W biznesie. Listopad 2020
fot. East Newsz miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 11/2020 (62)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Iga Świątek gwiazdą marketingu
Bezprecedensowe sukcesy Igi Świątek w turnieju French Open przykuły nie tylko uwagę kibiców oraz mediów, ale też specjalistów od reklamy i marketingu. Zdaniem specjalistów, którzy wypowiedzieli się dla branżowego portalu Wirtualne Media, pod względem potencjału marketingowego tenisistka to obecnie bezapelacyjnie numer jeden wśród młodych polskich sportowców.
Choć tenis ziemny, rzecz jasna, nie ma w Polsce tylu fanów co np. piłka nożna, to jednak przykład Agnieszki Radwańskiej pokazał, że i w tym sporcie można budować swoją komercyjną pozycję na rynku reklamy. Zwłaszcza że tenis uchodzi za sport elitarny oglądany przez konsumentów premium, ze szczególnie zasobnym portfelem. Zdaniem Grzegorza Kity, prezesa Sport Management Polska, za udział w pojedynczej kampanii z udziałem Świątek warto dziś zapłacić ponad 300 tys. zł. W przyszłości kwota ta może znacząco urosnąć. Tym bardziej że sukces sportsmenki nie jest jednorazowy, a przecież w tenisie o pozycji zawodnika decyduje powtarzalność, a nie jednorazowy turniej.
-
Biznes na pandemii
Globalne mocarstwa: USA, Chiny i Rosja chcą jak najszybciej wynaleźć i sprzedawać szczepionkę na COVID-19. Chodzi o korzyści ekonomiczne, które mogłoby przynieść posiadanie antidotum na obecną pandemię. Niestety, zdaniem ekspertów, ta rywalizacja może spowodować osłabienie współpracy międzynarodowej w tej dziedzinie.
W tej chwili na całym świecie prowadzi się ponad 191 badań nad szczepionką przeciwko koronawirusowi. Około 20 proc. z nich to już etap badań klinicznych. Najbardziej zaawansowane są laboratoria w Chinach, Rosji, USA oraz w Wielkiej Brytanii. Rywalizacja tych państw przybiera często brutalną postać. Amerykańskie i brytyjskie służby wywiadowcze oskarżają rosyjskich i chińskich hakerów o wykradanie danych koncernom zachodnim.
A jest o co walczyć. Według ekspertów, chodzi o kilkusetmiliardowy globalny rynek! W zależności od producenta i rodzaju umowy między państwami cena jednej dawki szczepionki będzie diametralnie różna i wyniesie od 3 do 145 dol.
-
ORLEN chce być eko
PKN ORLEN szuka innowacyjnych wynalazców z Polski, Europy oraz Azji, którzy pozyskują technologie przyjazne środowisku. Akcja ORLEN Inventor Tech Day wpisuje się w ogłoszony przez PKN ORLEN plan działań proekologicznych i wzrostu aktywności w zakresie badań i rozwoju. Koncernowi zależy na pozyskaniu innowacyjnych rozwiązań w dziedzinach takich, jak techonologia wychwytu dwutlenku węgla, biopaliwa, techonologie wodorowe i zielona energia. W rekrutacji prowadzonej przez Fundację Startup Hub Polan, mogą uczestniczyć twórcy związani ze środowiskami naukowymi i startupowymi.
-
DOBRZE POWIEDZIANE
„Deficyt budżetowy jest w tym roku bardzo wysoki, bo chcemy mieć jak największą poduszkę finansową, aby inwestować w gospodarkę i szybko wejść na tory silnego wzrostu”
Tadeusz Kościński, minister finansów
-
Firmy kupują auta elektryczne
Mimo dość dynamicznego wzrostu sprzedaży aut elektrycznych i hybrydowych w Polsce, aż 96 proc. z nich kupują firmy. Zwykli Polacy raczej nie są jeszcze zainteresowani tego typu zakupem. Warto dodać, że rynek elektromobilności to ciągle margines. W I półroczu 2019 r. udział w sprzedaży samochodów elektrycznych w ogólnej liczbie aut osobowych wynosił zaledwie 0,34 proc. Są też jednak dobre wiadomości – w lipcu 2020 r. w Polsce zarejestrowano 13 057 samochodów z napędem elektrycznym, co oznacza wzrost o 78 proc. w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej.
Wiele wskazuje na to, że trend się utrzyma. W zakupie aut elektrycznych przedsiębiorców wspiera prawo, rośnie też liczba stacji ładowania – w tej chwili jest ich w Polsce ponad 1,2 tys.
-
Żniwa dla branży medycznej
Czas pandemii to czas zdecydowanych wzrostów w polskiej branży medycznej – wynika z danych GUS. Generalnie przez COVID-19 ceny usług rosną znacznie szybciej niż towarów. Rekordy biją branże wywozu śmieci, finansowa, fryzjerska, kosmetyczna i pielęgnacyjna. Wyraźnie więcej też wydajemy na zdrowie. O ile?
-
Ceny mieszkań idą w dół
W miastach uniwersyteckich drastycznie spadają ceny najmu nieruchomości – wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego.
Największy spadek nastąpił w Warszawie, Lublinie i Krakowie. Powód to oczywiście zmniejszenie się liczby przyjezdnych studentów w związku z pandemią. Wiele uczelni wprowadza bowiem zajęcia online, a uczniowie mieszkają w miejscowościach urodzenia. Dodatkowo spadła liczna turystów (zwłaszcza zagranicznych), co spowodowało kłopoty rynku wynajmu krótkoterminowego. Nie bez znaczenia jest też obniżenie dynamiki gospodarczej.
-
Wielki biznes biednego kraju
Vanuatu, biedny kraj Oceanii, znalazł sposób na świetny biznes. Po raz pierwszy od dawna w pierwszym półroczu tego roku odnotował on sporą nadwyżkę budżetową. Prawie w całości to efekt… sprzedaży obywatelstwa.
Vanuatu to bardzo mały kraj, zamieszkiwany zaledwie przez 200 tys. mieszkańców. Składa się z 83 wulkanicznych wysp, z czego ponad jedna czwarta nie jest zamieszkana. Jeszcze do niedawna z finansami kraju było krucho. Koronawirus zniszczył turystykę, z której żyje jedna trzecia społeczeństwu. W dodatku w kwietniu państwo spustoszył cyklon Harald, który zniszczył ponad 60 proc. upraw bananów i kokosów – głównych produktów eksportowych.
Finanse kraju uratowała sprzedaż obywatelstwa – za 130 tys. dol. każdy może zostać Vanuatańczykiem. Jak to możliwe? Tajemnica popularności paszportów tego wyspiarskiego kraju tkwi w tym, że na jego podstawie można wjeżdżać bez wiz do Unii Europejskiej, Rosji, Wielkiej Brytanii i Hongkongu.
-
Najdroższy dinozaur wszech czasów
32 mln dol. – tyle kosztował sprzedany na aukcji w Nowym Jorku szkielet tyranozaura. To najwyższa cena, jaką kiedykolwiek zapłacono za skamieniałości dinozaura.
Kwota mocno zaskoczyła pracowników domu aukcyjnego Christie’s, którzy liczyli na wylicytowanie ceny od 6 do 8 mln dol. Sprzedany tyranozaur (któremu nadano imię Stan) jest w wyjątkowo dobrym stanie, ma 12 m długości i ponad 3,5 m wysokości. Znaleziono go w 1987 r. w formacji skalnej Hell Creek w USA. Jest na tyle kompletny, że na jego podstawie modelowano liczne figurki tyranozaurów wykorzystywane komercyjnie. Ostatni tego typu obiekt wystawiono na aukcji prawie 25 lat temu. Wówczas skamieniałego dinozaura nabyło Muzeum Historii Naturalnej w Chicago.
Więcej możesz przeczytać w 11/2020 (62) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.