie złudzeń [FELIETON]
Ludzie od dawna głowią się, czy nasze dzieje podlegają jakimś określonym prawidłowościom. Czy jest wzór na przyszłość i czy w jakimś stopniu da się przewidzieć to, co dopiero nastąpi? Jest to potrzeba tak silna, że co jakiś czas dochodzimy do przekonania, że tak, to możliwe, jesteśmy już bardzo blisko ostatecznego poznania przyszłości.
Ile są warte nasze wartości? Felieton Pameli Krzypkowskiej
Kiedyś łańcuchy wartości były krótsze, a świat mniej on demand. Nie zamawialiśmy wszystkiego z drugiego końca globu, nie mieliśmy wiadomości z ostatniej chwili ani wakacji all inclusive. Globalizacja dała nam wygodę i nauczyła nas błogiego luksusu niepytania. Przestaliśmy się zastanawiać, skąd pochodzą rzeczy, z których korzystamy, kto je tworzy i jaką niewidzialną cenę dokładamy do rachunku.
Uber dla prawników. Jak działa Advocly?
Advocly, stworzony przez Marcina Jemielitego, demokratyzuje dostęp do prawników i znacznie obniża koszt ich porad. Rozwiązuje też kluczową kwestię konsultacji prawnych, przygotowywanych przez AI.
Jak interpretować dane i budować strategię GEO?
Same cytowania nie wystarczą, warto analizować różne KPI. Wspólnie z ekspertami Business Programme AI przygotowaliśmy garść porad dotyczących tego, co sprawdzać. Więcej użytecznych wskazówek znajdziesz na platformie edukacyjnej Businnes Programme AI – ruszyły już zapisy do edycji 2026!
Apokalipsa AI? Bzdura! Na nasz rachunek z prof. Piotrem Durką
Sztuczna inteligencja, Elon Musk, maliny – to z wielu względów wyjątkowa odsłona naszego cyklu. Choćby dlatego, że bez tradycyjnego rachunku. Dlaczego? Zapraszamy w pasjonującą podróż po ludzkim mózgu i nowych technologiach.
BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek
W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC).
Dzięki Agentom AI pracujemy niczym armia programistów
Sztuczna inteligencja to już nie futurystyczna wizja, ale potężne narzędzie, które rewolucjonizuje polski biznes. W naszym cyklu o agentach AI w polskich przedsiębiorstwach rozmawiamy z Michałem Jaskólskim, CTO i współzałożycielem startupu TasteRay. Opowiada on, jak dzięki wdrożeniu zaawansowanych modeli AI niewielki zespół jest w stanie w rekordowym tempie rozwijać innowacyjny produkt, wyprzedzając rynkowe standardy o lata.
Kto wygrywa SEO w beauty? Nowy raport Elephate odsłania liderów i trendy, które zmieniają rynek
W polskim e-commerce beauty rozgrywa się dziś rywalizacja o ogromne liczby: łącznie ponad 20 milionów wizyt organicznych miesięcznie i 7 milionów złotych wartości ruchu, przeliczonej według stawek Google Ads. Z najnowszego raportu „SEO w e-commerce beauty 2025” przygotowanego przez ekspertów Elephate wynika, że choć rynek rośnie, to sposób pozyskiwania ruchu ulega głębokiej transformacji.
Czy AI to najpotężniejsza technologia w historii? Wywiad z prof. Michałem Kosińskim
Ludzie straszą sztuczną inteligencją, dziwią się jej możliwościom, tymczasem w większości oni na razie po prostu nie rozumieją tego, co się dzieje - przekonuje prof. Michał Kosiński, profesor Uniwersytetu Stanforda, bada psychologię ludzi i AI.
The Heart wsparł startup zajmujący się AI w stomatologii
Warszawski venture builder The Heart właśnie zakończył transfer projektu Microbite.xyz do dedykowanej spółki. Ta zaoferuje software oparty o plug-in AI do systemów CAD/CAM wyznaczający mapę 4D przeciążeń okluzyjnych na podstawie skanów. Tym samym wejdzie na rynek wart - tylko w Europie - ponad 1,5 mld EUR.
"Ważne, żeby podchodzić do siebie z wyrozumiałością" – Daria Auguścik (Mastercard) o AI i cechach lidera jutra
Podczas konferencji Business Center Club "Liderzy Jutra" Daria Auguścik, Vice President and Business Development w Mastercard podzieliła się doświadczeniem w zarządzaniu. Rozmowa odbyła się tuż po zakończeniu panelu dyskusyjnego "Przeciętność to słaby partner. Performance management jako klucz do przewagi konkurencyjnej". Wywiad skupił się na kluczowych wnioskach z tej dyskusji, wyzwaniach współczesnego przywództwa oraz wpływie nowych technologii na zarządzanie zespołami.
GrantBot.AI z Trójmiasta automatyzuje pozyskiwanie funduszy. Polski startup pozyskał milion złotych i szykuje się do premiery
GrantBot.AI - polski startup z Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego - pracuje nad narzędziem, które może zrewolucjonizować rynek pozyskiwania grantów. Dzięki autorskim rozwiązaniom opartym na sztucznej inteligencji, firma automatyzuje proces tworzenia wniosków o dofinansowanie: od mikrograntów po wielomilionowe projekty badawcze. Startup zakończył właśnie pierwszą rundę finansowania, pozyskując milion złotych na rozwój produktu i budowę zespołu. GrantBot.AI SaaS, czyli pierwszy moduł systemu, ma trafić do użytkowników w I kwartale 2026 roku.
Lubelski startup Muzaic zdobył kolejnych inwestorów. Rozwinie platformę do produkcji muzyki z AI
Lubelski startup Muzaic zakończył rundę seed, pozyskując oprócz kapitału, nowych inwestorów: 24Ventures i Digital Ocean Ventures. To strategiczny krok w rozwoju platformy, której celem jest dostarczanie spersonalizowanej muzyki generowanej z pomocą sztucznej inteligencji, dopasowanej do nastroju, potrzeb i aktywności użytkowników.
Człowiek w centrum rewolucji cyfrowej. Wnioski z Masters & Robots 2025
Za nami 9. edycja Masters & Robots. Wydarzenie przygotowała Digital University – organizacja od lat zaangażowana w edukację w zakresie transformacji cyfrowej i kompetencji jutra. W programie znalazły się kluczowe tematy – od sztucznej inteligencji i energii, po cyberbezpieczeństwo. W centrum uwagi pozostawał jednak człowiek i jego rola w cyfrowych przemianach na rynku pracy, w biznesie i edukacji.
Jak sztuczna inteligencja zmienia nasze komputery? Wywiad z Haidi Nossair, Dell
Czym jest technologia AIPC? Odpowiada Haidi Nossair, specjalistka ds. AIPC w Dell Technologies. "AIPC pozwala na pracę do 20-21 godzin na baterii i umożliwia skrócenie czasu tworzenia aplikacji AI o 70%".
Zakończenie programu „Kobieca Siła Mazowsza” – kobiety z Mazowsza z energią do działania!
W Płocku odbyło się uroczyste zakończenie programu „Kobieca Siła Mazowsza”, w ramach którego przedsiębiorczynie z regionu mogły rozwijać swoje pomysły na biznes oraz zdobywać nowe kompetencje niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej.
AI w reklamie – czy to się naprawdę opłaca?
No dobrze, możliwości możliwościami, ale zawsze pojawia się pytanie, na ile dana technologia ma przełożenie na realny biznes? Bo co z tego, że wygenerujesz atrakcyjny klip, jeśli nie zwiększy on zainteresowania twoją ofertą? Otóż przełożenie jest i to całkiem spore! Poniższy tekst jest fragmentem e-booka o generowaniu wideo za pomocą AI, który jest dostępny w ramach Business Programme AI.
Zaufanie w dobie AI
Sztuczna inteligencja z jednej strony budzi zachwyt swoimi możliwościami, z drugiej – obawy o prywatność, bezpieczeństwo i utratę kontroli. Dlatego przedsiębiorcy, którzy chcą skutecznie wdrażać AI, muszą pamiętać, że sukces zależy nie tylko od technologii, lecz przede wszystkim od zaufania klientów. Jak je zbudować?
Dzieją się cuda. 10 najciekawszych startupów AI
Marketing, medycyna, obronność, budowlanka – polskie startupy za pomocą sztucznej inteligencji digitalizują mnóstwo sektorów. Na które projekty warto zwrócić uwagę?
Bez wielkiego budżetu, czyli jak stworzyć wideo z pomocą AI
Jeszcze kilka lat temu tworzenie filmów – również reklamowych czy promocyjnych – wymagało pracy całego zespołu, co generowało ogromne koszty. Jak to się fachowo mówi, paradygmat odwraca się również w dziedzinie wideo.
Agenci AI w polskim biznesie. Wywiad z Michałem Sadowskim
Sztuczna inteligencja jest na ustach wszystkich, ale w ilu firmach realnie się z niej korzysta? Mówi się o rewolucji, ale kto stoi na jej czele? Czas skończyć z teorią i pokazać praktykę. „My Company Polska” zaprasza na nowy cykl „Agenci AI w polskim biznesie”, w którym pokażemy innowacyjnych polskich przedsiębiorców, którzy odważyli się wdrożyć Agentów AI i już dziś czerpią z tego wymierne korzyści.
Rusza Orbiteo. Znamy strukturę i cele nowego holdingu technologicznego w sektorach space i defence
JRH ASI S.A. oficjalnie zainaugurowała projekt Orbiteo – nowy holding technologiczny ukierunkowany na rozwój rozwiązań w sektorach space, defence oraz sztucznej inteligencji. Co wiemy o nowym projekcie?
Nvidia warta ponad 5 bln dolarów. Żadna firma nie miała takiej wyceny
Nvidia jest pierwszą firmą na świecie, której kapitalizacja giełdowa przekroczyła 5 bln dolarów. To wartość rocznego PKB Niemiec, państwa, które jest trzecią największą gospodarką świata.
Pięć sposobów, dzięki którym twoi pracownicy przestaną się bać sztucznej inteligencji
Wdrażanie sztucznej inteligencji w miejscu pracy wywołuje ekscytację, ale i strach. Naukowcy zaczynają już nawet wyróżniać zaburzenie, zwane AI-fobią, polegające na irracjonalnym lęku przed najnowocześniejszą technologią. Ale niepokój z tym związany nie jest jedynie jednostką kliniczną. To naturalny strach przed nieznanym. Jak pomóc ludziom się odnaleźć w środowisku pracy, w którym AI odgrywa dużą rolę?