Raport Skąd pieniądze dla firm. Leasing gwarantowany

Różne sposoby finansowania działalności
Różne sposoby finansowania działalności, fot. Adobe Stock
Leasing stał się w tym roku bardziej przystępny dla firm dotkniętych koronawirusem. Jeśli rozważamy zakup nowego sprzętu, maszyn do produkcji lub innych rozwiązań, które można leasingować, teraz jest dobry czas na takie decyzje.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 8/2021 (71)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Leasing to najbardziej istotne źródło finansowania – tak uważa 63 proc. polskich przedsiębiorców z sektora MSP w badaniu Komisji Europejskiej (SAFE 2020). Na drugim miejscu mamy linię kredytową, która jest ważna dla ponad połowy firm (55 proc.), a na trzecim plasują się dotacje (49 proc.). Związek Polskiego Leasingu podaje z kolei, że w 2020 r. aktywa trwałe oraz sfinansowane leasingiem i pożyczką wyniosły 70 mld zł, a odbiorcami usług leasingowych są głównie mikro i małe firmy wykazujące obroty do 20 mln zł rocznie. Tego typu biznesy stanowią 73,5 proc. w strukturze klientów firm leasingowych, a największą grupą są firmy o obrotach do 5 mln zł. 

Branża leasingowa miała w okresie pandemii zdecydowanie gorszy okres. Po raz pierwszy odnotowała dynamikę rynku -10,1 proc. r/r. Obecnie szacuje się, że dynamika za 2021 r. wyniesie +11 proc. i wróci do poziomu finansowania sprzed pandemii. 

Bank udzieli gwarancji

Z pewnością na korzyść dla leasingobiorców wpłynie fakt, że małe i średnie firmy będą mogły skorzystać ze szczególnych gwarancji Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK). Chodzi tu oczywiście o firmy dotknięte pandemią Covid-19, a nowa gwarancja zabezpieczy spłatę należności z tytułu transakcji leasingowej. Gwarancje BGK dla leasingu wykorzystują środki Paneuropejskiego Funduszu Gwarancyjnego i mają wspierać przedsiębiorców w okresie pandemii. Część banków już deklaruje wsparcie takiej usługi. – Dzięki podpisanej z BGK umowie już w czerwcu br. udostępniliśmy klientom nowe możliwości zawierania umów leasingu lub pożyczki zabezpieczonej gwarancją BGK – mówi Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający Santander Leasing. – To istotne ułatwienie oraz wsparcie dla firm w dostępie do finansowania, zwłaszcza tych firm, które w znaczny sposób odczuły skutki pandemii. 

Warto podkreślić, że programy gwarancji skierowane są do małych i średnich firm, co ma realny wpływ na gospodarkę. Umożliwia wielu biznesom rozwój, inwestowanie oraz nabywanie przedmiotów wykorzystywanych w działalności. – W ten sposób poszerzona zostaje dostępność kapitału dla firm, a tym samym zapewnienie płynności i możliwości inwestowania, mimo często trudnych warunków rynkowych – dodaje Mariusz Włodarczyk.

Firmy zainteresowane pozyskaniem gwarancji mogą liczyć na zabezpieczenie do 80 proc. wartości kapitału z transakcji. Okres podpisanej gwarancji może wynieść od 3 do 120 miesięcy. Wszystkie formalności będzie można przeprowadzić bezpośrednio ze spółką leasingową. Jeśli zaś chodzi o budżet, leasingodawcy mogą zapewnić finansowanie dla MSP do kwoty 5,6 mld zł. 

Gwarancje w leasingu zdecydowanie pomogą wielu firmom w pozyskaniu kapitału, a także zachęcą do korzystania z tej formy finansowania biznesu. Warto też dodać, że aż 87 proc. firm MSP uważa, że w ciągu pięciu lat wzrośnie rola leasingu – tak wynika z raportu Europejskiego Funduszu Leasingowego (EFL) „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”.

Czego oczekują firmy

Przedsiębiorcy oczekują, że z zakupem leasingu będzie tak prosto jak z zakupem kawy do firmowego ekspresu – kilka kliknięć i po sprawie. 55 proc. firm MSP preferuje model szybkiej transakcji, a tylko 17 proc. oczekuje doradztwa. 

EFL przeprowadziło badanie wśród przedsiębiorców, aby poznać ich oczekiwania dotyczące leasingu. Szybki proces zakupu leasingu jest zdecydowanie ważniejszy dla najstarszych badanych – 67 proc. przedstawicieli pokolenia Baby Boomers wobec 37 proc. Zetek. Najmłodsi częściej potrzebują doradztwa. 6 na 10 przedstawicieli pokolenia BB preferuje zakup leasingu na platformie bez doradcy, wśród Zetek tego zdania jest tylko co czwarty zapytany (26 proc.). 

Z kolei z badania „Leasing Index” zrealizowanego przez Santander Leasing wynika, że wzrasta poziom wykorzystania leasingu wśród małych firm. Korzystanie z niego (obecnie lub w przeszłości) deklaruje w tym roku 49 proc. przedsiębiorstw zatrudniających na stałe do 49 pracowników. W porównaniu z badaniem z 2019 r. jest to odsetek większy o 6 pproc., a w porównaniu z edycją z 2016 r. różnica wynosi +14 pproc. Skorzystanie z leasingu w przyszłości rozważa kolejne 18 proc. firm.

– Optymistycznie nastraja fakt, że aż 22 proc. jednoosobowych firm i 21 proc. zatrudniających do 49 pracowników planuje inwestować z wykorzystaniem leasingu – wskazuje Mariusz Włodarczyk z Santander Leasing.

--------------------------------------------------------

Czekają nas wzrosty

Tomasz Jąder prezes zarządu Santander Leasing

Z trzeciej edycji badania „Leasing Index” zrealizowanego przez Santander Leasing, wynika, że w porównaniu do badania sprzed dwóch lat - wzrosło wykorzystanie prawie wszystkich analizowanych form finansowania zewnętrznego. Największą różnicę można zauważyć w przypadku dotacji i subwencji krajowych, co należy łączyć ze wsparciem oferowanym firmom na szeroką skalę w ciągu ostatniego roku w ramach tzw. tarcz antykryzysowych. Wnioski z tegorocznej edycji w przypadku naszej branży leasingowej są jednoznaczne - leasing zadomowił się wśród polskich przedsiębiorców na dobre, a jak wskazują deklaracje firm, nawet pandemia nie zmieniła tego podejścia i w stosunku do ostatnich pięciu lat jego świadomość z roku na rok jako narzędzia inwestycyjnego wzrosła w tempie dwucyfrowym. To pokazuje, że potencjał naszej branży jako bezpiecznej i oczywistej dla firm formy inwestowania jest o wiele większy. To z pewnością będzie napędzać kolejne wzrosty odnotowane w poszczególnych segmentach rynku, co potwierdzają wskazania firm, które aż w 18 proc. nie korzystają jeszcze z leasingu, a rozważają to w przyszłości. To determinuje nas do ciągłego rozwoju i oferowania rozwiązań spełniających oczekiwania firm z segmentu małych i średnich przedsiębiorstw.

--------------------------------------------------------

Dobra oferta, wygoda I zrównoważony rozwój – na to najczęściej klienci zwracają uwagę

Marcin Sobczak wiceprezes zarządu ING Lease

Dla przedsiębiorców obok ceny i atrakcyjności oferty ważna jest wygoda. Przedsiębiorcy potrzebują rozwiązań niekłopotliwych i nieabsorbujących, będących w zasięgu ręki, dostępnych najlepiej online. Do tego klienci nie pozostają obojętni wobec ekologii i zrównoważonego rozwoju. Obserwujemy wśród naszych klientów coraz większe zainteresowanie alternatywnymi źródłami energii. Chcą realizować misję ekologicznego i odpowiedzialnego korzystania z zasobów, a jednocześnie szukają korzyści i oszczędności. EKOleasing jest niejako odpowiedzią na te oczekiwania. Z jednej strony, możemy sfinansować elektryczny lub hybrydowy samochód osobowy, dostawczy czy elektryczny motocykl i skuter, przy tym oszczędzić na rejestracji, którą pokrywa ING Lease. 

Mamy też doświadczenie z pojazdami napędzanymi innymi ekologicznymi technologiami, jak choćby LNG. Z drugiej strony, proponujemy naszym klientom finansowanie paneli fotowoltaicznych na atrakcyjnych warunkach. Do tego możemy dodać rozwiązanie pakietowe łączące EKOpojazd, stację ładowania oraz instalację fotowoltaiczną, dzięki czemu klient zyskuje całkowitą niezależność. Wszystko zależy od chęci i pomysłów naszych klientów. My jesteśmy od tego by pomóc te pomysły wdrożyć w życie – podsumowuje Marcin Sobczak.

--------------------------------------------------------

Czy w leasing możemy wziąć sprzęt komputerowy? Czym różni się taki leasing od leasingu pojazdów?

Tomasz Michalski dyrektor Departamentu Rozwoju Zdalnych Kanałów Dystrybucji PKO Leasing

W takim przypadku procedura finansowania, w porównaniu z leasingiem aut, jest szybsza, mniej skomplikowana i co najważniejsze  w pełni zdigitalizowana. Dzięki uruchomionej w tym roku platformie PKO Leasing Online przedsiębiorcy mogą wziąć w leasing produkty potrzebne do prowadzenia biznesu znajdujące się w sklepach internetowych autoryzowanych dostawców, z którymi współpracuje PKO Leasing. Po wypełnieniu prostego i krótkiego wniosku online, klient otrzymuje decyzję w zaledwie kilka minut. Co ważne, dla finansowania do 50 tys. zł wprowadziliśmy procedurę uproszczoną, co oznacza, że do wydania decyzji leasingowej nie potrzebujemy żadnych dokumentów finansowych przedsiębiorstwa. W tym szybkim i maksymalnie prostym procesie można sfinansować sprzęt już od 1 tys. zł netto. Warto również podkreślić, że finansowaniem online zostały objęte przedsiębiorstwa czy wręcz startupy już od pierwszego dnia prowadzenia działalności, nawet z zerową wpłatą własną. W przypadku leasingu pojazdów takie procedury uproszczone nie obowiązują.

--------------------------------------------------------

Jest zastrzyk optymizmu

Mariusz Włodarczyk dyrektor zarządzający Santander Leasing 

Optymistycznie nastraja fakt, że aż 22 proc. jednoosobowych firm i 21 proc. zatrudniających do 49 pracowników planuje inwestować z wykorzystaniem leasingu. Potwierdzają to też nasze dane za ostatnie sześć miesięcy br. Mamy nadzieję, że odczyty skali zakażeń z drugiej połowy czerwca będą się utrzymywały lub dalej spadały, a w połączeniu z rosnącą populacją osób zaszczepionych przeciw Covid-19 uzyskamy większą pewność działania, powrót do działania i inwestycji bez uwzględniania czynnika pandemicznego. Wzrosty sprzedaży leasingu realizowane są także dzięki strategii biznesowej, którą wyróżniają uniwersalność, elastyczność oraz transparentność warunków umowy leasingu. Biorąc pod uwagę, jak dynamicznie rośnie rynek, nie mam wątpliwości, że znacząca część ich inwestycji przez kolejne lata będzie sfinansowana właśnie za pomocą leasingu. Szczególnie cieszy, że przedsiębiorcy już korzystający z leasingu to ci najbardziej prężni, rozwijający się, zmieniający maszyny i pojazdy na bardziej nowoczesne, efektywne, przyjazne środowisku. Prognozy dwucyfrowej dynamiki wzrostów dla naszego sektora to wielki zastrzyk optymizmu.

--------------------------------------------------------

MSP coraz częściej rozważa leasing na samochody elektryczne lub hybrydowe

Z raportu „Floty samochodów kluczem do elektromobilności”* opracowanego przez PKO Leasing we współpracy z Masterlease i Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych wynika, że budowę floty pojazdów, która opiera się na hybrydach plug-in lub samochodach elektrycznych rozważa już 20 proc. firm MSP. 

Przedsiębiorcy ciągle mają obawy dotyczące samochodów elektrycznych: niewystarczająca infrastruktura stacji ładowania, wysokie koszty zakupu czy krótka trwałość i długi czas ładowania baterii. Paweł Pach, prezes PKO Leasing, zauważa, że obawy te wydają się zrozumiałe, ale warto je skonfrontować z doświadczeniami firm posiadających samochody elektryczne w swojej flocie. – Wówczas okaże się, że rzeczywistość jest inna niż powszechne wyobrażenia. Najlepiej widać to na przykładzie kosztów eksploatacji. Firmy mające elektryki w 81 proc. oceniają koszty ich utrzymania jako niższe niż aut spalinowych lub klasycznej hybrydy. W percepcji pozostałych firm te koszty niesłusznie uznawane są za wyższe (23 proc. odpowiedzi) lub takie same (44 proc.) – przekonuje. 

Jeśli chodzi o zalety związane z elektrykami, firmy wskazują przede wszystkim na dofinansowania i dopłaty (ponad 75 proc.), miesięczne opłaty porównywalne z autami spalinowymi (64 proc.) oraz ułatwienia w ruchu miejskim (60 proc.). Jeśli chodzi o formę finansowania, najczęściej wskazywany jest leasing. 

 

*Badanie objęło 800 firm z segmentu MSP (641 mikro, 125 małych i 34 średnich).

My Company Polska wydanie 8/2021 (71)

Więcej możesz przeczytać w 8/2021 (71) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ