Jaka firma sprzyja innowacjom
 
                             
                    Kreatywność to zdolność do tworzenia, rozpoznawania i wdrażania innowacyjnych rozwiązań. W powszechnym przekonaniu zależy głównie od cech osobistych. Jednak – jak dowodzą badania – w nie mniejszym stopniu cecha ta ma związek z warunkami, w jakich działamy. – Trwała kreatywność zależy mniej od talentów i inteligencji, a bardziej od środowiska, które kształtujemy wokół siebie – przekonuje Jeffrey Davis, specjalista od psychologii zarządzania, związany z Western Connecticut State University.
W swoim artykule opublikowanym na łamach „The Psychology Today” alarmuje: bez sprzyjającej innowacjom atmosfery w firmie, w dobie ciągłych zmian i szalonym tempie cyfrowego życia możemy popaść w intelektualny marazm, wycofanie i zniechęcenie. Jego tezę potwierdzają twarde statystyki. Według badań przeprowadzonych przez platformę edukacyjną online Moodle aż 66 proc. pracowników w USA doświadczyło wypalenia zawodowego.
Po pierwsze: Obniżaj stres negatywny
Amerykańska psycholożka Marcie Cavanaugh już ponad dwie dekady temu badała wpływ stresu na pracę. Przebadała prawie 2 tys. menedżerów, sprawdzając ich stan psychiczny i poziom zaangażowania w pracę. Na tej podstawie zaproponowała podział stresorów na pozytywne (wyzwania) i negatywne (przeszkody). Te pierwsze przynoszą nam korzyści – sprawiają np., że się uczymy nowych umiejętności albo wykazujemy innowacyjnością. Te drugie nie przynoszą żadnych zysków i są jedynie barierą w osiąganiu sukcesów.
Z badań wynika, że pozytywnymi stresorami mogą być np. wysoko ustawione wymagania, nałożone przez przełożonych brzemię odpowiedzialności za innych lub za projekt, a także presja czasu. Stresory negatywne to natomiast niejasno określone kompetencje, biurokracja, przeładowanie procedurami, brak możliwości rozwoju zawodowego, a także strach przed utratą pracy. Jeśli więc szef starszy nas zwolnieniem, na dłuższą metę nie sprawi, że będziemy lepiej pracować.
Jeffrey Davis ostrzega, że stres negatywny obniża kreatywność: – Żadne benefity pracownicze ani nawet najbardziej charyzmatyczny szef nie zrekompensują szkód, które wywołują stresory typu „przeszkody”.
Po drugie: Nie unikaj stresu pozytywnego
Ale samo usunięcie stresorów negatywnych nie wystarczy, by pobudzić kreatywność. Trzeba też pracownikowi (lub sobie) stawiać wyzwania. Rozsądne narzucanie deadline’ów, wyraźnie zarysowany zakres obowiązków i optymalnie wysokie wymagania wpłyną motywująco i pobudza innowacyjność. Jeffrey Davis tłumaczy, że w przypadku pracy zdalnej często trzeba wyznaczać cele i wyzwania samemu sobie. Jednak – jak pokazują badania – choć stresory te wpływają pozytywnie na generowanie pomysłów, nie wystarczą, żebyśmy wprowadzili je w życie.
Po trzecie: Zapewnij psychiczne bezpieczeństwo
Żeby kreatywne pomysły mogły zmieniać rzeczywistość, w organizacji musi być wytworzone poczucie bezpieczeństwa. Prof. Amy Edmondson, specjalistka od zarządzania w Harvard Business School, opisuje bezpieczną firmę jako taką, w której nikt nie...
Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl
        
    Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?
- Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
- Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
- Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
- Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska
 
    
Więcej możesz przeczytać w 11/2025 (122) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.
 
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
            