W biznesie. Sierpień 2021

Polskie badaczki górą
Polskie badaczki górą, fot. Adobe Stock
Najnowsze informacje i wiadomości ze świata biznesu.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 8/2021 (71)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Polskie badaczki górą

Udział kobiet w badaniach naukowych jest w Polsce znacznie większy niż średnio w Unii Europejskiej – wynika z danych opublikowanych przez Polski Instytut Ekonomiczny. Według ekspertów instytutu wpłynie to na przyspieszenie wzrostu gospodarczego. – Stopa zwrotu z inwestycji publicznych w ukończoną edukację wyższą może sięgać nawet 10 proc. Promowanie większego udziału kobiet zarówno w edukacji, jak i pracy badawczej, będzie mieć pozytywne efekty dla całej gospodarki – czytamy w raporcie PIE. 

W sektorze badań i rozwoju polskie badaczki stanowią ok. 37,9 proc. zatrudnionych. To o 9,3 pproc. więcej niż we Francji i 10,0 pkt. więcej niż w Niemczech. W tej dziedzinie prześcigamy nawet kraje nordyckie – Danię, Finlandię i Szwecję. Z dużych krajów UE bardziej zrównoważone pod względem płci są jedynie Rumunia i Hiszpania. 

Kobiety częściej obejmują wysokie stanowiska naukowe w sektorze państwowym niż prywatnym. Dlaczego? Według specjalistów mała liczba etatów badawczych w firmach prywatnych może być związana z niewielką liczbą absolwentek studiów technicznych. Kobiety stanowią 57 proc. studentów w Polsce, jednak zaledwie 36 proc. studentów politechnik.

--------------------------------------------------------------

Piwna potęga

Polska jest (po Niemczech) drugim największym eksporterem piwa w Unii Europejskiej i czternastym na świecie. Według Eurostatu już co dziewiąte piwo w UE pochodzi z naszego kraju. Ponadto jesteśmy potęgą w eksporcie piwa bezalkoholowego. Zajmujemy pod tym względem czwarte miejsce w Unii, sprzedając aż 165 mln l tego napoju rocznie. Głównymi nabywcami polskich piw są Holendrzy (w 2020 r. odpowiadali za 14,3 proc. naszego eksportu), Niemcy (12,1 proc.) oraz Włosi (8,5 proc.). Nasze piwa trafiają także na stoły Węgrów, Francuzów, Brytyjczyków i Irlandczyków. Poza Europą kupują go mieszkańcy Korei Południowej, Chin oraz USA. Według specjalistów w kolejnych miesiącach tendencja wzrostowa najprawdopodobniej będzie się utrzymywać. Szczególnie perspektywicznym produktem jest piwo bezalkoholowe, którego konsumpcja z roku na rok w wielu krajach systematycznie rośnie, co jest związane ze zmianą stylu życia. 

--------------------------------------------------------------

CYTAT MIESIĄCA

O żadnym przegrzaniu polskiej koniunktury gospodarczej nie ma mowy. To dopiero początek odbijania po kryzysie pandemicznym.

prof. Adam Glapiński, prezes Narodowego Banku Polskiego

--------------------------------------------------------------

Świat wraca do atomu

Jak wynika z danych Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej, po okresie odchodzenia od energetyki jądrowej, znów wzrastają nakłady na badania w tej dziedzinie. Oznacza to, że energetyka atomowa zaczyna przeżywać swój renesans. Trend wyznaczają Stany Zjednoczone, gdzie wydatki na energetykę jądrową wzrosły o prawie 50 proc. Od blisko dekady USA skupiają uwagę na technologii małych reaktorów jądrowych, o mocy poniżej 300 MW. Małe elektrownie atomowe mają znacznie mniejsze koszty budowy, a jednocześnie mogą pomóc w osiągnięciu celów klimatycznych, dzięki zerowej emisyjności wytwarzania energii. Według danych Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej na świecie jest realizowanych ponad 70 projektów budowy małych reaktorów. Zainteresowanie tym rodzajem producentów energii rośnie też w Unii Europejskiej. Pod koniec czerwca warsztaty poświęcone małym reaktorom jądrowym zorganizowała Komisja Europejska.

--------------------------------------------------------------

Krychowiak wyprodukuje wegańskie kosmetyki

Piłkarz Grzegorz Krychowiak obejmie połowę udziałów w spółce Lajuu Men zajmującej się produkcją wegańskich kosmetyków dla mężczyzn. Sportowiec jest nie tylko współwłaścicielem firmy, ale też jej ambasadorem. W ofercie znajdą się produkty premium do pielęgnacji twarzy i ciała dla mężczyzn. Kosmetyki trafią do sprzedaży w grudniu. Współtwórcą spółki jest firma Lajuu, która niedawno zakończyła kampanię crowdfundingową na platformie Beesfund. – Projekt Lajuu Men to dla mnie duże wyzwanie, ale też naturalna kontynuacja działalności, gdyż od kilku lat jestem aktywny w sferze biznesowej. Wybieram współpracę z przedsięwzięciami bliskimi moim zainteresowaniom, w które mogę się realnie zaangażować, a nie być tylko twarzą brandu – mówi Krychowiak. Piłkarz zapewnia, że będzie miał faktyczny wpływ na rozwój biznesu. – Mam wiele pomysłów zarówno dotyczących koncepcji produktów, jak i samego rozwoju marki, dlatego nie mogę się doczekać efektów naszych działań – komentuje. 

--------------------------------------------------------------

Polacy mają dość zakazu handlu w niedzielę

Ponad połowa Polaków chce powrotu niedziel handlowych. Ubywa za to zwolenników zakazu. Co ciekawe, za powrotem do rozwiązań panujących przed rządami PiS opowiadają się zarówno młodzi, jak i starsi konsumenci.

Czy jesteś zwolennikiem handlu w niedziele?

TAK 55 proc. 

NIE 31 proc.

NIE WIEM 14 proc.

--------------------------------------------------------------

Polacy chcą euro

Zaskakujący wynik badania Eurobarometru dotyczący wspólnej waluty. Po raz pierwszy od lat większość Polaków chce wprowadzenia euro. Zdaniem specjalistów na taki wynik może wpływać ogólne niezadowolenie z sytuacji ekonomicznej w Polsce – m.in. z wysokiej inflacji.

Czy jesteś za wprowadzeniem euro w Polsce?

TAK 56 proc.

NIE 41 proc.

NIE WIEM 3 proc.

--------------------------------------------------------------

Kino zamiast biura

Pandemia całkowicie odwróciła trend na rynku nieruchomości komercyjnych. Od pięciu lat ceny pomieszczeń przeznaczonych na potrzeby biznesowe, biurowe czy hotelowe gwałtownie rosły – w tej chwili maleją. Wiąże się to z tym, że korekta upowszechniła prace zdalną oraz zmniejszyła mobilność społeczną. Dane z Niemiec wskazują na spadek rzędu 1,5 proc. rocznie. Analitycy prognozują koniec ery wielkich centrów biznesowych w metropoliach. W zamian nieruchomości komercyjne będą się cieszyć większym wzięciem w mniejszych miastach, będą też potrzebne mniejsze metraże. Podobną tendencję najprawdopodobniej będziemy obserwować także w Polsce, chociaż w mniejszej skali. Pierwsze oznaki trendu już są. Liczba pustostanów na rynku nieruchomości biurowych wzrosła w naszym kraju od początku pandemii z 11,3 proc. do 12,1 proc. Na całym świecie coraz częściej powstają projekty przekształcania wielkich centrów handlowych w budynki usługowo-rozrywkowe.

--------------------------------------------------------------

Kierunek Uzbekistan

Uzbekistan nie kojarzył się dotychczas Polkom i Polakom z biznesowym eldorado. Teraz to się może zmienić. Według Polskiego Instytutu Ekonomicznego ten azjatycki kraj stał się jednym z najbardziej perspektywicznych rynków dla polskiego eksportu. 

Pod względem efektu konkurencyjności w latach 2015–2019 był to dla polskiego eksportu czwarty najatrakcyjniejszy rynek poza Unią Europejską. W dodatku przed pandemią polski eksport do Uzbekistanu gwałtownie wzrósł. To efekt reform społeczno-gospodarczych zachodzących w tym kraju. Od 1991 r. do 2016 r. urząd prezydenta Uzbekistanu sprawował autorytarnie Islom Karimow. Po zmianie władzy i objęciu władzy przez Szawkata Mirzijojewa doszło do pewnej liberalizacji handlu i reform w sferze gospodarczej. Zmiana ta pociągnęła za sobą także większe otwarcie kraju na współpracę międzynarodową i ożywienie relacji z Zachodem. Z Polski najczęściej eksportujemy do tego państwa maszyny, wyroby chemiczne oraz artykuły rolno-spożywcze. Współpraca ekonomiczna z Uzbekistanem może się okazać korzystna także z punktu widzenia planów ekspansji na region. Kraj ten sąsiaduje bowiem ze wszystkimi państwami Azji Centralnej i aspiruje do miękkiej dominacji na tym obszarze. Jak twierdzą ekonomiści z PIE, czyni go to punktem umożliwiającym dalszą ekspansję eksportową w tej części świata.

--------------------------------------------------------------

Wiele stolic, jedna piłka

Wielkie imprezy sportowe mogą mieć w przyszłości wielu gospodarzy jednocześnie – przewidują specjaliści z Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Powód? Częściowo pandemia, ale przede wszystkim ekonomia. Organizacja czempionatu czy igrzysk olimpijskich to ogromny wysiłek inwestycyjny i ryzyko gospodarcze. 

Tymczasem – wbrew prognozom – państwa organizujące wielkie imprezy sportowe niekoniecznie na tym zyskiwały. Prognozy korzyści płynących z turystyki były w przeszłości wielokrotnie przeszacowane, np. podczas mundialu w 2002 r. w Korei i Japonii oraz w 2010 r. w RPA. Błędów nie ustrzegli się również polscy ekonomiści podczas EURO 2012 – zakładany wzrost liczby turystów o ponad 700 tys. osób został osiągnięty dopiero po… sześciu latach! I nie miał wiele wspólnego z piłką. Dla gospodarki groźny jest też proces komasacji inwestycji budowlanych przed imprezą sportową. W Polsce doprowadził on do zwiększonej liczby upadłości firm budowlanych po turnieju w 2012 r.  

--------------------------------------------------------------

Raj dla skorumpowanych biznesmenów

130 tys. dol. – tyle kosztuje obywatelstwo leżącego na Pacyfiku kraju Vanuatu. „Złoty paszport” tego kraju to chrapka dla nieuczciwych biznesmenów z całego świata, którzy w ciągu miesiąca, w dodatku bez postawienia stopy w tym państwie, mogą stać się Vanuatyńczykami. Dzięki dokumentowi można bowiem zyskać bezwizowy wjazd do 130 państw świata, w tym do wszystkich krajów Unii Europejskiej. Vanuatu to także klasyczny raj podatkowy. Według brytyjskiej prasy, kraj ten wydaje rocznie ponad 2 tys. fikcyjnych paszportów. Kupują je najczęściej Chińczycy, Nigeryjczycy i Rosjanie.

W wyniku długiego dziennikarskiego śledztwa dziennikarze „The Guardian” ustalili, że obywatelami Vanuatu zostali ostatnio m.in. objęty amerykańskimi sankcjami syryjski biznesmen, podejrzany polityk z Korei Północnej, który robi interesy z Zachodem, włoski biznesmen oskarżony o wymuszanie haraczy w Watykanie, a także bracia z RPA oskarżeni o kradzież kryptowalut o wartości 3,6 mld dol.

LICZBA

116 mln dol. – tyle dochodu rocznie przynosi rządowi Vanuatu proceder sprzedawania obywatelstwa tego kraju

--------------------------------------------------------------

W Lufthansie bez panów i pań

Panie i Panowie – tego zwrotu nie usłyszymy już na pokładach Lufthansy. Zamiast tego personel będzie stosował zwroty neutralne płciowo. Zmiana obejmie wszystkie linie przewoźnika: SWISS, Austrian Airlines, Brussels Airlines oraz Eurowings.  

Jak będzie się zatem zwracać załoga do pasażerów i pasażerek? Preferowane mają być formy: „drodzy goście” lub po prostu bezosobowe przywitanie „dzień dobry” czy „dobry wieczór”. Ponadto w systemie rezerwacji pojawią się inne opcje niż tylko mężczyzna i kobieta. Język ma zostać dopracowany tak, by nie zwracać się do klientów terminami wskazującymi na płeć. Zmiany dotyczą zarówno komunikacji bezpośredniej, jak i tej online.

To nie pierwsza linia lotnicza, która zdecydowała się na taki ruch. Air Canada od 2019 r. zwraca się do pasażerów „Witajcie wszyscy”, zaś Japan Airlines od października zeszłego roku lot zaczyna od uniwersalnego przywitania się.

--------------------------------------------------------------

Katomiasto twórcy pizzy

Tom Monaghan, multimilioner i założyciel Domino’s Pizza, kończy budowę pierwszego w Stanach Zjednoczonych czysto katolickiego miasta. W miejscowości Ave Maria nie kupimy środków antykoncepcyjnych ani prasy erotycznej.    

Ave Maria na Florydzie powstaje już od 15 lat. 84-letni biznesmen marzy, by stało się ono dziełem jego życia i przewyższyło sławą założoną przez niego globalną sieć pizzerii. W centrum miast stoi kościół częściowo zaprojektowany przez biznesmena. Już dziś w miejscowości mieszka ponad 10 tys. katoliczek i katolików. Rozwija się też życie studenckie. Na miejscowym uniwersytecie zakazane jest noszenie krótkich i obcisłych strojów, a w akademikach nie ma koedukacji. Jak podaje miejscowa prasa spragnieni rozrywki uczniowie coraz częściej wymykają się wieczorami do położonego nieopodal nadmorskiego Naples.  

LICZBA

250 mln dol. – tyle dotąd wydano na budowę miasta Ave Maria

 

baner 970x200
My Company Polska wydanie 8/2021 (71)

Więcej możesz przeczytać w 8/2021 (71) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ