Wydanie 8/2021 (71) miesięcznika „My Company Polska”

Miesięcznik My Company Polska - Wydanie 8/2021 (71)

Data publikacji: 03.08.2021

Konopie na biznesowych salonach. Wywiad ze Zbigniewem Pisarskim i Piotrem Liroy-Marcem

W Polsce konopie przestają być tabu, a sama branża przestaje być wstydliwa. Konopie wchodzą na salony dzięki temu, że poważne podmioty, jak np. firmy farmaceutyczne, podjęły się działań na rzecz ich promocji w medycynie – mówi Zbigniew Pisarski, twórca CanPoland. – Dziś można ten biznes robić całkiem legalnie, z dobrym zyskiem finansowym – dodaje Piotr Liroy-Marzec, założyciel LiRoyal.

Marta Kwiatkowska

Czytaj swoje e-wydania miesięcznika „My Company Polska” w aplikacji mobilnej na Android, iPad oraz iPhone

Google Play App Store




Spis treści wydania 8/2021 (71)

1

Edytorial

Świat małych wynalazków

Tajne laboratorium Google X – brzmi to mrocznie i groźnie, prawda? To tam ubrani w białe kitle, najbystrzejsi i najmądrzejsi inżynierowie globu szukają nowych wynalazków i przełomów, które zapewnią firmie z Mountain View panowanie nad światem. Lewitujące pociągi, autonomiczne samochody, strumieniowe silniki odrzutowe…

18

Strategie

25 pomysłów na biznes na 2021 rok

Własny biznes to marzenie wielu osób. Okazuje się, że pomysłowość Polaków w tworzeniu sposobów na zarabianie jest nieograniczona. Obecnie wiele nowych firm powstaje wokół idei zero waste oraz byciu eko - w szerokim znaczeniu. Przedstawiamy 25 pomysłów biznesowych, które mogą cię zainspirować.

26

Ludzie

Gra w zielone

Konopie nie są przemijającą modą – powiedział mi kiedyś Maciek Kowalski, szef i założyciel Kombinatu Konopnego, porównując przy tym rynek konopny w Polsce do rozpędzającego się samochodu.Z jaką prędkością jedzie obecnie ten pojazd?

28

Ludzie

Konopie na biznesowych salonach. Wywiad ze Zbigniewem Pisarskim i Piotrem Liroy-Marcem

W Polsce konopie przestają być tabu, a sama branża przestaje być wstydliwa. Konopie wchodzą na salony dzięki temu, że poważne podmioty, jak np. firmy farmaceutyczne, podjęły się działań na rzecz ich promocji w medycynie – mówi Zbigniew Pisarski, twórca CanPoland. – Dziś można ten biznes robić całkiem legalnie, z dobrym zyskiem finansowym – dodaje Piotr Liroy-Marzec, założyciel LiRoyal.

39

Raporty

Raport Skąd pieniądze dla firm. Czas na leasing

W pandemii wyraźnie wzrosła liczba małych i średnich firm, które korzystają z leasingu. Tę formę finansowania wykorzystuje już co drugie przedsiębiorstwo zatrudniające mniej niż 50 osób, a wszystko wskazuje na to, że ta wzrostowa tendencja się utrzyma.

40

Raporty

Raport Skąd pieniądze dla firm. Leasing gwarantowany

Leasing stał się w tym roku bardziej przystępny dla firm dotkniętych koronawirusem. Jeśli rozważamy zakup nowego sprzętu, maszyn do produkcji lub innych rozwiązań, które można leasingować, teraz jest dobry czas na takie decyzje.

43

Raporty

Raport Skąd pieniądze dla firm. Rynek się zmienił

Klienci szukają dziś nowych aut dostępnych od ręki tak, by nie musieli na nie czekać. My im to umożliwiamy. Na naszej platformie można je kupić bez wychodzenia z domu – mówi Tomasz Otto, dyrektor Departamentu Strategii i Rozwoju PKO Leasing.

46

Raporty

Raport Skąd pieniądze dla firm. Zmora zatorów - jak jej zapobiegać?

Firmy MSP mają często problemy z płynnością finansową. W takiej sytuacji wielu przedsiębiorców stara się pozyskać kredyt, ale w ostatnich miesiącach banki zaostrzyły wymagania i często przekazują odmowne decyzje. Rozwiązaniem może okazać się faktoring. Ale są tu pułapki.

48

Ludzie

Fotka się nie poddaje

Pierwszy polski serwis społecznościowy Fotka obchodzi właśnie 20-lecie działalności. Jego twórcy nie tylko nie przestraszyli się konkurencji światowego giganta, jakim jest Facebook, ale właśnie planują ekspansję międzynarodową.

51

Ludzie

Sukces w zasięgu wzroku

Adam Cellary oraz Damian Sromek stworzyli narzędzie, które pozwala na zdalne mierzenie uwagi wzrokowej. Dzięki RealEye, aby dowiedzieć się, co przyciąga uwagę klientów, nie trzeba już kupować drogiego specjalistycznego sprzętu, wystarczy komputer z kamerą i dostępem do internetu.

54

Ludzie

Ubrania szyte empatią

Barbara Jaworska-Horoszkiewicz, właścicielka Dress Up! oraz Ubranie na złamanie, udowadnia, że odzież może działać jak lekarstwo. Dzięki szytym przez nią czepkom dla lekarzy na twarzy niejednego pacjenta pojawia się uśmiech, a ci którzy doznali kontuzji i złamań mogą znaleźć ubrania i akcesoria medyczne, które znacznie ułatwiają przebycie choroby.

57

Strategie

Widmo bańki czy bańka widmo

Z kwartału na kwartał rynek mieszkaniowy w Polsce staje się coraz bardziej rozgrzany. Wielu komentatorów ocenia nawet, że to już bańka cenowa. Ale jest ona jak yeti – wszyscy o niej mówią, ale trudno ustalić, czy rzeczywiście istnieje.

60

Strategie

Najlepsze polskie DEEPtechy. Superbohaterowie

Z połączenia trzech żywiołów – innowacji, technologii i biznesu – powstały one: startupy, które mogą sprawić, że wszystkim będzie żyło się lepiej. „Deeptech” pojawił się w gospodarczym słowniku relatywnie niedawno, ale już teraz napędza międzynarodowy przełom.

64

Raporty

Zielone Strony Biznesu. Nowy dział w My Company Polska

Zmiany klimatu są dziś globalną sytuacją nadzwyczajną. Dzisiaj wiemy, że emisje gazów cieplarnianych można ograniczyć i rozumiemy, że wszyscy odpowiadamy za planetę, która jest naszym domem. Pandemia, która w tragicznych okolicznościach zmusiła nas do zmiany dotychczasowych nawyków, tylko wzmocniła to przekonanie.

65

Raporty

Zielone Strony Biznesu. Jak przeskoczyć w przyszłość

Są w Polsce takie technologie, by kraj z brudnego i emisyjnego stał się zielony i czysty. Mamy do tego specjalistów i ludzi chętnych do zmian. Jak to więc dobrze połączyć, by za 20–30 lat żyć w kraju mającym znacznie niższą emisję dwutlenku węgla? Tak, to jest dziś kluczowe pytanie.

70

Raporty

Zielone Strony Biznesu. Okazja na morski biznes

Turbiny, fundamenty, kable, konstrukcje stalowe, usługi portowe, prace projektowe i serwisowe, ekspertyzy i szkolenia – możliwości włączenia się w nowo powstający polski przemysł energetyki morskiej są ogromne. I właśnie się otwierają dla krajowego biznesu.

80

Moja firma

Akademia młodego szefa. Jak zbudować markę przywódcy

Prezesem czy kierownikiem się bywa, liderem się jest. Twoja marka szefa ma ogromną moc przyciągania kandydatów do organizacji, ale jest też ogromnym osobistym atutem. Przetrwa on, nawet jeśli zmienisz zespół, którym kierujesz. W ostatniej części cyklu Akademia Młodego Szefa podpowiadamy, jak budować tzw. Boss Brand.

83

Moja firma

Gdy iskrzy w zespole [WYWIAD]

Konflikty muszą być w każdym zespole. To mięso relacji. Jeśli mamy dobrych ekspertów, ludzi z silną osobowością, starcia są nieuniknione. Zamiast więc próbować unikać konfliktów czy je rozwiązywać, lepiej nauczyć się nimi zarządzać – mówi Lan Bui-Wrzosińska, psycholożka i coach, specjalizująca się w zarządzaniu zmianą i konfliktami.

86

Moja firma

5 rad jak wygrać z cenami na rynku budowlanym

Jesteś przedsiębiorcą działającym na rynku budowlanym? To doskonale wiesz, że po pandemii ceny surowców i towarów dosłownie oszalały. Nasz prawnik podpowiada, jak sobie radzić w tej wyjątkowo nieprzewidywalnej dziś branży.

89

Finanse

Nienormalne temperatury, szalone zyski

49 stopni Celsjusza odnotowano w miasteczku Lytton w Kanadzie, które na mapie znajduje się geograficznie wyżej niż Warszawa. Choć ta anomalia dziś nie wpłynęła na produkcję żywności, długoterminowo wpłynie. Już dziś ceny niektórych produktów rolnych oszalały. Przed tą zbliżającą katastrofą można się (choć trochę) zabezpieczyć.

92

Moja firma

Nowy lider. Tyran czy empata. Debata My Company Polska

Ani tyran, ani empata. Raczej ktoś niebojący się podjąć decyzji w niepewnych czasach, dbający o rozwój swojego zespołu, sprawny w komunikacji i będący blisko ludzi. Czy taki ktoś w ogóle istnieje? – zastanawiali się uczestnicy kolejnej debaty „My Company Polska” z cyklu „Normalność 2.0”.

95

Zarządzanie

Poznaj tajemnice konkurentów

Sukces w biznesie opiera się m.in. na umiejętnym wykorzystywaniu posiadanych informacji. Te można łatwo pozyskać, trzeba tylko wiedzieć, gdzie.

100

Marka Godna Zaufania

Jadę po medal

Szermierka to takie szybkie szachy. Dobrym szermierzem jest ten, kto potrafi połączyć aspekty fizyczne z analitycznymi. A niepełnosprawność? Jest tylko w głowie – mówi Adrian Castro, reprezentant Polski w szermierce na wózkach na igrzyskach paraolimpijskich w Tokio. I podkreśla, że w końcu przyszedł czas, że paraolimpijczycy budują swoją sportową markę.

103

Raporty

Raport Pracownik w centrum uwagi

Benefity pracownicze to sprawdzone narzędzie HR pozwalające na utrzymanie najlepszych pracowników i pozyskanie nowych talentów. Moda i rynkowe trendy zawsze miały na nie jakiś wpływ, ale zmiany były niewielkie. I wtedy pojawił się koronawirus, a wraz z nim prawdziwa rewolucja.

107

Raporty

Raport Pracownik w centrum uwagi. Work Life Blending

Przez lata pracownicy i pracodawcy szukali balansu między życiem prywatnym a zawodowym. Pandemia sprawiła, że równowaga to już dziś za mało – obie sfery się zblendowały i obie strony wypracowują nowe zasady współpracy.

109

Raporty

Raport Pracownik w centrum uwagi. Liczą się ludzie

Największą siłą firmy są ludzie – w pandemii te słowa przestały być sloganem. Kryzys łatwiej przetrwać, jeśli cały zespół działa razem i ufa sobie nawzajem. Wystarczy spojrzeć na nas, obostrzenia uderzyły bezpośrednio w nasz biznes, było ciężko, ale daliśmy radę – przekonuje Agnieszka Kłos-Siddiqui, prezes Provident Polska.