Utrzymać się na szczycie

Utrzymać się na szczycie
Utrzymać się na szczycie, fot. Shutterstock
Gwiazdy przychodzą i odchodzą, także w biznesie. Dziś są prężne, innowacyjne, rosną w siłę. Stają się gigantyczne. Robią wszystko, by nie zniknąć. Czy ich strategia przetrwania ma sens?

Na początek porównamy aktualną listę 10 największych firm pod względem wartości giełdowej na świecie z tą sprzed 20 lat. Utrzymała się na niej tylko jedna korporacja – Microsoft. Rozszerzmy listę do Top20. Ostały się jeszcze Exxon z branży petrochemicznej i Johnson & Johnson z FMCG. Jeśli ktoś odpowie, że przyczyną jest „zmiana czasów” i nowe technologie, to od razu zaznaczę, że w 2003 r. był m.in. IBM i Intel czy częściowo technologiczne NTT oraz Vodafone.

Naturalnie, spadki i wzrosty są normalne na giełdach. Szczególnie, że w przeszłości wielokrotnie dochodziło do olbrzymich zmian trendowych. Jeszcze w 1983 r. zdecydowana większość największych firm świata działała w branży paliwowej czy petrochemicznej. Dziś są to firmy technologiczne. W 2003 r. była to mieszkanka branży paliwowej, telekomów i rynku FMCG. Jeszcze wcześniej, bo pod koniec lat 90., czyli w szczycie bańki „dotcomowej”, firmy telekomunikacyjne zajmowały niemal wszystkie topowe miejsca.

Dzisiejsi szefowie gigantów pokroju Microsoftu, Alphabetu, Amazona czy Meta doskonale wiedzą o tym, że prędzej czy później dojdzie do przemian. I chcą zapobiec powtórzenia historii General Electric, Shella czy IBM, które wciąż działają, ale są cieniem dawnej potęgi. Jak to robią?

W poszukiwaniu nowych trendów

W odróżnieniu od swoich starszych kolegów, którzy wiernie trzymali się znanemu biznesowi, nowe gwiazdy starają się samodzielnie kreować trendy. Dobrym przykładem jest tu rozwój sztucznej inteligencji. Projekty rozwijane przez lata w małych firmach i zespołach badawczych, dziś zostały co najmniej częściowo przejęte przez korporacje: Microsoft czy Alphabet. Firmy starają się też być o wiele bardziej elastyczne niż dekady temu. Weźmy pod uwagę ostatnie kwartały. Wszyscy giganci dokonali dużych zwolnień. W styczniu br. Microsoft ogłosił plan oszczędnościowy, którego częścią było pożegnanie 10 tys. pracowników. Na początku lipca okazało się, że to za mało, zwolnienia trwają. Łącznie w branży w USA duże firmy technologiczne ograniczyły zatrudnienie nawet o 200 tys. osób.

Tyle że w tym samym czasie… firmy chwalą się rekordowymi wynikami! Microsoft w 2022 r. wygenerował prawie 200 mld dol. przychodów – o prawie 20 proc. więcej niż rok wcześniej. Zrobił to przy sporych zyskach, które również urosły o 20 proc. Co więcej firma w ciągu kolejnych siedmiu lat chce podwoić przychody. Satya Nadella, CEO Microsoftu, chce to zrobić na bazie usług Plus oraz Cloud, czyli odpowiednio na rynku B2C i B2B. W praktyce firma chce być pionierem w rozwoju nowych technologii – m.in. wdrażać AI do swoich usług. Czyli nic wyjątkowego – wzrost oparty na pokonaniu konkurencji.

Inwestycje w przyszłość

Jednym z kluczowych działań podejmowanych przez spore firmy technologiczne jest inwestowanie w przyszłość poprzez tworzenie funduszy typu CVC (Corporate Venture Capital). Przykładem jest Dropbox, który niedawno uruchomił fundusz Dropbox Ventures o wartości 50 mln dol.

– Chcemy rozwijać ekosystem sztucznej inteligencji i wspierać kolejną generację startupów, które są liderami w kształtowaniu nowoczesnego doświadczenia pracy poprzez siłę sztucznej inteligencji – powiedział Sateesh Srinivasan, General Manager w Dropbox, w rozmowie z serwisem Techcrunch.

Takie fundusze umożliwiają firmom inwestowanie w obiecujące startupy i technologie, które mogą przyczynić się do przyszłego wzrostu. Dzięki temu firmy mogą poszerzać swoje portfolio i zyskać dostęp do innowacyjnych rozwiązań, które mają potencjał zrewolucjonizować branże.

Dropbox naturalnie nie jest jedyny. Mimo posuchy na rynku, w czerwcu br. startup Typeface pozyskał 100 mln dol. przede wszystkim od funduszu firmy Salesforce, czyli twórcę jednego z największych systemów CRM na świecie. Pieniądze poszły z funduszu CVC, który dostał od firmy 500 mln dol....

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 10/2023 (97)

Więcej możesz przeczytać w 10/2023 (97) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ