25 pomysłów na biznes na 2021 rok

Pomysł na biznes? Oto WSPOMAGAJKI
Pomysł na biznes? Oto WSPOMAGAJKI, fot. materiały prasowe
Własny biznes to marzenie wielu osób. Okazuje się, że pomysłowość Polaków w tworzeniu sposobów na zarabianie jest nieograniczona. Obecnie wiele nowych firm powstaje wokół idei zero waste oraz byciu eko - w szerokim znaczeniu. Przedstawiamy 25 pomysłów biznesowych, które mogą cię zainspirować.

1. Energia z kawy

Firma EcoBean to założony przez branżowych profesjonalistów i naukowców z Politechniki Warszawskiej ekologiczny startup produkujący brykiet z odpadów kawowych, czyli po prostu fusów. Odpady po zaparzonej wcześniej kawie nie trafiają na śmietnik, lecz przemieniają się w czystą, zieloną energię. Firma wyprodukowała dotychczas 0,5 mln brykietów z kawy z ok. 180 t odpadów. Fusy z kawy zwożone są do manufaktury na Politechnice Warszawskiej, gdzie dalej są odpowiednio suszone, przetwarzane, mieszane i brykietowane. Jedną z największych zalet brykietu kawowego 

jest to, że jest o wiele bardziej kaloryczny niż zwykły brykiet drzewny. Wpływa to np. na znacznie wydajniejsze grillowanie. Z brykietu kawowego wytwarzana jest wyższa temperatura spalania, w dodatku pali się on znacznie dłużej, produkując przy tym mniej substancji szkodliwych. I zostawiając mniej popiołu niż brykiet drzewny.

2. Wystrugać pieniądze

Jeżeli ktoś ma fach w rękach, wystarczy już tylko dobry pomysł i można zacząć nieźle zarabiać. Sprawy (i drewno) w swoje ręce wzięli w 2013 r. Mateusz Toporowicz i Agnieszka Prask z Wrocławia. Wystrugali wtedy pierwsze drewniane oprawki do okularów zarówno korekcyjnych jak i przeciwsłonecznych. Dziś mają klientów na całym świecie. Oprawki Gepetto robione są w dwóch technologiach. Technologia warstwowa, która pozwala na wykonanie znacznie cieńszych oprawek, stosowana jest z reguły w okularach korekcyjnych, zaś z litego drewna egzotycznego – w przeciwsłonecznych. Koszt okularów przeciwsłonecznych to ok. 200 zł. 

3. Kosmetyki od słowiańskiej bogini 

Mokosh Cosmetics produkuje kosmetyki naturalne. Firma została założona przez szwagierkę i bratową – Annę Didiuk i Annę Rutkowską-Didiuk. Jej nazwa pochodzi od starosłowiańskiej Mokosz, bogini ziemi, wilgoci, urodzaju i płodności, która w pradawnych wierzeniach opiekowała się plonami i kobietami. Mokosh do produkcji swoich kosmetyków używa w większości organicznych surowców o potwierdzonym działaniu. Nie zawierają one szkodliwych substancji, SLS-ów, PEG-ów, parabenów, pochodnych ropy naftowej (np. wazeliny, parafiny czy silikonów). Na dodatek produkty są pakowane w opakowania, które można poddawać recyklingowi lub ponownie wykorzystać w domu. Szklane opakowania można także zwrócić do producenta. Produkty Mokosh to kosmetyki wegańskie z certyfikatem „V” nadawanym przez fundację Viva. Mokosh Cosmetics jest marką dostępną w sprzedaży w Polsce oraz krajach Europy (Niemcy, Szwajcaria, Ukraina, Rosja, Szwecja, Litwa, Norwegia, Czechy, Anglia, Holandia, Dania).

4. Pakowanie na zamówienie

Firma Packhelp umożliwia samodzielne projektowanie i zamawianie spersonalizowanych opakowań. Startup powstał w 2015 r. Firma zainwestowała na początku w internetową platformę i aplikację ułatwiającą zamawianie opakowań bez konieczności kontaktu z drukarnią i przy minimalnym wolumenie 30 sztuk. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę, bowiem wiele osób, a także firm, potrzebuje często kilku-, kilkunastu egzemplarzy jej produktu. Z usług polskiej firmy korzystały już m.in. H&M czy Google. Packhelp na samym początku nosiło nazwę zapakuj.to. Nazwa została zmieniona m.in. dlatego, by ułatwić internacjonalizację usługi. Pod tym szyldem firmę można znaleźć już w 28 krajach. Jak działa Packhelp? Bardzo prosto. Wystarczy samodzielnie zaprojektować w dostępnym kreatorze swoje zamówienie (od 30 sztuk), a usługa zostanie zrealizowana w 14 dni. Firma oferuje dziewięć rozmiarów pudełek fasonowych w różnych standardach: Eco, Eco white oraz Full Color.

5. Torebki z odzysku

Polski startup Trashki wykonuje torby i plecaki z banerów reklamowych. W procesie upcyclingu – nadawania materiałom traktowanych jako odpady nowej, wyższej wartości – powstają ręcznie wykonane torby, plecaki, saszetki, nerki i akcesoria. Firma zaznacza, że nie konkuruje z masowymi produktami z sieciówek. Trashki chcą łączyć idee upcyclingu, zero waste oraz slow fashion. Każda torba jest inna, bo takie są też same banery reklamowe. Firma w swoich projektach wykorzystuje współpracę z instytucjami kultury, których banery reklamowe są niezwykle kolorowe, m.in. z: MOCAK, Festiwalem Kultury Żydowskiej czy Domem Aukcyjnym Ostoya w Warszawie.

6. Rozwiązania dla rolników

Firma Zajka wspiera swoimi rozwiązaniami rolników, szczególnie tych postępowych, którzy stawiają na inteligentne rolnictwo. Flagowym produktem startupu jest eCiupaga. To czujnik wilgotności gleby, który swoim kształtem przypomina góralską ciupagę. Narzędzie wystarczy tylko wbić w glebę, a po chwili rolnik otrzymuje informację, czy musi podlewać swoje pole, czy nie. Na dodatek rozwiązanie posiada prostą aplikację, która wiadomością informuje o tym rolnika, co umożliwia prowadzenie pomiaru, siedząc na kanapie w salonie. Twórcy eCiupagi wskazują, że nieoptymalne nawadnianie rośliny, może zmniejszyć plony nawet o 60 proc.

7. Meble od mam

Bon Bon Kids jest marką wymyśloną prawie dekadę temu przez dwie mamy, ale firma powstała dopiero dwa lata temu. Małgorzata Wiśniewska i Ewa Cegłowska poszukiwały idealnych rozwiązań dla swoich maluchów. Autorska kolekcja mebli i akcesoriów została stworzona tak, by pociechy przebywające w swoich pokojach mogły poczuć się wyjątkowo. Bon Bon Kids kieruje swoją ofertę do osób, które w aranżacji wnętrz szukają najlepszych materiałów i ciekawych rozwiązań. Firma już od samego początku działalności eksportowała swoje meble do Włoch, a dziś sprzedaje je do Niemiec, Hiszpanii, czy Anglii. 

8. Drugie życie ubrań

Idee zero waste i nadawania drugiego życia produktom stają się coraz popularniejsza także w Polsce. W ten trend postanowił się wpisać Family Shop – sieć second handów. Jest to marka działająca na zasadzie franczyzy. Idealny lokal pod sklep to miejsce o powierzchni 70–90 mkw. Koszt jego dostosowania to od 2 do 4...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 8/2021 (71)

Więcej możesz przeczytać w 8/2021 (71) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ