Ile kosztuje bot?
Grafika: Adobe Stockz miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 11/2020 (62)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Jednym z często powtarzanych mitów na temat automatyzacji to ten, że jest droga. W rzeczywistości – w zależności od zakresu treści, liczby kanałów i systemów, które należy ze sobą zintegrować – ceny wahają się od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Klienci często zaczynają od prostego bota automatyzującego wycinek komunikacji (np. FAQ na stronie), by później – krok po kroku – rozwijać interakcje. Postaramy się wyjaśnić, od czego dokładnie zależy koszt wdrożenia i utrzymania chatbota oraz pokażemy przykłady takich wdrożeń. Wbrew pozorom, nie jest to drogi i skomplikowany proces.
Najpierw brief
Całość zaczyna się od określenia naszych potrzeb. Po konsultacjach powstaje brief, który pokazuje, jakie funkcje i moduły powinien zawierać bot. Każdy z nich ma swoją cenę podstawową. Potem następuje etap „budowy i wdrożenia”, czyli tzw. bot development. Składa się on z wielu elementów, są to: budowa scenariuszy, testy i optymalizacje, dostęp do mechanizmu przetwarzania języka naturalnego NLP, dodatkowe prace potrzebne przy integracjach baz danych oraz szkolenie dla osób, które będą odpowiedzialne za zarządzanie treściami w bocie. Dodatkowo zespół budujący bota dba o spójność wszystkich elementów, by wyglądały zgodnie z layoutem strony www klienta bądź fanpage’a. Co warto podkreślić, większość wdrożeń może odbyć się bez angażowania działu IT.
Kolejnym elementem mającym wpływ na cenę jest opłata za utrzymanie. Zależy ona od liczby obsługiwanych wiadomości wraz z godzinami wsparcia ze strony zewnętrznego zespołu. Należy założyć minimalną kwotę 1 tys. zł. Może ona urosnąć do kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie dla dużych call center. Miesięczne utrzymanie można porównać do opłaty za hosting strony internetowej.
– Już na etapie planowania bota, warto zastanowić się, jakie funkcje powinien mieć w przyszłości. Można zacząć od automatyzowania FAQ, ale warto zastanowić się czy w przyszłości dział marketingu chciałby przeprowadzić konkurs z użyciem bota lub umożliwić zakup promowanych produktów – podkreśla Mariusz Pełechaty, prezes Koda Bots, oferującego tego typu rozwiązania.
O czym jeszcze warto pamiętać? O promocji bota wśród jego użytkowników. Budżet na promocję zależy już od oczekiwań i celów, które stawia mu firma. Warto zaznaczyć, że dobrze zaplanowana kampania informacyjna czy reklama przekłada się na wyższą świadomość odbiorców i użytkowników. A tym samym na większą satysfakcję z używania bota i jego skuteczność.
Oto najpopularniejsze typy botów i ich ceny:
Chatbot leadowy
Chatbot leadowy sprawdzi się w firmach usługowych (np. kancelarii prawnej) czy sklepach internetowych, którym zależy na pozyskiwaniu nowych klientów, zbieraniu informacji na temat preferencji zakupowych czy potrzeb dotyczących oferty. Ten typ chatbota nie musi łączyć się z zewnętrznymi systemami. Wystarczy kreatywne zarządzanie treścią czy dobre stawianie pytań. A dalej ciekawa i angażująca forma.
Miejsce wdrożenia: Messenger
Przykładowa cena chatbota: od 10 000 do 20 000 zł
Chatbot dla sklepu internetowego
Chatbot przenosi e-commerce na nowy poziom. Klienci w Messengerze widzą spersonalizowany feed, specjalne oferty, a dzięki mechanizmowi rekomendacji trafiają na interesujące produkty. Bot przez 24 godz. na dobę odpowiada na pytania ogólne i spersonalizowane np. numer przesyłki czy termin dostawy. Można tam również zamknąć cały proces zakupowy – dodatkowa integracja z BLIKIEM umożliwia finalizację transakcji i płatność z poziomu okna czatu. Aby chatbot dla e-commerce działał efektywnie, konfigurujemy katalogi intencji użytkowników i łączymy go z zewnętrznymi bazami danych. Integracje usprawniają chatbota: pozwalają na sprawdzenie statusu przesyłki czy historii zakupów w e-sklepie.
Miejsce wdrożenia: Messenger, strona www, WhatsApp
Przykładowa cena chatbota: od 18 000 do 35 000 zł
Voice Commerce, czyli Asystent Głosowy prowadzący do najbliższej placówki
„OK Google gdzie jest najbliższa placówka banku ABC?”. Wystarczy zapytać swój telefon, nie odrywając rąk od kierownicy, a asystent głosowy zaraz wskaże lokalizację. To jeden z przykładów tzw. Voice Commerce. Ale bot może również odpowiedzieć na inne ważne pytania, podsunąć inspiracje związane z produktem. Jest wygodny w użyciu, a przez to zdobywa serca (i uszy?) użytkowników. Tworzenie voicebota wygląda podobnie jak chatbota dla e-commerce. Integrujemy go z bazami danych klienta i feedem produktowym. Jednak wymaga dodatkowej zaawansowanej pracy nad „dialogiem” np. konfiguracji odczytywania liczebników czy nazw własnych. Bot głosowy musi być testowany w różnych „szumach” głosowych, np. z użyciem dialektów. Wszystko po to, żeby rozumiał i odpowiadał użytkownikom naturalnie i jak najlepiej.
Platforma wdrożenia: Asystent Google, Amazon Alexa
Przykładowa cena chatbota: od 20 000 do 35 000 zł
Bot wewnętrzny HRowy
Chatbot HRowy osadzony jest w kanałach komunikacji wewnętrznej firmy – intranecie czy używanych w firmie komunikatorach typu Microsoft Teams, Slack. Umożliwia automatyzację wszelkich procesów komunikacji pomiędzy pracownikami. Może służyć jako narzędzie onboardingowe, szkoleniowe, ankietowe, pełnić rolę formularza zapisów do akcji firmowych czy szkoleń.
Platforma wdrożenia: intranet, Microsoft Teams, Slack
Przykładowa cena chatbota: od 8000 do 25 000 zł
Voicebot na infolinii
Zaawansowane rozwiązanie, które odciąża pracowników telefonicznej obsługi klienta. Zawsze wymaga integracji z oprogramowaniem call center – jeśli klient jej nie posiada, wdrażamy je z pomocą jednego z naszych partnerów (np. Genesys lub Altar). Bot może obsługiwać połączenia przychodzące i wykonywać połączenia wychodzące na podstawie scenariuszy pochodzących z bazy danych klienta. Pozwala na odejście od używania przycisków z wyborem kolejnych kroków na infolinii. Zamiast IVR, czyli zaprogramowanych komend i skrótów mamy interakcje, która bardziej przypominają rozmowy z konsultantem. Dzięki uwzględnieniu historii użytkownika i danych z baz zebranych podczas rozmów rozmowa będzie spersonalizowana, rozmówca dostanie takie treści czy oferty, które będą odpowiadać jego zainteresowaniom.
Platforma wdrożenia: call center, contact center
Przykładowa cena chatbota: od 50 000 do 350 000 zł w zależności od liczby obsługiwanych zapytań
Więcej możesz przeczytać w 11/2020 (62) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.