Wydanie 6/2025 (117) miesięcznika „My Company Polska”

Miesięcznik My Company Polska - Wydanie 6/2025 (117)

Data publikacji: 30.05.2025

Czytaj swoje e-wydania miesięcznika „My Company Polska” w aplikacji mobilnej na Android, iPad oraz iPhone

Google Play App Store




Spis treści wydania 6/2025 (117)

1

Felietony

Tylko jednorożce mogą pokonać raka

Rak to dziś największy wróg i zabójca człowieka. I nawet trochę go przypomina. Jest przebiegły, nieschematyczny, zadziorny i bardzo, bardzo płodny. Wróg to trudny, być może na tyle, że nigdy go nie pokonamy. Ale jak każda wojna, i ta ma swoje fazy: dziś to człowiek jest w ofensywie. A właściwie stworzone przez człowieka algorytmy. To one mogą ostatecznie pokonać króla chorób.

10

Felietony

Gołąb na czele stada gołębi

Chiny porozumiały się z USA. Co prawda na razie na 90 dni. Rynki się ucieszyły, co udowodniło, że gra na spadki była w tej fazie tylko targaniem tygrysa za wąsy.

12

Wywiady

Czy papież jest ekonomistą

Dla nowego papieża sztuczna inteligencja oznacza taką samą zmianę epoki, jaką ponad 100 lat temu przyniosła kwestia robotnicza. Leon XIV traktuje ją jednak nie jako zagrożenie, ale wyzwanie – mówi Filip Flisowski, ekonomista, jeden z liderów Kongresu Katoliczek i Katolików.

18

Wywiady

Na raka trzeba sobie zapracować

Nieważne jak dynamicznie rozwijałaby się sztuczna inteligencja, rak jest i raczej pozostanie naturalną konsekwencją psucia i zużywania się ludzkiego organizmu – mówi dr Kinga Matuła, założycielka startupu QurieGen.

23

Tylko u nas

Obalić króla

Rak jest śmiercionośnym, zmiennokształtnym tworem nazywanym dżumą naszego pokolenia. Ale w starciu z nim nie jesteśmy już bez szans.

30

Wywiady

Bardzo ryzykowny biotech

Dla tych, którzy chcą inwestować oportunistycznie, biotech pozostaje jeszcze bardziej ryzykowny i często „nieinwestowalny” ze względu na bardzo długi czas zwrotu, często przekraczający 10 lat i olbrzymią kapitałochłonność projektów – przekonuje Aleksander Kłósek, inwestor w sektorze Healthcare, Managing Partner w YouNickMint.

33

Wywiady

Koniec ze sztuką dla sztuki

Wdrażanie AI wreszcie stało się świadomym działaniem nakierowanym na osiągnięcie konkretnych celów biznesowych – przekonuje Maciej Stolarski, Chief AI Officer & PMO Director, członek zespołu zarządzającego WeNet. Grupa WeNet została uznana właśnie za organizację TOP AI Driven w Europie Środkowo-Wschodniej.

34

Drive

Jedyny w swoim rodzaju

Historia motoryzacji pokazuje, że raz na jakiś czas zdarzają się samochody, które zmieniają stan gry. Renault 5 E-Tech electric może okazać się modelem, po którym nic już nie będzie takie jak wcześniej. Francuzi znowu to zrobili!

36

Startupy

Slappa drąży skałę

Adrianna Stępień i Paweł Olszówka, twórcy startupu Släppa, udowadniają, że rewolucja może się zacząć od drobnej zmiany. Na przykład od rezygnacji z plastiku używanego do środków myjących w naszych domach. Założona przez Polaków firma chce w tym pomóc!

40

Startupy

Gamechanger na polu walki

Polski wynalazek może uratować tysiące żołnierzy i rannych cywili przed utratą kończyn lub udarem. Rozwiązanie Endolink diametralnie zmienia życie uczestników wypadków samochodowych, kataklizmów pogodowych czy zamachów terrorystycznych. Polski startup prowadzi rozmowy z wojskowymi z różnych krajów natowskich i sprawdzi rozwiązanie w warunkach bojowych.

43

Startupy

Gra w cyberbezpieczeństwo

Michał Wendrowski to twórca spółki Rublon, która tworzy technologię bezhasłowego uwierzytelniania wieloskładnikowego. Jego historia pokazuje, że można mieć solidne zaplecze i gen przedsiębiorczości, ale na drodze do sukcesu i tak trzeba popełnić swoje błędy.

46

Startupy

Muzaic - od smyczków do algorytmów

W startupie Muzaic Wojtek Hazanowicz połączył swoje dwie pasje – muzyczną i informatyczną. Jego narzędzie do komponowania muzyki użytkowej w ciągu kilku miesięcy stworzyło więcej utworów niż cały polski przemysł muzyczny w historii.

50

Aktualności

Połączyć kropki, stworzyć społeczność

Antoni Gmitruk i Wojtek Błaszak pierwsze biznesy rozwijali jako 15-letni chłopcy. Dziś tworzą infrastrukturę pod Agentów AI w San Francisco. Ale nie tylko. Stworzyli program, który łączy młodych przedsiębiorców z mentorami.

54

Aktualności

Cukiernie premium. Rynek rośnie jak na drożdżach

Jeszcze kilkanaście lat temu najbardziej wyszukanym deserem Warszawy było tiramisu w sieciowej kawiarni. Dziś stołeczne (i nie tylko) witryny kuszą ciasteczkami przypominającymi dzieła sztuki jubilerskiej, a klienci bez mrugnięcia okiem płacą za nie 25 zł. Zjawisko ma swoją nazwę – cukiernie premium – i wszystkie symptomy branżowego trendu wzrostowego.

58

Aktualności

Złote czasy planszówek

Dla popularności gier planszowych przełomem okazała się pandemia. To, co wcześniej było domeną geeków, trafiło wtedy pod strzechy. Zdaniem specjalistów rynek planszówek czekają dalsze wzrosty, a Polska stała się w tej dziedzinie regionalną potęgą.

64

Nowe technologie

Nieludzka uprzejmość

Mama zawsze powtarzała, że uprzejmość nic nie kosztuje. Cóż, była w błędzie! Zwroty grzecznościowe kierowane do sztucznej inteligencji kosztują technologicznych gigantów miliony dolarów rocznie. Mimo to pisanie „proszę” i „dziękuję” do modeli językowych ma sens. To nie tylko kwestia dobrych manier, ale również sposób na uzyskanie lepszych odpowiedzi.

71

Wywiady

Każdą firmę stać na cyberbezpieczeństwo

Cyberbezpieczeństwo to proces, który można dostosować do rozmiaru, budżetu i ryzyka przedsiębiorstwa – przekonuje dr hab. inż Agnieszka Pręgowska z Instytutu Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii Nauk, coach innowacji w usłudze Innovation Coach.

72

Aktualności

Trzeba mieć fantazję. I pieniądze

Nie ma się co oszukiwać. Za 10–20 lat dojdzie do kryzysu demograficznego. Zestarzejemy się i sami sobie będziemy podawać szklanki z wodą. Jak przygotować portfele do nadchodzących zmian?

75

Wywiady

Najważniejszy jest głód sukcesu

Skoro ciężko pracujemy na nasze pieniądze, to także pieniądze powinny równie ciężko pracować na nas - mówi Omar Arnaout, Prezes XTB.

76

Tylko u nas

Polskie Nagrody Różnorodności 2025 - nominacje

Polskie Nagrody Różnorodności (Polish Diversity Awards 2025) to jedyne w Polsce wyróżnienia dla firm, organizacji i osób, które w swojej działalności promują różnorodność, równość i inkluzywność zarówno wewnątrz organizacji, jak i w otoczeniu biznesowym. Redakcja „My Company Polska” przyzna je już po raz trzeci.

82

Aktualności

Wartość tęczowej złotówki

Siła nabywcza osób LGBT+ w Polsce to 189 mld zł rocznie – wynika z raportu opublikowanego przez agencję marketingu inkluzywnego Priders.pl. W czerwcu, zwanym Miesiącem Dumy, przypomina sobie o tym coraz więcej firm. Część jednak szybko zapomina.

84

Aktualności

Pieniądze to nie wszystko

Jeszcze niedawno wysoka pensja wystarczyła, by zapewnić sobie lojalność pracowników. Dziś to już przeszłość. Coraz częściej specjaliści odchodzą, bo zarządzanie talentami w firmie pozostawia, ich zdaniem, wiele do życzenia. I to delikatnie mówiąc. Oto sześć najczęstszych błędów, które popełniają pracodawcy.

87

Aktualności

Fałszywe CV

To, dlaczego kłamiemy w CV, wydaje się oczywiste, ale nie do końca. Czy w epoce automatycznych preselekcji liczą się bardziej prestiżowe nazwy firm i wysokie stanowiska niż prawdziwe umiejętności?

90

Aktualności

Sztuka rekrutacji

O tym, że Marki Godne Zaufania nie mają zazwyczaj kłopotów z rekrutacją wysokiej klasy specjalistów, wiadomo nie od dziś. Z badań wynika, że 82 proc. z nich, zanim wyśle aplikacje, sprawdza w sieci opinie na temat firmy. Jeśli są negatywne, traci zainteresowanie. Nic więc dziwnego, że przedsiębiorcy dwoją się i troją, by zapracować na pozytywny wizerunek. Nie jest to łatwe, a każde potknięcie może sprawić, że budowana z mozołem reputacja legnie w gruzach.

92

Tylko u nas

15 wpływowych kobiet polskiej branży technologicznej

Technologie tworzone przez mężczyzn i dla mężczyzn tracą połowę swojego potencjału. Na szczęście kobiety w świecie IT, high-tech i innowacji radzą sobie coraz lepiej. Przedstawiamy 15 wpływowych kobiet polskiej branży technologicznej.

96

Wywiady

Technologia potrzebuje kobiet

Kobiety, mające dużo empatii, wyczucia i zrozumienia drugiego człowieka, sprawiają, że ta technologia staje się bardziej użyteczna – mówi Anita Kijanka, specjalistka od budowania marek i komunikacji firm z branży nowych technologii, konsultantka listy MCP „Wpływowe kobiety w technologii”.

97

Aktualności

Opcja czy konieczność

Ubezpieczenia majątkowe to produkt, z którego chętnie korzystają nie tylko osoby prywatne, ale również przedsiębiorstwa, ponieważ chroni nas przed stratami finansowymi związanymi z uszkodzeniem lub utratą fizycznych aktywów materialnych. Posiadasz biura czy magazyny? Rozbudowujesz flotę pojazdów, posiadasz kosztowne maszyny niezbędne dla działalności firmy? Ubezpieczenia majątkowe są dla ciebie!

100

Wywiady

Zaufanie jako waluta przyszłości

O mocy zaufania i skutecznych strategiach jego budowania - mówi Marcin Wąsikowski, dyrektor zarządzający Pionu Sprzedaży i Współpracy z Partnerami w UNIQA Polska.

106

Opinie

Przewodnicy zmian

Wdrażanie sztucznej inteligencji jest grą zespołową, a banki – jako organizacje cieszące się społecznym zaufaniem – powinny przewodzić cyfrowej transformacji – przekonują eksperci, których gościliśmy w ostatnim odcinku programu „Polskie AIQ”. Zapraszamy na relację z debaty z Anną Stepanów, Deputy Director, Business Consulting, Asseco Poland i Janem Marią Kowalskim, dyrektorem Biura Rozwoju Sztucznej Inteligencji w Banku Pekao S.A.

109

Wywiady

By praca stała się lżejsza

Czym są cyfrowe bliźniaki? Kiedy ta technologia ma szansę się upowszechnić? O to pytamy Witka Buraczyńskiego, prezesa COGNI PRO.