Polacy zadowoleni z pracy? Stosunkowo często polecają ją znajomym
Zadowolenie z pracy europejskich pracowników
Tegoroczne badanie SD Worx „HR & Payroll Pulse Europe 2025” pokazuje, że Polacy i Europejczycy w większości lubią swoją pracę i chętnie polecają ją znajomym szukającym nowej ścieżki kariery. Ze swojej pracy jest zadowolonych blisko 3/4 Polek i Polaków (71,9 proc.) jest zadowolonych ze swojej pracy. To więcej niż europejska średnia, która wyniosła 69,3 proc. Ostatni w tym zestawieniu byli pracownicy z Włoch (60,6 proc.), Serbii (62,6 proc.) i Słowenii (63,8 proc.).
Co więcej, 70,5 proc. Polaków (przy średniej europejskiej 63,2 proc.) czuję się zaangażowanych w swoją organizację. Pod tym względem wyprzedzają nas tylko pracownicy z Rumunii (75,8 proc.), z kolei ostatni w tym zestawieniu są Włosi (49,7 proc.).
Zadowoleni pracownicy polecają swoje miejsce pracy
Wyniki te pokazują, że tworzenie dobrej atmosfery w firmie otwiera pracodawcom nowe możliwości rekrutacyjne. Bowiem już 61,9 proc. polskich i 56,5 proc. europejskich pracowników poleciłoby swoją organizację znajomemu, który szuka pracy. Polska znalazła się w top 3 krajów, gdzie respondenci deklarowali to najczęściej. Przed nami były tylko Holandia (62,7 proc.) i Rumunia (66,9 proc.). Najniższy poziom satysfakcji odnotowano natomiast we Włoszech (60,6 proc.), Serbii (62,6 proc.) i Słowenii (63,8 proc.).
Polacy wyróżniają się również wysokim poziomem zaangażowania w swoje firmy — deklaruje je 70,5 proc. badanych, podczas gdy średnia europejska wynosi 63,2 proc. Pod tym względem wyprzedzają nas jedynie Rumuni (75,8 proc.), a najmniejszą identyfikację z organizacją wykazują Włosi (49,7 proc.). Dane sugerują, że dobra atmosfera w miejscu pracy może znacząco wspierać rekrutację. W Polsce aż 61,9 proc. pracowników poleciłoby swoją firmę znajomemu, co plasuje nas w europejskiej czołówce — wyżej są tylko Holandia (62,7 proc.) i Rumunia (66,9 proc.). Najniższe wyniki uzyskały Chorwacja (47,1 proc.), Słowenia (48,8 proc.) i Francja (49,3 proc.).
Raport uwzględnia również różnice między kobietami a mężczyznami. W skali europejskiej panowie wykazują minimalnie wyższe zadowolenie z pracy (69,8 proc.) niż panie (68,8 proc.). Mężczyźni częściej deklarują też zaangażowanie w organizację (63,9 proc. wobec 62,3 proc.) oraz większą skłonność do polecania pracodawcy (58,4 proc. w porównaniu z 54,2 proc.). W Polsce proporcje są inne — to kobiety częściej niż mężczyźni czują satysfakcję z pracy (73,5 proc. wobec 70,5 proc.) i częściej deklarują zaangażowanie w firmę (71 proc. wobec 70 proc.). Jednak jeśli chodzi o polecanie miejsca pracy, częściej robią to mężczyźni (62,7 proc.) niż kobiety (61 proc.).
Employer branding skuteczniejszy niż reklama
Polecanie firmy znajomym to świetny sposób, by przyciągnąć nowe talenty. Jak wynika z badania Pracuj.pl, “Pracujemy z ludźmi, których lubimy”, ponad połowa badanych poleca firmę w której pracuje, ze względu na dobre relacje w zespole.
Zadowoleni pracownicy chętniej polecają firmę dalej – znajomym, rodzinie czy byłym koleżankom i kolegom ze studiów. W ten sposób uruchamia się efekt kuli śnieżnej: dobre doświadczenia jednej osoby przyciągają kolejne, co z czasem buduje silną i spójną kulturę organizacyjną. To jedna z najprostszych form employer brandingu w praktyce – autentyczna, niewymuszona i często skuteczniejsza niż drogie kampanie wizerunkowe - twierdzi ekspertka z Pracuj.pl.