Własny awatar AI zastąpi cię w pracy? Polacy mówią nie

Sztuczna inteligencja
Osobisty asystent sprzedawcy to jedna z opcji, którą AI może zaoferować handlowcom. / Fot. shutterstock.
Jak wynika z raportu PRCN pt. „Polacy o sztucznej inteligencji”, Polacy nie chcą zostać zastąpieni w pracy przez roboty lub ich własne awatary, chętniej za to skorzystają z automatyzujących rozwiązań AI w środowisku domowym.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Choć dla wielu z nas awatar pracujący na naszą pensję może wydawać się niedoścignionym marzeniem Polacy najwyraźniej przewidują, że po wprowadzeniu takiego scenariusza, szybko przestaliby być potrzebni. Nowe technologie obierane są przez respondentów ciekawego raportu pozytywnie w kontekście usprawniania procesów i przejmowania uciążliwych codziennych obowiązków. Natomiast w miejscu pracy respondenci stawiają na samodzielność.

AI wróg czy przyjaciel w codziennym życiu według Polaków

Z raportu wynika, że Polacy najbardziej otwarci są na nowoczesne technologie wykorzystywane w automatyzowaniu domu. Blisko 27% badanych deklaruje, że chciałoby wprowadzić inteligentne systemy usprawniające procesy, takie jak oświetlenie, ogrzewanie czy systemy bezpieczeństwa.

Polacy chcieliby, by roboty i systemy automatyczne przejęły od nich uciążliwe obowiązki domowe. Jak wynika z badania, ponad ¼ ankietowanych korzystałaby na co dzień z robotów sprzątających, kuchennych i innych robotów do prac domowych. Wykorzystanie AI w opiece nad dziećmi lub osobami starszymi i zwierzętami również cieszy się aprobatą Polaków, którzy widzą w robotyzacji codziennych zadań dużą oszczędność czasu. Innymi udogodnieniami, w których chcemy pomocy sztucznej inteligencji, jest automatyczna porada prawna (22,5%), automatyczna konsultacja zdrowotna (21,4%), czy automatyczny kasjer, zmniejszający kolejki do tradycyjnych kas i usprawniający zakupy (21,3%).

Sto figli Figlisto. Polacy stworzyli subskrypcyjną wypożyczalnię zabawek

W jakich obszarach Polacy negatywnie patrzą na sztuczną inteligencję?

Polacy nie chcą jednak, aby awatary zajęły ich miejsce w pracy. Jedynie 10,3% ankietowanych pozytywie odebrałoby posiadanie własnego awatara, który pracowałby za nich. Według wniosków raportu nowoczesne technologie mogą być odbierane bardziej w kontekście zagrożenia niż szansy. Aż 24% badanych wykazało niechęć do korzystania z pomocy AI oraz preferencję usług świadczonych przez ludzi. Badani patrzą sceptycznie także na automatyczne taksówki, sterowane wyłącznie przez sztuczną inteligencję (11,2%). Najmniejszym zaufaniem respondenci darzą prace pisemne wygenerowane przez AI. Są to treści, tworzone przez takie narzędzia jak, np. Chat GPT czy Open AI. Wyniki badania wskazują, że Polacy najmniej pozytywnie odbierają sztukę tworzoną przez sztuczną inteligencję. AI nie posiada pierwiastka twórczego, który posiadają artyści.

Wnioski z badania

Poznanie stosunku Polaków do nowych technologii pozwala zauważyć fakt, że Polacy odbierają AI i roboty pozytywnie w obszarach doradztwa i pomocy. Wniosek ten ma istotne znaczenie dla komunikacji, która powinna unikać komunikatów przedstawiających AI jako zastępcę człowieka. Pomimo że znaczna część społeczeństwa nadal nie jest przekonana do zalet kreatywnej AI, warto komunikować wspierającą rolę nowych technologii w codziennym życiu.

„Menedżerowie stoją przed nie lada wyzwaniem, by przełamać lęk i opór pracowników przed wdrożeniem automatyzacji i sztucznej inteligencji. Z pomocą przyjść mogą narzędzia komunikacji zmiany, z którymi na co dzień pracują podmioty doradcze w dziedzinie komunikacji i zarządzania zmianą w przedsiębiorstwach. Do wdrożenia sztucznej inteligencji na szeroką skalę w firmach, należy podejść strategicznie, angażując pracowników w planowanie i projektowanie zmian”. – podkreśla Iwona Kubicz, Managing Director Agencji Public Relations, PRCN.

Korekta ustawy zamiast opóźnienia regulacji o systemie kaucyjnym

Sztuczna inteligencja w nowoczesnym biurze

Sztuczna inteligencja w nowoczesnym biurze

W ciągu ostatnich lat coraz więcej mówi się o sztucznej inteligencji. Jesteśmy zalewani coraz to nowszymi doniesieniami o autonomicznych samochodach Tesli, skomplikowanych algorytmach Google’a i Facebooka czy japońskich robotach. Nowoczesne urządzenia i p

ZOBACZ RÓWNIEŻ