Edytorial

Pomysły trzeba dowozić [FELIETON]

Pomysły trzeba dowozić [FELIETON]

Liczy się pomysł czy jednak ważniejsze jest jego wykonanie? Pierwsza odpowiedź, która przychodzi do głowy, to oczywiście – pomysł. Dobra biznesowa idea jest Świętym Graalem każdego przedsiębiorstwa. Będzie to nasz samograj drukujący pieniądze, wystarczy go jakoś tylko wdrożyć. I pójdzie. Otóż nie. Zdecydowanie ważniejsza jest realizacja, czyli to, jak ów milionowy zamysł wcielimy w życie.

Grzegorz Sadowski 02.11.2024
Odpoczywać to być [FELIETON]

Odpoczywać to być [FELIETON]

Sporo wiemy o pracy. O narzędziach, sposobie ich powstawania. Mniej więcej mamy pojęcie, jak ze zwierząt wędrownych zbierających pokarm i polujących, a z czasem harujących w polu przemieniliśmy się w zwierzęta osiadłe, najpierw wiejskie, a potem miejskie. Jak rodziły się zawody, jak powstało rolnictwo, jaką rolę dała pracy religia, jak narodziła się biurokracja.

Jacy są młodzi [FELIETON]

Jacy są młodzi [FELIETON]

Nie chcą żyć jak rodzice, wrażliwcy, kasa nie jest już dla nich ważna, „odłączona młodzież”, która nie uczy się, nie pracuje, budzą postrach wśród pracodawców, roszczeniowi, naprawdę irytujący, narcyzi… Wystarczy wpisać do wyszukiwarki frazę „młode pokolenie”, a wyskoczy taka garść epitetów. Kto jest winien tego upadku młodych? Social media, internet, technologia, kapitalizm. Współczesna technologia zabija młodzież, wystarczy spojrzeć, przecież oni z tym telefonem wchodzą jak ślepcy prosto pod samochód!

Zrobić sobie rynek [FELIETON]

Zrobić sobie rynek [FELIETON]

Tylko tworzy meble, pod wymiar, które zamawia się przez aplikację z dostawą pod drzwi. Prosto i bez pośredników. Applover pomaga innym firmom w rozwoju oprogramowania, budowaniu produktów i konsultingu technologicznym – głównie dla zachodnich gigantów, jak Vodafone czy Glovo.

Jak być aniołem

Jak być aniołem

W pojęciu anioł biznesu jest coś nieuprawnionego. Niesprawiedliwego wobec tych biblijnych aniołów, którzy mają strzec i chronić, niezależnie, czy swego anioła potrzebujesz, czy nie.

Grzegorz Sadowski 29.12.2023
Czarna dziura AI [FELIETON]

Czarna dziura AI [FELIETON]

To nie jest zwykły wyścig. To szalona gonitwa. I to dziejąca się po cichu, bo w zasadzie wiedzą o niej tylko ci, którzy ją obserwują. A przez to szalenie niebezpieczna!

Moc kreatywności [FELIETON]

Moc kreatywności [FELIETON]

Twierdzi, że nie zna się na muzyce. Nie ma żadnych technicznych umiejętności, nie potrafi grać na instrumencie ani obsługiwać konsolety. Jest za to laureatem Nagrody Grammy i tytułu Hit Maker of the Year. Wyprodukował płyty tak różnych artystów jak Beastie Boys, Run-D.M.C., Slayer, Red Hot Chili Peppers, System of a Down, Black Sabbath, Metallica czy Johnny Cash.

Proces czy cel? [FELIETON]

Proces czy cel? [FELIETON]

„Zaufaj procesowi” to motto koszykarskiej drużyny Philadelphia 76ers. Po raz pierwszy użył go były dyrektor generalny drużyny Scott O’Neil. Choć ludzie kpili z tej strategii, to Scottowi chodziło o zdobycie czasu i zaufania w czasie odbudowywania podnoszącej się z dna drużyny; ta w końcu po latach awansowała do fazy play-off ligi NBA.

Pokochać niszę [FELIETON]

Pokochać niszę [FELIETON]

Skoro jedna dziesiąta populacji jest leworęczna, Lefty’s sprzedaje produkty wyłącznie dla mańkutów. Yeti wyspecjalizował się z kolei w produkcji lodówek, ale wyłącznie turystycznych. Dollar Shave Club ma jeden główny produkt: maszynkę do golenia, którą sprzedaje w subskrypcji. W Polsce niszowych firm też jest na pęczki.

Nie bójmy się różnorodności

Nie bójmy się różnorodności

Różnorodność to siła, jednorodność to słabość. Kiedy słyszymy różne głosy, dowiadujemy się więcej o świecie. Kiedy wiemy więcej, możemy go bardziej zmieniać. To wszystko prawda (może dla niektórych truizm), jednak różnorodność cały czas – na poziomie jednostki – jest jedną z najtrudniejszych rzeczy do zaakceptowania.

Grzegorz Sadowski 30.06.2023
Maszyna kreatywności [FELIETON]

Maszyna kreatywności [FELIETON]

U zarania dziejów panował chaos, a ludzie pozostawali w niewiedzy. Bogowie, zlitowawszy się nad tymi nagimi małpami, podnieśli rodzaj ludzki z niedoli, dając im prawa, przekazując wiedzę o tym, jak uprawiać ziemię, tworzyć sztukę, budować i się rozwijać. Ludzie miłowali bogów, a że uczyli się coraz więcej, to i coraz więcej wiedzieli.

W maju do boju!

W maju do boju!

W maju polecamy najmodniejsze spodnie sezonu – cargo zwane bojówkami, najmodniejsze okulary sezonu – te sportowe, a także wygodny i świetnie zaprojektowany fotel Swawole do salonu i na taras. A dokąd pojedziemy? Do Krakowa, odwiedzić Techies – resto-bar, ulubione miejsce geeków z branży IT.

Wiatry zmian

Wiatry zmian

Chyba więcej napisano o tym, jak kryzysy są wspaniałą okazją do wzrostu niż o tym, że firmy rosną w czasach prosperity. To drugie jest oczywistą oczywistością, pierwsze nie tak bardzo, przynajmniej nie od razu.

Apokalipsa spinaczy

Apokalipsa spinaczy

Nick Bostrom, filozof i wybitny badacz sztucznej inteligencji i transhumanizmu, przedstawił groteskowo-apokaliptyczny scenariusz końca ludzkości.

Era bohaterów [FELIETON]

Era bohaterów [FELIETON]

W 1961 r. Stanley Martin Lieber zbliżał się już do czterdziestki. Obserwował, jak cały przemysł komiksowy, w którym działał przez ostatnie 20 lat, odchodzi w zapomnienie. Kazano mu zwolnić swoich rysowników, więc siedział samotnie w dziale komiksowym upadającego wydawnictwa Martina Goodmana nazwanego Magazine Management Company. Co robił?

Grzegorz Sadowski 01.03.2023
Streetwear is dead? [FELIETON]

Streetwear is dead? [FELIETON]

Nie każdy może wie, kim był Virgil Abloh, jednak większość z nas, świadomie bądź nie, w jakiś sposób inspirowała się jego projektami.

Zmianę trzeba narzucić [FELIETON]

Zmianę trzeba narzucić [FELIETON]

Każda zmiana wymaga działania. Niby oczywiste, ale można odnieść wrażenie, że jest to coraz mniej praktykowane. Wydaje nam się, że samo intensywne dążenie do celu, żarliwa wiara i determinacja naszego wizjonerskiego przywódcy sprawią, że rzeczy się same zadzieją. I razem naszą firmą zmienimy świat na lepsze.

Nie musisz ścigać się z czasem [FELIETON]

Nie musisz ścigać się z czasem [FELIETON]

„Przecież potrzebujesz rezerw kapitału, tak w razie czego”, „Rozpoczynanie działalności bez kasy jest zbyt ryzykowne”, „Bez pieniędzy będziesz rósł, ale bardzo wolno”. To mity, które słyszy każdy założyciel firmy od każdego – rodziny, przyjaciół, innych kolegów startupowców, którzy właśnie oddali połowę firmy w rundzie A.

Gwiazdy i biznes [FELIETON]

Gwiazdy i biznes [FELIETON]

Extravaganza Michała Wiśniewskiego, kosmetyki Sza Grażyny Szapołowskiej, restauracja Borysa Szyca i Katarzyny Figury w Giżycku, firma producencka Cezar 10 Cezarego Pazury czy piwo zespołu Big Cyc. Cmentarzysko biznesów, za którymi stali artyści i celebryci, jest wielkie, a przyczyna zgonu z reguły ta sama.

To nie jest psi biznes. Dlaczego nadciąga boom w branży pettech? [FELIETON]

To nie jest psi biznes. Dlaczego nadciąga boom w branży pettech? [FELIETON]

Uroczy kocur Ernest jest prawdziwą maskotką na farmie. Przyjaźni się z każdym zwierzakiem, który przebywa na miejscu. Bawi się m.in. ze świniami, końmi, krowami, czy owcami. Jego wybryki śledzą miliony widzów. Na innym filmie kobieta o imieniu Karen wybrała się na poranną przechadzkę po sąsiedztwie. Zauważyła, że ktoś ją śledzi. Podążał za nią bezpański owczarek niemiecki.

Grzegorz Sadowski 03.10.2022
Startupowcowi palma odbić nie może [FELIETON]

Startupowcowi palma odbić nie może [FELIETON]

Steve Wozniak, pieszczotliwie zwany „Woz”, to jeden z trzech współzałożycieli Apple. Właściwie to był mózg całego projektu. Inżynier i wynalazca. Projektant i konstruktor Apple I oraz Apple II, uważanych za jedne z pierwszych komputerów osobistych w historii. I w porównaniu z Jobsem był w tym dobry.

Superbohaterowie innowacji [FELIETON]

Superbohaterowie innowacji [FELIETON]

To nie zabrzmi optymistycznie, ale trudno napisać coś nowego o polskich innowacjach. Po pytaniu, czy jesteśmy innowacyjni i potrafimy coś robić z naszymi wynalazkami, zawsze dojdziemy do momentu, w którym usłyszymy litanię wzajemnych pretensji.

Umowa to też partnerstwo [KOMENTARZ]

Umowa to też partnerstwo [KOMENTARZ]

Czym jest dziś umowa społeczna? Klasyczna definicja, którą przywołać można z pism Jeana-Jacquesa Rousseau (ale i wcześniej z Hobbesa i Locke’a), mówi, że to umowa zawierana między suwerenem a ludem polegająca na realizowaniu „woli ogółu”.

Czas chaosu i niepewności [FELIETON]

Czas chaosu i niepewności [FELIETON]

W takich chwilach trudno napisać coś, co nie byłoby truizmem. Próbujemy opisać rzeczywistość, która jest niepojęta i nierealna. Mamy tuż przy naszych granicach niczym niesprowokowany atak na ludzi, którzy chcieli być wolni. I nawet trudno nazwać to wojną, bo złamano wszystkie zasady (te które jeszcze są) prowadzenia wojny. To nie wojna, a zbrodnia wojenna.

Grzegorz Sadowski 14.04.2022
Nie bójmy się porażki [FELIETON]

Nie bójmy się porażki [FELIETON]

Albert Einstein w 1915 r. sądził, że fale grawitacyjne, czyli tzw. zmarszczki czasoprzestrzeni są najważniejszą konsekwencją jego ogólnej teorii względności. Potem jednak zrezygnował z tego poglądu, stwierdzając, że one nie istnieją.

Jak się robi dobry dizajn [FELIETON]

Jak się robi dobry dizajn [FELIETON]

Projektowanie nie jest proste. Owszem, rozpoznać rzecz piękną jest zadaniem stosunkowo łatwym, od razu wiemy, że to jest to! Tak jak na filmie Pedro Almodóvara, tam piękno przemawia do nas natychmiast. Dlaczego więc tak niewiele rzeczy jest rzeczywiście pięknych i funkcjonalnych, a większość jest po prostu brzydka, pretensjonalna i często droga?

Restauracyjne sztuczki [FELIETON]

Restauracyjne sztuczki [FELIETON]

Wino smakuje lepiej, gdy nalewane jest z cięższej butelki. Środki przeciwbólowe są skuteczniejsze, jeśli ludzie uznają je za drogie. Większość rzeczy jest bardziej pożądana, gdy sądzimy, że występują w niewielkiej ilości.

Wojna o media

Wojna o media

Telewizja powoli umiera – twierdzi Krzysztof Stanowski. I pewnie po części ma rację. Tradycyjna, linearna telewizja jest w kryzysie, który w dłuższym terminie zagraża jej istnieniu.

Startupy nie wystarczą [FELIETON]

Startupy nie wystarczą [FELIETON]

Może będzie to dziś niepopularne stwierdzenie, ale same startupy nie wystarczą, by kraj stał się innowacyjny i wszedł do klubu najbogatszych. Niepopularne, bo wiadomo, każdy kraj chciałby być określony – jak Izrael – mianem startup nation, każdy chciałby mieć też u siebie swoją technologiczną Dolinę Krzemową.

Grzegorz Sadowski 16.11.2021
Porozmawiaj ze sobą

Porozmawiaj ze sobą

Mateusz Kusznierewicz w naszym okładkowym wywiadzie opowiada o bardzo ciekawym zwyczaju. Raz w tygodniu spotyka się sam ze sobą.

Ku chwale nierozsądności [FELIETON]

Ku chwale nierozsądności [FELIETON]

Chwalimy rozum i racjonalne myślenie. Przecież to one nas doprowadziły tu, gdzie dzisiaj jesteśmy. Patrzymy wstecz i widzimy linię postępu jako układ logicznych, układających się po sobie punktów. Widzimy piękny obraz rozumnego człowieka, który siłą swej racjonalności zawładnął światem.

Świat małych wynalazków [FELIETON]

Świat małych wynalazków [FELIETON]

Tajne laboratorium Google X – brzmi to mrocznie i groźnie, prawda? To tam ubrani w białe kitle, najbystrzejsi i najmądrzejsi inżynierowie globu szukają nowych wynalazków i przełomów, które zapewnią firmie z Mountain View panowanie nad światem. Lewitujące pociągi, autonomiczne samochody, strumieniowe silniki odrzutowe…

Świat małych wynalazków

Świat małych wynalazków

Tajne laboratorium Google X – brzmi to mrocznie i groźnie, prawda? To tam ubrani w białe kitle, najbystrzejsi i najmądrzejsi inżynierowie globu szukają nowych wynalazków i przełomów, które zapewnią firmie z Mountain View panowanie nad światem. Lewitujące pociągi, autonomiczne samochody, strumieniowe silniki odrzutowe…