Wydanie 1/2023 (88) miesięcznika „My Company Polska”

Miesięcznik My Company Polska - Wydanie 1/2023 (88)

Data publikacji: 30.12.2022

Sukces oznacza odpowiedzialność

Marzy nam się świat, w którym w zarządach spółek będzie większa liczba kobiet. Ale nie z powodu sztucznych parytetów, lecz naszych kompetencji - mówią Maja Schaefer, Eva Galant i Paulina Walkowiak. Przedsiębiorczynie to bohaterki naszego zestawienia "23 kobiet, o których będzie głośno w 2023 roku".

Kuba Dobroszek

Czytaj swoje e-wydania miesięcznika „My Company Polska” w aplikacji mobilnej na Android, iPad oraz iPhone

Google Play App Store




Spis treści wydania 1/2023 (88)

1

Edytorial

Zmianę trzeba narzucić

Każda zmiana wymaga działania. Niby oczywiste, ale można odnieść wrażenie, że jest to coraz mniej praktykowane. Wydaje nam się, że samo intensywne dążenie do celu, żarliwa wiara i determinacja naszego wizjonerskiego przywódcy sprawią, że rzeczy się same zadzieją. I razem naszą firmą zmienimy świat na lepsze.

12

Pełny obraz

„Byki” czekają za rogiem. Pełny obraz Kuczyńskiego

RPP postąpiła słusznie, nie podnosząc stóp procentowych. Mocno potaniały surowce, jest więc olbrzymie prawdopodobieństwo, że inflacja w okolicach marca–kwietnia znacznie się zmniejszy. A 2023 r. może być dużo lepszy dla posiadaczy akcji i dla funduszy dłużnych.

18

Ludzie

Kobiety, o których będzie głośno w 2023 r.

Statrtuperki, menedżerki, wizjonerki. A także kobiety, które swoim życiem i osiągnięciami inspirują do przedsiębiorczości innych. „My Company Polska” publikuje zestawienie (w koleności alfabetycznej) 23 kobiet biznesu, o których będzie głośno w najbliższym roku.

24

Ludzie

Sukces oznacza odpowiedzialność

Marzy nam się świat, w którym w zarządach spółek będzie większa liczba kobiet. Ale nie z powodu sztucznych parytetów, lecz naszych kompetencji - mówią Maja Schaefer, Eva Galant i Paulina Walkowiak. Przedsiębiorczynie to bohaterki naszego zestawienia "23 kobiet, o których będzie głośno w 2023 roku".

32

Rynki

W co inwestować w 2023 roku

Jeśli inflacja naprawdę wyhamuje, może to być dobry rok dla obligacji oraz dla metali szlachetnych. Historia uczy, że osiągnięcie przełomowego punktu w polityce monetarnej bywa za to niebezpieczne dla rynków akcji. Stopy z najmu mogą być atrakcyjne, a krezusi z wolną gotówką, mogą szukać okazji do przejęcia wyprzedawanych kolekcji. To będzie więc rok wielu okazji.

41

Rynki

Akcje światowych gigantów w Warszawie

Allianz, BMW, Mercedes Benz, Siemens i Volkswagen. Tymi akcjami możesz handlować na giełdzie w Warszawie. I to notowanymi w złotych przez co nie ponosisz ryzyka walutowego.

43

Ludzie

Męski biznes

Nakładka na jądra CoolMen ma szansę pomóc parom na całym świecie przezwyciężyć problem niepłodności. A „elektroniczny pisuar” w prosty sposób ułatwi wczesną diagnostykę chorób prostaty. Konstruktor obu wynalazków, dr Łukasz Konarski, nie boi się przełamywać męskiego tabu w medycynie.

51

Moja firma

Full Service Leasing? To się opłaca!

W okresie kryzysu coraz więcej firm decyduje się na długoterminowy wynajem służbowych samochodów. Powód? Optymalizacja kosztów, ale też – w coraz większym stopniu – wygoda.

52

Rynki

Nowa nadzieja

Jeszcze pół roku temu raczej nikt w polskim biznesie nie zastanawiał się, czy powrót do Ukrainy będzie możliwy. Dziś jest – mimo trwającej wojny – nasz sąsiad szykuje się do otwarcia drzwi polskim przedsiębiorcom.

62

Raporty

Nowe technologie w HR. Raport

Nowe technologie coraz częściej pomagają w rekrutacji pracowników oraz zarządzaniu kadrami w firmach na całym świecie. To efekt m.in. PANdemii koronawirusa, która spowodowała, że większość rozmów rekrutacyjnych w ostatnich latach była prowadzona online, a liczba osób pracujących zdalnie rosła z miesiąca na miesiąc.

66

Raporty

Ile technologii zmieści się w rekrutacji

Miejsce dla technologii jest tam, gdzie powtarzalność procesów, gdzie można dany proces optymalizować i automatyzować – również w rekrutacji – mówi Konrad Szczygieł, Head of HR Marketplace, eRecruiter.

68

Raporty

Wszystko na pulpicie

Nowoczesna technologia sprawia, że zarządzanie procesami kadrowo-płacowymi jest nie tylko proste, ale także bezpieczne i dopasowane do specyficznych potrzeb każdej firmy – zapewnia Joanna Walentek, Project Manager modułu Kadry Płace i HR enova365.

70

Moja firma

Trzymaj pion

Popularność TikToka sprawiła, że filmy wertykalne stały się jednym z najważniejszych trendów we współczesnym marketingu. Ich popularność przekroczyła już jednak chiński serwis, podbijając serca również użytkowników Instagrama czy YouTube’a. Zastanawiasz się czy TikTok jest odpowiednim narzędziem dla twojej firmy? A może czujesz potencjał pionowych klipów, ale w innych social mediach?

72

Wywiady

Wkrótce nikt nie będzie chciał pisać długich postów na Facebooku

Uważam, że forma wertykalnych wideo wkrótce stanie się na tyle powszechna, że firmy nie będą mogły jej nie zauważać. To treści rosnące najszybciej, konsumujemy ich zdecydowanie najwięcej. Jednocześnie nic nie wskazuje na to, żeby pożądany układ treści wkrótce się zmienił – mówi Mateusz Buczkowski, Agency Marketing Manager w Green Parrot.

74

Wywiady

Wariacje mailowe

Pisząc służbowy mail, nie zasypujmy się wielosłowiem. Szanujmy czas współpracowników – przekonuje Mateusz Adamczyk, polonista, popularyzator wiedzy o języku, współautor „Słownika neologizmów polskich” opracowywanego przez Obserwatorium Językowe UW.

83

Raporty

Czego potrzebują firmy rodzinne?

Barierą dla rozwoju firm rodzinnych jest nie tylko temat sukcesji. To także dostęp do finansowania. Instytucje finansowe przy wsparciu firm zwracają jednak uwagę także na długoterminową wizję rozwoju biznesów.

86

Moja firma

Szefie, znajdź mi przyjaciela!

Osoby, które mają w pracy przyjaciela, są siedmiokrotnie bardziej zaangażowane w obowiązki zawodowe, rzadziej myślą o zmianie firmy i lepiej ją oceniają.

88

Moja firma

Pimp my print

HP zaskakuje nowoczesnymi rozwiązaniami dla przedsiębiorców. Inteligentne drukarki samodzielnie zlecą dostawę nowego tuszu lub tonera do firm.

90

Wywiady

Chirurgiczne cięcie bez skalpela w dłoni

Jasno wyznaczony cel, upór w dążeniu do niego i pomocna dłoń dobrego mentora – to zdaniem dr n. med. Joanny Bubak-Dawidziuk sprawdzona recepta, by w polskiej chirurgii było wreszcie więcej kobiet.

92

Marka Godna Zaufania

Pięć cech, które sprawiają, że firma jest godna zaufania

Marka godna zaufania, z tym określeniem spotykacie się coraz częściej. Każda z małych firm, ale i wielkich koncernów dba o to, by zdobyć i utrzymać zaufanie swoich klientów oraz partnerów w interesach. Jednak, czym musi się wyróżniać przedsiębiorstwo, by zasłużyć na określenie „marka godna zaufania”? Przygotowaliśmy dla was zestawienie pięciu cech, które są szczególnie przydatne.

94

Moja firma

Nie bójmy się inwestować w promocję e-sklepu

Mimo wyzwań związanych z obecną sytuacją gospodarczą, właściciele sklepów e-commerce muszą pamiętać o jednym – to najlepszy moment do rozwoju, jeśli tylko zastosujesz się do pięciu podstawowych rad w zakresie marketingu!

96

Moja firma

Sedno dobrej strategii

Strategia powinna być procesem ciągłym. To zadanie polegające na ciągłym rozwiązywaniu problemów i wykorzystywaniu pojawiających się możliwości. Organizacja nie toczy jednej „bitwy” ani nawet jednej „wojny”. Jeśli ma się utrzymać, pokonuje szereg wyzwań.

100

Zielona transformacja

10 trendów ESG na 2023 rok

Już nie przejściowa moda ani czasochłonna formalność, ale niezbędny element nowoczesnego i odpowiedzialnego biznesu. W przyszłym roku ESG będzie przechodziło szybkie zmiany. Przedstawiamy dziesięć trendów w tej dziedzinie na 2023 r.

104

Moja firma

Prawo do wynalazku

Twój pracownik wpadł na genialny pomysł, który zwiększy wydajność linii produkcyjnej? To świetna informacja! Pod warunkiem, że jesteś na nią gotowy, bo mogą cię czekać spore wydatki.

108

Felietony

Powrót do przeszłości

Z przepowiedni Baby Wangi – bułgarskiej niewidomej mistyczki – słynnego Nostradamusa, a nawet wróżbity Macieja jednoznacznie wynika, że rozpoczynający się rok będzie bardzo trudny. Kabała się nie myli. Niestety to już zatrważająco stała tendencja. Od dwóch lat każdy kolejny rok jest przecież coraz gorszy. A więc czego złego możemy się spodziewać w nowym 2023 roku?

114

Fajrant

Piękno plus

Nobody’s perfect! Ostatnia kwestia z komedii „Pół żartem, pół serio” najlepiej opisuje nowy trend, który już od kilku lat zaczyna być coraz bardziej widoczny w światowej reklamie. Powoli tracą swoją dominującą pozycję anorektyczne i młodziutkie modelki, a w ich miejsce pojawiają się całkiem „normalne”, a więc po ludzku niedoskonałe osoby.