Wydanie 10/2023 (97) miesięcznika „My Company Polska”

Miesięcznik My Company Polska - Wydanie 10/2023 (97)

Data publikacji: 29.09.2023

30 najbardziej kreatywnych w biznesie i nie tylko

Czy kreatwyności można się nauczyć? To jedna z naturalnych cech naszego mózgu. Trzeba ją tylko umiejętnie wydobyć. Jak? Podglądając tych, którzy patrzą na świat w wyjątkowy sposób. Oto oni, wybrani przez „My Company Polska”.

Kuba Dobroszek

Czytaj swoje e-wydania miesięcznika „My Company Polska” w aplikacji mobilnej na Android, iPad oraz iPhone

Google Play App Store




Spis treści wydania 10/2023 (97)

1

Edytorial

Moc kreatywności

Twierdzi, że nie zna się na muzyce. Nie ma żadnych technicznych umiejętności, nie potrafi grać na instrumencie ani obsługiwać konsolety. Jest za to laureatem Nagrody Grammy i tytułu Hit Maker of the Year. Wyprodukował płyty tak różnych artystów jak Beastie Boys, Run-D.M.C., Slayer, Red Hot Chili Peppers, System of a Down, Black Sabbath, Metallica czy Johnny Cash.

4

Aktualności

W biznesie

Jak co miesiąc przedstawiamy najnowsze informacje ze świata biznesu.

10

Pełny obraz

Przedwyborcze harce

Nieortodoksyjna (delikatnie mówiąc) polityka monetarna RPP pod kierownictwem Adama Glapińskiego jest dla gospodarki bardzo ryzykowna i grozi utrwaleniem się inflacji. Nic dziwnego, że agencje ratingowe zaczynają nam grozić.

10

Przedwyborcze harce

Nieortodoksyjna (delikatnie mówiąc) polityka monetarna RPP pod kierownictwem Adama Glapińskiego jest dla gospodarki bardzo ryzykowna i grozi utrwaleniem się inflacji. Nic dziwnego, że agencje ratingowe zaczynają nam grozić.

12

Ekonomia jutra

Poukładać świat na nowo

Ostatnie trzy dekady to był czas stabilności politycznej, trwałego wzrostu gospodarczego i przewidywalnej globalizacji. Przez COVID-19 i wojnę w Ukrainie poszczególne klocki światowej układanki trochę się nam rozsypały i musimy je teraz mądrze poukładać na nowo - mówi Marcin Nedwidek, prezes UNIQA.

16

Temat z okładki

30 najbardziej kreatywnych w biznesie i nie tylko

Czy kreatwyności można się nauczyć? To jedna z naturalnych cech naszego mózgu. Trzeba ją tylko umiejętnie wydobyć. Jak? Podglądając tych, którzy patrzą na świat w wyjątkowy sposób. Oto oni, wybrani przez „My Company Polska”.

18

Tylko u nas

Stawiamy wszystko na AI

Kiedy w USA pojawił się nam konkurent, żaliłem się przyjacielowi. Narzekałem, bo oni również robili świetne rzeczy. Mój przyjaciel powiedział: „Sebastian, zamknij się! To będzie najlepsza rzecz, jaka może przytrafić się Klarnie!”. I miał rację. Mocny konkurent sprawia, że stajesz się lepszy i pomaga skupić się na tym, co naprawdę istotne – mówi Sebastian Siemiątkowski, CEO Klarny.

43

Ludzie

Biznes przeciw przemocy

RESQL to nowoczesna aplikacja i innowacyjny system wspierający szkoły w rozwiązywaniu problemów przemocy rówieśniczej. Stworzyli ją psychologowie związani z Uniwersytetem SWPS.

46

Ludzie

Bambiboo, czyli ekopieluchy z bambusa

Czasem życiowy problem staje się inspiracją do działania. Jeśli rozwiążesz go wzorowo, może to być twój pomysł na biznesowy sukces. Tak było w przypadku założycieli marki Bambiboo. Anna i Marcin Kubielscy pieluszkowy kryzys córki przekuli w hit, który ułatwia życie młodym rodzicom, a przede wszystkim ich dzieciom.

52

Wywiady

Wspierające, ale nie pobłażliwe

Kobiety liderki mają tendencję do promowania innych, a nie budowania swojego sukcesu kosztem czyjejś pracy – przekonuje Marta Bierca, partnerka w agencji badawczej WiseRabbit i doktor socjologii (Uniwersytet SWPS).

53

Opinie

Odniosłam sukces, bo nie bałam się kobiecości

Zapraszam kobiety, żeby uwierzyły we własną sprawczość i miały odwagę realizować własne marzenia i aspiracje – mówi Agnieszka Servaas, współwłaścicielka VIVE Group oraz CEO VIVE Management.

54

Opinie

Komu opłaca się dziś współpraca z influencerami

Słowo „influencer”, delikatnie rzecz ujmując, nie kojarzy się dziś najlepiej – coraz częściej drwi się z dokonań internetowych osobistości, rzadziej mówi się o fajnych treściach. Ale nie jest też tak, że influencer marketing przestał się opłacać, wręcz przeciwnie.

61

Rynki

Dlaczego umarły aukcje internetowe

Zanim rynek e-commerce stał się „commerce”, na świecie rządziły aukcje. Ich era przeminęła tak jak samodzielność partii Kukiza – niemal niezauważalnie.

64

Rynki

Utrzymać się na szczycie

Gwiazdy przychodzą i odchodzą, także w biznesie. Dziś są prężne, innowacyjne, rosną w siłę. Stają się gigantyczne. Robią wszystko, by nie zniknąć. Czy ich strategia przetrwania ma sens?

66

Startupy

Niejedno imię. Najlepsze startupy e-commerce 2023

Poprzedni przegląd startupów e-commerce opublikowaliśmy ponad dwa lata temu w czasie rekordowych wyników całego sektora. Choć dziś dynamika rozwoju e-commerce nieco wyhamowała, ta branża wciąż daje ogromne pole do popisu.

76

Raporty

Wellbeing na topie

Z danych Grant Thornton wynika, że w Polsce mamy prawie 0,5 mln wakatów. Nic więc dziwnego, że firmy stają na głowie, by przyciągnąć nowych specjalistów i zatrzymać tych, którzy już pracują. Udaje się to najczęściej tym, którzy nie tylko uczciwie opłacają swoich pracowników, ale także odpowiadają na ich potrzeby życiowe.

77

Raporty

3 cechy dobrego ubezpieczenia zdrowotnego

Program benefitów kojarzy się z dużymi przedsiębiorstwami, tymczasem także małe i średnie firmy mogą przyciągać pracowników doskonałymi ofertami łączącymi w sobie ofertę ubezpieczeniową i zdrowotną.

79

Raporty

Firmowy standard

– Czas powiedzieć wprost, że zapewnienie pracownikom posiłku w ciągu dnia pracy to dziś już żaden benefit. To powinien być standard, bo to prosty i skuteczny sposób na zadbanie o ich dobrostan – przekonuje Mateusz Tałpasz, CEO SmartLunch.

81

Raporty

Zdrowie psychiczne w centrum uwagi pracodawców

Już ponad dwie trzecie pracowników w branżach analizowanych w badaniu Nationale-Nederlanden uważa swój sektor za narażony na problemy związane z wypaleniem zawodowym i chorobami psychicznymi. Zarówno pracownicy, jak i pracodawcy czują, że współczesny świat sprzyja zapadaniu na choroby cywilizacyjne.

82

Raporty

Idziemy na całość

Co zaoferować pracownikom, by uznali to za atrakcyjny benefit? – Możliwość wyboru i wsparcie w dopasowaniu rozwiązań do indywidualnych potrzeb – przekonuje Piotr Szostak, dyrektor ds. strategii i rozwoju produktu w Benefit Systems, odpowiedzialny za program MultiLife.

84

Raporty

Czy w pracy jest jeszcze czas na przyjemność? 

Profilaktyką wypalenia zawodowego i niskiego zaangażowania pracowników może być… przyjemność. Zbyt piękne, by mogło być prawdziwe? O tym, dlaczego to właśnie przyjemność powinna stać się jednym z elementów długoterminowej strategii retencyjnej w organizacjach, rozmawiamy z Katarzyną Turską, dyrektorką HR w Pluxee Polska, fintechu działającym w obszarze HR, marketingu i sprzedaży. 

86

Raporty

Rozszerzona opieka zdrowotna w miejscu pracy 

Znalezienie pracownika na ogół nie stanowi problemu. Inaczej wygląda już kwestia poszukiwania dobrego pracownika. W budowaniu wizerunku przedsiębiorstwa troszczącego się o kadrę pomocne jest stosowanie benefitów pozapłacowych, wśród których najbardziej pożądana jest opieka medyczna. Korzyści są zresztą znacznie większe – zdrowy pracownik to zdrowa firma, mniej zwolnień lekarskich i wyższa efektywność.

88

Raporty

MamyTatyCzas

Choć stereotypowe podejście do roli ojca i matki w opiece nad dzieckiem wciąż trzymają się mocno, to prawo i pracodawcy coraz mocniej zachęcają ojców do partnerskiego dzielenia się obowiązkami.

90

Raporty

Mała firma, wielkie benefity

Benefity pracownicze opłacają się każdej firmie. Także tej małej czy średniej! Jak je dobrać, by pełniły swoją funkcję jak najlepiej?

96

Raporty

5 porad, jak wygrać wyścig o klienta

Na tak konkurencyjnym rynku, jakim jest e-commerce, każdy detal ma znaczenie. Nawet gdy masz najlepsze produkty w najniższych cenach, to jeśli nie zbudujesz szybkiej i skutecznej logistyki, nie osiągniesz sukcesu.

98

Zielona transformacja

Miasta grają w zielone

„Zielone miasta” to idea przekształcenia miejskiej przestrzeni w bardziej ekologiczną i przyjazną człowiekowi. Jeszcze do niedawna głosili ją głównie ekolodzy i miejscy aktywiści. Dziś coraz częściej z pomocą przychodzi im biznes.

100

Zielona transformacja

Ile zarabia drzewo

Postulaty ekologiczne bywają sprowadzane do kwestii ideologicznych. Ekonomia środowiska pozwala udowodnić, że miejska zieleń nam się po prostu opłaca – mówi dr Zbigniew Szkop, ekonomista z Uniwersytetu Warszawskiego.