Wydanie 11/2020 (62) miesięcznika „My Company Polska”

Miesięcznik My Company Polska - Wydanie 11/2020 (62)

Data publikacji: 31.10.2020

20 firm, które zmieniają Polskę i świat na lepsze

Ważny jest nie tylko zysk, ale też wpływ na otaczającą rzeczywistość. Ci przedsiębiorcy wierzą, że ich rozwiązania mogą przyczynić się do polepszania jakości naszego życia przy jednoczesnej dbałości o środowisko naturalne. Oto kolejna edycja naszego rankingu.

Marek Szymaniak

Czytaj swoje e-wydania miesięcznika „My Company Polska” w aplikacji mobilnej na Android, iPad oraz iPhone

Google Play App Store




Spis treści wydania 11/2020 (62)

1

Edytorial

Idealiści a realiści

Co motywuje ludzi do działania? Co sprawia, że chce im się wstać z kanapy i coś zrobić? To pytanie zaprzątało głowę całym pokoleniom ekonomistów. I przeciętny kapitalista powie, że im więcej zapłacisz, tym więcej dostaniesz w zamian. Pieniądze to jest właśnie to, czego ludzie potrzebują najbardziej. Inaczej są po prostu leniami, sami się na pewno nie motywują.

12

Pełny obraz

Czy Joe Biden już nie straszy? Pełny obraz Kuczyńskiego

Debiut Allegro był spektakularny, jednak wycena tej spółki jest dziś absurdalna. Co nie znaczy, że akcje będą tanieć. Teraz uwaga przesuwa się do USA, gdzie zbliżają się wybory prezydenckie, w których faworytem jest demokrata.

14

Ekonomia jutra

Świat do naprawy [WYWIAD]

Pod lupą pandemii widać wiele patologii, które trawiły nas już wcześniej – mówi prof. Elżbieta Mączyńska, prezes Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego.

18

Ludzie

20 firm, które zmieniają Polskę i świat na lepsze

Ważny jest nie tylko zysk, ale też wpływ na otaczającą rzeczywistość. Ci przedsiębiorcy wierzą, że ich rozwiązania mogą przyczynić się do polepszania jakości naszego życia przy jednoczesnej dbałości o środowisko naturalne. Oto kolejna edycja naszego rankingu.

26

Wywiady

Serowarki

To co robimy ma dwojaki sens. Z jednej strony dajemy ludziom coś smacznego i przy okazji robimy coś dobrego dla planety. Z drugiej jednak – to, co robimy, jest biznesem, który musi się nam opłacić. Między tym trzeba zachować balans – mówią Zuza i Magda Rzymanek, założycielki firmy Wege Siostry, która produkuje sery z orzechów nerkowca.

31

Ludzie

Jak zarobić na pasji

Przekuć swoje hobby w dobry interes – to marzenie większości z nas. Wielu to się udało. Ale eksperci podkreślają, że sama pasja to za mało. Żeby odnieść sukces, trzeba do niej dodać wytrwałość, odporność na porażki, a także umiejętność działania pod presją.

34

Ludzie

Wielkie granie

16 mln graczy, 500 studiów gamingowych i przychody branży sięgające 2 mld zł. Nie bez powodu mówi się o naszym kraju jako o „dolinie krzemowej gamedevu”. Zarobić tu może każdy, ale do zarabiania z produkcji potrzebne są upór, umiejętności oraz biznesowa intuicja. Oto trzy historie, które pokazują jak prężna to branża.

42

Ludzie

Wieczne piękno

Ewa Smuga stworzyła jedne z pierwszych markowych nagrobków w Polsce. Jej eko-minimalistyczne projekty to rewolucja w cmentarnej architekturze.

44

Ludzie

Zwierzęta pozują

Anna Tereszkiewicz i Adit Somani to wirtuozi zwierzęcej fotografii. Ich biznes wziął się z pasji do podróży i naszych braci mniejszych.

47

Felietony

Koronawirusowe piwoty

Pandemia COVID-19 postawiła niewyobrażalną liczbę firm w dramatycznej sytuacji. Zamrożenie gospodarki i lockdown sprawiły, że ich biznes przestał przynosić pieniądze. Jedni – aby przetrwać – starali się uzyskać wsparcie państwa. Inni podjęli wyzwanie i aby nie wstrzymywać działalności, zmieniali nie tylko model działania, ale nawet profil produkcji.

48

Rynki

Białoruski biznes po polsku

Mimo braku demokracji i łamania praw człowieka Białoruś była bardzo atrakcyjnym rynkiem dla polskich przedsiębiorców. Dziś zadają oni sobie pytanie, czy obecny kryzys polityczny tego nie zniszczy.

52

Rynki

Iga giga

Ile podczas swojej kariery będzie mogła zarobić pierwsza Polka, która wygrała turniej wielkoszlemowy?

56

Rynki

Jesień bardzo biznesowa

Panuje przeświadczenie, że sezonowe biznesy to te, które działają tylko albo zimą, albo latem. Tymczasem są firmy, które największe przychody notują jesienią. Czy da się z nich utrzymać cały rok? Łatwo nie jest, ale dla wielu przedsiębiorców jest to też ich pasja.

60

Zarządzanie

Razem na wszelki wypadek

Grubo ponad połowa polskich pracowników chce korzystać z ubezpieczeń grupowych, zdrowotnych i na życie. A firmy chcą rozszerzać ich ochronę o kolejne ryzyka. Nie tylko o te związane z koronawirusem.

64

Moja firma

Ubezpieczenia grupowe w nowym stylu

Ubezpieczenia dopasowane do grup pracowników, dodatkowe benefity w postaci opieki zdrowotnej czy zniżki na inne produkty – to nowe trendy na rynku ubezpieczeń zbiorowych. Jeśli prowadzisz firmę, trzymaj rękę na pulsie. To może się opłacić!

74

Raporty

Raport Skąd pieniądze na biznes. Nowi na rynku

Dopiero zaczynacie swoją przygodę z biznesem, a już słyszycie, że początkującej firmie dużo trudniej dziś o zewnętrzne finansowanie niż choćby w styczniu. To w wielu przypadkach prawda, jednak pojawiły się także ułatwienia.

78

Raporty

Raport Skąd pieniądze na biznes. Trudne czasy nie takie złe

Niejeden silny kryzys podziałał uzdrawiająco na rozliczenia między firmami. Tak też stało się i w tym roku. Jednak ten kij ma dwa końce: mądre zarządzanie odbiorcami dotyczące płatności, ale też zachowanie samemu płynności i wypłacalności. Podpowiadamy kilka sposobów na jedno i drugie.

84

Finanse

Jest płynność, będzie inflacja?

Na rynku jest góra taniego pieniądza. I wszystko wskazuje, że cały czas rośnie – i to tak szybko jak nigdy wcześniej. To grozi wybuchem inflacji, lecz i bez tego nasze oszczędności stracą na wartości. Podpowiadamy, jak się ochronić.

87

Wywiady

Beata Majewska: Na kryzysie można wygrać! [WYWIAD]

Nasi klienci mają poczucie, że godny zaufania, rzetelny i stabilny partner to w trudnych czasach prawdziwa wartość. I potrafią to wykorzystać, bo nasz klient jest rozważny, ale i odważny – mówi Beata Majewska, dyrektor Departamentu Wealth Management w Banku BNP Paribas.

93

Wywiady

Najlepsze pomysły rodzą się bez fanfar [WYWIAD]

Przedsiębiorcy często sobie wmawiają, że ludzie z korporacji są ostrożni i unikają ryzyka i dlatego najbardziej ekscytujące pomysły rodzą się w małych firmach. Kiedy jednak zatrudni się człowieka z korporacji w startupie, ten rozluźnia krawat i z konserwatysty utrącającego projekty staje się chorążym innowacyjności – mówi Safi Bahcall, autor książki „Odlotowe pomysły”.

99

Raporty

Raport Transformesi. Nie bądź w tyle, bądź digital

Cyfryzacja pozwoli nam nie tylko zachować dotychczasowych klientów, ale też zyskać nowych. Cyfrowo możemy tworzyć nowe produkty, modele biznesowe, ciąć koszty w procesach. Pierwsze efekty widoczne są bardzo szybko. Przedstawiamy ciekawe przykłady digitalizacji.

103

Nowe technologie

Raport Transformersi. Mały cyfrowy miś

Dziś każda nawet najmniejsza firma ma dostęp do technologii, które mają wielkie korporacje. I może z niej korzystać dość tanio. Trzeba tylko chcieć, mieć wizję i świadomość, że to niezbędne. Od czego zacząć i gdzie uzyskać wsparcie?

109

Raporty

E-narzędzia, czyli zrób to sam

Chcesz, by twój biznes działał w świecie cyfrowym? Możesz zabrać się za transformację samodzielnie. Narzędzi nie brakuje. Podpowiadamy, na co zwracać uwagę i z czego korzystać.

111

Nowe technologie

Czy algorytmy lepiej przewidują ryzyko niż ludzie

Cyfryzacja wkroczyła w naszą codzienność zarówno osobistą, jak i biznesową. Jednak jak z każdym nowym trendem, który w istotny sposób ułatwia nam życie czy procesy biznesowe, istnieje ryzyko zachłyśnięcia: odrzucamy dotychczasowe zwyczaje i rozwiązania na rzecz tego, co świeże i lepsze. Zastanówmy się, czy słusznie.

112

Nowe technologie

Ile kosztuje bot?

Nie tylko globalni giganci, ale też małe firmy odczuły ostatnio, jak ważne jest, by z klientami kontaktować się online. Można to robić automatycznie poprzez boty. I to rozwiązanie wcale nie jest takie drogie, jak się może wydawać.

114

Marka Godna Zaufania

Rysa na wizerunku

Marka godna zaufania – wyrobienie sobie takiej opinii wśród klientów jest trudne, jeszcze trudniejsze jest jej utrzymanie. Podpowiadamy, gdzie czają się największe zagrożenia mogące zniszczyć firmową reputację.